Most Południowy - nowy termin zakończenia budowy. Kiedy będzie przejezdny Most Południowy?

2020-05-06 10:58 Marzena Sarniewicz
Most Południowy
Autor: materiały prasowe Kiedy zakończy się budowa mostu Południowego?

Budowa Mostu Południowego jest już bardzo zaawansowana. Mimo to nie uda się jej zakończyć, tak jak planowano, do sierpnia 2020. Dowiedz się kiedy będzie można przejechać Mostem Południowym. Przypomnijmy, że inwestycja powstaje w ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Przeprawa długości 1,5 km połączy warszawski Wilanów z Wawrem. Powstający Most Południowy będzie najdłuższą warszawską przeprawą przez Wisłę.

Mosty w podzielonej szeroką Wisłą Warszawie to wciąż dobro deficytowe. Aktualnie w stolicy mamy dziewięć mostów (w tym jeden kolejowy). Cieszy fakt, że w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy powstaje nowy Most Południowy. Zgodnie z zapowiedziami Premiera Mateusza Morawieckiego, do 2025 roku rząd zbuduje ponad 20 mostów nad dużymi rzekami. Cztery miałyby powstać w okolicach Warszawy. 

Budowa Mostu Południowego ruszyła w czerwcu 2017

Przypomnijmy, że od lipca 2013 prowadzono prace geologiczne w ramach przygotowania dokumentacji projektowej. W grudniu 2013 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na budowę ostatniego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z mostem przez Wisłę. W maju 2015 ogłoszono, że wykonawcą tego odcinka S2 będzie konsorcjum firm: Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego. Budowa ruszyła w czerwcu 2017 i ma kosztować 757,64 mln złotych.

Most Południowy - sytuacja na budowie

Termin zakończenia prac na odcinku węzeł Przyczółkowa – węzeł Wał Miedzeszyński, gdzie budowany jest m.in. most przez Wisłę, na chwilę obecną został przesunięty na koniec października 2020. Powodem tego jest uznanie roszczenia Wykonawcy dotyczące nieprzewidzianych warunków gruntowych w nurcie Wisły. Data ta zostanie wydłużona jeszcze o około miesiąc, czyli do listopada 2020 w związku z uznaniem kolejnego, zasadnego roszczenia związanego z wystąpieniem wysokiej fali na Wiśle w maju 2019 roku. Aneks do umowy w tym zakresie jest na ukończeniu.

Przypomnijmy, że prace budowlane przy budowie mostu faktycznie musiały zostać wstrzymane w maju 2019 ze względu na falę powodziową na Wiśle. Wykonawca był przygotowany na taką sytuację, dlatego też konstrukcja mostu nie ucierpiała. Po odwołaniu stanu alarmowego prace ruszyły pełną parą.

Za budowę środkowego odcinka z półtorakilometrowym mostem przez Wisłę odpowiada firma Gülermak. Finalnie Most Południowy ma mieć około 1,5 km długości i około 45,8 metra szerokości. W obu kierunkach kierowcy będą mieć do dyspozycji po 4 pasy ruchu. Dodatkowo z obu stron został zaplanowany ciąg pieszo–rowerowy. Prędkość na moście będzie ograniczona do 100 km/h. Cały odcinek drogi od węzeła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński to około 6,5 km. Wartość całkowita robót to 795 mln zł.

Kiedy zakończy się budowa Mostu Południowego?

Nieoficjalnie budowa mostu powinna zakończyć się w sierpniu 2020 roku. Gdyby tak się stało przeprawa mogłaby być przejezdna już we wrześniu. GDDKiA nie potwierdza tych terminów. Będziemy na bieżąco informować o wszelkich decyzjach w sprawie otwarcia Mostu Południowego.

Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: GP Mosty (Gülermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki) Tak będzie wygladał most przez Wisłę w ciągu południowej obwodnicy Warszawy. 

Most Południowy to część dużej inwestycji

Most to jedynie fragment naprawdę dużej inwestycji. Powstająca Południowa Obwodnica Warszawy połączy dwa odcinki autostrady A2. Trasa przebiegać będzie pomiędzy węzłem Konotopa, na zachód od Warszawy, a węzłem Majdan, na wschód od Warszawy, gdzie zamieni się w autostradę A2. Most, jak i cała Południowa Obwodnica Warszawy mają być gotowe do 2020 roku. 

Budowa Mostu Południowego z dofinansowaniem UE

Budowa całej Południowej Obwodnicy Warszawy  od węzła Puławska do węzła Lubelska (bez węzła) jest dofinansowana z funduszy UE. Na projekt warszawskiego odcinka S2 rząd chce przeznaczyć prawie 4,6 mld zł. Unijny wkład wyniesie 1,7 mld zł.

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu GDDKiA zapowiedziały budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy.

Dofinansowanie budowy kolejnych dróg ekspresowych w Polsce

KE potwierdziła również unijne dofinansowanie budowy kolejnych odcinków dróg ekspresowych S6 i S17. Pierwsza z nich - Goleniów – Kiełpino na trasie ze Szczecina do Koszalina – pochłonie 1,18 mld zł. UE dofinansuje tę inwestycję kwotą 537,73 mln zł. Do drugiej – fragmentu połączenia Warszawa-Lublin, pomiędzy Garwolinem a Kurowem – Unia dołoży zaś 1,2 mld zł. Łączny koszt budowy wyniesie w tym przypadku 2,28 mld zł. Kwieciński zapewnia, że do końca obecnej perspektywy finansowej droga nr 17 uzyska parametry drogi ekspresowej na całej długości pomiędzy Warszawą a Lublinem. Dodajmy, że jednym z najbardziej newralgicznych odcinków jest obwodnica Kołbieli, która zlikwiduje problem gigantycznych korków na rondzie w tej miejscowości.

Dodajmy, że dotychczas Komisja Europejska wydała 61 decyzji zatwierdzających unijne współfinansowanie dużych projektów realizowanych w krajowym programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Quiz. Sprawdź co wiesz o warszawskich mostach.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej