Duża obwodnica Warszawy: po co stolicy kolejna obwodnica?

2018-04-16 13:25 Marek Wielgo
Korek na autostradzie
Autor: ThinkstockPhotos Duża obwodnica Warszawy ma odciążyć budowaną obecnie obwodnicę wokół stolicy.

Duża obwodnica Warszawy ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. I choć trwa jeszcze budowa południowej i wschodniej obwodnicy Warszawy, to Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już zapowiadają budowę kolejnej.

Na razie nie wiadomo, gdzie dokładnie oraz do kiedy powstanie trasa A50, czyli duża obwodnica Warszawy. Według GDDKiA, która rozpoczęła już przygotowania do tej inwestycji, miastu potrzebna jest duża obwodnica ze względu na coraz większe natężenie ruchu na już istniejących odcinkach obwodnicy w ciągu trasy S2 i trasy S8.

Ostatni Generalny Pomiar Ruchu, który GDDKiA przeprowadziła w 2015 r. pokazał, że przez most Grota Roweckiego ciągu S8 przejeżdża średnio na dobę ponad 140 tys. pojazdów, a w godzinach szczytu ten fragment obwodnicy Warszawy jest permanentnie zakorkowany. GDDKiA tłumaczy, że tłoczno jest także na zachodnim wylocie z Warszawy oraz zachodnio-południowej obwodnicy w ciągu drogi S2.

Duża obwodnica Warszawy przejmie część ruchu

– Za kilka lat Warszawa będzie miała swoją pełną obwodnicę, ale już dziś wiemy, że ona nie wystarczy – potwierdza minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dodajmy, że południowa obwodnicy Warszawy ma być gotowa w 2020 r. Częścią tego projektu jest Most Południowy na Wiśle.

Budowa Mostu Południowego w Warszawie
Autor: GDDKiA W 2020 r. nowy Most Południowy w Warszawie ma być gotowy.

Z kolei budowa wschodniej obwodnicy Warszawy potrwa co najmniej 3-4 lata dłużej. A to dlatego, że tej inwestycji drogowej sprzeciwiają się m.in. mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Wesoła, którym nie podoba się planowany przebieg trasy.

Z budową dużej obwodnicy Warszawy prawdopodobnie nie będzie takich problemów. Min. Adamczyk zapowiedział, że będzie ona przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. Gdzie dokładnie, jeszcze nie wiadomo.

Wytyczne dla dużej obwodnicy Warszawy

– GDDKiA rozpoczęła prace analityczne dotyczące budowy dużej obwodnicy Warszawy. W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie analiza wskazująca na optymalne oddalenie przyszłej obwodnicy od granic administracyjnych miasta oraz możliwych powiązań z istniejącą i planowaną siecią dróg – informuje wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz. I dodaje, że uwzględnione zostanie również skomunikowanie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Ta inwestycja – według pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP Mikołaja Wilda – ma być zakończona w 2027 r. Choć Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA tego nie potwierdziła, prawdopodobnie podobny termin dotyczyć będzie także dużej obwodnicy Warszawy.

Duża obwodnica Warszawy – prognoza ruchu

Min. Chodkiewicz wyjaśnia, że dla wstępnie nakreślonego modelu sieci drogowej, zostanie wykonana uproszczona prognoza ruchu, której wyniki pokażą przyszłe, szacunkowe natężenia ruchu. Wielopłaszczyznowa analiza ma być podstawą do określenia klasy i przekroju planowanej obwodnicy. Równocześnie wskazane elementy sieci zostaną wstępnie poddane analizie oddziaływania na środowisko przyrodnicze i mieszkańców, co pozwoli na wskazanie stref wyjątkowo wrażliwych dla mających powstać poszczególnych elementów dużej obwodnicy stolicy.

Warianty korytarzy dużej obwodnicy Warszawy

W wyniku analizy możliwe będzie wskazanie poglądowych wariantów korytarzy obwodnicy. Te zaś będzie trzeba poddać dalszym pracom planistycznym, aby uzyskać Studium Korytarzowe, potrzebne do określenia dokładnego korytarza, w jakim będzie można wyznaczać możliwe warianty trasy. Dodajmy, że GDDKiA opracowuje obecnie Studium Korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 Toruń – Płock – S7 (Nowy Dwór Mazowiecki) – S8 (Wołomin). W założeniu jeden z fragmentów drogi S10 ma stanowić północną obwodnicę stolicy, stając się elementem dużej obwodnicy Warszawy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej