III linia metra M3. Ruszył przetarg na I etap III linii metra na Gocław

III linia metra
Autor: Getty Images Są plany na budowę III lini metra w Warszawie

III linia metra powstanie na prawym brzegu Wisły, mimo sporych problemów budżetowych w stolicy. miasto właśnie ogłosiło, że ruszył przetarg na wykonanie prac przedprojektowych III linii metra. Pierwszy odcinek ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław. Dowiedz się jaką trasą pojedzie III linia metra.

Spis treści

  1. Przetarg na I etap III linii metra
  2. Przebieg III linia metra
  3. Kiedy ruszy budowa III linii metra?
  4. Kiedy zakończy się budowa III linii metra?
  5. III linia metra - historia
  6. Warianty przebiegu III linii metra w Warszawie

Przetarg na I etap III linii metra

Budowa II linii metra przebiega zgodnie z planem i jest coraz bliżej końca. Powoli warszawiaków coraz bardziej interesuje budowa III linii metra.

Miasto właśnie ogłosiło przetarg na prace przedprojektowe. Obejmują one 6 stacji i prawie 8 kilometrów. Firma, która wygra przetarg będzie miała 18 miesięcy na wykonanie m.in. projektu koncepcyjnego, ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą, oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra oraz analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających. Oferty można składać do 28 czerwca 2021.

Przebieg III linia metra

Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.

  • Dworzec Wschodni – wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku Dworca PKP Warszawa Wschodnia; Mińska – wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego; Rondo Wiatraczna – po północnej stronie ronda Wiatraczna, wzdłuż ul. Grochowskiej; Ostrobramska – wzdłuż ul. Zamienieckiej, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską, Gocław – wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego.

Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

III linia metra
Autor: UM Warszawa Przebieg III linii metra na Gocław Link: Kliknij i powiększ

III linia metra powstanie z przeznaczeniem dla blisko 180 tys. osób mieszkających na Pradze-Południe. Zapewni lepszą komunikację dla dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka. Nowa linia metra umożliwi mieszkańcom Gocławia dotarcie do centrum w 17 minut.

Kiedy ruszy budowa III linii metra?

Zgodnie z zapowiedziami, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, roboty budowlane powinny ruszyć w 2023 roku.

Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz (marzec 2021). Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy - mówi Prezydent Rafał Trzaskowski.

Kiedy zakończy się budowa III linii metra?

Prace projektowe i budowlane nad III linią metra mają potrwać oko 11 lat. I etap (6 stacji) ma być gotowy w 2028 roku.

III linia metra
Autor: UM Warszawa Stacja metra Stadion Narodowy

III linia metra - historia

Pierwsze plany budowy III linii metra w Warszawie pochodzą z lat 70. i 80. Pierwotnie M3 miała połączyć Okęcie i Ochotę z Gocławiem i Julianowem. Kolejne lata zweryfikowały plany. Jako pierwszy z projektu odpadł odcinek Okęcie – Dworzec Zachodni, a potem Dworzec Zachodni – Stadion Narodowy. W planach pozostał jedynie odcinek Stadion Narodowy – Gocław. W 2015 roku władze miasta zapewniały, że budowa linii M3 rozpocznie się po 2020 roku. Aktualny prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski podtrzymuje tą deklarację i zapowiada, że budowa rozpocznie do końca 2023 roku. Jak już pisaliśmy wyżej, w maju 2019 Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Zadanie obejmuje analizy przebiegu i lokalizacji stacji. Na decyzję, który wariant przebiegu III linii metra będzie realizowany trzeba poczekać około 12 miesięcy.

Warianty przebiegu III linii metra w Warszawie

  • wariant I (kolor zielony) - zgodny z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E6 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
  • wariant II (kolor żółty) - zgodny z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E5 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
  • wariant III - to koncepcja jeszcze nieznana, którą w drodze przetargu mogą zaproponować autorzy opracowania. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka.
III linia metra
Autor: UM Warszawa Warianty przebiegu III linii metra na Pradze-Południe Link: Powiększ mapę
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej