Na Katowice Airport oddali nowiutki hangar dla business jetów i prywatnych helikopterów

2025-05-15 13:13

Tego hangaru raczej nie zobaczycie lecąc na wakacje z Katowice Airport. To tutaj będą parkowały prywatne samoloty, używane przez najbogatszych ludzi w Polsce. Nowy hangar General Aviation oddano właśnie w południowo-zachodniej części lotniska w Pyrzowicach. Podobny hangar funkcjonuje już m.in. na lotnisku w Gdańsku.

Spis treści

  1.  Loty biznesowe dla najbogatszych
  2. To hangar klasy premium na Katowice Airport
  3. Hangar General Aviation w Katowice Airport
  4. Nowy hangar właśnie zaczął działać
  5. Tu będą obsługiwane samoloty lotnictwa ogólnego
  6. Lotnictwo ogólne na lotnisku w Pyrzowicach
  7. Hangar General Aviation na lotnisku w Gdańsku
  8. Tak będzie wyglądał nowy terminal pasażerski na Katowice Airport

 Loty biznesowe dla najbogatszych

Loty biznesowe stają się w Polsce coraz bardziej popularne. Oczywiście mogą sobie na nie pozwolić tylko ludzie najbogatsi. Jedni tylko czarterują jety, by szybko przemieścić się z miejsca na miejsce, a inni mają własne samoloty i ich obsługę. Z nowego hangaru skorzystają właśnie ci, których stać na własne maszyny.

To hangar klasy premium na Katowice Airport

Hangar ma powierzchnię 5 453 m kw., 41 metrów głębokości, 11 metrów wysokości i aż 133 metry szerokości. Pod względem rozpiętości konstrukcji jest to największy obiekt hangarowy, który aktualnie znajduje się na katowickim lotnisku. Budynek składa się z trzech niezależnych segmentów, w każdym z nich przechowywać można zarówno samoloty biznesowe o kodzie referencyjnym od A do C, jak i śmigłowce. Głównym wykonawcą inwestycji była firma PROMUS sp. z o.o. Oddanie obiektu do użytku połączone było z prezentacją samolotu firmy Gulfstream Aerospace, która jest jednym z największych producentów business jetów na świecie.

MuratorPlus: Zazielenianie Katowice Airport

Hangar General Aviation w Katowice Airport

Nowy hangar będzie miał powierzchnię 5 453 metrów kwadratowych. Będzie miał 133 metry szerokości, 41 metrów głębokości i 11 metrów wysokości. Powstaje przy płycie postojowej nr 4. Pod względem rozpiętości konstrukcji jest to największy obiekt hangarowy, który aktualnie znajduje się na katowickim lotnisku. Budynek składa się z trzech niezależnych segmentów, w każdym z nich przechowywać można zarówno samoloty biznesowe o kodzie referencyjnym od A do C, jak i śmigłowce. 

Obiekt będzie się składał z trzech niezależnych segmentów, w każdym z nich hangarować będzie można samoloty biznesowe, jak i śmigłowce.

Czytaj też: Na terenie lotniska w Pyrzowicach budują ważny węzeł przeładunkowy z bazą paliw

Nowy hangar właśnie zaczął działać

Głównym wykonawcą inwestycji była firma PROMUS sp. z o.o. Oddanie obiektu do użytku połączone było z prezentacją samolotu firmy Gulfstream Aerospace, która jest jednym z największych producentów business jetów na świecie.

Rozpiętości dźwigarów kratowych sięgają 50 metrów i zostały wykonane w naszej wytwórni konstrukcji stalowych w Rudzie Śląskiej. W ramach projektu wykonana zostanie płyta postojowa przed hangarem w technologii lotniskowej oraz posadzka hangaru. Wkrótce obiekt zostanie wyposażony w docelowe oświetlenie przeszkodowe i stanie się stałym elementem krajobrazu Katowice Airport – informowała w czasie budowy firma Promus z Rudy Śląskiej.

Tu będą obsługiwane samoloty lotnictwa ogólnego

Nowy hangar powstaje w zupełnie nowej strefie, jaka powstała na terenie lotniska w Pyrzowicach. Obecnie teren Katowice Airport jest podzielony jest na trzy strefy funkcjonalne, są to:

Strefa obsługi ruchu pasażerskiego z terminalami o łącznej powierzchni 36 tys. m kw.

Strefa obsługi technicznej statków powietrznych z trzema hangarami o łącznej powierzchni 22 tys. m kw.

Strefa cargo z terminalem towarowym o powierzchni 11,8 tys. m kw.

Budowany właśnie hangar General Aviation da początek czwartej strefie, która przeznaczona będzie do obsługi samolotów lotnictwa ogólnego.

Lotnictwo ogólne na lotnisku w Pyrzowicach

General aviation - tego typu ruch lotniczy stanowi nieco ponad 10 procent całego ruchu, jaki odbywa się na Terenie lotniska w Pyrzowicach.

W zeszłym roku w ruchu General Aviation zanotowano 5858 startów i lądowań, co stanowiło 12 procent z całości liczby startów i lądowań w Katowice Airport w 2023 roku.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., tj. firma zarządzająca Katowice Airport, oferuje kompleksowe usługi związane z obsługą klienta biznesowego oraz samolotów typu business jet. W terminalach pasażerskich funkcjonują dwa przejścia fast track – ułatwiające proces kontroli bezpieczeństwa – oraz dwa saloniki biznesowe. Dział Klientów Biznesowych GTL S.A. zapewnia m.in. asystę podczas odprawy klientów oraz prywatny transport pomiędzy terminalami a samolotami. Ponadto GTL S.A. dysponuje certyfikatem i zezwoleniem umożliwiającym obsługę naziemną samolotów General Aviation.

- Cieszę się, że nasi klienci docenili jakość obsługi w Katowice Airport i zdecydowali się mocniej związać z naszym portem, z powodzeniem realizując tutaj projekt budowy hangaru dla swoich samolotów biznesowych. W naszym planie rozwoju katowickiego lotniska jego południowo-zachodnia część przeznaczona jest dla infrastruktury na potrzeby General Aviation – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., firmy zarządzającej Katowice Airport.

Polecamy też: Przełamana betonoza na parkingu Katowice Airport przeszła wielki test. Ulewa nie dała rady

Hangar General Aviation na lotnisku w Gdańsku

W 2022 roku podobny obiekt powstał na gdańskim lotnisku. To baza dla 20 samolotów, ich pilotów i komfortowe miejsce dla pasażerów. Nowy hangar został wybudowany przez inwestora, Spółkę General Aviation Airbase Sp. z o.o wraz z Portem Lotniczym Gdańsk w związku z rosnącymi potrzebami lotnictwa ogólnego i biznesowego oraz perspektywą dalszego rozwoju tych gałęzi lotnictwa w Polsce. Obiekt na Gdańsk Airport ma powierzchnię 4000 metrów kwadratowych. Jak informuje zarządca lotniska, w jego wyposażeniu zadbano o każdy najdrobniejszy szczegół, wliczając w to komfortowe miejsce do oczekiwania na lot dla pasażerów. Salonik wyposażony jest w panoramiczne okna pozwalające osobom oczekującym na lot oglądanie płyty lotniska i startujących samolotów.  Jest także przestrzeń socjalna dla załóg umożliwiająca przygotowanie do lotu. Hangar wyposażono w nowoczesny sprzęt do holowania i obsługi statków powietrznych.

Klienci mogą skorzystać z dedykowanej obsługi naziemnej, w tym transportu załóg i pasażerów komfortowym samochodem elektrycznym. Port Lotniczy Gdańsk wybudował płytę postojową, drogę kołowania oraz drogę techniczną dla samolotów. Wszystkie inwestycje zostały zrealizowane w standardzie wymagań dla infrastruktury użytkowanej w warunkach ILS kat. III B wraz z odpowiednią instalacją elektryczną i oświetleniem nawigacyjnym.  

Tak będzie wyglądał nowy terminal pasażerski na Katowice Airport

Listen to "Kocioł - na węgiel czy biomasę. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej