Inwestycje: infrastruktura w budowie
Zbliża się koniec roku, czyli zwyczajowy okres wszelkich podsumowań. Dla budownictwa będą to m.in. wskaźniki wydanych pozwoleń na budowę, liczba rozpoczętych i oddanych do użytku mieszkań i innych inwestycji publicznych oraz komercyjnych. W kontekście EURO 2012 najważniejsze jednak będzie zaawansowanie inwestycji stadionowych, dworce, lotniska, no i, oczywiście, kilometry dróg i autostrad.
Przyjrzyjmy się zatem tym inwestycjom odbywającym się w świetle jupiterów, nie zapominając jednak o tym, że lokalnie też się dużo w tym roku zadziało. I jeszcze jedno. Na krytykę tego, co udało się zrobić na EURO poczekajmy do czerwca 2012 i tak świątecznie cieszmy się z tego, co mamy na koniec roku 2010.
Stadiony w Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu nabierają wysokości i gabarytów, ten w Poznaniu jest już gotowy, a zatem na razie nie ma ani zmartwienia ani kompromitacji, tym bardziej, że sama UEFA nas chwali. Dużo się też dzieje w inwestycjach drogowych, kolejowych, wystrzeliły z budowami lotniska...
Drogi
Obecnie w budowie i przebudowie jest 1398 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie nowych tras, w tym 735 km autostrad, 508 km dróg ekspresowych i 87 km obwodnic. W ramach „Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012” obecnie realizowana jest także przebudowa 68 km istniejącej sieci. Budowane są 33 odcinki autostrad, 34 odcinki dróg ekspresowych oraz 12 obwodnic.
Od listopada 2007 r. do 22 listopada 2010 r. podpisano umowy na budowę 1747 km dróg krajowych, w tym na 743 km autostrad (575 km na budowę w systemie tradycyjnym oraz 168 km w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego) oraz 1003 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.
W tym roku podpisano 44 umowy na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrad: A4 Wierzchosławice – Krzyż, A4 Brzesko – Wierzchosławice, A4 Rzeszów centralny – Rzeszów wschód, A4 Rzeszów zachód - Rzeszów centralny, A4 Dębica Pustynia - Rzeszów zachód, A1/ A2 węzeł Stryków, A1 Czerniewice – Odolion, A1 Odolion – Brzezie, A1 Brzezie – Kowal, A1 Sójki – Kotliska, A1 Piątek – Stryków, A4 Krzyż - Dębica Pustynia, A1 Kowal – Sójki, A1 Kotliska – Piątek, A4 Rzeszów wschód - Jarosław.
Tegoroczne drogi ekspresowe to: S19 Stobierna – Rzeszów, S19 w. Rzeszów zachód - w. Świlcza, S6 Obwodnica Nowogardu, S7 Pasłęk – Miłomłyn, S8 Konotopa – Powązkowska (ul. Piastowska), S11 zach. obwodnica Poznania, (odc. Złotkowo – Rokietnica), S14 Obwodnica Pabianic, S2 Konotopa – Lotnisko, S69 Bielsko-Biała – Żywiec, S3 Międzyrzecz – Sulechów (I-IV), S5 Kaczkowo – Korzeńsko, S7 obwodnica Kielc (II nitka), S8 Radziejowice - granica woj. mazowieckiego, S8 Rawa Mazowiecka – granica woj. mazowieckiego, S17 Lublin – Piaski, S1 Pyrzowice – Lotnisko.
Umowy na obwodnice dotyczą: Jarosławia, Tyńca, Opoczna, Pabianic (DK 14 bis), Olecka, Jędrzejowa, zaś na przebudowę: DK 8 (przejście przez Bielany Wrocławskie), DK 46 Grodziec – Myślina, DK 74 Annopol – Gościeradów, DK 82 (przejście przez Łęczną), Przebudowa DK 16 Biskupiec- Borki Wielkie. Do dorobku roku 2010 trzeba tez zaliczyć umowę na budowę mostu na Wiśle koło Kwidzyna.
Wartość zakontraktowanych w tym roku inwestycji to 21,2 mld zł.
Od 16 listopada 2007 r. do dzisiaj udało się też oddać do ruchu 1034 km dróg krajowych, w tym ok. 180 km autostrad, 361 km ekspresówek, 129 km obwodnic oraz 363 km dróg po przebudowie.
Linie kolejowe i dworce
W ciągu ostatnich dwóch lat podpisano umowy na modernizację ponad 1700 km torów na liniach kolejowych. Obecnie modernizowanych jest ponad 1200 km torów na liniach kolejowych. Od listopada 2007 r. do dzisiaj oddano do użytku ponad 1157 km torów na liniach kolejowych.
W trakcie realizacji jest program modernizacji 44 dworców kolejowych w całym kraju. Do 2012 r. na ten cel przeznaczone będą fundusze w wysokości 980 mln zł (brutto). W roku 2010 nakłady na modernizację dworców kolejowych wynoszą 332 mln 260 tys. zł, w tym 102 mln z budżetu państwa. Przekazanie środków publicznych na modernizację dworców kolejowych było możliwe dzięki przeprowadzonej przez rząd nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego “Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym, ponieważ do 2008 r. przepisy nie przewidywały możliwości finansowania ze środków publicznych modernizacji dworców kolejowych.
W 2011 roku nakłady na modernizację dworców kolejowych wyniosą 224 mln 460 tys. zł, w tym około 200 mln z budżetu państwa.
Lotniska
Osiem portów znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) realizuje inwestycje polegające na rozbudowie infrastruktury lotniskowej, finansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIS). Wartość inwestycji do 2015 r. wynosi 4726 mln zł, z tego środki przeznaczone przez Unię Europejską 1274 mln zł.
Port Lotniczy im. F. Chopina (Warszawa)
Wartość planowanych inwestycji to ponad 1 mld 236 mln zł, w tym ze środków UE ok. 148 mln zł. (POIS 143 mln zł). Trwają prace - przebudowa i modernizacja drogi startowej oraz dokończenie budowy Terminalu 2 wraz infrastrukturą techniczną. Planowane zakończenie - 11. 2011.
Port Lotniczy Gdańsk
Wartość inwestycji ok. 396 mln zł, w tym finansowanie z funduszy UE ok. 183 mln zł. (POIS – 178 mln zł). Trwają prace - w sierpniu 2010 r. rozpoczęto budowę drogi patrolowo-technicznej i bazy technicznej dla sprzętu lotniskowego. Trwa budowa terminalu i płyty postojowej - realizacja do końca I kw. 2012 r.
Port Lotniczy Wrocław
Wartość inwestycji ok. 457 mln zł, z tego środki UE 147 mln zł (POIS ok. 142 mln zł). Trwa budowa nowego terminalu. Planowany termin zakończenia – I kw. 2011 r.
Port Lotniczy Poznań Ławica
Wartość inwestycji wyniesie ponad 326 mln zł, z czego ok. 143 mln zł ma pochodzić z funduszy UE ( w tym z POIS 111 mln zł). Przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. Do końca 2010 r. będzie wykonana dokumentacja - budowy drogi kołowania i rozbudowa płaszczyzn postojowych samolotów. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych zaplanowano na 2011 r.
GTL Katowice SA
Wartość inwestycji wynosi ponad 700 mln zł, z czego ok. 167 mln zł z funduszy UE, (w tym POIS 164 mln zł.)Przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. Unieważniono przetarg na budowę płyty postojowej wraz z modernizacją drogi kołowania. Nowy przetarg w toku.
MPL Kraków – Balice
Ogółem zaplanowano inwestycje za ok. 988 mln zł, w tym finansowanie z UE wyniesie ok. 248 mln zł, w tym POIS ponad 223 mln zł. W 2009 r. rozpoczęto budowę drogi kołowania, zakończenie IV kw. 2010 r. Rozpoczęcie pozostałych inwestycji, w tym rozbudowę terminalu, zaplanowano na 2011 r.,br /> Port Lotniczy Rzeszów- Jasionka
Koszty inwestycji wyniosą 480 mln zł; z tego środki unijne 182 mln zł (POIS 102 mln zł). W maju 2010 r. nastąpiło przekazanie terenu budowy wykonawcy zadania „Rozbudowa i modernizacja płyty postojowej” i rozpoczęto roboty budowlane. W październiku 2010 r. rozpoczęto prace budowlane nowego terminalu.
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów
Koszty inwestycji wyniosą 143 mln zł; w tym POIS 56 mln zł. W maju 2010 r. przekazano plac budowy i rozpoczęto roboty budowlane – budowa drogi kołowania i rozbudowa płyty postojowej.
Trzeba jeszcze dodać, że ruszyła rozbudowa lotniska w podwarszawskim Modlinie. Inwestycja jest szacowna na 400 mln zł i jest również wpisana w pakiet inwestycji na EURO 2012.
Inwestycje w infrastrukturę miały być kołem zamachowym (albo może raczej hamulcem popadania w kryzys), nie do końca spełniły się te oczekiwania, ale w sumie nie jest źle (zawsze mogło być gorzej). Miejmy tylko nadzieję, że pośpiech w realizacji tych inwestycji nie będzie miał wpływu na ich jakość (jak twierdzą niektórzy eksperci), jednak trzymając się tego "świątecznego" nastroju nie będziemy tu uprawiać czarnowidztwa. Zobaczymy też wkrótce, jak na koniec roku ukształtują się wskaźniki pozostałych segmentów budownictwa. Ciekawe, jaki będzie ten 2010 rok?