II linia metra. Tunel z Bemowa na Bródno gotowy. Kiedy pojedziemy II linią metra z Bemowa na Wolę i Bródno?

2020-06-19 14:47 Marzena Sarniewicz
II linia metra
Autor: Metro Warszawskie Taśmociąg tarczy TBM Maria

II linia metra w Warszawie w maju 2020 zyskała trzy nowe stacje na Woli: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Z końcem maja 2020 Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje lokalizacyjne dla dwóch kolejnych stacji zachodniego odcinka II linii metra - C3 Lazurowa i C1 Karolin. Kiedy zakończy się ich budowa? 28 maja wmurowano kamień węgielny pod przyszłą stację Powstańców Śląskich na warszawskim Bemowie. Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku. Zobacz zdjęcia nowych stacji II linii metra na Bemowie.

Gotowy jest już prawie 1000-metrowy tunel z Bemowa na Bródno. To dzięki tarczy Maria, która kopała średnio 40 m jednego dnia pod ul. Kondratowicza na Bródnie. Z końcem lipca wykonawca firma Gulermak chce zacząć drążenie z Bemowa na Wolę. Obydwa odcinki metra z Bemowa na Bródno i na Wolę mają być gotowe jesienią 2021 roku

II linia metra na Karolin – kiedy ruszy budowa?

Jest szansa, że niebawem ruszy budowa zachodniego odcinka II linii metra. Chodzi o odcinek, który przebiegać będzie przez Bemowo na Karolin (od torów odstawczych za stacją C04 Powstańców Śląskich do stacji C01 Karolin wraz z zapleczem, STP Karolin). Wojewoda wydał pierwsze decyzje lokalizacyjne, dzięki którym, prace budowlane powinny niebawem ruszyć. 28 maja 2020 na stacji Powstańców Śląskich wmurowano kamień węgielny. 

Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Karolin?

Przypomnijmy, że wykonawcą tego odcinka będzie konsorcjum firm Gulermak i Astaldi. Usługi projektowe świadczy firma ILF. Zgodnie z umową czas realizacji całości zamówienia to 48 miesięcy, co oznacza, że prace powinny zakończyć się w listopadzie 2022 roku. Póki co termin wydaje się być mało realny. Prace budowlane jeszcze nie ruszyły, a w tle wciąż odbywają się protesty właścicieli gruntów. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

II linia metra
Autor: UM Warszawa II linia metra - stacja Płocka
II linia metra
Autor: UM Warszawa II linia metra - stacja Księcia Janusza

II linia metra - metro na Woli

Pociągi na Wolę ruszyły 4 kwietnia 2020 roku. Koszt inwestycji wyniósł 1,1 mld zł.

Przypomnijmy, że wykonawcą tego odcinka była turecka firma Gülermak. Termin rozpoczęcia budowy był opóźniony ze względu na odwołania i zwłokę w wydaniu decyzji środowiskowej. Początkowo odcinek miał być oddany do użytku w listopadzie 2019. Ostatecznie pociągi pojechały z początkiem kwietnia 2020.

Trasa II linii metra na Woli

Na Woli, w ramach odcinka zachodniego II linii metra, powstało 3,4 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C6 Księcia Janusza (ul. Górczewska z ul. Księcia Janusza)
  • C7 Młynów (ul. Syreny)
  • C8 Płocka (ul. Płocka z ul. Wolską)

II linia metra na Targówek

Budowa II linii metra na Targówek warta była ponad 2 mld zł. Przypomnijmy, że pierwsze pociągi metra dotarły na Targówek 15 września 2019. Pozwolenie na użytkowanie zostało wydane 13 września 2019. Wykonawcą tej inwestycji była włoska firma Astaldi.

Trasa II linii metra na Targówku

II linia metra na Targówku to w sumie to 3,2 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką)
  • C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego)
  • C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).

II linia metra w Warszawie na Bródnie?

Pod koniec września 2018 podpisana została umowa na rozbudowę II linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. Pierwotnie odcinek II linii metra na Bródnie miał być gotowy w listopadzie 2021 roku. Niestety pandemia koronawirusa prawdopodobnie wpłynie na opóźnienie budowy. Mimo to pasażerowie pojadą pociągiem już w 2022 roku. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1,4 mld zł ma czas do września 2021 roku.

Budowa II linii metra na Bródnie

Budowa II linii metra na Bródnie ruszyła z początkiem marca 2019. Wyłączona z ruchu została ul. L. Kondratowicza, wprowadzane są liczne objazdy. Oprócz pieszych i kierowców, zmiany dotyczą również komunikacji miejskiej. Na stacji C21 Bródno od początku trwają intensywne roboty budowlane przy budowie ścian szczelinowych, a wokół przyszłej komory startowej budowane są ekrany akustyczne. Korpus przyszłej stacji wraz z torami odstawczymi będzie miał prawie 700 metrów długości. Na placu budowy pracują dwie pogłębiarki, które drążą ściany szczelinowe przyszłego korpusu stacji. Otwór, który powstanie w ziemi wypełniany zostanie zawiesiną bentonitową, która zabezpieczy go przed osypaniem, a następnie zostanie w nim umieszczona klatka zbrojeniowa. Proces zwieńczy betonowanie. Ponadto na całej długości wschodniego odcinka II linii metra do przełożenia jest prawie 40 kilometrów przewodów i różnego rodzaju instalacji. W pobliżu ul. Bazyliańskiej 7 trwają też przygotowania do budowy torów odstawczych. W pobliżu widoczne są charakterystyczne zielone pale do których już wkrótce przymocowane zostaną panele dźwiękochłonne. Będzie ich w sumie ponad 300 metrów.

II linia metra na Bródnie będzie miała trzy stacje

  • C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną
  • C20 Kondratowicza - przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza. Ostatnia
  • C21 Bródno - przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.

Ponadto za ostatnią stacją wykonawca wybuduje podziemną halę torów odstawczych, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).

Zmiany w założeniach budowy II linii metra na Bródnie

W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Między innymi stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 m na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto na wschód o ok. 60 m, dzięki temu jedno z wyjść będzie u zbiegu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego.

Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?

Cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku.

II linia metra
Autor: metro.waw.pl Przebieg I i II linii metra w Warszawie Link: Kliknij i powiększ

Stacje II linii metra to wizja artysty Piotra Młodożeńca

Autorem projektów II linii metra jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska, która jako współautora wymienia znanego artystę Piotra Młodożeńca. Przedstawione wizualizacje to charakterystyczne dla twórcy rastrowane rysunki. Młodożeniec dobrał też kolorystykę stacji metra – od żółtej przez czerwoną do zielonej.

III linia metra w Warszawie?

W 2023 roku ma ruszyć budowa III linii metra na odcinku Stadion Narodowy-Gocław.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej