Ekspresowo zbudowali wiadukt kolejowy w... 26 godzin. Liczył się czas

2024-03-27 8:47

W naszym Rankingu Muratora – Najciekawsze inwestycje 2023 roku postanowiliśmy umieścić budowę jednego z obiektów, w ramach większej inwestycji w Częstochowie. Mowa o ekspresowej budowie wiaduktu kolejowego na linii 61. Ważąca 2 tys. ton betonowa konstrukcja popychana hydraulicznymi siłownikami, wjechała w otwór w nasypie z prędkością 2,6 m/h. Wszystko trwało 26 godzin i wydarzyło się we wrześniu 2023 roku.

Spis treści

  1. Wiadukt wsunięty w nasyp w Częstochowie
  2. Budowa wiaduktu kolejowego w Częstochowie w 26 godzin
  3. Wiadukt w Częstochowie wjechał w nasyp w 26 godzin
  4. Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
  5. Oto nasze propozycje do rankingu

Wiadukt wsunięty w nasyp w Częstochowie

Choć nie jest to zupełnie nieznana technologia budowy wiaduktów, to w Polsce jest stosowana niezbyt często a jest bardzo widowiskowa. Strabag, który był wykonawcą wiaduktu kolejowego w Częstochowie, wykonał również podobną operację inżynierską przy budowie wiaduktu na ulicy Nowolazurowej w Warszawie.

W Częstochowie cała operacja, związana z ekspresową budową wiaduktu wydarzyła się w ramach większej inwestycji – przedłużenia ulicy Korfantego do Bugajskiej. Tu liczył się czas. Trzeba było bowiem uzyskać zgodę na zamknięcie czynnej linii kolejowej nr 61 relacji Częstochowa - Kielce. Wiadukt musiał powstać więc bardzo szybko.

Budowa wiaduktu kolejowego w Częstochowie w 26 godzin

Inżynierowie z firmy Strabag wymyślili więc, że najpierw, w odległości około 70 metrów od nasypu kolejowego zbudują betonową konstrukcję wiaduktu. Zbudowali ją z betonowych elementów prefabrykowanych. Gdy konstrukcja była już gotowa rozpoczęło się rozbieranie części nasypu, w którym miał zostać umieszczony wiadukt.

Potem przy pomocy siłowników hydraulicznych o nośności 100 ton każdy, z prędkością 1,5-2,7 m na godzinę po przygotowanych torach ślizgowych cały obiekt wsunięto w przygotowany w nasypie otwór.

Wiadukt w Częstochowie wjechał w nasyp w 26 godzin

Jak podkreślają przedstawiciele firmy Strabag, cała operacja została przygotowana i przeprowadzona tak, że ruch pociągów był wstrzymany jedynie w okresie od 4 do 18 września.

Samo nasuwanie konstrukcji wiaduktu na nasyp wraz z robotami ziemnymi i montażem konstrukcji torów jezdnych trwało 26 godzin.

Najciekawsze inwestycje 2023 roku – RANKING MURATORA
Autor: muratorplus.pl Najciekawsze inwestycje 2023 roku – RANKING MURATORA

Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?

Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.

W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.

Oto nasze propozycje do rankingu

Inwestycje drogowe:

Inwestycje kolejowe:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej