Południowa Obwodnica Warszawy – coraz bliżej do zakończenia budowy. Film z budowy POW

2019-09-20 8:19 Marzena Sarniewicz
Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Wizualaizaja Południowej Obwodnicy Warszwawy w okolicy Mostu Południowego

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) to trasa S2, która powstanie na odcinku węzeł Puławska–węzeł Lubelska. Droga ekspresowa będzie miała długość 18,5 km. Jeżeli chcecie zobaczyć jak będzie przebiegała Południowa Obwodnica Warszawy, obejrzyjcie filmową wizualizację trasy z lotu ptaka, przygotowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ponadto w artykule informacja kiedy będzie gotowa Południowa Obwodnica Warszawy, aktualności z budowy oraz jakie zmiany organizacji ruchu czekają kierowców.

W artykule:

Aktualności z budowy Południowej Obwodnicy Warszawy

Południowej Obwodnicy Warszawy przybywa w obu częściach miasta przedzielonego Wisłą na wysokości Ursynowa (po lewej) i Wawra (po prawej stronie). Po lewej stronie do końca zbliża się budowa konstrukcji tunelu drogowego. Wykonywany jest obecnie wykop podstropowego (wywieziono ponad 217 tysięcy m³ ziemi) oraz budowa korpusu drogowego. Strop składać się z 53 segmentów, brakuje już tylko kilkunastu. Na obiektach mostowych wykonywane są elementy konstrukcyjne (ustrój nośny, podpory, filary). Tunel na Ursynowie i cały odcinek długości 4,6 km buduje włoska firma Astaldi.

Za budowę Mostu Południowego przez Wisłę, który będzie częścią Południowej Obwodnicy Warszawy, odpowiada turecko-polskie konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. To odcinek od węzła Przyczółkowa do Wału Miedzeszyńskiego długości 6,5 km. Na moście wykonywane jest zbrojenie trzeciego segmentu drugiej nitki ustroju nośnego po wawerskiej stronie, po lewej stronie betonowane są płyty wspornikowe przeprawy, a na podporach nurtowych betonowane są kolejne segmenty ustroju nośnego.

Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Coraz dluższy jest most przez Wisłę w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy

Z kolei w Wawrze, na wiadukcie w ciągu ul. Sytej ułożono nawierzchnię z asfaltu twardolanego. W zakresie robót drogowych w Wawrze wykonano górne warstwy nasypów pomiędzy obiektami, po stronie Wilanowa te same prace wykonywane są w ciągu S2 między ul. Ruczaj a Sytą. Na Wale Miedzeszyńskim przygotowywane jest podłoże pod jedną z dwóch nowych jezdni.

Między węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska, na odcinku długości ok. 7,5 km wykonawcą robót jest Warbud. Tu w ciągu głównym S2 budowana jest kanalizacja deszczowa i przygotowywane jest podłoże pod konstrukcję drogi. Na obiektach inżynierskich wykonywane są kapy chodnikowe, zasypki, na jednym z nich montowana jest konstrukcja oporowa. Podobne prace są prowadzone na estakadach w Mazowieckim Parku Krajobrazowym.

Po wschodniej stronie węzła Patriotów trwa zbrojenie podpór wiaduktu drogowego, a w wannie szczelnej wykonywana jest izolacja, przepompownia, żelbetowa konstrukcja wanny oraz zasypki. Trwa budowa trzeciego wiaduktu, a w miejscu dotychczasowego objazdu kolejowego powstanie dodatkowy czwarty wiadukt, zaprojektowany na potrzeby obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ta ostatnia zmiana planów wiąże się z wydłużeniem czasu na realizację tego odcinka o cztery miesiące, czyli potrwa do grudnia 2020. Przypominamy, że zgodnie z podpisanymi umowami prace pomiędzy węzłami Puławska i Wał Miedzeszyński mają zakończyć się w sierpniu 2020.

Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji

Roboty budowlane na trasie Południowej Obwodnicy Warszawy rozpoczęły się 21 czerwca 2017. Budową zajęło się konsorcjum firm Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska  Mazowieckiego. Kontrakt przewiduje też budowę Mostu Południowego długości 1,5 km i szerokości 42 m oraz dwóch pochylni zapewniających komunikację między ścieżką rowerową na Wale Zawadowskim, a ścieżką rowerową na moście.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że budowa Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z wykupem gruntów pochłonie ok. 6 mld zł. Min. Szmit przypomniał, że w trakcie realizacji jest 89 inwestycji drogowych o łącznej wartości ok. 50 mld zł.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy (czyli drogi ekspresowej S2) jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę i kilka węzłów drogowych. Budowa została podzielona na trzy zadania: „A” od węzła „Puławska” do węzła „Przyczółkowa”, „B” od węzła „Przyczółkowa” do węzła „Wał Miedzeszyński” i „C” od węzła „Wał Miedzeszyński” do węzła „Lubelska”.

– Na tych budowach pracuje 60 tys. ludzi. Jest ich kilka razy więcej, jeśli wziąć pod uwagę zatrudnionych w firmach pracujących na rzecz budownictwa drogowego, w tym produkujących materiały budowlane – podkreślał Jerzy Szmit. I dodał, że 20 czerwca 2017 r. rząd zwiększył limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zamiast 107 mld rząd przeznaczy na ten cel 135 mld zł, czyli o 28 mld więcej.

Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki

Podstawowym zadaniem Południowej Obwodnicy Warszawy będzie obsługa ruchu w stolicy. Liczne węzły z układem ulic miejskich mają usprawnić komunikację pomiędzy dzielnicami miasta. Budowę Południowej obwodnicy Warszawy podzielono na trzy odcinki, które realizowane są niezależnie.

I. Zachodni odcinek trasy POW zaczyna się tuż za węzłem "Konotopa", położonym niedaleko miasta Piastów na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończyć przed węzłem "Lotnisko", zlokalizowanym na granicy Dawid i Ursynowa-Krasnowoli.

II. Środkowy odcinek trasy POW od ul. Puławskiej do węzła "Lotnisko" oraz trasa N-S (S79) od węzła "Lotnisko" do ul. Marynarskiej pełnią rolę dojazdu do Lotniska Chopina na Okęciu.

III. Wschodni odcinek trasy POW połączy węzeł "Puławska" ze wschodnim wylotem autostrady A2 z Warszawy w kierunku Siedlec oraz z szosą lubelską (przyszłą S17), gdzie w rejonie Góraszki koło Wiązowny powstanie węzeł "Lubelska".

Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka

Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy

Południowa obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Przebieg południowej obwodnicy Warszawy Link: Kliknij i powiększ

Południowa Obwodnica Warszawy - przebudowa ul. Wał Miedzeszyński

Warszawscy drogowcy z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych rozbudowują odcinek ul. Wał Miedzeszyński od węzła z Południową Obwodnicą Warszawy do ul. Trakt Lubelski. Ulica Wał Miedzeszyński na przebudowanym odcinku będzie miała dwie główne jezdnie, obustronne chodniki oraz jezdnie lokalne, po których odbywał się będzie także ruch rowerowy. Celem inwestycji jest zapewnienie połączenia sieci dróg miejskich z południową obwodnicą Warszawy.

Zmiany w organizacji ruchu na ul. Wał Miedzeszyński w ciągu POW

Od 6 czerwca (czwartek) około godz. 22.00 zmieni się organizacja ruchu na ul. Wał Miedzeszyński na wysokości budowanego węzła Południowej Obwodnicy Warszawy. Ruch w obydwu kierunkach zostanie skierowany na nowo wybudowaną jezdnię. Zmiany obejmą także skrzyżowanie z ul. Trakt Lubelski. Około godz. 14.00 wyłączona z ruchu zostanie wschodnia strona ronda na skrzyżowaniu ulic Wał Miedzeszyński i Trakt Lubelski. Ulica Trakt Lubelski straci połączenie z ul. Wał Miedzeszyński. Ruch w ciągu ul. Wał Miedzeszyński będzie utrzymany – jadący od strony granicy miasta przejadą przez środek ronda i wrócą na właściwą jezdnię za skrzyżowaniem. W drugą stronę ruch będzie się odbywał bez zmian.

Operacja obejmie przełożenie ruchu na nową jezdnię na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Ogórkową i Rosiczki oraz z ul. Czarnuszki. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Nową jezdnią pojadą także autobusy linii 146 i 702 oraz nocnej N72. Zatrzymywać się będą na nowo wybudowanych przystankach: Podbiałowa, Rozchodnikowa i Czarnuszki. Połączenie z ul. Wał Miedzeszyński straci ul. Czarnuszki – dojazd do niej będzie odbywał się ulicami Rozchodnikową i Celulozy.

W artykule mowa o nowej jezdni południowej (roboczo nazywanej „Ogórkową-bis”), która połączy się z ul. Ogórkową. Prace przy niej są już bardzo zaawansowane: gotowa jest już nawierzchnia z podbudową i krawężnikami, zatoki autobusowe i chodniki. Wykonawca prac na węźle planuje wykorzystać niemal gotową drogę i skierować na nią ruch odbywający się obecnie ul. Wał Miedzeszyński. W ten sposób będzie można rozpocząć przebudowę istniejącej jezdni, a kierowcy ominą plac budowy.

Przypomnijmy, że zmienił się już także dojazd do ul. Ogórkowej. W rejonie skrzyżowania z ul. Rosiczki utrzymany jest dojazd do posesji przy Ogórkowej 96. Natomiast mieszkańcy budynków od numeru 67 na południe, na skrzyżowaniu z ul. Rosiczki muszą pojechać prosto i skręcić w prawo na wysokości ul. Podbiałowej.

Objazdy węzła Wał Miedzeszyński w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy - mapa

Kiedy zakończy się budowa Południowej Obwodnicy Warszawy?

Planowany termin zakończenia realizacji inwestycji to trzeci kwartał 2020 roku. W tym samym czasie zakończy się również budowa Mostu Południowego.

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziały budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej