II linia metra. Jazdy próbne na wolskim odcinku II linii metra. Kiedy otwarcie?

2019-10-16 14:25 MS
II linia metra
Autor: UM Warszawa II linia metra - testy na wolskim odcinku

II linia metra na Woli wkroczyła w fazę testów. To ostatni etap budowy. W kontrolnym przejeździe uczestniczył prezydent stolicy, Rafał Trzaskowski. Zgodnie z założeniami cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku. Aktualnie na wielu odcinkach rozbudowywanej M2 trwają intensywne prace budowlane. Część inwestycji czeka jeszcze na swoją kolej, a budowa ruszy po podpisaniu umów z wykonawcami.

II linia metra - metro na Woli. Kiedy otwarcie?

7 października 2019 pociąg testowy rozpoczął jazdy próbne na nowo wybudowanym, wolskim odcinku II linii metra. Kontrolowano poprawność działania wszystkich urządzeń znajdujących się w nowych tunelach i na stacjach, ale także ich współdziałanie z systemami pokładowymi pociągów obsługujących linię. Równolegle z jazdami testowymi prowadzone są prace wykończeniowe na stacjach, m.in. uzupełniane są panele ścian zatorowych, ostatnie elementy sufitów i oświetlenia. Finalnego kształtu nabierają również wejścia do stacji.

Przypomnijmy że ten odcinek II linii metra Warszawa od połowy 2017 roku buduje turecka firma Gülermak. Termin rozpoczęcia budowy był opóźniony ze względu na odwołania i zwłokę w wydaniu decyzji środowiskowej. Dlatego też, II linia metra na Woli zostanie oddana do użytku nieco później niż na Targówku (15 października). Prognozy są takie, że będzie to przełom listopada i grudnia, ale pasażerowie prawdopodobnie pojadą pociągiem dopiero na początku 2020 roku. Koszt inwestycji to ponad 1,1 mld zł.

Trasa II linii metra na Woli

Na Woli, w ramach odcinka zachodniego II linii metra, powstanie 3,4 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C6 Księcia Janusza (ul. Górczewska z ul. Księcia Janusza)
  • C7 Młynów (ul. Syreny)
  • C8 Płocka (ul. Płocka z ul. Wolską)

Na Targówek metrem od 15 września 2019?

II linia metra - inwestycja warta ponad dwa miliardy złotych jest coraz bliżej końca. Przypomnijmy, że 15 września pociągi metra dotarły na Targówek. Pozwolenie na użytkowanie stacji metra na Targówku zostało wydane 13 września 2019. Wykonawcą tej inwestycji jest włoska firma Astaldi.

Trasa II linii metra na Targówku

II linia metra na Targówku to w sumie to 3,2 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką)
  • C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego)
  • C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).

A kiedy pojedziemy na Bemowo i Bródno? W listopadzie 2018 podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka M2. To fragment II linii metra Warszawa, który połączy Targówek z Bemowem. A w 2023 roku ma ruszyć budowa III linii metra na odcinku Stadion Narodowy-Gocław.

Przypomnijmy, że w Warszawie trwa budowa 15 kilometrów tuneli i 14 stacji metra. Najbardziej zaawansowane są prace na Woli oraz Pradze-Północ i Targówku. W lewobrzeżnej Warszawie budowanych jest 3,5 km trasy, a na wschodzie miasta 3,1 km. Na każdym z tych fragmentów są po trzy stacje podziemnej kolei.

II linia metra na Bemowie i Bródnie. Kiedy otwarcie?

Z końcem 2018 roku władze Warszawy podpisały kontrakt na budowę kolejnych stacji II linii metra Warszawa. Do końca 2023 roku powstanie w sumie osiem stacji pasażerskich oraz jedna techniczno-postojowa, do serwisowania pociągów.

Przypomnijmy, że pod koniec września 2018 podpisana została umowa na rozbudowę II linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem odcinek II linii metra na Bródnie będzie gotowy w listopadzie 2021. Możliwe, że pasażerowie pojadą pociągiem już w 2022 roku.

Budowa II linii metra na Bródnie ruszyła z początkiem marca 2019. Wyłączona z ruchu została ul. L. Kondratowicza, wprowadzane są liczne objazdy. Oprócz pieszych i kierowców, zmiany dotyczą również komunikacji miejskiej.

Aktualnie na stacji C21 Bródno trwają intensywne roboty budowlane przy budowie ścian szczelinowych, a wokół przyszłej komory startowej budowane są ekrany akustyczne. Korpus przyszłej stacji wraz z torami odstawczymi będzie miał prawie 700 metrów długości. Na placu budowy pracują dwie pogłębiarki, które drążą ściany szczelinowe przyszłego korpusu stacji. Otwór, który powstanie w ziemi wypełniany zostanie zawiesiną bentonitową, która zabezpieczy go przed osypaniem, a następnie zostanie w nim umieszczona klatka zbrojeniowa. Proces zwieńczy betonowanie. Ponadto na całej długości wschodniego odcinka II linii metra do przełożenia jest prawie 40 kilometrów przewodów i różnego rodzaju instalacji. W pobliżu ul. Bazyliańskiej 7 trwają też przygotowania do budowy torów odstawczych. W pobliżu widoczne są charakterystyczne zielone pale do których już wkrótce przymocowane zostaną panele dźwiękochłonne. Będzie ich w sumie ponad 300 metrów.

Więcej o postępie robót budowlanych można dowiedzieć się w nowo otwartym, stałym punkcie informacyjnym przy ul. Bazyliańskiej 7. To tu mieszkańcy Warszawy mogą otrzymać informacje na temat technologii prowadzenia robót, wytyczonych objazdów, a także zaawansowania prac. Punkt działa w dni robocze od godz. 9.00 do 19.00. Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć również na stronie www.infoulice.um.warszawa.pl oraz www.ztm.waw.pl.

Północno-wschodni odcinek metra na Targówku składa się z ponad czterech kilometrów tuneli, trzech wentylatorni i trzech stacji: C19 „Zacisze”, C20 „Kondratowicza” oraz C21 „Bródno”. Za ostatnią z nich powstaje również hala odstawcza – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł ma czas do września 2021 roku.

Natomiast w listopadzie 2018, jak pisaliśmy wyżej, podpisana została umowa na budowę ostatniego odcinka M2, który połączy Targówek z Bemowem. II linia metra na Bemowie to najkrótszy fragment trasy. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2022 roku.

II linia metra na Bródnie będzie miała trzy stacje

  • C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną
  • C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza. Ostatnia
  • C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.

Ponadto za ostatnią stacją wykonawca wybuduje podziemną halę torów odstawczych, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).

Zmiany w założeniach budowy II linii metra na Bródnie

W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Między innymi stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 m na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto na wschód o ok. 60 m, dzięki temu jedno z wyjść będzie u zbiegu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego.

Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?

Cała II linia metra będzie gotowa na przełomie 2022/2023 roku. Zgodnie z założeniami budowa II linii metra Warszawa zakończyć się ma do końca 2022 roku, a pasażerowie pojadą pociągami już na początku 2023 roku.

Przypomnijmy, że aktualnie czynny jest centralny odcinek linii M2, który został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się on z siedmiu stacji i prawie 6 km tuneli. Dziennie z centralnego odcinka II linii metra korzysta około 150 tysięcy pasażerów.

II linia metra na Bródnie
Autor: Metro Warszawa II linia metra - przebieg i lokalizacja przystanków komunikacji naziemnej przy stacjach metra

II linia metra znacznie rozluźni okolice ul. L. Kondratowicza

Po budowie metra ul. L. Kondratowicza stanie się miejską aleją, wygodną i przyjazną dla wszystkich mieszkańców. Pozostaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku – będą one jednak znacznie bliżej siebie. Po obu stronach jezdni nasadzone zostaną drzewa, a między nimi krzewy. Powstaną drogi dla rowerów, a także szerokie i wygodne chodniki. W zatokach wzdłuż jezdni planuje się zatoki do parkowania samochodów. Przebudowane zostaną wszystkie skrzyżowania, a także oświetlenie wzdłuż całej ulicy. Metamorfozę przejdzie również Park Bródnowski. Ma to być miejsce  do wypoczynku, rekreacji i edukacji. Trwają właśnie konsultacje społeczne dotyczące modernizacji parku.

Ciekawostki o II linii metra
II linia metra

Autor: UM Warszawa

Zdjęcie z budowy II linia metra na Woli (marzec 2019)

  • Na odcinku II linii metra od stacji Szwedzka do Trockiej tunele są średnio zagłębione 14 metrów pod ziemią.
  • Tarcze TBM Maria i TBM Anna drążyły te tunele ze średnią prędkością 18 metrów na dobę.
  • Budowa wschodniego odcinka metra od torów za stacją Dworzec Wileński do komory odstawczej za stacją Trocka trwała blisko 38 miesięcy.
  • Kwota kontraktu tej inwestycji wyniosła 1 066 741 483 zł brutto.

Stacje II linii metra to wizja artysty Piotra Młodożeńca

Autorem projektów II linii metra jest  pracownia ILF Consulting Engineers Polska, która jako współautora wymienia znanego artystę Piotra Młodożeńca. Przedstawione wizualizacje to charakterystyczne dla twórcy rastrowane rysunki. Młodożeniec dobrał też kolorystykę stacji metra – od żółtej przez czerwoną do zielonej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej