Aż 4 nowe linie tramwajowe Warszawa będzie budowała równocześnie? Szykują się duże utrudnienia

2024-05-28 15:58

Planowane od lat nowe linie tramwajowe Warszawa stopniowo buduje. W 2024 r. mieszkańców stolicy czeka prawdziwa kumulacja inwestycji, gdyż jednocześnie trwać będzie budowa aż 4 linii tramwajowych naraz. Jakie utrudnienia będą się z tym wiązały i gdzie się ich spodziewać?

Spis treści

  1. Nowe linie tramwajowe. Warszawa ma ich w budowie aż pięć jednocześnie
  2. Gdzie należy spodziewać się utrudnień w związku z budową tramwaju?

Nowe linie tramwajowe. Warszawa ma ich w budowie aż pięć jednocześnie

Kilka lat temu przez władze stolicy przedstawiły ambitny plan rozbudowy sieci tramwajowej w Warszawie. Przypomnijmy, że zapowiedziano wówczas ogromną, podzieloną na etapy inwestycję, w ramach której powstanie nowe połączenie szynowe między Wolą a Wilanowem (przez Ochotę i Mokotów). Jeszcze w 2017 r. miasto twierdziło, że „budowa trasy będzie się odbywała w latach 2019–21”. Plany te jednak szybko zderzyły się z rzeczywistością – póki co kilka etapów inwestycji wciąż się toczy, inne dopiero startują, a pozostałe są na etapie koncepcyjnym (tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni) lub projektowym (tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego).

Rozmaite opóźnienia i przesunięcia spowodowały, że w 2024 r. nastąpiła prawdziwa kumulacja inwestycji tramwajowych w stolicy. W okolicach czerwca tego roku nałożą się na siebie czasowo 4 projekty, na skutek czego równocześnie budowane będą:

Doprecyzujmy, że jedna z powyższych inwestycji – tramwaj na Stegny – to formalnie odnoga tramwaju do Wilanowa, jednak ma swoje własne terminy i będzie oddawana do użytku niezależnie od głównej trasy, dlatego można liczyć ją osobno.

Warto dodać, że do powyższej listy o mało nie trzeba było dopisywać piątej i szóstej inwestycji tramwajowej. Jeszcze w marcu 2024 r. toczyła się budowa tramwaju na Kasprzaka, jednak udało się ją zakończyć w terminie i od 25 marca tramwaje jeżdżą już ul. Kasprzaka i Wolską na Woli. Z kolei budowa tramwaju na Gagarina (kolejnej odnogi tramwaju do Wilanowa) zakończyła się otwarciem trasy 14 maja 2024 r., choć przez pewien czas istniało ryzyko, że budowa przedłuży się aż do czerwca.

Gdzie należy spodziewać się utrudnień w związku z budową tramwaju?

Z perspektywy mieszkańców budowa tylu linii tramwajowych jednocześnie oznacza oczywiście duże utrudnienia w przemieszczaniu się po mieście. Pocieszać może fakt, że wymienione inwestycje są w różnych stadiach realizacji, więc część utrudnień rozłoży się w czasie. Przykładowo prace nad tramwajami na Rakowieckiej i do Dworca Zachodniego będą dopiero startować w pierwszej połowie roku. Jednocześnie inne inwestycje zmierzają do końca – miasto zapowiada uruchomienie tramwaju do Wilanowa we wrześniu 2024 r. (choć termin ten był już wielokrotnie przesuwany).

Gdzie mieszkańcy i turyści powinni spodziewać się utrudnień związanych z budową tramwaju? Sytuacja na placach budowy oczywiście dynamicznie się zmienia i trzeba śledzić na bieżąco miejskie komunikaty, ale z grubsza sytuacja przedstawia się następująco:

  • tramwaj do Wilanowa – utrudnienia trwają od ul. Goworka i Spacerowej, przez al. Sobieskiego aż do al. Rzeczypospolitej w Wilanowie, planowane zakończenie budowy: wrzesień 2024;
  • tramwaj na Stegny – utrudnienia trwają na ul. św. Bonifacego i w okolicy jej skrzyżowania z ul. Sobieskiego, planowane zakończenie budowy: początek 2025 r.;
  • tramwaj na Rakowieckiej – utrudnienia od okolic wakacji 2024 na ul. Rakowieckiej pomiędzy al. Niepodległości a ul. Puławską oraz na skrzyżowaniach z tymi ulicami, planowane zakończenie budowy: sierpień 2025 r.;
  • tramwaj do Dworca Zachodniego – utrudnienia najpóźniej od 20 czerwca 2024 r. na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (wraz ze skrzyżowaniem z ul. Grójecką), na ul. Banacha oraz w al. Jerozolimskich na wysokości dworca kolejowego, planowane zakończenie budowy: kwiecień 2026 r.

Więcej można dowiedzieć się z naszego artykułu o największych utrudnieniach w ruchu w Warszawie w 2024 r.

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej