III linia metra M3. Znamy oferty w pierwszym przetargu na III linię metra. Jaką trasą pojedzie M3 i kiedy powstanie?

2019-07-17 13:56 Marzena Sarniewicz
III linia metra
Autor: Getty Images Są plany na budowę III lini metra w Warszawie

III linia metra powstanie na prawym brzegu Wisły. Pierwszy odcinek ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław. Otwarto oferty w pierwszym przetargu III linii metra na opracowanie studium technicznego tej inwestycji. Wszystkie oferty były poniżej kosztorysu inwestorskiego. Zobacz jakie firmy chcą zaangażować się w budowę III linii metra w warszawie. Który wariant przebiegu III linii metra jest Waszym zdaniem najlepszy?

Budowa II linii metra przebiega zgodnie z planem i jest coraz bliżej końca. Powoli warszawiaków coraz bardziej interesuje budowa III linii metra. Aktualnie Miasto Warszawa zaprezentowało dwa możliwe warianty przebiegu nitki M3, co wzbudziło niemałe emocje. Jednak teraz wszystko zależy od inżynierów, którzy w drodze przetargu, zdecydują który z nich powinien być realizowany lub zaproponują zaproponują autorski wariant trzeci.

W artykule:

III linia metra – aktualności

Metro Warszawskie rozpisało przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra. Przedmiotem postępowania jest opracowanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Wykonawca będzie musiał wykonać analizy przebiegu i lokalizacji stacji dla pierwszego odcinka III linii pomiędzy stacją Stadion Narodowy, który aktualnie należy do II linii metra, a stacją Gocław. Opracowania obejmują założenia lokalizacyjne, techniczne, własnościowe oraz koszty inwestycji. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie kolejnych prac przygotowawczych tj. wykonanie badań geologicznych, opracowanie studium wykonalności, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych.

Oferty przetargowe otwarto 16 lipca 2019. Zanim to nastąpiło, spółka Metro Warszawskie poinformowała, że Miasto Warszawa na ten etap realizacji III linii metra przeznaczyło maksymalnie wydać 4 768 710 zł brutto. Ofert było pięć, wszystkie poniżej zakładanej kwoty, a jedna znacznie. Kryteria oceny ofert są następujące: cena – 58%, doświadczenie koordynatora – 18%, doświadczenie analityka ruchu – 12%, doświadczenie planisty/urbanisty – 6% i doświadczenie projektanta z uprawnieniami budowlanymi o  specjalności konstrukcyjno-budowlanej – 6%.

Wartość ofert w przetargu na opracowanie studium technicznego III linii metra w cenach brutto, od najniższej:

konsorcjum: Egis Poland (lider), Transeko, Egis Rail (Lyon) 1 906 500 zł
konsorcjum: Arcadis (lider), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering, Architekture (Bilbao) 3 062 700 zł
Schuessler-Plan Inżynierzy 3 661 341 zł
ILF Consulting Engineers Polska 3 783 480 zł
konsorcjum: Infra Centrum Doradztwa (lider), Instytut Kolejnictwa 4 040 550 zł

Na wykonanie studium będzie 12 miesięcy od podpisania umowy. Czekamy na podanie zwycięzcy tego przetargu.

III linia metra
Autor: UM Warszawa Warianty przebiegu III linii metra na Pradze-Południe Link: Powiększ mapę

Warianty przebiegu III linii metra w Warszawie

  • wariant I (kolor zielony) - zgodny z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E6 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
  • wariant II (kolor żółty) - zgodny z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E5 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
  • wariant III - to koncepcja jeszcze nieznana, którą w drodze przetargu mogą zaproponować autorzy opracowania. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka.

Kiedy ruszy budowa III linii metra?

Zgodnie z zapowiedziami, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, roboty budowlane powinny ruszyć w 2023 roku.

Kiedy zakończy się budowa III linii metra?

Prace projektowe i budowlane nad III linią metra mają potrwać oko 11 lat. Łatwo policzyć, że budowa M3 powinna zakończyć się w 2030 roku.

III linia metra
Autor: UM Warszawa Stacja metra Stadion Narodowy

III linia metra - historia

Pierwsze plany budowy III linii metra w Warszawie pochodzą z lat 70. i 80. Pierwotnie M3 miała połączyć Okęcie i Ochotę z Gocławiem i Julianowem. Kolejne lata zweryfikowały plany. Jako pierwszy z projektu odpadł odcinek Okęcie – Dworzec Zachodni, a potem Dworzec Zachodni – Stadion Narodowy. W planach pozostał jedynie odcinek Stadion Narodowy – Gocław.
W 2015 roku władze miasta zapewniały, że budowa linii M3 rozpocznie się po 2020 roku. Aktualny prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski podtrzymuje tą deklarację i zapowiada, że budowa rozpocznie do końca 2023 roku. Jak już pisaliśmy wyżej, w maju 2019 Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Zadanie obejmuje analizy przebiegu i lokalizacji stacji. Na decyzję, który wariant przebiegu III linii metra będzie realizowany trzeba poczekać około 12 miesięcy.

– Postawiliśmy pierwszy krok zbliżający nas do budowy III linii metra w Warszawie. Wkrótce dowiemy się, który z proponowanych przez nas wariantów przebiegu linii M3 na Pradze-Południe jest zdaniem inżynierów najbardziej optymalny. Wyniki ich prac powinniśmy poznać za około 12 miesięcy, a wstępny raport już po 3 miesiącach – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Rozpoczynając prezydenturę mówiłem o poprawie jakości i dostępności komunikacji miejskiej. Realizując tę obietnicę przystępujemy również do prac nad dobudowaniem, bardzo dziś brakujących, stacji Plac Konstytucji i Muranów na I linii metra – dodaje prezydent stolicy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej