Tramwaj do Dworca Zachodniego wciąż bez wykonawcy. Kto wybuduje podziemny tunel tramwajowy pod parkiem Pięciu Sióstr?

Niedługo zostanie wyłoniony wykonawca tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty. Nowe szyny powstaną w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a następnie pobiegną tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr do podziemnego przystanku pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Kiedy rozpocznie się budowa?
Spis treści
- Tramwaj do Dworca Zachodniego – gdzie powstaje? Zobacz trasę na mapie
- Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim
- Kiedy tramwaj do Dworca Zachodniego będzie gotowy?
- Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?
- Warszawa z największym programem tramwajowym
Tramwaj do Dworca Zachodniego – gdzie powstaje? Zobacz trasę na mapie
Tramwaj do Dworca Zachodniego jest w trakcie procedury wyboru wykonawcy (pierwotnie w przetargu zwyciężyło konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania, ale w wyniku odwołań od decyzji trzeba ponownie przeliczyć punktację). Nowa, częściowo podziemna trasa tramwajowa – długości ok. 1,6 km – będzie się zaczynać pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Powstanie tu podziemny przystanek połączony z dworcem kolejowym i autobusowym przejściami podziemnymi. Stąd tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 m) pod parkiem Pięciu Sióstr i wyjedzie z niego na powierzchnię na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w pobliżu ul. Szczęśliwickiej). Następnie pobiegnie tą ulicą i połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Stąd będzie mógł skręcić w stronę centrum, Okęcia lub w ul. Banacha.
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, czas przejazdu na dworzec z ul. Grójeckiej wyniesie około 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Co ważne, zieleń w parku Pięciu Sióstr nie ucierpi w wyniku budowy tunelu. Podziemną trasę uwzględniono bowiem przy projektowaniu parku – nad trasą przyszłego wykopu nie sadzono żadnych drzew ani krzewów.

Tramwaj do Dworca Zachodniego będzie częścią długiej, budowanej odcinkami trasy tramwajowej z Woli na Wilanów. W ramach tej inwestycji powstaje już tramwaj na Kasprzaka oraz tramwaj do Wilanowa (wraz z odnogami, czyli tramwajem na Stegny i tramwajem na Gagarina), w budowie będzie wkrótce tramwaj na Rakowieckiej, a na etapie projektowania jest kolejny odcinek, czyli tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego. Planowany jest także częściowo podziemny tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni.
- Sprawdź też: Warszawa. Tramwaje jadą po zielonych torowiskach z rozchodnikiem. Gdzie w stolicy są zielone tory tramwajowe?
Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim
Podziemny przystanek tramwajowy powstanie po południowej stronie dworca, między peronami a al. Jerozolimskimi. Będzie się on różnił od metra wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. W efekcie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy obejmujący komunikację miejską, pociągi i autobusy dalekobieżne.


Warto dodać, że w przyszłości, po wybudowaniu dalszej części podziemnej trasy w kierunku Woli, pod Dworcem Zachodnim znajdować się będą dwa podziemne przystanki. Drugi znajdzie się za peronami od strony Woli, na wysokości ul. Tunelowej. Pozwoli to na wygodniejsze przesiadki i spowoduje mniejszy tłok na każdym z przystanków tramwajowych. Na tę inwestycję trzeba będzie jednak jeszcze długo poczekać – przedłużenie linii w kierunku ul. Kasprzaka ma nastąpić do 2032 r., ale na razie nie ma zapewnionego finansowania ani ustalonej ostatecznej trasy (trwa analizowanie różnych wariantów). Obecnie z tego odcinka istnieje tylko – jako pustka technologiczna – niewykończony fragment tunelu wiodącego w kierunku Woli.

Kiedy tramwaj do Dworca Zachodniego będzie gotowy?
Podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego ma zostać wybudowany w latach 2024–2025. Wykonawca będzie miał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy na wykonanie całej inwestycji. Aktualnie trwa oczekiwanie na uprawomocnienie się wyników przetargu. Następnie zawarta zostanie umowa. Później wykonawca przygotuje projekty wykonawcze, uzyska wszelkie niezbędne dokumenty i przeprowadzi roboty budowlane. Koszt inwestycji to 365,523 mln zł.
Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?
Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., będą tu skręcać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.

Warszawa z największym programem tramwajowym
Warszawa prowadzi obecnie największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – tramwaju na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej.
Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Warszawa nabyła też w Korei Południowej 123 niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje Hyundai.
Opracowanie Marta Balcerowska, Przemysław Zańko-Gulczyński, źródło: UM Warszawa, Tramwaje Warszawskie