Południowa Obwodnica Warszawy. Kolejny ważny odcinek S2 otwarty! Dowiedz się wiecej

Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Południowa Obwodnica Warszawy odcinek Wawer - Wilanów (fot. grudzień 2020)

Kiedy Południowa Obwodnica Warszawy będzie gotowa? Odcinek S2 przebiegający przez Wilanów i Wawer wraz z nowym mostem na Wiśle jest przejezdny od 22 grudnia 2020. Szczegóły w artykule. Przypomnijmy, że trwają też intensywne roboty w tunelu ursynowskim oraz poza nim. Południowa Obwodnica Warszawy to trasa S2, która powstaje na odcinku węzeł Puławska–węzeł Lubelska i będzie miała długość 18,5 km.

Spis treści

  1. Most Południowy tuż przed otwarciem - film
  2. Aktualności z budowy Południowej Obwodnicy Warszawy
  3. Dlaczego budowa POW jest opóźniona?
  4. Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji
  5. Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki
  6. Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka
  7. Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy
  8. Kiedy zakończy się budowa Południowej Obwodnicy Warszawy?

Most Południowy tuż przed otwarciem - film

Aktualności z budowy Południowej Obwodnicy Warszawy

Od 22.12.2020 kierowcy mogą przejechać ponad 15 kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem na Wiśle. Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska, które połączyły autostradę A2 oraz drogi ekspresowe S2 i S17.

Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z m.st. Warszawa.

Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostały również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte są natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostała organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.

Dlaczego budowa POW jest opóźniona?

Przypomnijmy, że budowa Południowej Obwodnicy jest opóźniona. Potwierdza to wykonawca, który rozpoczął budowę z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Poślizg tłumaczy wydłużoną procedurą uzyskiwania pozwolenia na budowę. Tymczasem GDDKiA tłumaczy, że nie mamy do czynienia z opóźnieniem robót budowlanych, a jedynie z „wydłużeniem czasu na ukończenie robót”. Jest ono możliwe na warunkach określonych w umowie wówczas, gdy wykonawca przedstawi wyjaśnienia i poda powody, z których wynikać będzie konieczność wydłużenia czasu trwania kontraktu. Przyczyny te muszą być obiektywne i niezależne od stron.

Przypomnijmy, że oficjalna data zakończenia budowy Południowej obwodnicy Warszawy to był sierpień 2020 – dotyczyła ona odcinków ursynowskiego oraz wilanowskiego Południowej Obwodnicy Warszawy. Cztery miesiące później drogowcy mieli skończyć wawerski odcinek. GDDKiA podała nowe terminy zakończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Ważne jest, że zaawansowanie prac na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 wskazuje, że jeszcze w tym roku kierowcy pojadą dwoma z trzech odcinków.

  • Odcinek węzeł Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska, w ramach którego budowany jest m.in. węzeł Patriotów i estakady w Mazowieckim Parku Krajobrazowym zostanie ukończony w grudniu 2020. To zadanie C długości ok. 7,5 km, które realizuje Warbud (wartość robót 601 mln zł). 
  • Termin zakończenia prac na odcinku węzeł Przyczółkowa – węzeł Wał Miedzeszyński, gdzie budowany jest m.in. most przez Wisłę, na chwilę obecną został przesunięty na koniec października 2020 r. Powodem tego jest uznanie roszczenia Wykonawcy dotyczące nieprzewidzianych warunków gruntowych w nurcie Wisły. Ostatecznie data ta została wydłużonado końca grudnia 2020 w związku z uznaniem kolejnego, zasadnego roszczenia związanego z wystąpieniem wysokiej fali na Wiśle w maju 2019 roku. Zadanie B długości ok. 6,5 km realizuje Gulermak (wartość robót 795 mln zł).
  • Rozpatrywane były też roszczenia wykonawcy odnośnie wydłużenia zakończenia prac na odcinku węzeł Puławska – węzeł Przyczółkowa, gdzie trasa przebiegać będzie tunelem przez Ursynów. Po ich rozpatrzeniu data zakończenia inwestycji to II kwartał 2020. Zadanie A długości ok. 4,6 km realizuje Astaldi (wartość robót 1,3 mld zł).

Za budowę Mostu Południowego przez Wisłę, który będzie częścią Południowej Obwodnicy Warszawy, odpowiada turecko-polskie konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. To odcinek od węzła Przyczółkowa do Wału Miedzeszyńskiego długości 6,5 km. Na moście również widać opóźnienie prac. Przeprawa miała być gotowa w sierpniu 2020, podobnie jak POW. Jednak prace skutecznie wstrzymała fala powodziowa, która w 2019 roku przechodziła przez Warszawę.

Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji

Roboty budowlane na trasie Południowej Obwodnicy Warszawy rozpoczęły się 21 czerwca 2017. Budową zajęło się konsorcjum firm Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego. Kontrakt przewiduje też budowę Mostu Południowego długości 1,5 km i szerokości 42 m oraz dwóch pochylni zapewniających komunikację między ścieżką rowerową na Wale Zawadowskim, a ścieżką rowerową na moście.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że budowa Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z wykupem gruntów pochłonie ok. 6 mld zł. Min. Szmit przypomniał, że w trakcie realizacji jest 89 inwestycji drogowych o łącznej wartości ok. 50 mld zł.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy (czyli drogi ekspresowej S2) jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę i kilka węzłów drogowych. Budowa została podzielona na trzy zadania: „A” od węzła „Puławska” do węzła „Przyczółkowa”, „B” od węzła „Przyczółkowa” do węzła „Wał Miedzeszyński” i „C” od węzła „Wał Miedzeszyński” do węzła „Lubelska”.

Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki

Podstawowym zadaniem Południowej Obwodnicy Warszawy będzie obsługa ruchu w stolicy. Liczne węzły z układem ulic miejskich mają usprawnić komunikację pomiędzy dzielnicami miasta. Budowę Południowej obwodnicy Warszawy podzielono na trzy odcinki, które realizowane są niezależnie.I. Zachodni odcinek trasy POW zaczyna się tuż za węzłem "Konotopa", położonym niedaleko miasta Piastów na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończyć przed węzłem "Lotnisko", zlokalizowanym na granicy Dawid i Ursynowa-Krasnowoli.II. Środkowy odcinek trasy POW od ul. Puławskiej do węzła "Lotnisko" oraz trasa N-S (S79) od węzła "Lotnisko" do ul. Marynarskiej pełnią rolę dojazdu do Lotniska Chopina na Okęciu.III. Wschodni odcinek trasy POW połączy węzeł "Puławska" ze wschodnim wylotem autostrady A2 z Warszawy w kierunku Siedlec oraz z szosą lubelską (przyszłą S17), gdzie w rejonie Góraszki koło Wiązowny powstanie węzeł "Lubelska".

Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka

Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy

Południowa obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Przebieg południowej obwodnicy Warszawy Link: Kliknij i powiększ

Kiedy zakończy się budowa Południowej Obwodnicy Warszawy?

Zakończenie budowy drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinkach C i B, przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa wraz z Mostem Południowym, nastąpi 22 grudnia 2020 roku. Planowany termin oddania do użytku tunelu przewidziany jest w II kwartale 2021 roku.

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziały budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej