Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - ruszają prace nad dwoma odcinkami OAW. Mapa, przebieg

2022-07-07 10:54
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Autor: GDDKiA Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma odciążyć budowaną obecnie obwodnicę wokół stolicy

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. Właśnie rozpoczęto prace związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla dwóch odcinków zachodniego fragmentu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Połączą one drogę ekspresową S10 w okolicy Naruszewa pod Płońskiem z S7 na południe od Warszawy. Zobacz cztery możliwe warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Spis treści

  1. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) - aktualności
  2. Kto będzie wykonawcą dokumentacji OAW?
  3. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa
  4. Możliwy przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej S50
  5. Kiedy będzie gotowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
  6. Po co Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) - aktualności

Podpisane 6 lipca 2022 przez GDDKiA umowy obejmują opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla odcinków, które zostaną zrealizowane jako droga ekspresowa S50 i autostrada A50.

Kto będzie wykonawcą dokumentacji OAW?

Wykonawcą dokumentacji dla drogi ekspresowej S50 na odcinku od S10 do DK92 jest Transprojekt Warszawa. Na realizację umowy o wartości ok. 8,5 mln zł przewidziano 44 miesiące. Zakończenie prac projektowych zaplanowano na I kwartał 2026 r.

Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej to strategiczny projekt wpisujący się w realizację spójnego układu komunikacyjnego w Polsce. Inwestycja ta przyczyni się do poprawy warunków podróżowania pomiędzy wieloma regionami kraju. Dzięki niej prowadzenie działalności transportowej będzie jeszcze bardziej efektywne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa

Duża Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Cztery warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej Link: Kliknij i powiększ

Możliwy przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej S50

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej S50, na odcinku autostrada A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Wyszogród - Serock - A2 (Mińsk Mazowiecki)

Wariant korytarza 1 (czerwony)

  • Długość: 163 km
  • Szacowana liczba węzłów: 16
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
  • Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, nowodworski, sochaczewski, płoński, płocki, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 66,6 mln zł/km
  • Prognoza ruchu: średnio 44 417 poj./dobę przy 9,9 proc. poj. ciężkich

Wariant korytarza 2 (niebieski)

  • Długość: 177 km
  • Szacowana liczba węzłów: 16
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Kobylniki, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
  • Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 11,9 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 67,1 mln zł/km
  • Prognoza ruchu: średnio 39 509 poj./dobę przy 8,9 proc. poj. ciężkich

Wariant korytarza 3 (zielony)

  • Długość: 165 km
  • Szacowana liczba węzłów: 15
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, obejście Sochaczewa od wschodu, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
  • Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, warszawski zachodni, sochaczewski, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 65,7 mln zł/km
  • Prognoza ruchu: średnio 40 413 poj./dobę przy 9,6 proc. poj. ciężkich

Wariant korytarza 4 (fioletowy)

  • Długość: 180 km
  • Szacowana liczba węzłów: 16
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
  • Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 12,2 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 67,5 mln zł/km
  • Prognoza ruchu: średnio 37 913 poj./dobę przy 8,3 proc. poj. ciężkich

Kiedy będzie gotowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?

Przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron pierwszymi fragmentami Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej będziemy mogli pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa byłaby dostępna do 2035 roku.

Po co Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?

Według GDDKiA Warszawie potrzebna jest duża obwodnica ze względu na coraz większe natężenie ruchu na już istniejących odcinkach obwodnicy w ciągu trasy S2 i trasy S8. To także kluczowa trasa ze względu na połączenie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Ostatni Generalny Pomiar Ruchu, który GDDKiA przeprowadziła w 2015 r. pokazał, że przez most Grota Roweckiego ciągu S8 przejeżdża średnio na dobę ponad 140 tys. pojazdów, a w godzinach szczytu ten fragment obwodnicy Warszawy jest permanentnie zakorkowany. GDDKiA tłumaczy, że tłoczno jest także na zachodnim wylocie z Warszawy oraz zachodnio-południowej obwodnicy w ciągu drogi S2.

Quiz. Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce
Pytanie 1 z 10
Ile jest autostrad w Polsce?
Zdjęcie
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej