Drogi ekspresowe w Polsce. Ile przybędzie kilometrów dróg ekspresowych w 2021? Gdzie powstaną?

2020-12-23 10:20
drogi w Polsce decyzje środowiskowe
Autor: GDDKiA Uzyskanie decyzji środowiskowej jest jednym z trudniejszych etapów przygotowania inwestycji drogowej

Dróg ekspresowych w Polsce przybywa z roku na rok. GDDKiA na 2021 zapowiada przetargi, które mają objąć co najmniej 28 nowych odcinków dróg ekspresowych i obwodnic o długości ok. 350 km i szacunkowej wartości ponad 17 mld zł.

Spis treści

  1. Drogi ekspresowe w Polsce w 2020
  2. Drogi ekspresowe i obwodnice w przetargach na rok 2021
  3. Drogi ekspresowe w Polsce - plany do roku 2025
  4. Drogi, na które GDDKiA planuje przetargi w 2021
  5. Planowane w 2021 przetargi na obwodnice
  6. Drogi ekspresowe w Polsce mają być bezpieczne

Drogi ekspresowe w Polsce w 2020

GDDKiA zamyka rok 2020 z wynikiem 35 podpisanych umów na drogi ekspresowe o łącznej długości ponad 450 km i wartości ok. 18 mld zł.

Obecnie łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce to ponad 4000 km, z czego autostrady mają długość ok. 1709 km, a drogi ekspresowe ponad 2500 km. W realizacji jest kolejne 140 km autostrad i ok. 973 km dróg ekspresowych.

mapa budowy dróg 2021
Autor: GDDKiA Mapa budowy dróg ekspresowych - plany na 2021 rok Link: Powiększ zdjęcie

Drogi ekspresowe i obwodnice w przetargach na rok 2021

W 2021 drogowcy planują wybudować w sumie 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras o ponad 330 km. Przewidywana wartość ich realizacji to ok. 17,6 mld zł. Planowane są też przetargi na zadania na istniejącej już sieci dróg o łącznej długości przekraczającej 330 km i wartości szacunkowej ok. 2,5 mld złotych.

Wśród postępowań na nowe odcinki dróg GDDKiA planuje:

  • ponad 100 km drogi ekspresowej S19
  • po ok. 50 km S10 i S17,
  • ponad 20 km S74.

Będą też obwodnice m.in. Bielska Podlaskiego, Nowego Sącza, Chełmca czy Kołbieli. Ogłoszenie przetargów na te zadania, a później ich realizacja ma na celu ukończenie najważniejszych połączeń komunikacyjnych w kraju i zamknięcie istniejącej sieci dróg ekspresowych.

Obwodnica Szczecinka
Autor: GDDKiA Budowa obwodnic ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, dzięki czemu poprawia się bezpieczeństwo i komfort mieszkańców miast oraz odciążenie miejskich ulic. Na zdjęciu obwodnica Szczecinka

Drogi ekspresowe w Polsce - plany do roku 2025

Rada Ministrów poprawiła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025). To oznacza nie tylko roszady na liście zaplanowanych już dawno temu inwestycji (na blisko 4200 km), ale przede wszystkim zabezpieczenie środków na drogi ekspresowe wciąż z białymi plamami pomiędzy największymi chociażby miastami. W ostatniej nowelizacji budowy dróg ekspresowych nakłady na inwestycje realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego zostaną zwiększone o 7 mld zł. Fundusze te będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych. Dzięki przyjętym zmianom, limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększył się do 142,2 mld zł.

Przypomnijmy, że w tzw. poprzedniej perspektywie finansowej, w której korzystaliśmy z dofinansowania środkami UE, w latach 2007-2013 wydatkowano fundusze na około 890 km dróg ekspresowych oraz 430 km autostrad. Zasadniczym celem inwestycji drogowych planowanych do realizacji w okresie 2014–2020 jest zakończenie budowy sieci autostrad, stworzenie spójnej sieci dróg ekspresowych, usunięcie wąskich gardeł w istniejącej sieci oraz zaawansowanie budowy sieci bazowej i kompleksowej TEN-T (Trans-European Transport Network, czyli Transeuropejska Sieć Transportowa).

Drogi, na które GDDKiA planuje przetargi w 2021

  • S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - początek obwodnicy Sławna 22,3 km 
  • S6 obwodnica Sławna 9,5 km
  • S6 koniec obwodnicy Sławna - obwodnica Słupska 14,4 km
  • S10 Toruń - Bydgoszcz (z węzłem Toruń Południe) 50,4 km
  • S17 Zamość Wschód - Zamość Południe, 12,2 km
  • S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski 18,0 km
  • S17 koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego - Hrebenne 17,3 km
  • S19 gr. woj. lubelskiego - Międzyrzec Podlaski 10,7 km 
  • S19 obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni) 6,6 km
  • S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski 21,7 km
  • S19 Radzyń Podlaski - Kock 18,8 km
  • S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni) 7,9 km
  • S19 Kock - Lubartów Północ 15,7 km
  • S19 Babica - Jawornik 11,6 km
  • S19 Domaradz - Iskrzynia 12,5 km
  • S74 Przełom/Mniów - Kielce 16,3 km
  • S74 Kielce Zachód - Kielce (DK73) 5 km
  • S74/DK9 obwodnica Opatowa S74 i DK9 budowa łącznika północnego 3,1 km
  • DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca 1,4 km
  • DK50 obwodnica Kołbieli 11,6 km
  • DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej 4 km
  • DK79 obwodnica Zabierzowa 10,3 km
  • DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego 3 km 

    Planowane w 2021 przetargi na obwodnice

    W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zapowiadane są przetargi na:

    • DK73 wschodnia obwodnica Tarnowa 6,3 km
    • DK74 obwodnica Gorajca 6,7 km
    • DK74 obwodnica m. Dzwola 2,7 km
    • DK32 obwodnica Strykowa 3 km
    • DK31 obwodnica m. Kostrzyn nad Odrą 10 km

    Ponadto w ramach zadań na sieci drogowcy zapowiadają postępowania dotyczące dróg o łącznej długości ponad 330 km. W sumie przetargi obejmą 37 odcinków, a wśród nich znajdą się m.in. rozbudowy:

    • DK62 Płock - Wyszogród (30,1 km)
    • DK74 Gorajec - Szczebrzeszyn (10,4 km) i Janów Lubelski - Frampol (9,2 km),
    • DK36 Lubin - Ścinawa (13,1 km)
    • DK16 Głęboki Bród - granica państwa w Ogrodnikach (25,1 km)
    • DK22 Chojnice - Czersk (22,5 km)

    W sumie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu budowy 100 obwodnic mają być ogłoszone przetargi na ponad 660 km dróg o wartości ponad 20 mld zł.

    Drogi ekspresowe w Polsce mają być bezpieczne

    Plany budowy kolejnych odcinków dróg ekspresowych to nie tylko konieczność wybudowania infrastruktury o europejskim standardzie, ale również względy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W porównaniu z innymi krajami UE, Polska zajmuje ostatnie miejsca z liczbą wypadków samochodowych i ofiar śmiertelnych, jakie one pochłaniają. Najwięcej takich zdarzeń ma miejsce na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych.

    Diagnoza jest oczywista – pilnie potrzebujemy nowoczesnych i bezpieczniejszych dróg ekspresowych, czyli szlaków komunikacyjnych o standardzie minimum dróg dwujezdniowych, o wyższych parametrach wytrzymałości. Obecnie do nacisku 115 kN/oś dostosowanych jest niewiele ponad 25% dróg krajowych, a pewna część sieci drogowej jest dopuszczona do ruchu pojazdów o tym nacisku jedynie w trybie administracyjnym, co oznacza, że konstrukcyjnie część tych dróg z założenia będzie niszczona szybciej niż to było kalkulowane. Stan dróg lokalnych również pozostawia wiele do życzenia.

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
    Nasi Partnerzy polecają
    Podziel się opinią
    Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
    Czytaj więcej