Wylewają „podłogę” tunelu pod parkiem. Tramwaje dotrą nim pod Dworzec Zachodni w Warszawie

W drugiej połowie 2026 r. pasażerowie skorzystają z tramwaju do Dworca Zachodniego w Warszawie. Nowe, częściowo podziemne połączenie pozwoli wygodnie dotrzeć na pociąg lub wrócić komunikacją do domu z dalszej podróży. Obecnie trwają prace w tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr oraz w miejscu, gdzie nowe szyny połączą się z istniejącymi.

Plac Centralny w Warszawie gotowy

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego. Aktualności

Na warszawskiej Ochocie buduje się częściowo podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego. Umowę z wykonawcą – konsorcjum firm ZUE i FABE – podpisano 20 lutego 2024 r. Wykonawca rozpoczął roboty w terenie na początku czerwca 2024 r. Wszystko ma być gotowe w II połowie 2026 r. Aktualnie:

  • udało się przed terminem zakończyć przebudowę podziemnego ciepłociągu pod ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.,
  • trwają prace m.in. przy drążeniu tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr oraz budowie jego „podłogi”, czyli płyty dennej,
  • budowana jest druga połowa gwiazdy tramwajowej (czyli rozjazdów umożliwiających m.in. skręcanie tramwajów) na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej.

Przypomnijmy, że 2 czerwca 2025 r. rozpoczęła się kolejna, największa jak dotąd fala utrudnień. Jak podają Tramwaje Warszawskie, na 4,5 miesiąca wstrzymany został ruch tramwajów do pętli P+R Aleja Krakowska, a na ok. 2 miesiące wykonawca zamknął ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. między Grójecką a Białobrzeską. Wiąże się to z przebudową magistrali ciepłowniczej pod ul. Bitwy oraz z budową nowych rozjazdów tramwajowych. Przy okazji wyłączenia ruchu tramwajowego na Grójeckiej przeprowadzane są prace remontowe i utrzymaniowe. Oznacza to m.in. ogromne zmiany w komunikacji miejskiej, w tym całkowity brak komunikacji tramwajowej na południe od przystanku Och-Teatr. Więcej informacji można znaleźć w miejskim serwisie Infoulice.

– Od piątku, 1 sierpnia, kierowcy nie przejadą Szczęśliwicką na Bitwy Warszawskiej 1920 r. od strony Rokosowskiej. W tym miejscu trzeba przebudować instalacje podziemne, w tym ciepłociąg przecinający skrzyżowanie. Objazd oprowadzi Białobrzeską i Sokołowskiego „Grzymały”. Szczęśliwicka zachowa połączenie z Bitwy Warszawskiej 1920 r. od strony Opaczewskiej. Na skrzyżowaniu kierowcy będą musieli skręcić w prawo lub lewo. Prace w tym miejscu potrwają do drugiego tygodnia sierpnia – podają Tramwaje Warszawskie.

Tramwaj do Dworca Zachodniego – budowa i trasa

Nowa trasa tramwajowa – długości ok. 1,6 km – będzie się zaczynać pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Powstaną tu dwa podziemne przystanki i sieć przejść podziemnych umożliwiających łatwe przesiadki na pociągi i autobusy. Stąd tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 m) pod parkiem Pięciu Sióstr i wyjedzie z niego na powierzchnię na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w pobliżu ul. Szczęśliwickiej). Następnie pobiegnie tą ulicą i połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Stąd będzie mógł skręcić w stronę centrum, Okęcia lub w ul. Banacha.

Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, czas przejazdu na dworzec z ul. Grójeckiej wyniesie około 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Według szacunków linia będzie przewozić ok. 1 mln pasażerów rocznie. Co ważne, zieleń w parku Pięciu Sióstr nie ucierpi w wyniku budowy tunelu. Podziemną trasę uwzględniono bowiem przy projektowaniu parku – nad trasą przyszłego wykopu nie sadzono żadnych drzew.

Mapa tramwaju do Dworca Zachodniego

i

Autor: Tramwaje Warszawskie/ Materiały prasowe Trasa tramwaju do Dworca Zachodniego. Czerwone prostokąty to planowane przystanki, a niebieska linia to tunel. Link: Kliknij, aby powiększyć

Tramwaj do Dworca Zachodniego będzie częścią długiej, budowanej odcinkami trasy tramwajowej z Woli na Wilanów. W ramach tej inwestycji powstał już tramwaj na Kasprzaka oraz tramwaj na Gagarina, a w budowie są kolejne odcinki: tramwaj do Wilanowa (wraz z odnogą, czyli tramwajem na Stegny) oraz tramwaj na Rakowieckiej. Na etapie projektowania jest kolejny odcinek, czyli tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego. Planowany jest także częściowo podziemny tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni. Gdy cała trasa będzie już gotowa, możliwe staną się szybsze podróże międzydzielnicowe z pominięciem centrum.

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty

i

Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty

Aktualnie inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Budowa powinna zakończyć się w przyszłym roku. Niemniej najtrudniejsze etapy przed nami – na początku czerwca czasowo zamykamy ruch tramwajowy do pętli P+R Al. Krakowska, a także odcinek ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. – przy każdej inwestycji w tkance miejskiej możliwe są opóźnienia w związku z np. odkryciami archeologicznymi, niewybuchami, rozbieżnością w przebiegu instalacji podziemnych względem planów czy wymaganym większym zakresem prac w związku ze stanem odkrytych sieci, rur i instalacji – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.

Podziemne przystanki tramwajowe pod Dworcem Zachodnim

W ramach inwestycji powstanie podziemny przystanek tramwajowy, który znajdzie się po południowej stronie dworca, między peronami a al. Jerozolimskimi. Będzie się on różnił od metra wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. W efekcie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy obejmujący komunikację miejską, pociągi i autobusy dalekobieżne.

W dalszej przyszłości drugi podziemny przystanek ma powstać po przeciwnej stronie dworca – od strony Woli, w pobliżu peronu 9 Warszawy Zachodniej. Pozwoli to na wygodniejsze przesiadki i spowoduje mniejszy tłok na każdym z przystanków tramwajowych. Równocześnie ma powstać także trzeci przystanek pod ziemią, również od strony Woli, ale bliżej ul. Tunelowej. Trzeba będzie jednak na te dwa przystanki jeszcze długo poczekać, gdyż powstaną w ramach osobnej inwestycji – przedłużenie linii w kierunku ul. Kasprzaka ma nastąpić do 2032 r., ale na razie nie ma zapewnionego finansowania ani ustalonej ostatecznej trasy (trwa analizowanie różnych wariantów).

– Obecna umowa na budowę trasy tramwajowej do Dw. Zachodniego nie obejmuje wyposażenia drugiego przystanku tramwajowego wraz z przylegającym odcinkiem tunelu. W tej chwili to dalej plac budowy w gestii PKP PLK i Budimeksu – ewentualna budowa trasy tramwajowej będzie możliwa dopiero po zakończeniu wszystkich prac, uzyskaniu ostatecznego pozwolenia na użytkowanie, a także sporządzeniu dokumentacji podwykonawczej – dopiero to pozwoli na zlecenie przygotowania dokumentacji wykonawczej i pozyskania niezbędnych decyzji umożliwiających zabudowę urządzeń umożliwiających ruch tramwajowy – podaje rzecznik Tramwajów Warszawskich. – Wykorzystanie tunelu na dalszym odcinku (w kierunku Woli) będzie elementem przygotowań do realizacji połączenia z ul. Kasprzaka – projekt będzie obejmować także wykorzystanie przestrzeni w rejonie peronu 9. Zwiększy to elastyczność sieci tramwajowej: umożliwi krańcowanie linii tramwajowych na Dw. Zachodnim czy odstawianie tramwajów.

Mapa tramwaju z Woli na Dworzec Zachodni

i

Autor: Tramwaje Warszawskie/ Materiały prasowe Tak według pierwotnej koncepcji miało wyglądać podziemne tramwajowe połączenie Woli z Dworcem Zachodnim. Ostateczna trasa może jednak wyglądać inaczej. Link: Kliknij, aby powiększyć

Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy

Podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego ma być gotowy w drugiej połowie 2026 r. Oznacza to kilkumiesięczne opóźnienie, gdyż terminy w umowie wskazywały raczej na kwiecień 2026: wykonawca otrzymał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy (luty 2024 r.) na wykonanie całej inwestycji. Wykonawca przygotuje projekty wykonawcze, uzyska wszelkie niezbędne dokumenty i przeprowadzi roboty budowlane. Koszt inwestycji to 362,6 mln zł brutto.

Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Podziemna linia tramwajowa Warszawa

i

Autor: UM Warszawa/ Materiały prasowe Wizualizacja połączenia tramwaju do Dworca Zachodniego z siecią tramwajową na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i ul. Banacha
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego w Warszawie we wrześniu 2025 r.

i

Autor: Tramwaje Warszawskie/ Materiały prasowe

Warszawa z największym programem tramwajowym

Warszawa prowadzi obecnie największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. Wśród zrealizowanych inwestycji są m.in. tramwaj na Kasprzaka i tramwaj na Gagarina, trwa też realizacja części drogowej tramwaju do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – tramwaju na Gocław, tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego, tramwaju na Zieloną Białołękę i tramwaju wzdłuż Modlińskiej.

Powstała też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Warszawa nabyła też w Korei Południowej 123 niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje Hyundai.

Opracowanie Marta Balcerowska, Przemysław Zańko-Gulczyński, źródło: UM Warszawa, Tramwaje Warszawskie

Podcast Architektoniczny
Zbigniew Maćków. Robi się gęsto
Murator Plus Google News