Drogi ekspresowe w Polsce. Ile przybędzie kilometrów dróg ekspresowych w 2021? Gdzie powstaną?

drogi w Polsce decyzje środowiskowe
Autor: GDDKiA Uzyskanie decyzji środowiskowej jest jednym z trudniejszych etapów przygotowania inwestycji drogowej

Dróg ekspresowych w Polsce przybywa z roku na rok. GDDKiA na 2021 zapowiada przetargi, które mają objąć co najmniej 28 nowych odcinków dróg ekspresowych i obwodnic o długości ok. 350 km i szacunkowej wartości ponad 17 mld zł.

Spis treści

  1. Drogi ekspresowe w Polsce w 2020
  2. Drogi ekspresowe i obwodnice w przetargach na rok 2021
  3. Drogi ekspresowe w Polsce - plany do roku 2025
  4. Drogi, na które GDDKiA planuje przetargi w 2021
  5. Planowane w 2021 przetargi na obwodnice
  6. Drogi ekspresowe w Polsce mają być bezpieczne

Drogi ekspresowe w Polsce w 2020

GDDKiA zamyka rok 2020 z wynikiem 35 podpisanych umów na drogi ekspresowe o łącznej długości ponad 450 km i wartości ok. 18 mld zł.

Obecnie łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce to ponad 4000 km, z czego autostrady mają długość ok. 1709 km, a drogi ekspresowe ponad 2500 km. W realizacji jest kolejne 140 km autostrad i ok. 973 km dróg ekspresowych.

mapa budowy dróg 2021
Autor: GDDKiA Mapa budowy dróg ekspresowych - plany na 2021 rok Link: Powiększ zdjęcie

Drogi ekspresowe i obwodnice w przetargach na rok 2021

W 2021 drogowcy planują wybudować w sumie 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras o ponad 330 km. Przewidywana wartość ich realizacji to ok. 17,6 mld zł. Planowane są też przetargi na zadania na istniejącej już sieci dróg o łącznej długości przekraczającej 330 km i wartości szacunkowej ok. 2,5 mld złotych.

Wśród postępowań na nowe odcinki dróg GDDKiA planuje:

  • ponad 100 km drogi ekspresowej S19
  • po ok. 50 km S10 i S17,
  • ponad 20 km S74.

Będą też obwodnice m.in. Bielska Podlaskiego, Nowego Sącza, Chełmca czy Kołbieli. Ogłoszenie przetargów na te zadania, a później ich realizacja ma na celu ukończenie najważniejszych połączeń komunikacyjnych w kraju i zamknięcie istniejącej sieci dróg ekspresowych.

Obwodnica Szczecinka
Autor: GDDKiA Budowa obwodnic ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, dzięki czemu poprawia się bezpieczeństwo i komfort mieszkańców miast oraz odciążenie miejskich ulic. Na zdjęciu obwodnica Szczecinka

Drogi ekspresowe w Polsce - plany do roku 2025

Rada Ministrów poprawiła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025). To oznacza nie tylko roszady na liście zaplanowanych już dawno temu inwestycji (na blisko 4200 km), ale przede wszystkim zabezpieczenie środków na drogi ekspresowe wciąż z białymi plamami pomiędzy największymi chociażby miastami. W ostatniej nowelizacji budowy dróg ekspresowych nakłady na inwestycje realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego zostaną zwiększone o 7 mld zł. Fundusze te będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych. Dzięki przyjętym zmianom, limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększył się do 142,2 mld zł.

Przypomnijmy, że w tzw. poprzedniej perspektywie finansowej, w której korzystaliśmy z dofinansowania środkami UE, w latach 2007-2013 wydatkowano fundusze na około 890 km dróg ekspresowych oraz 430 km autostrad. Zasadniczym celem inwestycji drogowych planowanych do realizacji w okresie 2014–2020 jest zakończenie budowy sieci autostrad, stworzenie spójnej sieci dróg ekspresowych, usunięcie wąskich gardeł w istniejącej sieci oraz zaawansowanie budowy sieci bazowej i kompleksowej TEN-T (Trans-European Transport Network, czyli Transeuropejska Sieć Transportowa).

Drogi, na które GDDKiA planuje przetargi w 2021

  • S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - początek obwodnicy Sławna 22,3 km 
  • S6 obwodnica Sławna 9,5 km
  • S6 koniec obwodnicy Sławna - obwodnica Słupska 14,4 km
  • S10 Toruń - Bydgoszcz (z węzłem Toruń Południe) 50,4 km
  • S17 Zamość Wschód - Zamość Południe, 12,2 km
  • S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski 18,0 km
  • S17 koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego - Hrebenne 17,3 km
  • S19 gr. woj. lubelskiego - Międzyrzec Podlaski 10,7 km 
  • S19 obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni) 6,6 km
  • S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski 21,7 km
  • S19 Radzyń Podlaski - Kock 18,8 km
  • S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni) 7,9 km
  • S19 Kock - Lubartów Północ 15,7 km
  • S19 Babica - Jawornik 11,6 km
  • S19 Domaradz - Iskrzynia 12,5 km
  • S74 Przełom/Mniów - Kielce 16,3 km
  • S74 Kielce Zachód - Kielce (DK73) 5 km
  • S74/DK9 obwodnica Opatowa S74 i DK9 budowa łącznika północnego 3,1 km
  • DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca 1,4 km
  • DK50 obwodnica Kołbieli 11,6 km
  • DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej 4 km
  • DK79 obwodnica Zabierzowa 10,3 km
  • DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego 3 km 

    Planowane w 2021 przetargi na obwodnice

    W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zapowiadane są przetargi na:

    • DK73 wschodnia obwodnica Tarnowa 6,3 km
    • DK74 obwodnica Gorajca 6,7 km
    • DK74 obwodnica m. Dzwola 2,7 km
    • DK32 obwodnica Strykowa 3 km
    • DK31 obwodnica m. Kostrzyn nad Odrą 10 km

    Ponadto w ramach zadań na sieci drogowcy zapowiadają postępowania dotyczące dróg o łącznej długości ponad 330 km. W sumie przetargi obejmą 37 odcinków, a wśród nich znajdą się m.in. rozbudowy:

    • DK62 Płock - Wyszogród (30,1 km)
    • DK74 Gorajec - Szczebrzeszyn (10,4 km) i Janów Lubelski - Frampol (9,2 km),
    • DK36 Lubin - Ścinawa (13,1 km)
    • DK16 Głęboki Bród - granica państwa w Ogrodnikach (25,1 km)
    • DK22 Chojnice - Czersk (22,5 km)

    W sumie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu budowy 100 obwodnic mają być ogłoszone przetargi na ponad 660 km dróg o wartości ponad 20 mld zł.

    Drogi ekspresowe w Polsce mają być bezpieczne

    Plany budowy kolejnych odcinków dróg ekspresowych to nie tylko konieczność wybudowania infrastruktury o europejskim standardzie, ale również względy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W porównaniu z innymi krajami UE, Polska zajmuje ostatnie miejsca z liczbą wypadków samochodowych i ofiar śmiertelnych, jakie one pochłaniają. Najwięcej takich zdarzeń ma miejsce na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych.

    Diagnoza jest oczywista – pilnie potrzebujemy nowoczesnych i bezpieczniejszych dróg ekspresowych, czyli szlaków komunikacyjnych o standardzie minimum dróg dwujezdniowych, o wyższych parametrach wytrzymałości. Obecnie do nacisku 115 kN/oś dostosowanych jest niewiele ponad 25% dróg krajowych, a pewna część sieci drogowej jest dopuszczona do ruchu pojazdów o tym nacisku jedynie w trybie administracyjnym, co oznacza, że konstrukcyjnie część tych dróg z założenia będzie niszczona szybciej niż to było kalkulowane. Stan dróg lokalnych również pozostawia wiele do życzenia.

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
    Czytaj więcej