Tak idzie budowa 2. linii metra M2 na Bemowie. Czy stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin powstaną w terminie?

2024-02-28 11:02

Trwa budowa zachodniej końcówki 2. linii metra M2 w Warszawie. W mediach pojawiły się jednak pogłoski, iż inwestycja może złapać kolejne opóźnienie. Kiedy miasto otworzy trzy nowe stacje o roboczych nazwach metro Lazurowa, metro Chrzanów i metro Karolin? Zobacz zdjęcia z budowy drugiej linii metra warszawskiego.

Spis treści

  1. Budowa 2. linii metra M2. Powstają stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin
  2. 2. linia metra M2 na Bemowie – terminy. Kiedy koniec budowy?
  3. II linia metra Warszawa – aktualności z budowy. Pod ziemią odkryto piwnicę i kości
  4. Koszt budowy M2 wzrósł. Miasto podpisało z wykonawcą aneks zwiększający wynagrodzenie
  5. Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji
  6. Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji
  7. Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
  8. STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
  9. Nowe stacje metra M2 na Bemowie – wizualizacje
  10. Metro na Karolin – historia

Budowa 2. linii metra M2. Powstają stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin

Budowa 2. linii metra M2 w Warszawie trwa od 2010 r. Co kilka lat już działająca linia wydłuża się o kolejne stacje – ostatnio w 2022 r. Aktualnie trwa budowa ostatniego z oryginalnie planowanych odcinków na dalekim Bemowie. Według zapowiedzi na początku 2026 r. pasażerowie skorzystają z 3 nowych stacji metra M2. Ostatnio w mediach pojawiły się pogłoski, że termin zakończenia inwestycji przesunie się o kilka miesięcy, a jej koszt wzrośnie. Prezydent stolicy Rafał Trzaskowski zapewnił jednak w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl, że jeśli nastąpi opóźnienie, to mniejsze, niż donoszą media. Zaprzeczył też, jakoby miasto miało znów dopłacać wykonawcy.

Na warszawskim Bemowie powstają obecnie nowe stacje M2 o nazwach roboczych:

  • metro Lazurowa,
  • metro Chrzanów,
  • metro Karolin.

Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie niedostępna dla pasażerów stacja techniczno-postojowa STP Karolin – „zajezdnia” metra, gdzie pociągi będą przechodzić mycie, przeglądy i naprawy. Będzie to druga taka stacja po STP Kabaty na 1. linii metra M1.

Prace budowlane nad 4-kilometrowym odcinkiem – po wielu biurokratycznych opóźnieniach – ruszyły w grudniu 2022 r. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Zgodnie z analizami ekspertów firmy ILF Consulting Engineers (którzy na zlecenie miasta przeanalizowali docelowy wygląd sieci 5 linii metra w Warszawie), budowanym właśnie odcinkiem metra na Karolin będzie jeździć w godzinach szczytu do 3–4 tys. pasażerów na godzinę na kierunek. To mało, ale jak do tej pory rzeczywista liczba pasażerów w metrze na ogół przewyższała wcześniejsze prognozy.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?
metro Warszawa M2
Autor: Metro Warszawskie Przebieg M2 Warszawa - mapa Link: Kliknij, aby powiększyć

2. linia metra M2 na Bemowie – terminy. Kiedy koniec budowy?

Oficjalny termin zakończenia budowy to aktualnie 11 października 2025 r. Do tego trzeba doliczyć kilka miesięcy na obowiązkową procedurę odbiorów technicznych, co oznacza, że odcinek powinien zacząć obsługiwać pasażerów na początku 2026 r. Jak jednak zwraca uwagę eksperci portalu transport-publiczny.pl, możliwe jest opóźnienie w związku z tym, że wykonawca przez kilka miesięcy nie miał dostępu do wszystkich niezbędnych gruntów (spór z właścicielem betoniarni na terenie przyszłej STP). Według prezydenta miasta nie będzie to jednak opóźnienie wielomiesięczne.

Znany jest też wstępny termin drążenia tuneli, które może się rozpocząć dopiero wtedy, gdy będą już gotowe korpusy stacji. Według planów drążenie tuneli rozpocznie się w lipcu 2023 r.

II linia metra Warszawa – aktualności z budowy. Pod ziemią odkryto piwnicę i kości

Obecnie zgodnie z harmonogramem toczą się prace budowlane przy wszystkich planowanych stacjach metra M2. Trwa budowa stacji, które muszą być gotowe, zanim będzie się mogło zacząć drążenie tuneli maszynami TBM. Przy stacji Chrzanów w lutym 2024 r. rozpoczęto zagęszczanie gruntu – to niezbędny etap przed drążeniem. Najbardziej zaawansowana jest budowa stacji Karolin, gdzie trwa już wylewanie stropu pośredniego (między poziomem peronu a poziomem bramek biletowych).

– Jest jednym w większych obiektów, gdyż oprócz części pasażerskiej znajduje się tu także komora rozjazdowa, która umożliwia w czasie eksploatacji płynne nawroty składów metra – wyjaśnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. – To także stacja niezwykle istotna dla dalszych prac przy budowie metra, gdyż tu zlokalizowany jest szyb startowy ogromnych maszyn TBM, które będą drążyć tunele dla podziemnej kolei. Dlatego wykop podstropowy na Karolinie musi zostać ukończony jako pierwszy, aby wiosną przyszłego roku można było opuścić pod powierzchnię ziemi elementy tarcz i rozpocząć ich montaż.

Budowa komory startowej dla maszyny drążącej TBM w pobliżu powstającej stacji metra M2 Karolin
Autor: ZTM Warszawa Budowa komory startowej dla maszyny drążącej TBM w pobliżu powstającej stacji metra M2 Karolin

W miejscu, gdzie znajdzie się przyszła stacja Lazurowa, w styczniu 2024 r. archeolodzy odkryli kości zwierząt, najprawdopodobniej kilkusetletnie kości koni. Odkrycia dokonano metr pod ziemią. Znalezisko nie wstrzymało prac – kości zostały od razu przetransportowane do siedziby Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie celem dalszych badań. Naukowcy spróbują ustalić m.in. dokładny wiek kości, wielkość zwierząt oraz czy były to konie pociągowe, czy może do jazdy.

Kości koni odkryte podczas budowy stacji metra M2 Lazurowa
Autor: UM Warszawa Kości koni odkryte podczas budowy stacji metra M2 Lazurowa

Z kolei w październiku na terenie stacji STP Karolin archeolodzy odkopali ceglaną piwnicę z przełomu XIX i XX w. Pod ziemią odkryto pomieszczenie o sklepieniu kolebkowym oraz łukowate przejście. Znaleziono także przylegający do pomieszczenia komin oraz pozostałości metalowych schodów prowadzących niegdyś do piwniczki. Choć odkrycia dokonano w miejscu, gdzie przed wojną stały dwa budynki folwarku Karolin, badacze są zdania, że piwnica nie ma z nimi związku. Eksperci spodziewają się jeszcze wielu ciekawych znalezisk przy budowie metra – prawdopodobne jest znalezienie pozostałości ceramiki późnośredniowiecznej czy narzędzi rolniczych, naczyń i ozdób z tamtego okresu.

Pozostałości piwnicy odkrytej na terenie STP Karolin podczas budowy metra M2
Autor: Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie Pozostałości piwnicy odkrytej na terenie STP Karolin podczas budowy metra M2

Na szczęście nie ma już problemów własnościowych z budową STP Karolin. Prace na części działki pod przyszłą STP przez wiele miesięcy blokowała znajdująca się tam betoniarnia, której właściciel toczył spór z miastem o odszkodowanie za swoje grunty. Uniemożliwiało to m.in. przebudowę podziemnej linii wysokiego napięcia przeszkadzającej w drążeniu tuneli. Ostatecznie jednak, jak informuje portal Transport-Publiczny.pl, 26 września 2023 podano, iż właściciel betoniarni w końcu wydał miastu całą działkę (za odszkodowaniem). Wykonawca metra dysponuje już zatem wszystkimi potrzebnymi gruntami, choć co do pojedynczych działek trwają jeszcze procedury biurokratyczne. Pozostałości betoniarni wyburzano na początku listopada, stosując m.in. materiały wybuchowe.

Koszt budowy M2 wzrósł. Miasto podpisało z wykonawcą aneks zwiększający wynagrodzenie

Pierwotna umowa z 2018 r. na budowę zachodniego odcinka M2 opiewała na kwotę 1,6 mld zł. Z powodu licznych problemów budowa ruszyła jednak dopiero pod sam koniec 2022 r. W międzyczasie, m.in. w związku z pandemią i wojną w Ukrainie, ceny materiałów budowlanych i energii drastycznie poszły w górę. W związku z tym wykonawca zaczął negocjować z miastem w sprawie zwiększenia wynagrodzenia, co trwało wiele miesięcy.

Ostatecznie 25 września 2023 Metro Warszawskie podpisało z wykonawcą aneks do umowy zwiększający wynagrodzenie budowniczych metra z 1,3 mld zł do 1,95 mld zł netto. Po uwzględnieniu VAT-u daje to kwotę ok. 2,4 mld zł brutto za ostatni, zachodni odcinek M2. Aneks przesuwa też termin zakończenia budowy z 29 kwietnia 2024 r. na 11 października 2025 r.

– Aneks wynika z zaistnienia nadzwyczajnych i niemożliwych do przewidzenia na etapie postępowania o udzielenie zamówienia okoliczności – przekazała PAP rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń.

Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja metra Lazurowa (nazwa robocza) powstaje pod pętlą autobusową os. Górczewska, w pobliżu skrzyżowania ul. Górczewskiej i Lazurowej. Pierwotnie przystanek ten planowano w innym miejscu, pod ul. Górczewską, jednak został on przesunięty w celu ułatwienia przesiadek.

metro Lazurowa lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji metra Lazurowa

Metro Lazurowa będzie ważnym węzłem przesiadkowym dla pasażerów autobusów wjeżdżających do Warszawy z zachodu. Stacja umożliwi też przesiadki na tramwaje. W przyszłości nad stacją ma powstać parking P+R wraz z lokalami handlowo-usługowymi (na samej stacji nie zaplanowano żadnych takich lokali).

Wraz ze stacją metra powstanie nowe naziemne przejście dla pieszych przez ul. Lazurową, niedaleko jej skrzyżowania z ul. Doroszewskiego. Pierwotnie w tym miejscu planowano przejście podziemne, jednak zrezygnowano z niego jeszcze na etapie projektowym.

Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja metra Chrzanów (nazwa robocza) powstaje pod ul. Rayskiego, w pobliżu jej skrzyżowania z ul. Szeligowską.

metro Chrzanów lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji metra Chrzanów

Metro Chrzanów będzie stacją o znaczeniu lokalnym, obsługującą okoliczne osiedla (których powstaje tu coraz więcej). Wbrew pierwotnym planom nie będzie wejść do stacji po południowej stronie ul. Szeligowskiej – wszystkie wejścia oraz windy będą wzdłuż ul. Rayskiego. Na stacji nie będzie żadnych lokali handlowo-usługowych.

Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja metra Karolin (nazwa robocza) powstaje pod ul. Sochaczewską, obok jej skrzyżowania z ul. Połczyńską. Wyjścia ze stacji znajdą się na wszystkich narożnikach skrzyżowania oraz w głębi ul. Sochaczewskiej.

metro Karolin lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji metra Karolin

Metro Karolin będzie pełnić rolę ważnego węzła przesiadkowego dla pasażerów autobusów z gmin położonych na zachód od stolicy. Jako że nie przewidziano tu żadnej pętli autobusowej, pasażerowie będą wysiadać na zwykłych przystankach w zatoczkach. W przyszłości obok stacji ma powstać parking P+R z lokalami handowlo-usługowymi. Na samej stacji nie będzie żadnych lokali.

STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja techniczno-postojowa Karolin budowana jest na rozległym terenie ograniczonym ul. Gierdziejewskiego, al. 4 czerwca 1989 r. (ul. Nowolazurową), torami PKP oraz budynkiem Instytutu Energetyki.

STP Karolin lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji techniczno-postojowej STP Karolin

STP Karolin będzie stacją niedostępną dla pasażerów, gdyż pełni funkcje techniczne – służy m.in. do nocnego postoju pociągów, mycia składów, przeglądów, napraw itp. Znajdą się tu także obiekty związane ze sterowaniem ruchu pociągów. Na terenie STP znajduje się zabytkowa aleja drzew, która zostanie zachowana.

Nowe stacje metra M2 na Bemowie – wizualizacje

Spółka Metro Warszawskie zaprezentowała wizualizacje nowych przystanków metra M2. Stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin mają najpierw powstać w wersji podstawowej, bez parkingów P+R. W przyszłości nad stacjami Lazurowa i Karolin mają powstać pełnoprawne węzły przesiadkowe – powstaną zadaszone obiekty, w których znajdą się m.in. lokale handlowo-usługowe oraz parkingi dla przesiadkowiczów. Na wizualizacjach M2 zaprezentowano obie wersje – podstawową i pełną.

Metro na Karolin – historia

2. linię metra M2 w Warszawie planowano już za PRL-u, jednak miała wtedy inny przebieg. Zakładano, że będzie biegła od Dąbrówki na Białołęce wzdłuż Wisły, następnie na wysokości centrum Pragi skręci na drugi brzeg Wisły, przetnie M1 na wysokości stacji Świętokrzyska, a następnie pobiegnie prosto pod ul. Połczyńską na Chrzanów. Plany te zrewidowano jednak po 1989 r. z uwagi na zmieniający się charakter różnych obszarów miasta (m.in. upadek licznych zakładów przemysłowych na Żeraniu, Woli i w Ursusie).

Obecna trasa 2. linii metra została ustalona w 2006 r., a w 2010 r. ruszyła budowa. Linia powstawała od centrum w kierunku obrzeży miasta, jednak plany co do kolejności budowy kolejnych odcinków stale się zmieniały. W 2016 r. zdecydowano, że fragment linii od Lazurowej do Karolina powstanie jednocześnie z wcześniejszym odcinkiem z Woli na Bemowo. Zakładano wówczas ukończenie odcinka na Bemowie do 2023 r. Później jednak plany znowu się zmieniły i odcinek na Karolin postanowiono budować oddzielnie.

28 października 2016 r. ogłoszono konkurs na koncepcję architektoniczną stacji od Lazurowej do STP Karolin. Wygrało go konsorcjum AMC i Metroprojekt, które zaprezentowało nawet wstępne wizualizacje, jednak konkurs musiał zostać unieważniony z uwagi na błędy formalne. Nowy przetarg na projekt i budowę rozpisano 23 listopada 2017 r., a w 2018 r. podpisano umowę ze zwycięzcą  konsorcjum Astaldi i Gülermak. Umowa przewidywała 36 miesięcy na realizację inwestycji.

Budowa metra na Karolin długo nie mogła się jednak rozpocząć. Na przeszkodzie stanęły liczne problemy, w tym m.in. protesty właścicieli działek położonych na trasie przyszłego metra (chodziło przede wszystkim o posesję w rejonie skrzyżowania ul. Połczyńskiej i Sochaczewskiej). Następnie bardzo dużo czasu zajął proces uzyskiwania pozwoleń na budowę. Choć wykonawca złożył komplet wniosków już pod koniec 2020 r., wojewoda mazowiecki wydał pierwsze pozwolenie dopiero w czerwcu 2022 r., a ostatnie w październiku 2022 r. W efekcie prace budowlane mogły ruszyć dopiero w grudniu 2022 r., a jako nową datę otwarcia odcinka wskazano 2026 r.

Ile jest w Polsce linii metra? Wykaż się wiedzą w quizie o metrze warszawskim

Pytanie 1 z 10
Ile linii metra ma obecnie Warszawa?
Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej