Południowa Obwodnica Warszawy – będzie opóźnienie zakończenia budowy!

2019-11-14 14:24 Marzena Sarniewicz
Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Zdjęcie z budowy Południowej Obwodnicy Warszawy (październik 2019)

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) to trasa S2, która powstanie na odcinku węzeł Puławska–węzeł Lubelska. Droga ekspresowa będzie miała długość 18,5 km. Jeżeli chcecie zobaczyć jak będzie przebiegała Południowa Obwodnica Warszawy, obejrzyjcie filmową wizualizację trasy z lotu ptaka, przygotowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ponadto w artykule informacja kiedy będzie gotowa Południowa Obwodnica Warszawy, aktualności z budowy oraz jakie zmiany organizacji ruchu czekają kierowców.

W artykule:

Aktualności z budowy Południowej Obwodnicy Warszawy

Południowej Obwodnicy Warszawy przybywa w obu częściach miasta przedzielonego Wisłą na wysokości Ursynowa (po lewej) i Wawra (po prawej stronie). Po lewej stronie do końca zbliża się budowa konstrukcji tunelu drogowego. Jednak, jak z ostatnich doniesień wynika, budowa Południowej Obwodnicy Warszawy ma opóźnienia. Burmistrz Ursynowa Robert Kempa podczas ostatniej sesji rady dzielnicy powiedział.

- Budowa Południowej Obwodnicy jest opóźniona. Każdy, kto się zna na procesie inwestycyjnym, doskonale wie, że termin sierpniowy w 2020 roku jest niemożliwy do utrzymania.

Potwierdza to również wykonawca, który rozpoczął budowę z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Poślizg tłumaczy wydłużoną procedurą uzyskiwania pozwolenia na budowę. Tymczasem GDDKiA nie potwierdza na razie opóźnień.

Przypomnijmy, że oficjalna data zakończenia budowy to sierpień 2020 – dotyczy odcinków ursynowskiego oraz wilanowskiego Południowej Obwodnicy Warszawy. Cztery miesiące później drogowcy mieli skończyć wawerski odcinek.

Za budowę Mostu Południowego przez Wisłę, który będzie częścią Południowej Obwodnicy Warszawy, odpowiada turecko-polskie konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. To odcinek od węzła Przyczółkowa do Wału Miedzeszyńskiego długości 6,5 km. Na moście również widać opóźnienie prac. Przeprawa miała być gotowa w sierpniu 2020, podobnie jak POW. Jednak prace skutecznie wstrzymała fala powodziowa, która w 2019 roku przechodziła przez Warszawę.

Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Coraz dluższy jest most przez Wisłę w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy

Po wschodniej stronie węzła Patriotów trwa budowa trzeciego wiaduktu, a w miejscu dotychczasowego objazdu kolejowego powstanie dodatkowy czwarty wiadukt, zaprojektowany na potrzeby obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ta ostatnia zmiana planów również wiąże się z wydłużeniem czasu na realizację tego odcinka o cztery miesiące, czyli potrwa do grudnia 2020.

Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji

Roboty budowlane na trasie Południowej Obwodnicy Warszawy rozpoczęły się 21 czerwca 2017. Budową zajęło się konsorcjum firm Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska  Mazowieckiego. Kontrakt przewiduje też budowę Mostu Południowego długości 1,5 km i szerokości 42 m oraz dwóch pochylni zapewniających komunikację między ścieżką rowerową na Wale Zawadowskim, a ścieżką rowerową na moście.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że budowa Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z wykupem gruntów pochłonie ok. 6 mld zł. Min. Szmit przypomniał, że w trakcie realizacji jest 89 inwestycji drogowych o łącznej wartości ok. 50 mld zł.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy (czyli drogi ekspresowej S2) jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę i kilka węzłów drogowych. Budowa została podzielona na trzy zadania: „A” od węzła „Puławska” do węzła „Przyczółkowa”, „B” od węzła „Przyczółkowa” do węzła „Wał Miedzeszyński” i „C” od węzła „Wał Miedzeszyński” do węzła „Lubelska”.

– Na tych budowach pracuje 60 tys. ludzi. Jest ich kilka razy więcej, jeśli wziąć pod uwagę zatrudnionych w firmach pracujących na rzecz budownictwa drogowego, w tym produkujących materiały budowlane – podkreślał Jerzy Szmit. I dodał, że 20 czerwca 2017 r. rząd zwiększył limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zamiast 107 mld rząd przeznaczy na ten cel 135 mld zł, czyli o 28 mld więcej.

Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki

Podstawowym zadaniem Południowej Obwodnicy Warszawy będzie obsługa ruchu w stolicy. Liczne węzły z układem ulic miejskich mają usprawnić komunikację pomiędzy dzielnicami miasta. Budowę Południowej obwodnicy Warszawy podzielono na trzy odcinki, które realizowane są niezależnie.

I. Zachodni odcinek trasy POW zaczyna się tuż za węzłem "Konotopa", położonym niedaleko miasta Piastów na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończyć przed węzłem "Lotnisko", zlokalizowanym na granicy Dawid i Ursynowa-Krasnowoli.

II. Środkowy odcinek trasy POW od ul. Puławskiej do węzła "Lotnisko" oraz trasa N-S (S79) od węzła "Lotnisko" do ul. Marynarskiej pełnią rolę dojazdu do Lotniska Chopina na Okęciu.

III. Wschodni odcinek trasy POW połączy węzeł "Puławska" ze wschodnim wylotem autostrady A2 z Warszawy w kierunku Siedlec oraz z szosą lubelską (przyszłą S17), gdzie w rejonie Góraszki koło Wiązowny powstanie węzeł "Lubelska".

Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka

Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy

Południowa obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Przebieg południowej obwodnicy Warszawy Link: Kliknij i powiększ

Południowa Obwodnica Warszawy - przebudowa ul. Wał Miedzeszyński

Warszawscy drogowcy z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych rozbudowują odcinek ul. Wał Miedzeszyński od węzła z Południową Obwodnicą Warszawy do ul. Trakt Lubelski. Ulica Wał Miedzeszyński na przebudowanym odcinku będzie miała dwie główne jezdnie, obustronne chodniki oraz jezdnie lokalne, po których odbywał się będzie także ruch rowerowy. Celem inwestycji jest zapewnienie połączenia sieci dróg miejskich z południową obwodnicą Warszawy.

Zmiany w organizacji ruchu na ul. Wał Miedzeszyński w ciągu POW

Od 6 czerwca (czwartek) około godz. 22.00 zmieni się organizacja ruchu na ul. Wał Miedzeszyński na wysokości budowanego węzła Południowej Obwodnicy Warszawy. Ruch w obydwu kierunkach zostanie skierowany na nowo wybudowaną jezdnię. Zmiany obejmą także skrzyżowanie z ul. Trakt Lubelski. Około godz. 14.00 wyłączona z ruchu zostanie wschodnia strona ronda na skrzyżowaniu ulic Wał Miedzeszyński i Trakt Lubelski. Ulica Trakt Lubelski straci połączenie z ul. Wał Miedzeszyński. Ruch w ciągu ul. Wał Miedzeszyński będzie utrzymany – jadący od strony granicy miasta przejadą przez środek ronda i wrócą na właściwą jezdnię za skrzyżowaniem. W drugą stronę ruch będzie się odbywał bez zmian.

Operacja obejmie przełożenie ruchu na nową jezdnię na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Ogórkową i Rosiczki oraz z ul. Czarnuszki. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Nową jezdnią pojadą także autobusy linii 146 i 702 oraz nocnej N72. Zatrzymywać się będą na nowo wybudowanych przystankach: Podbiałowa, Rozchodnikowa i Czarnuszki. Połączenie z ul. Wał Miedzeszyński straci ul. Czarnuszki – dojazd do niej będzie odbywał się ulicami Rozchodnikową i Celulozy.

W artykule mowa o nowej jezdni południowej (roboczo nazywanej „Ogórkową-bis”), która połączy się z ul. Ogórkową. Prace przy niej są już bardzo zaawansowane: gotowa jest już nawierzchnia z podbudową i krawężnikami, zatoki autobusowe i chodniki. Wykonawca prac na węźle planuje wykorzystać niemal gotową drogę i skierować na nią ruch odbywający się obecnie ul. Wał Miedzeszyński. W ten sposób będzie można rozpocząć przebudowę istniejącej jezdni, a kierowcy ominą plac budowy.

Przypomnijmy, że zmienił się już także dojazd do ul. Ogórkowej. W rejonie skrzyżowania z ul. Rosiczki utrzymany jest dojazd do posesji przy Ogórkowej 96. Natomiast mieszkańcy budynków od numeru 67 na południe, na skrzyżowaniu z ul. Rosiczki muszą pojechać prosto i skręcić w prawo na wysokości ul. Podbiałowej.

Objazdy węzła Wał Miedzeszyński w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy - mapa

Kiedy zakończy się budowa Południowej Obwodnicy Warszawy?

Zgodnie z założeniami GDDKiA planowany termin zakończenia budowy to sierpień 2020. W tym samym czasie ma się zakończyć również budowa Mostu Południowego. Jednak zgodnie z ostatnimi doniesieniami zakończenie budowy może się opóźnić nawet o rok. Optymistyczny termin to wiosna 2021.

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziały budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej