Autostrada A2 - Autostrada Wolności. Podpisane umowy na budowę kolejnych 32 km trasy

Autostrada A2
Autor: GDDKiA Potężne UTRUDNIENIA na autostradzie A2 koło Poznania. Będą problemy z wyjazdem na święta?

Autostrada A2 to przedłużenie niemieckiej autostrady A12 z Berlina, a także fragment drogi międzynarodowej E30. To jedna z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w Polsce. Autostrada A2 zwana też Autostradą Wolności docelowo ma mieć 657 km. Aktualnie do użytku oddano 475 km. Zobacz przebieg autostrady A2, dowiedz się o opłatach i poznaj aktualności związane z postępami budowy. Kiedy autostrada A2 połączy zachodnią i wschodnią granicę Polski?

Spis treści

  1. Autostrada A2 - podstawowe informacje
  2. Autostrada A2 - aktualności
  3. Odcinek A2 węzeł Lubelska-Mińsk Mazowiecki przejezdny
  4. Autostrada A2 - kiedy koniec budowy?
  5. Likwidacja bramek na A2 od 1 grudnia 2021
  6. Autostrada A2 - odcinki bezpłatne i płatne
  7. Quiz. Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce. Co wiesz o drogach szybkiego ruchu?

Autostrada A2 - podstawowe informacje

Autostrada A2 ma mieć 657 km, aktualnie działa 475 km. W okolicach Strykowa pod Łodzią krzyżuje się z autostradą A1. Docelowo autostrada A2 przebiegać będzie od przejścia granicznego z Niemcami w Świecku przez Poznań, Łódź, Warszawę, Siedlce i Białą Podlaską, aż do granicy z Białorusią w Terespolu. Przy czym objazd stolicy zapewni Południowa Obwodnica Warszawy, która ma być gotowa w czerwcu 2021. Dodajmy, że na tym przeszło 18-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S2 gotowy już jest Most Południowy.

Autostrada A2 - aktualności

GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską. Chodzi o prawie 18-kilometrowy fragment pomiędzy rejonem miejscowości Malinowiec, a węzłem Łukowisko oraz około 14-kilometrowy fragment pomiędzy rejonem miejscowości Swory a węzłem Biała Podlaska.

Południowa Obwodnica Warszawy gotowa!

A2 rejon miejscowości Malinowiec – węzeł Łukowisko

Wykonawcą tego odcinka zostało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Umowa o wartości ok. 530 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 33 miesięcy od daty jej zawarcia. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa prawie 18 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej w formie złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane zostało na grudzień 2021. Zakończenie budowy przewidywane jest na koniec 2024 roku.

A2 rejon miejscowości Swory – węzeł Biała Podlaska (Cicibór)

Wykonawcą inwestycji jest POLAQUA. Umowa o wartości prawie 470 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 33 miesięcy od daty jej zawarcia. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa około 12,5 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej w formie złożenia wniosku o decyzję ZRID przewidziane zostało na grudzień 2021. Zakończenie budowy przewidywane jest na koniec 2024 roku.

Autostrada A2
Autor: GDDKiA Trzeci przetarg na A2 Swory - Biała Podlaska Link: Kliknij i powiększ

Odcinki A2 Kałuszyn-Siedlce Zachód

Wiosną 2020 roku podpisane zostały umowy na dwa kolejne odcinki autostrady pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki (inwestycję będzie realizowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor) oraz Gręzów i Siedlce Zachód (wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka Polaqua). Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023.

Pod koniec stycznia 2021 podpisana została umowa na ostatni odcinek autostrady pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. Wykonawcą została firma STECOL Corporation. Planowany termin zakończenia prac to lato 2024.

Na kolejne fragmenty od Siedlec do Białej Podlaskiej toczą się dwa postępowania przetargowe. W lutym 2021 poznaliśmy oferty na zadania: Siedlce Zach. – rejon miejscowości Malinowiec (najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag) oraz węzeł Łukowisko – rejon miejscowości Swory (Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor).

Autostrada A2
Autor: GDDKiA Czwarty przetarg na budowę odcinka A2 Malinowiec - Łukowisko Link: Kliknij i powiększ

A2 na odcinku od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią

3 lutego 2021 poznaliśmy oferty na wybór projektanta, który opracuje projekt budowlany i uzyska niezbędne decyzje umożliwiające realizację robót w terenie. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

Nowy 32-kilometrowy fragment trasy będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. W ramach dokumentacji zaprojektowany zostanie węzeł drogowy Dobryń oraz parking buforowy dla pojazdów ciężarowych oczekujących na odprawą celną na terminalu Koroszczyn, do wykorzystania w przypadku dużej kolejki na przejściu granicznym w Kukurykach.

A2
Autor: GDDKiA Przetarg na odcinek Biała Podlaska - granica państwa Link: Kliknij i powiększ

Odcinek A2 węzeł Lubelska-Mińsk Mazowiecki przejezdny

Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2020 kierowcy wjechali na autostradę A2 pomiędzy węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego. To pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy ze starej DK2 pomiędzy węzłem Halinów a Mińskiem Mazowieckim i skrócić czas przejazdu. Ponadto, kierowcy mogą już korzystać z dwóch łącznic na węźle Lubelska w ciągu S17 relacji Siedlce – Lublin i Lublin – Siedlce.

Budowa ruszyła w lipcu 2017,  generalnym wykonawcą była firma Polaqua. W ramach kontraktu powstała dwujezdniowa autostrada z dwoma pasami ruchu oraz rezerwą pod trzeci pas. Wybudowane zostały drogi lokalne do obsługi ruchu lokalnego. W związku z powstaniem nowego układu komunikacyjnego przebudowano w części istniejące drogi gminne i powiatowe. Zakres robót obejmował również przebudowę infrastruktury kolidującej z autostradą jak i budowę nowej. Autostrada wyposażona została w niezbędne urządzenia ochrony środowiska takie jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i płazów oraz zbiorniki retencyjne. Koszt inwestycji w całości to 764,3 mln zł. 

Na odcinku pomiędzy węzłem Halinów a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego, po obu stronach trasy, budowane są jeszcze Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) oraz Obwód Utrzymania Autostrady (OUA), z terminem zakończenia prac w październiku 2020 r.

Autostrada A2 na wschód
Autor: GDDKiA Autostrada A2 do Mińska Mazowieckiego

Budowa południowej i wschodniej obwodnicy Warszawy jeszcze trwa. Tymczasem GDDKiA rozpoczęła już prace analityczne dotyczące budowy dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie analiza wskazująca na optymalne oddalenie przyszłej obwodnicy od granic administracyjnych miasta oraz możliwych powiązań z istniejącą i planowaną siecią dróg. Uwzględnione zostanie również skomunikowanie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Autostrada A2 na zachód
Autor: GDDKiA Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą będzie poszerzona o jeden pas.

Autostrada A2 - kiedy koniec budowy?

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury - cała autostrada A2 ma być gotowa w 2024 roku

Likwidacja bramek na A2 od 1 grudnia 2021

Od 1 grudnia 2021 zostaną zlikwidowane bramki na A2, na odcinku Konin – Stryków. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

Rząd chce zwiększyć przepustowość i ograniczyć zatory na państwowych autostradach płatnych. Na odcinku Konin-Stryków wprowadzona zostanie nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu „free-flow. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów na autostradach oraz poprawi komfort kierowców.

W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat (MPO) i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady. Powoduje to powstawanie zatorów w okresach zwiększonego ruchu.

Nowe rozwiązanie pozwoli zmniejszyć koszty poboru opłaty za przejazd autostradą. Dzięki temu nie trzeba będzie przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury Manualnego Systemu Poboru Opłat – bramek autostradowych i ich wyposażenia. Bramki zostaną zlikwidowane również na odcinku Wrocław-Sośnica na autostradzie A4.

Autostrada A2 - odcinki bezpłatne i płatne

Autostrada A2 podzielona jest na odcinki. Nie każdy z nich jest płatny. Odcinki bezpłatne:

  • Stryków - Warszawa
  • Poznań Wschód-Poznań Zachód
  • odcinek od zjazdu na DK 72 (Konin Wschód/Żdżary) do zjazdu na Sługocin
  • obwodnica Mińska Mazowieckiego

Odcinki płatne:

  • od niemieckiej granicy do Konina (obowiązują tradycyjne bramki oraz manualny pobór opłat)
  • od Świecka do Punktu Poboru Opłat Nagradowice (kierowca na wjeździe na płatny odcinek pobiera bilet, a przy zjeździe płaci gotówką lub kartą)
  • Poznań Wschód - Konin (opłata stała niezależnie od tego gdzie zjedziemy, zarządcy to Autostrada Wielkopolska SA i Autostrada Wielkopolska II SA )
  • Konin-Stryków (obowiązują dwa rodzaje poboru opłat - manualny pobór biletu lub elektroniczny ViaAuto, zarządca to GDDKiA)

ViaAuto to system gdzie wystarczy mieć odpowiednie urządzenie i opłacone konto, by niemal bez zatrzymywania się przejechać przez bramkę oznaczoną specjalnym symbolem (bramki na skrajnych prawych pasach).

Quiz. Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce. Co wiesz o drogach szybkiego ruchu?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej