Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać

2024-03-11 16:00

Budynek dworca głównego w Gdańsku to jeden z najbardziej okazałych obiektów w tym mieście. Po trwającym aż cztery lata kapitalnym remoncie, zabytkowy dworzec odzyskał piękną historyczną elewację i przy poszanowaniu historii – nowoczesne wnętrze. Warto było czekać cztery lata. Inwestycję w 85 procentach sfinansowała Unia Europejska. Budynek po remoncie oddano w połowie 2023 roku.

Spis treści

  1. Rekordowo długi remont dworca w Gdańsku
  2. Odtworzono starą bryłę zabytkowego budynku
  3. Dworzec w Gdańsku zniknęły bariery architektoniczne
  4. Budynek dworca w Gdańsku  i jego historia
  5. Ranking Muratora. Wybieramy Najciekawsze  inwestycje 2023 r.

Rekordowo długi remont dworca w Gdańsku

Choć remont gdańskiego dworca głównego trwał rekordowo długo, efekt jest naprawdę świetny. Inwestycja PKP PLK SA kosztywała w sumie 120 milionów złotych, jednak 85 procent tej sumy pochodziło z unijnej dotacji. Z obiektu korzysta rocznie blisko 9 mln pasażerów. Dworzec znajduje się w centrum Gdańska, w dzielnicy Śródmieście, przy ulicy Podwale Grodzkie 2. Gdańsk Główny jest częścią ważnego węzła kolejowo-tramwajowo-autobusowego. Budynek jest połączony przejściem podziemnym z dworcem autobusowym, znajdującym się przy ulicy 3 Maja.

Po remoncie obiekt wygląda naprawdę okazale. Został wyremontowany z poszanowaniem historii. Oczyszczona i zrewitalizowana elewacja rzuca się w oczy. To jeden z bardziej widocznych i reprezentacyjnych obiektów w mieście.

Odtworzono starą bryłę zabytkowego budynku

W czasie remontu, który rozpoczął się w 2019 roku, odtworzono pierwotną bryłę budynku. Nad częścią północą przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej.

Dach dworca pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonkawym. Przeprowadzono też renowację 48-metrowej wieży dworca z zegarami, a także detali architektonicznych na elewacji, w tym m.in. herbów Gdańska znajdujących się nad wejściem głównym oraz nad wielką półrozetą, a także herb Polski na szczycie fasady frontowej. Renowację przeszły również herby znajdujące się na elewacji od strony peronów.

Także dworcowy hol ma po remoncie oryginalną kolorystykę ścian. Odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową. Po latach na dworzec wróciły również herby miast pomorskich - odtworzono je na podstawie archiwalnych materiałów.

Dworzec w Gdańsku zniknęły bariery architektoniczne

Z budynku dworca i jego otoczenia zniknęły bariery architektoniczne. Obiekt jest w całości dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Poza ścieżkami prowadzącymi, oznaczeniami w alfabecie Braille’a, a także planami dotykowymi dworca w budynku pojawiły się nowe windy. Poza tym zainstalowano w nim pętle indukcyjne przy kasach, czyli urządzenia, z pomocą których z kasjerem może komunikować się osoba korzystająca z aparatu słuchowego. W toaletach zamontowano również instalacje przyzywowe, dzięki którym osoba z niepełnosprawnością czy rodzic z dzieckiem będzie mógł wezwać pomoc w razie potrzeby.

Przebudowa dworca Gdańsk Główny objęła również jego najbliższe otoczenie. Wykonano nową nawierzchnię, a także podjazd pod budynek, gdzie wytyczono miejsca typu kiss&ride, przeznaczone dla taksówek i osób z niepełnosprawnościami. W holu zrekonstruowano też witraże. Są one wykonane ze szkła katedralnego i posiadają bogatą symbolikę. Witraż wschodni łączy motywy symbolizujące potęgę i otwartość miasta Gdańsk, natomiast zachodni pokazuje siłę kolei. Witraże boczne łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwietnymi.

Budynek dworca w Gdańsku  i jego historia

Budynek gdańskiego dworca wzniesiono w latach 1894 - 1900 w stylu gdańskiego renesansu. W latach 90.

Dworzec zaprojektował Aleksander Ruedell, który, jak pisze serwis zabytek.pl „był etatowym projektantem dworców kolejowych w Rzeszy. Dworce oparte na podobnym schemacie powstały m.in. w Krefeld, Colmar i Metz (obecnie Francja), Luxemburgu - różni je zewnętrzny kostium architektoniczny, dostosowany do stylu charakterystycznego dla danego miasta”.

Na budowę dworca przeznaczono wówczas 5 mln marek; obiekty w stylu neorenesansu niderlandzkiego zaprojektowali Aleksander Ruedell (znany berliński projektant dworców) i Paul Thoemer, budową kierował H. Cuny. Inwestycję rozpoczęto w 1896 r., w końcu października 1900 r. nastąpiło otwarcie budynku głównego (Empfangsgebaeude), a do 1907 r. zakończono budowę całego zespołu (poczta, budynek inspekcji kolejowej z 12-pokojowym mieszkaniem służbowym naczelnika, budynek ekspedycji kolejowej, dworzec kolei podmiejskich, noclegownia). Po 1910 r. rozbudowano w kierunku południowym budynek ekspedycji, w 1914 r. powiększono budynek główny od strony pn. o jadalnię z przeszkloną kopułą (proj. A. Ruedell). Zespołem dworca w okresie międzywojennym zarządzały Polskie Koleje Państwowe.

Ranking Muratora. Wybieramy Najciekawsze  inwestycje 2023 r.

W ramach Rankingu Muratora dokonujemy wyboru najbardziej interesujących inwestycji 2023 r. Nasze jury bierze pod uwagę m.in. takie elementy jak użyteczność obiektu, walory estetyczne oraz innowacyjność. Spośród prezentowanych obiektów wybrane zostanie TOP 7 w każdej z następujących kategorii:

  • najciekawsze inwestycje kolejowe,
  • najciekawsze inwestycje drogowe,
  • najciekawsze samorządowe obiekty użyteczności publicznej,
  • najciekawsze renowacje zabytków przez samorządy.

Obiekty biorące udział w rankingu oraz listę zwycięzców zaprezentujemy na stronach murator.pl, muratorplus.pl oraz architektura.murator.pl.

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej