II linia metra - tarcza Anna przebiła się do szybu przy stacji Trocka. Kiedy pojedziemy II linią metra z Bemowa na Wolę i Bródno?

II linia metra
Autor: Metro Warszawskie Tunele II linii metra połączyły Bemowo i Wolę

II linia metra znalazła się wśród inwestycji priorytetowych stolicy. Budowa II linii metra nie zwalnia tempa - trwają prace na budowie wschodniego i zachodniego odcinka. Na Targówku i Bródnie zakończono drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych. Na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów - nabierają docelowej formy. Zgodnie z założeniami cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku.

Spis treści

  1. Aktualności z budowy II linii metra
  2. II linia metra na Karolin – kiedy ruszy budowa?
  3. Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Karolin?
  4. II linia metra - metro na Woli
  5. Trasa II linii metra na Woli
  6. II linia metra na Targówek
  7. Trasa II linii metra na Targówku
  8. II linia metra w Warszawie na Bródnie?
  9. Budowa II linii metra na Bródnie
  10. II linia metra na Bródnie będzie miała trzy stacje
  11. Zmiany w założeniach budowy II linii metra na Bródnie
  12. Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?
  13. Stacje II linii metra to wizja artysty Piotra Młodożeńca
  14. III linia metra w Warszawie?

Aktualności z budowy II linii metra

Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu przy stacji Trocka. Zakończono zatem budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na Targówku i Bródnie. Ostatecznych kształtów nabierają też przyszłe stacje.

Najbardziej zaawansowane prace toczą się na stacji Kondratowicza - gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej.

Na stacji Bródno, największej stacji II linii metra, widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych.

Na stacji Zacisze, najmniejszej stacji II linii metra, trwają prace wykończeniowe oraz instalacja systemu wentylacji.

Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów - nabierają docelowych kształtów. Kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi. Powstają docelowe słupy i antresole stacyjne. Wzdłuż przyszłych przejść podziemnych murowane są kolejne pomieszczenia techniczne.

Kosmiczny łącznik metra z biurowcem. Takiego jeszcze nie było!

II linia metra na Karolin – kiedy ruszy budowa?

Jest szansa, że niebawem ruszy budowa zachodniego odcinka II linii metra. Chodzi o odcinek, który przebiegać będzie przez Bemowo na Karolin (od torów odstawczych za stacją C04 Powstańców Śląskich do stacji C01 Karolin wraz z zapleczem, STP Karolin). Wojewoda wydał pierwsze decyzje lokalizacyjne, dzięki którym, prace budowlane powinny niebawem ruszyć.

Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Karolin?

Przypomnijmy, że wykonawcą tego odcinka będzie konsorcjum firm Gulermak i Astaldi. Usługi projektowe świadczy firma ILF. Zgodnie z umową czas realizacji całości zamówienia to 48 miesięcy, co oznacza, że prace powinny zakończyć się w listopadzie 2022 roku. Póki co termin wydaje się być mało realny. Prace budowlane jeszcze nie ruszyły, a w tle wciąż odbywają się protesty właścicieli gruntów. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

II linia metra
Autor: UM Warszawa II linia metra - stacja Płocka
II linia metra
Autor: UM Warszawa II linia metra - stacja Księcia Janusza

II linia metra - metro na Woli

Pociągi na Wolę ruszyły 4 kwietnia 2020 roku. Koszt inwestycji wyniósł 1,1 mld zł.

Przypomnijmy, że wykonawcą tego odcinka była turecka firma Gülermak. Termin rozpoczęcia budowy był opóźniony ze względu na odwołania i zwłokę w wydaniu decyzji środowiskowej. Początkowo odcinek miał być oddany do użytku w listopadzie 2019. Ostatecznie pociągi pojechały z początkiem kwietnia 2020.

Trasa II linii metra na Woli

Na Woli, w ramach odcinka zachodniego II linii metra, powstało 3,4 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C6 Księcia Janusza (ul. Górczewska z ul. Księcia Janusza)
  • C7 Młynów (ul. Syreny)
  • C8 Płocka (ul. Płocka z ul. Wolską)

II linia metra na Targówek

Budowa II linii metra na Targówek warta była ponad 2 mld zł. Przypomnijmy, że pierwsze pociągi metra dotarły na Targówek 15 września 2019. Pozwolenie na użytkowanie zostało wydane 13 września 2019. Wykonawcą tej inwestycji była włoska firma Astaldi.

Trasa II linii metra na Targówku

II linia metra na Targówku to w sumie to 3,2 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką)
  • C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego)
  • C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).

II linia metra w Warszawie na Bródnie?

Pod koniec września 2018 podpisana została umowa na rozbudowę II linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. Pierwotnie odcinek II linii metra na Bródnie miał być gotowy w listopadzie 2021 roku. Niestety pandemia koronawirusa prawdopodobnie wpłynie na opóźnienie budowy. Mimo to pasażerowie pojadą pociągiem już w 2022 roku. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1,4 mld zł ma czas do września 2021 roku.

Budowa II linii metra na Bródnie

Budowa II linii metra na Bródnie ruszyła z początkiem marca 2019. Wyłączona z ruchu została ul. L. Kondratowicza, wprowadzane są liczne objazdy. Oprócz pieszych i kierowców, zmiany dotyczą również komunikacji miejskiej. Tarcza TBM Maria zakończyła pracę, a TBM Anna rozpoczęła drążenie ostatniego 650-metrowego fragmentu wschodniego odcinka linii M2. Tymczasem w tunelach trwają pierwsze prace przy budowie torowiska.

Równolegle toczą się prace na trzech stacjach: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno. Stacja Kondratowicza jest już prawie gotowa. Na poziomie -1 trwają intensywne prace wykończeniowe; wykonawca rozpoczął też montaż pierwszych instalacji, m.in. wentylacyjnej i elektrycznej. Na zewnątrz stacji widać zadaszenia wyjść, wylewane są też pierwsze pochylnie schodów. Na stacji Bródno prowadzone są roboty przy płycie dennej torów odstawczych za stacją.

II linia metra na Bródnie będzie miała trzy stacje

  • C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną
  • C20 Kondratowicza - przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza. Ostatnia
  • C21 Bródno - przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.

Ponadto za ostatnią stacją wykonawca wybuduje podziemną halę torów odstawczych, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).

Zmiany w założeniach budowy II linii metra na Bródnie

W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Między innymi stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 m na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto na wschód o ok. 60 m, dzięki temu jedno z wyjść będzie u zbiegu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego.

Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?

Zakłada się, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. Cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku.

II linia metra
Autor: metro.waw.pl Przebieg I i II linii metra w Warszawie Link: Kliknij i powiększ

Stacje II linii metra to wizja artysty Piotra Młodożeńca

Autorem projektów II linii metra jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska, która jako współautora wymienia znanego artystę Piotra Młodożeńca. Przedstawione wizualizacje to charakterystyczne dla twórcy rastrowane rysunki. Młodożeniec dobrał też kolorystykę stacji metra – od żółtej przez czerwoną do zielonej.

III linia metra w Warszawie?

W 2023 roku ma ruszyć budowa III linii metra na odcinku Stadion Narodowy-Gocław.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej