Duża Obwodnica Warszawy. Aktualności, mapa, plany, przebieg

Duża Obwodnica Warszawy ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. Ministerstwo Infrastruktury potwierdza plany budowy kolejnej obwodnicy. Z końcem stycznia 2021 GDDKiA przedstawiła 4 możliwe warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
Spis treści
- Duża Obwodnica Warszawy (OAW) - aktualności
- Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa
- Możliwy przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej S50
- Kiedy będzie gotowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
- Po co Duża Obwodnica Warszawy?
Duża Obwodnica Warszawy (OAW) - aktualności
Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (wcześniej Duża Obwodnica Warszawy) były tematem spotkań z samorządami, które odbyły się w dniach 25 - 27 stycznia 2021. Podczas spotkań Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła 4 możliwe warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Na razie nie wiadomo, gdzie dokładnie oraz do kiedy powstanie Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Poznajmy cztery możliwe warianty przebiegu trasy.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa

Możliwy przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej S50
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej S50, na odcinku autostrada A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Wyszogród - Serock - A2 (Mińsk Mazowiecki)
Wariant korytarza 1 (czerwony)
- Długość: 163 km
- Szacowana liczba węzłów: 16
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
- Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, nowodworski, sochaczewski, płoński, płocki, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
- Koszt jednostkowy: 66,6 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 44 417 poj./dobę przy 9,9 proc. poj. ciężkich
Wariant korytarza 2 (niebieski)
- Długość: 177 km
- Szacowana liczba węzłów: 16
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Kobylniki, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
- Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 11,9 mld zł
- Koszt jednostkowy: 67,1 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 39 509 poj./dobę przy 8,9 proc. poj. ciężkich
Wariant korytarza 3 (zielony)
- Długość: 165 km
- Szacowana liczba węzłów: 15
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, obejście Sochaczewa od wschodu, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
- Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, warszawski zachodni, sochaczewski, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
- Koszt jednostkowy: 65,7 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 40 413 poj./dobę przy 9,6 proc. poj. ciężkich
Wariant korytarza 4 (fioletowy)
- Długość: 180 km
- Szacowana liczba węzłów: 16
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
- Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 12,2 mld zł
- Koszt jednostkowy: 67,5 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 37 913 poj./dobę przy 8,3 proc. poj. ciężkich
Kiedy będzie gotowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
Przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron pierwszymi fragmentami Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej będziemy mogli pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa byłaby dostępna do 2035 roku.
Polecany artykuł:
Po co Duża Obwodnica Warszawy?
Według GDDKiA Warszawie potrzebna jest duża obwodnica ze względu na coraz większe natężenie ruchu na już istniejących odcinkach obwodnicy w ciągu trasy S2 i trasy S8. To także kluczowa trasa ze względu na połączenie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Ostatni Generalny Pomiar Ruchu, który GDDKiA przeprowadziła w 2015 r. pokazał, że przez most Grota Roweckiego ciągu S8 przejeżdża średnio na dobę ponad 140 tys. pojazdów, a w godzinach szczytu ten fragment obwodnicy Warszawy jest permanentnie zakorkowany. GDDKiA tłumaczy, że tłoczno jest także na zachodnim wylocie z Warszawy oraz zachodnio-południowej obwodnicy w ciągu drogi S2.