Budowa tramwaju do Wilanowa opóźnia się po raz kolejny. Oddala się otwarcie Spacerowej. Co z tramwajem na Gagarina?

2023-12-06 9:36

Budowa tramwaju do Wilanowa w Warszawie złapała kolejne opóźnienia. Mimo intensywnych prac na mrozie na ul. Spacerowej znów przesunięto datę otwarcia jej dla ruchu. Co więcej, nie każdy pojedzie tą ulicą. Podano także datę uruchomienia tramwajów na ul. Gagarina. Zobacz zdjęcia z budowy tramwaju na Wilanów i poznaj aktualności.

Budowa tramwaju do Wilanowa przez firmę Budimex S.A. to część dużego projektu budowy połączenia tramwajowego stacji Dworzec Zachodni i Wilanowa. W przyszłości linia ta pozwoli przejechać tramwajem z Woli przez Ochotę i Mokotów do Miasteczka Wilanów. Aktualnie trwająca budowa tramwaju do Wilanowa ma się zakończyć w I połowie 2024 r., ale niemal pewne jest już opóźnienie inwestycji do sierpnia 2024 r.

Tramwajarze zapowiadają, że czas przejazdu 8-kilometrową trasą tramwajową z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie - około 18 minut. Aktualnie w godzinach szczytu na pokonanie trasy Wilanów-Centrum kierowcy muszą rezerwować około 50 min. Dodatkowo transport szynowy może zabrać więcej pasażerów niż autobusy, a czas przejazdu tramwajem jest bardziej przewidywalny.

Tramwajem prosto do Wilanowa. Budowa idzie pełną parą

Spis treści

  1. Budowa tramwaju do Wilanowa się opóźni? Do kiedy potrwa?
  2. Budowa tramwaju do Wilanowa – aktualności. Kiedy koniec budowy, jakie utrudnienia?
  3. Tramwaj na Wilanów – co już udało się zrobić?
  4. Duże zmiany od 4 listopada. Zamknięto kolejną ważną ulicę
  5. Tramwaj do Wilanowa – dokładna trasa i lista przystanków
  6. Technologia zielonych torów
  7. Wizualizacje z trasy tramwaju do Wilanowa
  8. Kiedy pojedziemy szybkim tramwajem do Wilanowa? Data otwarcia, koszt budowy

Budowa tramwaju do Wilanowa się opóźni? Do kiedy potrwa?

Według umowy na budowę tramwaju do Wilanowa prace mają zakończyć się w I połowie 2024 r. Jak jednak dowiedziała się nieoficjalnie „Wyborcza”, w przygotowaniu jest aneks do umowy, który wydłuży termin zakończenia prac. Portal Transport-Publiczny.pl uzyskał informację, że w grę wchodzą następujące prawdopodobne terminy:

  • uruchomienie ruchu tramwajów na odnodze w ul. Gagarina (i dalej ul. Spacerową do centrum) w marcu lub kwietniu 2024 r.,
  • uruchomienie tramwajów na głównej trasie do Wilanowa w sierpniu 2024 r. (prace budowlane trwałyby nadal na części trasy).

Tę ostatnią informację potwierdził w listopadzie prezydent m.st. Warszawy, informując, że miasto będzie się starało zakończyć prace „przed wrześniem 2024 r.”. Jeśli przyjrzeć się postępom prac, opóźnienie inwestycji jest wyraźnie widoczne – niektóre odcinki już na pierwszy rzut oka są ledwie napoczęte. Na opóźnienie wskazuje też fakt, że oficjalnie podawane terminy otwierania kolejnych ulic były już wielokrotnie przesuwane. Wszystko to sugeruje, że inwestycja nie przebiega zgodnie z planem.

Budowa tramwaju do Wilanowa – aktualności. Kiedy koniec budowy, jakie utrudnienia?

Oficjalnie opóźnione prace budowlane nad tramwajem do Wilanowa mają zakończyć się do września 2024 r. Wcześniej ma zostać otwarta dla ruchu tramwajowego odnoga w ul. Gagarina (w marcu lub kwietniu 2024 r.). Aktualnie prace trwają na całej trasie. Toczy się także budowa odnogi linii w ul. św. Bonifacego, czyli tramwaju na Stegny. Robotnicy pracują także przy drugiej odnodze trasy, czyli tramwaju na Gagarina. Jak informują Tramwaje Warszawskie w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl, zbliża się otwarcie dla ruchu ul. Spacerowej i inne zmiany organizacji ruchu:

  • 4 grudnia przesunięto przejazd ul. Belwederską przez skrzyżowanie ze Spacerową i Gagarina (organizacja ruchu pozostała bez zmian),
  • około 9–10 grudnia otwarta zostanie jedna jezdnia ul. Spacerowej, ale tylko dla autobusów miejskich jadących w dół (8 linii: 131, 167, 168, 501, 519, 522, N31 i N81) – pierwotnie miało to nastąpić na przełomie listopada i grudnia,
  • w połowie grudnia na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i al. Wilanowskiej ruch zostanie przełożony na północną jezdnię,
  • do końca roku dostępna dla kierowców stanie się cała ul. Puławska (w niektórych miejscach zabraknie jeszcze docelowej warstwy asfaltu, z którą budowniczowie muszą poczekać do wiosny), powróci też na placu Unii Lubelskiej organizacja ruchu sprzed budowy tramwaju,
  • pod koniec 2023 r. pojedyncza istniejąca jezdnia ul. Spacerowej zostanie otwarta także dla samochodów (tylko jadących w dół), podobnie jak północna jezdnia ul. Gagarina (dla normalnego ruchu),
  • dopiero w II kwartale 2024 r. zostanie otwarta dla ruchu druga jezdnia ul. Spacerowej (ale nadal będą trwały prace przy torowisku tramwajowym).
Przygotowania do asfaltowania nowej jezdni ulicy Spacerowej, koniec listopada 2023
Autor: Budimex Przygotowania do asfaltowania nowej jezdni ulicy Spacerowej Link: Kliknij, aby powiększyć
Przygotowania do asfaltowania nowej jezdni ulicy Spacerowej, koniec listopada 2023
Autor: Budimex Przygotowania do asfaltowania nowej jezdni ulicy Spacerowej Link: Kliknij, aby powiększyć

Tramwaj na Wilanów – co już udało się zrobić?

Po roku budowy na ul. Puławską wróciły tramwaje – od 4 września 2023 jeżdżą tędy trzy linie (4, 10, 18) z wcześniejszych pięciu. Brak dwóch wcześniej kursujących tu linii wiąże się z przygotowaniami do wprowadzenia docelowej organizacji ruchu po otwarciu trasy do Wilanowa. Docelowo bowiem właśnie dwie linie (choć nie wiadomo jeszcze, które) zostaną skierowane na nową trasę.

Z kolei 25 września miasto rozpisało przetarg na wdrożenie priorytetu dla tramwajów w ul. Puławskiej, by mogły jeździć szybciej. Dzięki priorytetowi tramwaje będą mieć „zieloną falę” i szybciej pokonają skrzyżowania. Na wprowadzenie zmian wykonawca będzie miał 22 tygodnie.

Z końcem sierpnia zakończono przebudowę ponad 5 km ciepłociągu biegnącego pod trasą przyszłego tramwaju. To ważny krok, gdyż bez tej przebudowy niemożliwe było wykonanie części dalszych prac. 31 sierpnia udało się zakończyć to niełatwe zadanie. Jak podały Tramwaje Warszawskie, „to była największa taka operacja budowlana w historii miasta”.

– Nim odłączono stare rury, pochodzące nieraz z lat 50. trzeba było zbudować sieć tymczasową, aby zapewnić mieszkańcom ciepłą wodę w kranach. Jej długość przekroczyła 4 km. Prowizoryczne rury powstały wzdłuż Sobieskiego od Chełmskiej do Idzikowskiego, a także na Belwederskiej i na Spacerowej – podają Tramwaje Warszawskie. – Tory tramwajowe na długości ponad 4 km pokrywają się w swoim przebiegu z magistralą ciepłowniczą, dzięki której Mokotów i Wilanów zaopatrywane są w ciepłą wodę.

Jednocześnie udało się odblokować budowę końcówki trasy w Miasteczku Wilanów. W sierpniu 2023 sąd nakazał wstrzymanie prac na około 500-metrowym odcinku. Chodziło o znajdującą się pod tym miejscem kanalizację, co do własności której toczy się spór sądowy między deweloperem (Polnord) a miastem. W połowie września Tramwajom Warszawskim i Polnordowi udało się jednak porozumieć, dzięki czemu roboty budowlane mogły znów ruszyć.

– Polnord S.A. i Tramwaje Warszawskie porozumiały się w zakresie usunięcia kolizji urządzeń kanalizacji deszczowej z budowaną trasą tramwajową. Strony sprawnie uzgodniły szczegółowe warunki przełożenia części urządzeń tej sieci, co pozwala wykonawcy Budimex S.A. na wznowienie budowy – przekazały w komunikacie Tramwaje Warszawskie.

Prace toczą się jednak sprawnie na całej reszcie trasy. Nad ul. Sobieskiego rozebrano 3 zbudowane w latach 70. kładki dla pieszych, które zostaną zastąpione przez przejścia naziemne. Rozbiórka ostatniej kładki ma nastąpić do 19 listopada. Szczególnie intensywne prace trwają teraz na Dolnym Mokotowie oraz na ul. Goworka i Spacerowej. Gotowy jest już skomplikowany rozjazd na ul. Puławskiej, dzięki któremu tramwaje pojadą w przyszłości w stronę Wilanowa oraz skręcą w ul. Rakowiecką (trasa w przygotowaniu) i pojadą dalej wzdłuż Pola Mokotowskiego.

Duże zmiany od 4 listopada. Zamknięto kolejną ważną ulicę

W nocy z 3 na 4 listopada 2023 (od godziny 00.01) weszły w życie kolejne istotne zmiany w organizacji ruchu na terenie inwestycji. Zamknięta została wschodnia jezdnia al. Sikorskiego i al. Witosa (w kierunku mostu Siekierkowskiego). Wiąże się to z budową torowiska tramwajowego przecinającego skrzyżowanie ul. Sobieskiego z tymi ulicami. Zamknięcie nastąpiło pomiędzy stacją benzynową (przed skrzyżowaniem z ulicą Jana III Sobieskiego) a ulicą Idzikowskiego. Kierowcy mogą jechać drugą, zachodnią jezdnią w obu kierunkach, mając do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Jak podaje UM Warszawa:

  • możliwy jest nadal wjazd na stację paliw,
  • kierowcy jadący od strony Ursynowa mają do dyspozycji zawrotkę przed skrzyżowaniem z ul. Sobieskiego, mogą też skręcić w ul. Sobieskiego w obu kierunkach lub pojechać prosto,
  • kierowcy jadący w stronę Doliny Służewieckiej mogą korzystać z dwóch pasów do jazdy prosto (dotyczy to także skrzyżowania) oraz mają osobny pas do skrętu w prawo w ul. Idzikowskiego,
  • bez zmian pozostaje organizacja ruchu w ul. Sobieskiego, można nadal skręcić w prawo w al. Witosa i al. Sikorskiego.

Warto dodać, że od 31 października gotowe i otwarte dla kierowców są już oba wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli, co oznacza koniec utrudnień w tamtym rejonie.

Przystanki Tor Stegny zostaną przeniesione. Przystanek Tor Stegny 03, zlokalizowany przy alei Sikorskiego w kierunku Doliny Służewieckiej, zmieni numer na 53 i zostanie przeniesiony około 150 metrów bliżej ulicy Leśnej Jeżyny. Tor Stegny 04, czyli dla podróżujących w kierunku Czerniakowskiej, znajdzie się przy pasie dzielącym jezdnie i otrzyma numer 54 – podaje UM Warszawa.

Utrudnienia dla kierowców w rejonie skrzyżowania ul. Sobieskiego z al. Witosa i al. Sikorskiego
Autor: UM Warszawa Utrudnienia dla kierowców w rejonie skrzyżowania ul. Sobieskiego z al. Witosa i al. Sikorskiego

Tramwaj do Wilanowa – dokładna trasa i lista przystanków

Nowa trasa zacznie swój bieg na ul. Puławskiej przy ul. Goworka. Następnie linia będzie przebiegać ul. Spacerową, Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Oto dokładna lista przystanków na trasie tramwaju do Wilanowa (nazwy robocze):

  • Rakowiecka,
  • Spacerowa,
  • Dolna,
  • Kostrzewskiego,
  • Idzikowskiego,
  • Mangalia,
  • Czarnomorska,
  • Św. Bonifacego,
  • Nałęczowska,
  • Sobieskiego,
  • Oś Królewska,
  • Świątynia Opatrzności Bożej,
  • Branickiego.

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem długości około 1 km. Druga budowana odnoga, długości około 800 m, powstanie wzdłuż ulicy św. Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów powstaje w ciągu alei Rzeczypospolitej, a końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego.

Tramwaj do Wilanowa trasa przystanki
Autor: UM Warszawa Tramwaj do Wilanowa – trasa i przystanki Link: Kliknij, aby powiększyć

Technologia zielonych torów

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa wykorzystana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która charakteryzuje się zwiększoną odpornością na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Aktualnie w Warszawie znajdują się już 33 km zielonych torów.

Wizualizacje z trasy tramwaju do Wilanowa

Kiedy pojedziemy szybkim tramwajem do Wilanowa? Data otwarcia, koszt budowy

Jak zapewnia inwestor, do połowy 2024 r. cała trasa tramwajowa do Wilanowa ma być gotowa. A przed końcem 2024 roku zostanie oddany do użytku ostatni odcinek – odnoga trasy wzdłuż ul. św. Bonifacego. Jednak biorąc pod uwagę stan zaawansowania prac w październiku 2023, prawdopodobne jest opóźnienie w oddaniu inwestycji do użytku.

Budowa trasy jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014–2020. Oficjalna nazwa projektu to: „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Tramwaj do Wilanowa
Autor: UM Warszawa Mapa z dokładną trasą tramwaju do Wilanowa Link: Kliknij i powiększ

Rozumiesz te modne słowa czy powtarzasz tylko jak papuga? Quiz językowy dla inteligentnych

Pytanie 1 z 12
Betonoza to...
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej