II linia metra – trwają intensywne prace na stacji Bródno. Kiedy pojedziemy?

2019-06-25 10:59 MS
II linia metra
Autor: R. Motyl Prace przy budowie komory torów odstawczych za stacją Brudno

Wydłuża się trasa II linia metra. Z końcem maja 2019 wykonawca zakończył budowę na praskim odcinku Szwedzka – Targówek Mieszkaniowy – Trocka. Aktualnie na stacji C21 Bródno trwają intensywne prace przy budowie ścian szczelinowych. Kiedy zakończy się budowa II linii metra w Warszawie?

II linia metra to inwestycja warta ponad dwa miliardy złotych i jest coraz bliżej końca. Już pod koniec 2019 roku pojedziemy na Targówek. A kiedy na Wolę, Bemowo i Bródno? W listopadzie 2018 podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka M2. To fragment II linii metra Warszawa, który połączy Targówek z Bemowem. A w 2023 roku ma ruszyć budowa III linii metra na odcinku Stadion Narodowy-Gocław.

Przypomnijmy, że w Warszawie trwa budowa 15 kilometrów tuneli i 14 stacji metra. Najbardziej zaawansowane są prace na Woli oraz Pradze-Północ i Targówku. W lewobrzeżnej Warszawie budowanych jest 3,5 km trasy, a na wschodzie miasta 3,1 km. Na każdym z tych fragmentów są po trzy stacje podziemnej kolei.

II linia metra – stacje na Targówku gotowe

Budowa odcinka II linii metra na Targówku trwała od lutego 2016 do maja 2019. Przekazane do odbioru w maju trzy stacje metra na Targówku łączą tunele z torami długości 3 135,4 m (prawy) i 3155,3 m (lewy). O wielkości przedsięwzięcia świadczą kubatury poszczególnych stacji. Stacja Szwedzka ma kubaturę 62 674 m3, Targówek Mieszkaniowy 105 553 m3, a Szwedzka 227 372 m3. Wykonawcą tej inwestycji jest włoska firma Astaldi.

Ciekawostki o II linii metra
II linia metra

Autor: UM Warszawa

Zdjęcie z budowy II linia metra na Woli (marzec 2019)

  • Na odcinku II linii metra od stacji Szwedzka do Trockiej tunele są średnio zagłębione 14 metrów pod ziemią.
  • Tarcze TBM Maria i TBM Anna drążyły te tunele ze średnią prędkością 18 metrów na dobę.
  • Budowa wschodniego odcinka metra od torów za stacją Dworzec Wileński do komory odstawczej za stacją Trocka trwała blisko 38 miesięcy.
  • Kwota kontraktu tej inwestycji wyniosła 1 066 741 483 zł brutto.

Metro Warszawskie jest zadowolone z postępów budowy II linii podziemnej kolejki. Spółka zwraca też uwagę, że część odbiorów została przeprowadzona pod koniec budowy, np. przez Państwową Inspekcję Sanitarną i Państwową Straż Pożarną. O zakończeniu prac zostało oficjalnie poinformowany Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska oraz Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Firma Astaldi 10 maja 2019 przekazało komplet dokumentacji, dzięki czemu Metro Warszawskie, jako inwestor zastępczy, może przystąpić do odbiorów końcowych inwestycji. To niezależny od odbiorów prowadzonych przez służby państwowe miejski proces przejęcia nowo wybudowanych tuneli i stacji od wykonawcy.

W lipcu 2019 przystąpimy do formalnych odbiorów. Nie powinny one trwać dłużej niż trzy miesiące. Na jesieni na trzech stacjach pojadą pociągi metra - powiedział Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy ds. inwestycji.

W wypowiedzi chodzi o trzy stacje na Pradze i na Targówku. Za ten etap prac odpowiada włoska firma budowlana Astaldi, która jakiś czas temu ogłosiła bankructwo. Mimo wszystko władze miasta zapowiadają, że nie wpłynie to na termin zakończenia prac nad II linią metra Warszawa. Ocenia się, że na budowie odcinka Praga-Targówek zaawansowanie prac wynosi ponad 90%. Koszt budowy tego odcinka to trochę ponad miliard zł.

Trasa II linii metra na Targówku

II linia metra na Targówku to w sumie to 3,2 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką)
  • C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego)
  • C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).

II linia metra - metro na Woli. Kiedy otwarcie?

Ten odcinek II linii metra Warszawa od połowy 2017 roku buduje turecka firma Gülermak. Przypomnijmy, że termin rozpoczęcia budowy był opóźniony ze względu na odwołania i zwłokę w wydaniu decyzji środowiskowej. Dlatego też, II linia metra na Woli zostanie oddana do użytku nieco później niż na Targówku. Prognozy są takie, że będzie to przełom listopada i grudnia, ale pasażerowie pojadą pociągiem dopiero na początku 2020 roku. Koszt inwestycji to ponad 1,1 mld zł.

Z końcem lutego 2019 budowa II linii metra na Woli wkroczyła w etap wykańczania stacji. Pojawiły się już pierwsze kamienne posadzki. Na stacje trafiły windy i schody ruchome oraz inne urządzenia stacyjne. W tunelach przybywa szyn, rozciągane są kolejne kilometry kabli.

Trasa II linii metra na Woli

Na Woli, w ramach odcinka zachodniego II linii metra, powstanie 3,4 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C6 Księcia Janusza (ul. Górczewska z ul. Księcia Janusza)
  • C7 Młynów (ul. Syreny)
  • C8 Płocka (ul. Płocka z ul. Wolską)

II linia metra na Bemowie i Bródnie. Kiedy otwarcie?

Z końcem 2018 roku władze Warszawy podpisały kontrakt na budowę kolejnych stacji II linii metra Warszawa. Do końca 2023 roku powstanie w sumie osiem stacji pasażerskich oraz jedna techniczno-postojowa, do serwisowania pociągów.

Przypomnijmy, że pod koniec września 2018 podpisana została umowa na rozbudowę II linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem odcinek II linii metra na Bródnie będzie gotowy w listopadzie 2021. Możliwe, że pasażerowie pojadą pociągiem już w 2022 roku.

Budowa II linii metra na Bródnie ruszyła z początkiem marca 2019. Wyłączona z ruchu została ul. L. Kondratowicza, wprowadzane są liczne objazdy. Oprócz pieszych i kierowców, zmiany dotyczą również komunikacji miejskiej.

Aktualnie na stacji C21 Bródno trwają intensywne roboty budowlane przy budowie ścian szczelinowych, a wokół przyszłej komory startowej budowane są ekrany akustyczne. Korpus przyszłej stacji wraz z torami odstawczymi będzie miał prawie 700 metrów długości. Na placu budowy pracują dwie pogłębiarki, które drążą ściany szczelinowe przyszłego korpusu stacji. Otwór, który powstanie w ziemi wypełniany zostanie zawiesiną bentonitową, która zabezpieczy go przed osypaniem, a następnie zostanie w nim umieszczona klatka zbrojeniowa. Proces zwieńczy betonowanie. Ponadto na całej długości wschodniego odcinka II linii metra do przełożenia jest prawie 40 kilometrów przewodów i różnego rodzaju instalacji. W pobliżu ul. Bazyliańskiej 7 trwają też przygotowania do budowy torów odstawczych. W pobliżu widoczne są charakterystyczne zielone pale do których już wkrótce przymocowane zostaną panele dźwiękochłonne. Będzie ich w sumie ponad 300 metrów.

Więcej o postępie robót budowlanych można dowiedzieć się w nowo otwartym, stałym punkcie informacyjnym przy ul. Bazyliańskiej 7. To tu mieszkańcy Warszawy mogą otrzymać informacje na temat technologii prowadzenia robót, wytyczonych objazdów, a także zaawansowania prac. Punkt działa w dni robocze od godz. 9.00 do 19.00. Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć również na stronie www.infoulice.um.warszawa.pl oraz www.ztm.waw.pl.

Północno-wschodni odcinek metra na Targówku składa się z ponad czterech kilometrów tuneli, trzech wentylatorni i trzech stacji: C19 „Zacisze”, C20 „Kondratowicza” oraz C21 „Bródno”. Za ostatnią z nich powstaje również hala odstawcza – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł ma czas do września 2021 roku.

Natomiast w listopadzie 2018, jak pisaliśmy wyżej, podpisana została umowa na budowę ostatniego odcinka M2, który połączy Targówek z Bemowem. II linia metra na Bemowie to najkrótszy fragment trasy. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2022 roku.

Pod koniec 2022 roku II linia metra zostanie zamknięta na ostatnich dwóch stacjach po stronie zachodniej – powiedział Robert Soszyński.

Wiceprezydent Warszawy ds. inwestycji zapewnia, że budowa metra nie skończy się na tym odcinku.

Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?

Cała II linia metra będzie gotowa na przełomie 2022/2023 roku. Zgodnie z założeniami budowa II linii metra Warszawa zakończyć się ma do końca 2022 roku, a pasażerowie pojadą pociągami już na początku 2023 roku.

Przypomnijmy, że aktualnie czynny jest centralny odcinek linii M2, który został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się on z siedmiu stacji i prawie 6 km tuneli. Dziennie z centralnego odcinka II linii metra korzysta około 150 tysięcy pasażerów.

II linia metra na Bródnie będzie miała trzy stacje

  • C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną
  • C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza. Ostatnia
  • C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.

Ponadto za ostatnią stacją wykonawca wybuduje podziemną halę torów odstawczych, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).

Zmiany w założeniach budowy II linii metra na Bródnie

W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Między innymi stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 m na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto na wschód o ok. 60 m, dzięki temu jedno z wyjść będzie u zbiegu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego.

II linia metra na Bródnie
Autor: Metro Warszawa II linia metra - przebieg i lokalizacja przystanków komunikacji naziemnej przy stacjach metra

II linia metra znacznie rozluźni okolice ul. L. Kondratowicza

Po budowie metra ul. L. Kondratowicza stanie się miejską aleją, wygodną i przyjazną dla wszystkich mieszkańców. Pozostaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku – będą one jednak znacznie bliżej siebie. Po obu stronach jezdni nasadzone zostaną drzewa, a między nimi krzewy. Powstaną drogi dla rowerów, a także szerokie i wygodne chodniki. W zatokach wzdłuż jezdni planuje się zatoki do parkowania samochodów. Przebudowane zostaną wszystkie skrzyżowania, a także oświetlenie wzdłuż całej ulicy. Metamorfozę przejdzie również Park Bródnowski. Ma to być miejsce  do wypoczynku, rekreacji i edukacji. Trwają właśnie konsultacje społeczne dotyczące modernizacji parku.

Dodatkowo ma być przedłużony tunel wyjściowy tak, aby można było z niego wyjść na przystanki tramwajowe przy św. Wincentego planowanej linii na „zieloną Białołękę“.

Stacje II linii metra to wizja artysty Piotra Młodożeńca

Autorem projektów II linii metra jest  pracownia ILF Consulting Engineers Polska, która jako współautora wymienia znanego artystę Piotra Młodożeńca. Przedstawione wizualizacje to charakterystyczne dla twórcy rastrowane rysunki. Młodożeniec dobrał też kolorystykę stacji metra – od żółtej przez czerwoną do zielonej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej