Na S17 prace budowlane trwają mimo pandemii. Aktualności z budowy S17, mapa

2020-04-10 14:52 Marzena Sarniewicz
Droga ekspresowa S17
Autor: GDDKiA Droga ekspresowa S17 węzeł Kołbiel

Trwają prace budowlane na pięciu odcinkach przyszłej S17. Dla kolejnych dziewięciu opracowywana jest dokumentacja projektowa. Dowiedz się na jakim etapie jest budowa S17, która połączy stolicę z granicą w Hrebennem.

W artykule:

S17 – podstawowe informacje

S17 to droga ekspresowa Warszawa – Hrebenne, która powstaje w ciągu trasy europejskiej E372. Połączy stolicę z Lubelszczyzną oraz z granicą z Ukrainą w Hrebennem, w kierunku Lwowa. Na początkowym odcinku (od S8 do A2) droga będzie Wschodnią Obwodnicą Warszawy (WOW).

Droga ekspresowa S17 zapewni lepszą komunikację na obszarach wschodniej Polski. Zagwarantuje swobodny przepływ osób, towarów i usług, nie tylko między województwami mazowieckim i lubelskim, ale także poza granicami kraju. Pomiędzy Kurowem, a Piaskami odcinek wspólny z drogą ekspresową S12 będzie główną osią transportową w województwie lubelskim.

S17 – odcinki w budowie

  • Węzeł Zakręt

W miejscu przyszłego węzła Zakręt zaawansowanie robót budowlanych ocena się na ok. 15%. Aktualnie prowadzone są tu prace przy obiektach mostowych, a wzdłuż DK2 wykonywane są ścianki szczelne. Z tego względu zmieniono organizację ruchu na skrzyżowaniu DK2 z DK17. Ponadto na całej długości przyszłej S17 w obrębie tego odcinka trwają roboty ziemne, profilowane i zagęszczane jest podłoże. Przebudowywane są kolizje z sieciami teletechnicznymi i energetycznymi, budowana jest kanalizacja deszczowa oraz elementy układu odwodnienia (pompownie, zbiorniki retencyjne). Przypomnijmy, że dotychczasowe skrzyżowanie zastąpi 3-poziomowy węzeł, a poniżej będzie biegła jezdnia z Warszawy w kierunku Mińska Mazowieckiego. Termin ukończenia prac to wiosna 2021.

  • Węzeł Lubelska

Kolejny odcinek to skrzyżowanie S17 z A2 i S2 (węzeł Lubelska). Zaawansowanie prac ocenia się na 65%. Na tym odcinku prawie zakończono układnie nawierzchni z betonu cementowego na osi wschód – zachód, a na osi północ – południe ułożona jest już zachodnia jezdnia przyszłej S17. Montowane jest deskowanie pod wiadukt południowy, ostatni jaki został do zbudowania. W śladzie starej drogi krajowej nr 17, częściowo wbudowana jest podbudowa, a na dalszej części przygotowane jest podłoże pod warstwy konstrukcyjne. Powstają też drogi lokalne, ustawiane są krawężniki, układana podbudowa i budowane chodniki. Termin zakończenia robót budowlanych to jesień 2020.

  • Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego

To kolejny odcinek S17, na którym trwają prace budowlane. Tu ich zaawansowanie wynosi około 45%. Aktualnie wznoszona jest 300-metrowa estakada nad doliną Sołokiji. Budowane są obiekty inżynierskie, w tym wiadukt nad obwodnicą w obrębie węzła Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850. Na około 6 km przyszłej obwodnicy wykonana jest już bitumiczna warstwa wiążąca jezdni. Zakończenie prac planowane jest w połowie 2021 roku.

S17 – odcinki oddane do użytku

W ubiegłym roku do użytku oddane zostało pięć odcinków S17 - od końca obwodnicy Kołbieli do węzła Kurów Zachód. To ponad 70 km nowej drogi o nawierzchni betonowej. Aktualnie drogą ekspresową możemy pokonać 140 km, aż do Piask. Udostępniono również jezdnię przyszłej drogi ekspresowej na odcinku od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli.

  • 6 września 2019 obwodnica Ryk została włączona do drogi szybkiego ruchu S17. Jeszcze nie tak dawno, z powodu EURO 2012, w ramach kontraktów firmy budowały po kilkadziesiąt kilometrów dróg w o połowę krótszym czasie. Wiadomo jak to się przełożyło na jakość tych dróg i kondycję firm. Nic zatem dziwnego, że obecnie nawet 13-kilometrowy odcinek, bo tyle ma obwodnica Ryk, bo czterech latach budowy jest uroczyście – bo z udziałem ministra infrastruktury – oddawana do użytkowania.

Umowę na obwodnicę Ryk podpisano 9 listopada 2015 z firmą PORR Polska Infrastructure. To trzeci w tym roku odcinek S17 oddany do użytkowania. A to oznacza, że wraz z 15-kilometrową obwodnicą Ryk dostępny jest ok. 140 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, od początku obwodnicy Garwolina, przez wschodnią obwodnicę Lublina, aż do końca obwodnicy Piask. Na obwodnicy Ryk trwają jeszcze prace na drogach dojazdowych, dlatego obowiązuje tam jeszcze ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Nawierzchnia drogi jest wykonana z betonu cementowego. Warto dodać, ze w ramach zadania wybudowano blisko 200-metrowy most na rzece Wieprz.

  • Z kolei 18 czerwca 2019 GDDKiA włączyła do ruchu 13 kilometrów drogi pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, a teraz poinformowała o otwarciu kolejnego 30-km odcinka. Chodzi o 25,2-kilometrowy fragment od końca obwodnicy Garwolina do granicy z województwem lubelskim oraz 5,2-kilometrowy odcinek do węzła Ryki Północ, gdzie kierowcy zjadą na stary przebieg DK17.


Przypomnijmy, że roboty budowlane, za których realizację odpowiedzialna była firma Budimex, rozpoczęły się w marcu 2017 i były prowadzone w trybie „projektuj i buduj”. Budowa kosztowała ponad 644 mln zł. Cały odcinek trasy ma nawierzchnię betonową.

Na trasie S17 powstały m.in. trzy węzły drogowe – Górzno, Gończyce i Trojanów oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Na obu zrealizowanych odcinkach wbudowane zostało łącznie ok. 328 tys. ton betonu cementowego, ok. 155 tys. ton mas bitumicznych oraz ok. 3 mln ton nasypów. Nowa trasa powstała w większości w miejscu starej drogi krajowej nr 17. Jedynie na wysokości Gończyc i Trojanowa biegnie po nowym śladzie pełniąc funkcję obwodnicy tych miejscowości. Jezdnia nowej drogi w kierunku Warszawy w dużej mierze wykorzystuje korpus szosy wytyczonej niemal 200 lat temu w czasach Dyrekcji Generalnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego.

Inwestycja była realizowana na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad (GDDKiA). Powstała przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Uroczystego otwarcia nowej drogi dokonał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

S17 – odcinki projektowane

Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla odcinków:

  • Piaski – Łopiennik
  • Krasnystaw Północ –Izbica
  • Izbica – Zamość Sitaniec
  • Zamość Wschód – Zamość Południe
  • Zamość Południe – obwodnica Tomaszowa Lubelskiego
  • Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – Hrebenne
  • druga jezdnia obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego

Dla czterech odcinków pomiędzy węzłem Zamość Wschód a Hrebennem prowadzone są działania informacyjne. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski do 17 kwietnia 2020.

Trwa opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla odcinków:

  • węzeł Łopiennik – węzeł Krasnystaw
  • Zamość Sitaniec – Zamość Wschód

W związku z tymi pracami mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski do 13 kwietnia 2020.

S17 - mapa

Droga ekspresowa S17
Autor: GDDKiA Droga ekspresowa S17 - mapa Link: Powiększ
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej