Tunel pod Ursynowem gotowy dopiero za dwa miesiące? Jak aktualnie wygląda tunel?

Tunel pod Ursynowem
Autor: GDDKiA Tunel pod Ursynowem - zdjęcie z budowy (fot. kwiecień 2021)

Tunel pod Ursynowem to największy tunel w Warszawie wykonany w technologii ścian szczelinowych oraz najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Został przebity w grudniu 2020. Warszawiacy z niecierpliwością oczekują na jego otwarcie. GDDKiA podała przybliżoną datę oddania tunelu do użytku. Dowiedz się kiedy zakończy się budowa tunelu pod Ursynowem. Zobacz film GDDKiA, na którym widać, że tunel jest już praktycznie gotowy.

Spis treści

  1. Aktualności z budowy tunelu pod Ursynowem
  2. Kiedy będzie gotowy tunel pod Ursynowem?
  3. Film z przejazdu przez tunel pod Ursynowem
  4. Konstrukcja oraz technologia budowy tunelu Ursynów
  5. Etapy budowy tunelu pod Ursynowem
  6. Harmonogram budowy tunelu pod Ursynowem
  7. Tunel Ursynów - mapa
  8. Koncepcja parku jaki powstanie nad tunelem Ursynów

Aktualności z budowy tunelu pod Ursynowem

GDDKiA donosi, że budowa tunelu pod Ursynowem niebawem dobiegnie końca. Trwa też ostatni etap robót na węźle Puławska. Aktualnie w tunelu i jego sąsiedztwie prowadzone są prace wykończeniowe, które jak zapewnia GDDKiA - powinny zakończyć się za dwa miesiące.

Dowiedz się więcej o zakończeniu całej Południowej Obwodnicy Warszawy.

Kiedy będzie gotowy tunel pod Ursynowem?

Jakiś czas temu GDDKiA zapewniała, że tunel pod Ursynowem zostanie otwarty do końca czerwca 2021 roku. Niestety termin otwarcia ostatniego odcinka drogi ekspresowej S2 w Warszawie przesunięty został na wrzesień. Wciąż trwają prace w tunelu na Ursynowie, chociaż na filmie GDDKiA (poniżej) widać, że przeprawa jest prawie gotowa.

Głównym powodem opóźnień są roszczenia wykonawcy, włoskiej firmy Astaldi, które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpatruje od miesięcy. Miejmy nadzieję, że pojedziemy tunelem we wrześniu 2021. 

Film z przejazdu przez tunel pod Ursynowem

Zakończenie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy pozwoli na bezkolizyjny przejazd przez miasto tunelem pod Ursynowem oraz nowym Mostem Południowym na Wiśle. Południowa Obwodnica Warszawy to fragment trasy S2. Dzięki budowie POW kierowcy ominą centrum stolicy. Inwestycja skróci też czas przejazdu pomiędzy dzielnicami Warszawy. Aktualnie realizowany jest ostatni, wschodni, odcinek - od węzła Puławska do węzła Lubelska z podziałem na trzy zadania:

  • zadanie A od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) o długości ok. 4,6 km;
  • zadanie B od węzła Przyczółkowa (z węzłem) do węzła Wał Miedzeszyński (z węzłem) o długości ok. 6,5 km;
  • zadanie C od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) o długości ok. 7,5 km.

Odcinki S2, które zostały zrealizowane wcześniej to:

  • zachodni odcinek, który zaczyna się tuż za węzłem Konotopa, położonym na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończy przed węzłem Lotnisko;
  • środkowy odcinek - od ul. Puławskiej do węzła Lotnisko oraz trasa N-S (S79) od węzła Lotnisko do ul. Marynarskiej.

Wykonawcy odcinka Puławska - Lubelska stanęli przed wieloma poważnymi wyzwaniami. Jedno z nich to poprowadzenie drogi, w ciągu której powstał tunel drogowy, pod tunelem I linii metra. Zadanie udało się zrealizować bez wstrzymania ruchu podziemnej kolei. W artykule wiele szczegółów dotyczących budowy tunelu pod Ursynowem.

Południowa Obwodnica Warszawy nie daje spać mieszkańcom

Konstrukcja oraz technologia budowy tunelu Ursynów

Tunel, który powstał pod Ursynowem ma długość 2,3 km. Obiekt zbudowany jest z trzech naw: wschodniej, prowadzącej w kierunku Skarpy Wilanowskiej, trasy Mostu Południowego oraz dzielnicy Wawer, zachodniej, prowadzącej w stronę dzielnicy Włochy i Bemowo oraz środkowej, wentylacyjnej, znajdującej się pomiędzy tymi dwiema nawami. W nawach zewnętrznych kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Do budowy tunelu zużyto 36 464 ton stali oraz 409 826 m³ betonu. Obiekt realizowany był tzw. metodą odkrywkową, polegającą na wykonaniu wykopu zabezpieczonego przez odpowiednie konstrukcje wsporcze, czyli ściany szczelinowe oraz strop rozpierający. Wydobywanie ziemi z wnętrza tunelu wykonywane było metodą podstropową (mediolańską). W dużym skrócie, polega ona na wykonaniu ścian szczelinowych lub palisad, na których opierany jest docelowy lub tymczasowy strop, spod którego sukcesywnie wybierany jest grunt. Podobna metoda wykorzystywana jest do budowy wszystkich stacji centralnego odcinka II linii metra.

Odcinek tunelowy przebiegający przez Ursynów to zadanie A w ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Wykonawcą jest firma Astaldi S.p. A. Za fundamentowanie specjalistyczne w technologii ścian szczelinowych odpowiedzialna jest m.in. firma Soletanche Polska.

Etapy budowy tunelu pod Ursynowem

  • I - od ul. Pileckiego do ul. Stryjeńskich
  • II - od ul. Stryjeńskich do ul. Braci Wagów
  • III - od ul. Braci Wagów do Alei KEN (Komisji Edukacji Narodowej)
  • IV - od Al. KEN do ul. Rosoła i tzw. Skarpy Wilanowskiej

Prace budowlane przy realizacji ścian szczelinowych rozpoczęły w kwietniu 2018 roku, a zakończyła we wrześniu 2019.

Tunel Ursynów Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: Soletanche Polska Przy realizacji zadania A wschodniego odcinka POW, w tym tunelu na Ursynowie, wykorzystano ponad 10 000 m ścian szczelinowych. Firma Soletanche wykonała 3832 m tych ścian (fot. październik 2019)

Harmonogram budowy tunelu pod Ursynowem

  • Prace budowlane rozpoczęły się od przezbrojenia terenu i usunięcia występujących na nim kolizji, m.in. gęstej sieci elektrycznej i sanitarnej. Jednym z największych wyzwań były prace prowadzone w kolizji z I linią metra, która przecinała plac budowy tunelu. Szczególnie, że wszystkie prace realizowane były pod działającą linią kolei podziemnej.
  • Następnie wykonano wykop do odpowiedniej rzędnej, na której m.in. firma Soletanche Polska wykonała murki prowadzące niezbędne do wykonania ścian szczelinowych. Na poziomie, z którego głębiono ściany docelowo powstał również tzw. strop rozpierający, który miał za zadanie nadać stateczność ścianom.
  • Kolejną fazą było głębienie, zbrojenie i betonowanie ścian szczelinowych. Soletanche wykonało tu 670 sekcji. Dodajmy, że średnia długość jednego panela to 6,5 m, a głębokość sekcji na odcinku realizowanym przez Soletanche waha się od 12 do 20 m. Zmienne głębokości posadowienia poszczególnych sekcji wynikają ze zróżnicowanych warunków gruntowych na terenie budowy tunelu. W najgłębszym miejscu, tj. pod tunelem I linii metra ściany szczelinowe mają wysokość 29 m.
Warstwy geologiczne gruntu na terenie budowy tunelu
  • od 0 do 3 m głęb. - piaski drobne oraz gliniaste
  • od 3 do 12 m - gliny piaszczyste oraz piaski gliniaste
  • od 12 do 20 m - piaski średnie oraz piaski drobne
  • od 12 do 14 m p.p.m. - zwierciadło wody
  • Następnym etapem prac przy budowie tunelu pod Ursynowem było zbrojenie i betonowanie stropu rozpierającego.
  • Kolejne prace również przebiegały sukcesywnie. Ziemia wybierana była stopniowo spod stropu wraz z powstawaniem kolejnych odcinków tunelu. Prace budowlane przebiegały jednocześnie w kierunku zachodnim i wschodnim. Równolegle powstawała zbrojona płyta fundamentowa.

Tunel Ursynów - mapa

Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską.

Tunel pod Ursynowem - mapa
Autor: GDDKiA Mapa poglądowa postępu prac przy budowie tunelu na Ursynowie Link: Kliknij i powiększ
WAŻNE - POW to zmniejszenie hałasu i emisji CO₂

Dynamiczny rozwój miast to coraz więcej użytkowników dróg, a co za tym idzie problemy z przemieszczaniem i korki. Jednak najgroźniejszym efektem ubocznym jest smog. Redukcja emisji CO₂ to globalny problem. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w odpowiednią infrastrukturę drogową oraz rozwój transportu kolejowego i publicznego. Dzięki inwestycjom tj. Południowa Obwodnica Warszawy czy kolejne linie metra znacząco poprawia się komfort życia w Warszawie. Odcinek tunelowy POW to przykład na to, w jakim kierunku powinny się rozwijać inwestycje infrastrukturalne w dużych miastach. Trasa szybkiego ruchu ukryta w tunelu przyczynia się nie tylko do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, ale także obniża poziom hałasu. Ponadto, niepodważalną zaletą takiej inwestycji jest możliwość zagospodarowania naziemnej części tunelu. Nad trasą mogą powstać ścieżki pieszo-rowerowe oraz tereny zielone, tak potrzebne w mieście.

Koncepcja parku jaki powstanie nad tunelem Ursynów

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej