Inwestycje w Warszawie 2024. Jakie nowe inwestycje w stolicy zostaną zakończone w tym roku? Oto lista

2024-01-10 8:32

Do końca zbliżają się w tym roku liczne nowe inwestycje w Warszawie. W 2024 będzie już można skorzystać m.in. z kładki pieszo-rowerowej, tramwaju do Wilanowa i Nowej Chmielnej, ale na tym nie koniec. Jakie nowe obiekty zostaną udostępnione mieszkańcom i turystom? Poznaj listę niemal ukończonych warszawskich inwestycji 2024.

Spis treści

  1. Inwestycje w Warszawie 2024. Wiele nowych inwestycji zakończy się niebawem
  2. Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
  3. Remont Warszawy Zachodniej
  4. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
  5. Plac Centralny
  6. Nowa Chmielna
  7. Tramwaj do Wilanowa
  8. Tramwaj na Kasprzaka
  9. Remont placu Na Rozdrożu
  10. Zajezdnia Annopol
  11. Park linearny przy ul. Suwak
  12. Parking podziemny pod placem Powstańców Warszawy
  13. Opóźnione inwestycje w Warszawie. Miały się zakończyć w 2024 r. lub wcześniej
Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Inwestycje w Warszawie 2024. Wiele nowych inwestycji zakończy się niebawem

Jeśli chodzi o nowe inwestycje w Warszawie, 2024 będzie rokiem, gdy wiele z nich zostanie oddanych do użytku. Część z nich to rzeczy wyczekiwane przez mieszkańców od dawna, inne – kontrowersyjne projekty, które od początku budzą mieszane uczucia. Jedno jest pewne: stolica mocno się w tym roku zmieni. Oto lista najważniejszych inwestycji w Warszawie, które zakończą się w 2024 r.:

  • remont Warszawy Zachodniej,
  • kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę,
  • Muzeum Sztuki Nowoczesnej,
  • plac Centralny,
  • Nowa Chmielna,
  • tramwaj do Wilanowa,
  • tramwaj na Kasprzaka,
  • remont placu Na Rozdrożu,
  • tramwajowa zajezdnia Annopol,
  • park linearny przy ul. Suwak,
  • parking podziemny pod placem Powstańców Warszawy.

Poniżej omawiamy szerzej każdą z inwestycji. Warto zauważyć, że część z nich jest opóźniona, a zatem należy brać pod uwagę możliwość dalszych problemów z realizacją harmonogramu.

Budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę

Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę

Pomysł budowy nowej kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę na osi ul. Karowej i Okrzei początkowo budził kontrowersje, jednak wydaje się, że z czasem miastu udało się przekonać warszawiaków do tej inwestycji. Prawdziwy test popularności nastąpi jednak dopiero po otwarciu kładki, które zaplanowano na wiosnę 2024 r.

Nowa przeprawa przez rzekę będzie mieć długość 452 m i 6 m szerokości. Ruch pieszy i rowerowy nie będzie od siebie oddzielony, a zatem użytkownicy mostu będą musieli zachowywać ostrożność. Przykłady z innych miast, gdzie takie kładki funkcjonują, pozwalają jednak sądzić, że taka organizacja ruchu nie będzie problemem. Na kładce znajdą się miejsca do siedzenia, z których można będzie podziwiać widoki. Docelowo przy obu wylotach kładki powstaną nowe przejścia dla pieszych, jednak później niż sama przeprawa.

Remont dworca Warszawa Zachodnia, październik 2023
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Remont dworca Warszawa Zachodnia, październik 2023

Remont Warszawy Zachodniej

Trwający od kilku lat remont Warszawy Zachodniej to pierwszy etap większego projektu PKP PLK, jakim jest remont linii średnicowej w Warszawie. Na Dworcu Zachodnim zmieni się układ torowy, powstaje też ogromne zadaszenie przykrywające perony. Modernizacja obejmie również podziemia, w tym przejścia podziemne. Od strony ul. Tunelowej budowana jest nowa hala dworcowa. Kilka peronów pasażerskich już jest wyremontowanych, powstała także prowadząca do nich kładka oraz część wind.

Prace remontowe opóźniają się. Aktualnie podawany termin zakończenia remontu Dworca Zachodniego to koniec 2024 r., przy czym perony pasażerskie będą gotowe i dostępne już w połowie bieżącego roku. Pozwoli to podróżnym korzystać ze stacji, podczas gdy będą trwały dalsze prace w innych częściach obiektu.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Marszałkowska
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w trakcie budowy, październik 2023

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

To bodaj najbardziej kontrowersyjna inwestycja na liście – na temat wyglądu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie co jakiś czas wybuchają zażarte dyskusje. Budynek budzi tak silne emocje m.in. dlatego, że znajduje się w miejscu niezwykle reprezentacyjnym – na placu Defilad, pod samym Pałacem Kultury i Nauki. Obecnie bryła MSN jest już gotowa, a otwarcie obiektu ma nastąpić jesienią 2024 r. Pierwotnie miała być to wiosna, jednak terminu nie uda się dotrzymać.

Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej ma ponad 100 m długości i 26 m wysokości. Minimalistyczny, biały gmach będzie miejscem prezentowania sztuki współczesnej oraz organizowania wydarzeń kulturalnych. Cały parter budynku będzie dostępny bez kupowania biletu – znajdzie się tu m.in. przestrzeń wystawiennicza oraz kawiarnia. W przyszłości po sąsiedzku powstanie podobny – tyle że czarny – gmach Teatru TR.

Plac Centralny Warszawa wizualizacja
Autor: UM Warszawa Wizualizacja placu Centralnego w Warszawie

Plac Centralny

W ramach projektu Nowego Centrum Warszawy część placu Defilad przemieni się w zielony plac Centralny. W pustym miejscu przed Pałacem Kultury, na osi ul. Złotej, pojawi się nowa nawierzchnia, drzewa, krzewy i sadzawka. Oficjalny termin otwarcia nowej przestrzeni dla spacerowiczów to pierwsza połowa 2024 r., ale prawdopodobne jest opóźnienie, które wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych prac archeologicznych.

Nowy plac Centralny będzie miejscem do spędzania wolnego czasu oraz organizowania rozmaitych wydarzeń. Nowa zieleń nie tylko poprawi estetykę centrum Warszawy, ale też przyniesie korzyści ekologiczne, m.in. cień w upalne dni oraz lepszą retencję wody. Dodatkowo pod placem znajdą się zbiorniki do gromadzenia deszczówki.

nowa Chmielna Warszawa
Autor: ZTM Warszawa Tak ma wyglądać nowa Chmielna - wizualizacja

Nowa Chmielna

Nowa Chmielna to projekt rewitalizacji ul. Chmielnej w Warszawie. Roboty budowlane ruszyły tu jesienią 2023 r., a remont ma zakończyć się przed wakacjami 2024 r. W ramach przebudowy Chmielna zyska nową nawierzchnię i zieleń, w tym drzewa. Pojawi się też dużo małej architektury, w tym nowe ławki oraz latarnie.

W planach miasta jest także fontanna z poidełkiem w okolicach kina Atlantic oraz skwer bukinistów z wygodnymi tarasami. Uwzględnione zostaną także potrzeby rowerzystów. Warto przypomnieć, że ul. Chmielna ma być też jednym z miejsc objętych miejskim programem walki z graffiti w Warszawie.

Budowa tramwaju do Wilanowa
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Budowa tramwaju do Wilanowa

Tramwaj do Wilanowa

Tramwaj do Wilanowa to inwestycja, która w zasadzie powinna zbliżać się już do końca, jednak złapała opóźnienie, m.in. w związku z koniecznością nieplanowanej wcześniej przebudowy sieci ciepłowniczej na trasie przyszłego tramwaju. Mimo zapowiedzi zakończenia inwestycji w I połowie 2024 r. obecnie podawany termin końca prac to wrzesień 2024 r. Już dziś wiadomo jednak, że nawet po tym terminie, gdy tramwaje będą już kursować, nadal prowadzone będą pewne prace (m.in. drogowe).

Tramwaj do Wilanowa obsługiwać będzie Miasteczko Wilanów oraz część Mokotowa, pozwalając dojechać do centrum w ok. 30 minut. W porównaniu z komunikacją autobusową tramwaje przewiozą więcej pasażerów, a czas przejazdu stanie się bardziej przewidywalny. Znaczna część torowiska będzie zielona. Wraz z główną trasą powstają dwie odnogitramwaj na Gagarina oraz tramwaj na Stegny. Tą pierwszą tramwaje mają zacząć kursować już wiosną 2024 r., tą drugą dopiero pod koniec 2024 r.

Budowa tramwaju na Kasprzaka (Warszawa, Wola) w listopadzie 2023
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Budowa tramwaju na Kasprzaka w listopadzie 2023

Tramwaj na Kasprzaka

Tramwaj na Kasprzaka będzie obsługiwał przede wszystkim szybko zabudowujące się Odolany, a także obsłuży inne części Woli. Prace przedłużyły się jednak względem wcześniej deklarowanych terminów. Aktualnie miasto podaje, że pierwszy etap inwestycji zostanie oddany do użytku w drugiej połowie stycznia 2024 r. Na ul. Wolskiej tramwaje mają pojawić się później, najprawdopodobniej w drugim kwartale roku.

3,5 km nowych szyn tramwajowych zapewni wygodny dojazd do stacji kolejowej Warszawa Wola oraz do stacji metra M2 Rondo Daszyńskiego. Tramwaj na Kasprzaka poprawi także skomunikowanie Bemowa z centrum Warszawy. Większość torowiska będzie zielona. Warto dodać, że w przyszłości z trasą tą połączy się biegnący w stronę Ochoty tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni.

Przebudowa placu Na Rozdrożu
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Przebudowa placu Na Rozdrożu

Remont placu Na Rozdrożu

Przebudowa placu Na Rozdrożu rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku, a zakończyć się ma w dwóch etapach. W kwietniu 2024 r. zostanie oddana do użytku dolna część placu z nowymi przystankami autobusowymi, a w części górnej prace będą toczyć się jeszcze do wakacji 2024 r.

W ramach remontu przede wszystkim powstaną windy oraz nowe schody prowadzące do autobusów, co poprawi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami czy rodziców z wózkami. W górnej części placu znikną przejścia podziemne, a za to pojawią się naziemne, zmodernizowana zostanie też infrastruktura rowerowa. Zostanie też przygotowane miejsce pod planowany pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 r.

wizualizacja zajezdni tramwajowej Annopol
Autor: Tramwaje Warszawskie Zajezdnia Annopol będzie nowoczesna, ekologiczna i zielona. Jej otwarcie planowane jest na 2024 r.

Zajezdnia Annopol

Tramwajowa zajezdnia Annopol to inwestycja, o której wielu mieszkańców Warszawy pewnie nawet nie słyszało, jednak gdy dobiegnie końca, odczują to z pewnością. Jak podaje miasto, 20 kwietnia 2024 r. zakończy się budowa pierwszej nowej zajezdni dla tramwajów od lat 60. XX w. Jest ona bardzo potrzebna, ponieważ już dziś w istniejących obiektach zaczyna brakować miejsca na pojazdy, a przecież wraz z budową nowych tras tabor tramwajowy będzie się powiększał.

Zajezdnia tramwajowa Annopol powstaje na warszawskiej Białołęce. Na jej terenie znajdą się m.in. takie obiekty jak hala postojowa, hala napraw, lakiernia, portiernia, budynek administracyjny oraz warsztaty i magazyny. Pozwoli to na postój taboru, jego bieżące utrzymanie oraz naprawy i zwiększy niezawodność komunikacji tramwajowej w mieście.

Park Linearny Suwak
Autor: LS-Project Maciej Sikorski Park Linearny Suwak - nowa przestrzeń dla mieszkańców Warszawy

Park linearny przy ul. Suwak

Park Linearny Suwak to inwestycja raczej drobna w skali całego miasta, ale z pewnością ucieszy osoby, którym w słynnym biurowym „Mordorze” brakowało zieleni. Przy ul. Suwak na Służewcu Przemysłowym w drugim kwartale 2024 r. powstanie nowy, podłużny park wzdłuż linii kolejowej, biegnący na tyłach biurowców, magazynów i innych budynków. Zaniedbana przestrzeń zazieleni się, a do tego pojawią się ławki i latarnie.

Nowy park ma nawiązywać stylistyką małej architektury do kolejowej przeszłości tego obszaru (i bliskości torów). Poza nowymi drzewami, krzewami i bylinami pojawią się też takie elementy jak łąka kwietna czy trzy ogrody deszczowe, a także leżaki i hamaki do wypoczynku. Zostaną też oczywiście wykonane nowe, wygodne alejki spacerowe.

Budowa parkingu podziemnego pod placem Powstańców Warszawy w listopadzie 2023 r.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Budowa parkingu podziemnego pod placem Powstańców Warszawy w listopadzie 2023 r.

Parking podziemny pod placem Powstańców Warszawy

Od sierpnia 2022 r. pod placem Powstańców Warszawy powstaje parking podziemny na 420 miejsc. Ta inwestycja trafia na naszą listę ze znakiem zapytania, gdyż podawany przez inwestora termin zakończenia prac to przełom 2024 i 2025 r. Nowy parking pozwoli zwiększyć dostępność miejsc parkingowych w Śródmieściu, a do tego pozwoli na likwidację części miejsc naziemnych na pobliskich ulicach i ich przebudowę (m.in. planowana przebudowa ul. Złotej i Zgoda).

Nowy parking powstaje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Na powierzchni nad gotowym już parkingiem posadzona zostanie zieleń, w tym drzewa. Właściciele miejsc parkingowych na powierzchni, które zostaną zlikwidowane, mają móc korzystać z parkingu podziemnego na preferencyjnych zasadach (tańszy abonament).

Opóźnione inwestycje w Warszawie. Miały się zakończyć w 2024 r. lub wcześniej

Na koniec warto wspomnieć o kilku warszawskich inwestycjach, które nadal trwają, choć miały być gotowe w 2023 lub 2024 r. Powody opóźnień są różne, ale jeden z częściej się powtarzających to pustki w miejskiej kasie – trudna sytuacja finansowa Warszawy spowodowała w ostatnich latach przesuwanie wielu projektów na później lub dzielenie ich na etapy. Najważniejsze inwestycje w Warszawie, które powinny już być zakończone, to:

  • zachodnia końcówka 2. linii metra M2 na Bemowie – jeszcze w 2016 r. zakładano, że w 2023 r. dojedziemy M2 na Karolin, jednak ostatecznie w wyniku problemów formalnych, protestów i wzrostu kosztów budowa potrwa do 2026 r.;
  • remont Warszawy Zachodniej – również tu prace miały dobiec końca w 2023 r., jednak przebudowa złapała opóźnienie i finiszu doczekamy się dopiero pod koniec 2024 r. (perony pasażerskie zaczną funkcjonować w połowie br.);
  • tramwaj na Zieloną Białołękę – jeszcze w 2017 r. miasto liczyło, że trasa będzie gotowa w 2022 r., tymczasem perspektywa budowy stale się oddala, a obecnie podawany termin rozpoczęcia prac to „do 2030 r.”);
  • tramwaj na Gocław – kolejna planowana od lat inwestycja tramwajowa nadal nie może wystartować, a obecnie zakłada się ogłoszenie przetargu na roboty budowlane nie później niż w 2026 r.

To oczywiście tylko niektóre z wielu zapowiadanych od lat (lub nawet dekad) inwestycji w Warszawie, których nie zrealizowano. Czy w końcu powstaną? Wszystko zależy od sytuacji finansowej miasta – i woli politycznej decydentów.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej