Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW). Protestują mieszkańcy Wesołej, ale czy wszyscy w tej samej sprawie?

2019-05-23 14:47 CzeM, MS
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie miała ponad 20 km
Autor: Getty Images Wschodnia obwodnica Warszawy

Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW) ma mieć nieco ponad 20 km długości. Trasa od wschodu zamknie całą warszawską obwodnicę. Z końcem 2018 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową, według której trasa miałaby przebiegać przez centrum dzielnicy Wesoła. Czy wybrany wariant jest akceptowany przez mieszkańców Wesołej? Poznaj odrębne stanowiska stowarzyszeń „Sąsiedzi dla Wesołej” oraz „Mieszkańcy Wesołej". Spór pomiędzy mieszkańcami jest wyraźny - czy wygra większość?

Kto naprawdę walczy o mieszkańców Wesołej?

Po opublikowaniu przez nas komentarza Stowarzyszenia „Mieszkańcy Wesołej", oburzone skontaktowało się z nami Stowarzyszenie „Sąsiedzi dla Wesołej”, twierdząc, że na naszych łamach wypowiada się orędownik tylko niewielkiej grupy mieszkańców Wesołej. W nadesłanym 23 maja 2019 liście do redakcji są przedstawione fakty, które stanowisko Stowarzyszenia „Mieszkańcy Wesołej" w sprawie obwodnicy ukazują w innym świetle. Koniecznie przeczytaj oba komentarze w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy na terenie Wesołej. Chyba w tym przypadku GDDKiA stanęła na linii sporu niemal z całą społecznością gminy.   

     

Wschodnia Obwodnica Warszawy przejdzie przez sam środek Wesołej

Część mieszkańców podwarszawskiej miejscowości Wesoła długo miała nadzieję, że Wschodnia Obwodnica Warszawy przebiegać będzie w tunelu, (wariant "czerwony"). Tymczasem Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wybrała drugi możliwy wariant - "zielony", czyli ten w którym trasa przebiega po gruncie na nasypie pomiędzy osiedlami Centrum i Groszówka w Wesołej.

Przypomnijmy, że wydając decyzję Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku (RDOŚ) wybrał przebieg wschodniej obwodnicy Warszawy wskazany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Stało się to wbrew stanowiskom samorządów, w tym Warszawy, przez które trasa ekspresowa ma przebiegać. GDDKiA zastosowała przy wyborze wariantu analizę wielokryterialną. Pod uwagę były brane aspekty środowiskowe, techniczno-ruchowe i ekonomiczne. Każdy aspekt miał przypisaną wartość 50%, pozostałe po 25%. W każdej takiej konfiguracji najwyższą punktację uzyskał wariant "zielony" W3.

Kiedy zakończy się budowa całej obwodnicy Warszawy?>>

Protesty w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Warszawy

Po ogłoszeniu decyzji środowiskowej Ratusz zaprotestował przeciwko postanowieniu Ministra Infrastruktury w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Warszawy. Przypomnijmy, że mieszkańcy od dawana protestowali przeciwko wybranemu rozwiązaniu. W sprawie przebiegu trasy zainterweniował również prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski. Wystosował on pismo do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, w którym wyraża oburzenie obrotem spraw.

W sprawie przebiegu wschodniej obwodnicy Warszawy negatywnie wypowiedziała się również Rada m.st. Warszawy Wskazała, że jednostronna decyzja inwestora o zmianie oceny wariantów, a w jej wyniku zmianie preferowanego przebiegu trasy, narusza osiągnięty kompromis przewidujący budowę tunelu w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, powoduje zniszczenie intensywnie użytkowanego społecznie terenu leśnego oraz rażąco narusza prawo mieszkańców m.st. Warszawy do współdecydowania o finalnym kształcie inwestycji.

Wschodnia Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Wschodnia Obwodnica Warszawy - przebieg trasy Link: Kliknij i powiększ zdjęcie

Wschodnia Obwodnica Warszawy - wariant "czerwony" z tunelem

Tak miał wyglądać przebieg drogi z tunelem i opcjonalnym węzłem przez Wesołą według projektu firmy ARCADIS. Nad 850 metrowym tunelem przewidziano tereny rekreacyjno-sportowe dla mieszkańców.

Wschodnia Obwodnica Warszawy to droga ekspresowa S17

Wschodnia Obwodnica Warszawy od wschodu zamknie ring warszawskiej obwodnicy. Łączyć się będzie z Południową Obwodnicą Warszawy (węzeł Lubelska) oraz z Trasą S8 (węzeł Drewnica).

Wschodnia Obwodnica Warszawy powstanie w całości na terenie województwa mazowieckiego i przebiegać będzie przez tereny czterech powiatów:

  • wołomińskiego (m. Marki, m. Ząbki i m. Zielonka)
  • miasta stołecznego Warszawy (dzielnice: Warszawa-Rembertów i Warszawa-Wesoła)
  • mińskiego (gm. Sulejówek)

Budowa wschodniej obwodnicy Warszawy podzielona na trzy odcinki

  • etap 1 – odcinek drogi S17 węzeł „Drewnica” – węzeł „Zakręt” (bez węzła) – 14,63 km. Trasa biegnie na południe jako droga krajowa S17 przez tereny Zielonki, Rembertowa, Wesołej. 

  • etap 2 – odcinek drogi S17 węzeł „Zakręt” – węzeł „Lubelska” – ok. 2,5 km. Ten odcinek drogi ekspresowej S17 przebiega częściowo po nowym śladzie oraz wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17.

  • etap 3 – S17 węzeł „Lubelska” – ok. 2 km. To połączenie drogi S17 z drogą S2 (Południową Obwodnicą Warszawy) i planowaną autostradą A2, wiodącą w stronę przejścia granicznego w Kukurykach.

Wschodnia Obwodnica Warszawy_mapa
Autor: GDDKiA Przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy Link: Kliknij i powiększ zdjęcie

Kim są wykonawcy dwóch odcinków wschodniej obwodnicy Warszawy?

Wykonawcą węzła „Lubelska” jest firma PORR, wartość kontraktu wynosi 190,4 zł brutto. Budową drugiego etapu wschodniej obwodnicy Warszawy zajmie się firma Warbud. Kontrakt opiewała na kwotę 225 mln zł.

- Węzeł „Zakręt” to strategiczny element układu komunikacyjnego wokół stolicy. Dzięki niemu z budowanej właśnie południowej obwodnicy Warszawy, której oddanie do ruchu planowane jest w II połowie 2020 roku, będzie można bez przeszkód pojechać w kierunku Lublina i Terespola, a docelowo także w kierunku Białegostoku – powiedział wiceminister Marek Chodkiewicz.

Drugi odcinek wschodniej obwodnicy Warszawy to głównie przebudowa

Do zadań wykonawcy węzła „Zakręt” należy wybudowanie 2,5-km odcinka drogi ekspresowej S17, samego węzła Zakręt, kładek dla pieszych, chodników i ścieżek rowerowych, ale również odwodnienie trasy, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Sama budowa drogi S17 na tym odcinku polega na przebudowie istniejącej jednojezdniowej drogi krajowej nr 17 do parametrów drogi ekspresowej (szerokość pasa ruchu 3,5 m, szerokość pasa awaryjnego 2,5 m) wraz ze wzmocnieniem nawierzchni do 11,5 t/oś, dobudowa drugiej jezdni, ograniczenie dostępności poprzez budowę dwupoziomowych węzłów, wiaduktów nad trasą ekspresową w ciągach dróg poprzecznych oraz budowa równoległych dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego.

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziały już budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. Tymczasem, rozpoczęła się budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. Za 7 lat autostrada ma połączyć zachodnią i wschodnią granicę kraju.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej