Nowy most kolejowy nad Regalicą – jedna z ciekawszych inwestycji 2023 roku

2024-03-14 12:41

Pod koniec października pisaliśmy o próbach obciążeniowych mostu kolejowego nad rzeką Regalicą w Szczecinie Podjuchach. Od 10 grudnia 2023 roku po nowym moście kursują już pociągi. Przepłyną pod nim teraz nawet lodołamacze stacjonujące w pobliskiej bazie. Po moście biegną dwa nowe tory umożliwiające jazdę z prędkością ponad 100 km/h.

Spis treści

  1. Most nad Regalicą w Podjuchach za 282 mln zł gotowy
  2. Próby obciążeniowe nowego mostu kolejowego nad Regalicą
  3. Most kolejowy nad Regalicą ma 276 metrów długości
  4. Most nad Regalicą wkrótce otrzyma pozwolenie na użytkowanie
  5. Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?

Most nad Regalicą w Podjuchach za 282 mln zł gotowy

10 grudnia 2023 r. po nowym moście kolejowym nad rzeką Regalicą w Szczecinie Podjuchach przejechały pierwsze pociągi. Budowa nowego mostu w tym miejscu to inwestycja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie i PKP PLK SA warta 282 mln zł netto.

Inwestycja objęła budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę istniejącego mostu. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieniło się – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na rzece Regalicy, stanowiące ruchomy element mostu, jest objęte ochroną konserwatorską. 

Próby obciążeniowe nowego mostu kolejowego nad Regalicą

W październiku na nowy most kolejowy wjechały cztery lokomotywy, ważące w sumie około 480 ton. Pojazdy stanowiły obciążenie do tzw. próby statycznej. Na most wjechała też kolejna lokomotywa o masie 120 ton, która była częścią próby dynamicznej. Próby obciążeniowe wybudowanego właśnie mostu nad rzeką Regalicą przeprowadził wykonawca tej inwestycji – firma Budimex.

Prędkość pojazdów w próbach była stopniowo zwiększana od 10 km/h do ponad 100 km/h, osiągając maksymalną prędkość eksploatacyjną.

Analiza konstrukcji mostu podczas próbnych obciążeniowych obejmowała:

  • Określenie sztywności konstrukcji na podstawie pomiarów ugięć ustroju nośnego poddanego obciążeniu statycznemu.
  • Ocena stabilności podpór obiektu na podstawie pomiarów niwelacyjnych ich osiadania.
  • Oględziny konstrukcji przed, w czasie i po próbnym obciążeniu oraz odnotowanie nieprawidłowości (zarysowania, pęknięcia itp.).
  • Wyznaczenie parametrów dynamicznych, takich jak współczynnik przewyższenia dynamicznego częstotliwości drgań własnych oraz współczynnik tłumienia.
  • Wszystkie obliczenia zostały potwierdzone zgodnością z projektem próbnego obciążenia.

Most kolejowy nad Regalicą ma 276 metrów długości

Liczący 276 metrów most kolejowy powstał na zlecenie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd w Szczecinie i PKP PLK S.A. W ramach tej inwestycji oprócz samego mostu wybudowano też dwa nowe tory dla prędkości ponad 100 km/h. Nowy obiekt powstał w miejscu rozebranego wcześniej starego mostu. Wybudowano go na wysokości 6,2 m ponad wysoki poziom wody żeglownej w tym miejscu. Swobodnie będą mogły pod nim przepływać wszystkie jednostki pływające wraz z lodołamaczami, stacjonującymi w pobliskiej bazie.

Czytaj też: Ta estakada na S1 ma prawie kilometr długości i wysokość 10-piętrowego budynku

Zbliżamy się do końca naszej inwestycji. Nowy most łączący oba brzegi Regalicy to ponad 2800 ton stali i 10 000 ‎elementów. Stary most został rozebrany i nie stanowi już przeszkody w żegludze. ‎W zakres inwestycji wchodzi również przebudowa 12 km torów i budowa nowego peronu. Na budowie realizowanej ‎wspólnie przez budownictwo infrastrukturalne, budownictwo kolejowe Budimex SA oraz Mostostal Kraków ‎zaangażowanych było ponad 2000 osób – mówił po próbach obciążeniowych Sławomir Krekora, Dyrektor Kontraktu Budimex SA.‎

Nowy most nad Wisłą połączył dwa brzegi Warszawy! Prezydent zdradza kiedy otwarcie…

Most nad Regalicą wkrótce otrzyma pozwolenie na użytkowanie

Wartość inwestycji to około 282 mln zł netto. Celem inwestycji jest zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy jednoczesnym ‎zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego na linii nr 273.

Uznaliśmy ten obiekt za jedna z bardziej interesujących inwestycji 2023 roku. Jest wiec jedna z naszych propozycji do Rankingu Muratora - Najciekawsze inwestycje 2023 roku.

NOWY BIUROWIEC CRAFT MA JUŻ PIERWSZYCH NAJEMCÓW. TO KONCERN BUDOWLANY. ZOBACZ GALERIĘ

Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?

Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.

W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.

Nie będziemy organizować plebiscytu z głosowaniem, ale jesteśmy otwarci na Państwa propozycje do naszego rankingu. Możecie je przysyłać do 22 marca na skrzynki pocztowe adziedzic2@grupazpr.pl (inwestycje drogowe i kolejowe) oraz pzanko@grupazpr.pl (inwestycje samorządowe i rewitalizacje zabytków). Prosimy też o kilka zdań uzasadnienia. Obiecujemy, że przyjrzymy się każdej propozycji.

Zobacz nasze pierwsze propozycje do rankingu:

Ta inwestycja bierze udział w Rankingu Muratora - Najciekawsze inwestycje 2023 roku – RANKING MURATORA

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej