Most Południowy otwarty! Ważna część obwodnicy Warszawy przejezdna. Film

Most Południowy
Autor: GDDKiA Otwarcie mostu Południowego nastapi 22 grudnia 2020

Budowa Mostu Południowego zakończona. Otwarcie przeprawy nastąpiło 22 grudnia 2020 w godzinach popołudniowych. Przypomnijmy, że inwestycja powstaje w ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Przeprawa długości 1,5 km połączy warszawski Wilanów z Wawrem. Powstający Most Południowy będzie najdłuższą warszawską przeprawą przez Wisłę.

Spis treści

  1. Film z gotowego mostu Południowego
  2. Aktualności z budowy Mostu Południowego
  3. Kiedy zakończy się budowa Mostu Południowego?
  4. Jaki będzie most Południowy?
  5. Historia budowy Mostu Południowego
  6. Most Południowy to część dużej inwestycji
  7. Budowa Mostu Południowego z dofinansowaniem UE

Film z gotowego mostu Południowego

Mosty w podzielonej szeroką Wisłą Warszawie to wciąż dobro deficytowe. Aktualnie w stolicy mamy dziewięć mostów (w tym jeden kolejowy). Cieszy fakt, że w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy powstał nowy Most Południowy. Zgodnie z zapowiedziami Premiera Mateusza Morawieckiego, do 2025 roku rząd zbuduje ponad 20 mostów nad dużymi rzekami. Cztery miałyby powstać w okolicach Warszawy. 

Aktualności z budowy Mostu Południowego

Od 22.12.2020 kierowcy mogą korzystać z ponad 15 kilometrów drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem Południowym na Wiśle. Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17.

Nowy most to dwa niezależne obiekty długości całkowitej ok. 1505,5 m każdy. Przeprawa nad nurtem Wisły ma długość 533,6 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 342,8 m (po stronie Wilanowa) oraz 628,98 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie 8715 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.

Nowy most na Wiśle jest najdłuższy ze wszystkich warszawskich przepraw.

Kiedy zakończy się budowa Mostu Południowego?

Most Południowy zostanie otwarty 22 grudnia 2020 w godzinach popołudniowych.

Przypomnijmy, że termin zakończenia prac na odcinku węzeł Przyczółkowa – węzeł Wał Miedzeszyński, gdzie powstał m.in. most przez Wisłę, był przesuwany kilka razy. Najpierw na koniec października 2020. Powodem były roszczenia Wykonawcy dotyczące nieprzewidzianych warunków gruntowych w nurcie Wisły oraz roszczenia związanego z wystąpieniem wysokiej fali na Wiśle w maju 2019 roku.

Prace budowlane przy budowie mostu faktycznie musiały zostać wstrzymane w maju 2019 ze względu na falę powodziową na Wiśle. Wykonawca był przygotowany na taką sytuację, dlatego też konstrukcja mostu nie ucierpiała. Po odwołaniu stanu alarmowego prace ruszyły pełną parą.

Jednak ten termin również nie został dotrzymany ze względu na przestoje związane z trwającą w Polsce pandemią koronawirusa. Tym razem wszystko wskazuje na to, że pojedziemy mostem 22 grudnia 2020.

Jaki będzie most Południowy?

Za budowę środkowego odcinka z półtorakilometrowym mostem przez Wisłę odpowiada firma Gülermak. Finalnie Most Południowy ma mieć około 1,5 km długości i około 45,8 metra szerokości. W obu kierunkach kierowcy będą mieć do dyspozycji po 4 pasy ruchu. Dodatkowo z obu stron został zaplanowany ciąg pieszo–rowerowy. Prędkość na moście będzie ograniczona do 100 km/h. Cały odcinek drogi od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński to około 6,5 km. Wartość całkowita robót to 795 mln zł.

Historia budowy Mostu Południowego

Przypomnijmy, że od lipca 2013 prowadzono prace geologiczne w ramach przygotowania dokumentacji projektowej. W grudniu 2013 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na budowę ostatniego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z mostem przez Wisłę. W maju 2015 ogłoszono, że wykonawcą tego odcinka S2 będzie konsorcjum firm: Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego. Budowa ruszyła w czerwcu 2017 i ma kosztować 757,64 mln złotych.

Film z pierwszego przejazdu mostem Południowym

Most Południowy to część dużej inwestycji

Most to jedynie fragment naprawdę dużej inwestycji. Powstająca Południowa Obwodnica Warszawy połączy dwa odcinki autostrady A2. Trasa przebiegać będzie pomiędzy węzłem Konotopa, na zachód od Warszawy, a węzłem Majdan, na wschód od Warszawy, gdzie zamieni się w autostradę A2. Most, jak i cała Południowa Obwodnica Warszawy mają być gotowe do 2020 roku. 

Budowa Mostu Południowego z dofinansowaniem UE

Budowa całej Południowej Obwodnicy Warszawy  od węzła Puławska do węzła Lubelska (bez węzła) jest dofinansowana z funduszy UE. Na projekt warszawskiego odcinka S2 rząd chce przeznaczyć prawie 4,6 mld zł. Unijny wkład wyniesie 1,7 mld zł.

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu GDDKiA zapowiedziały budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy.

Quiz. Sprawdź co wiesz o warszawskich mostach.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej