Via Carpatia. Deklaracja Łańcucka III podpisana. Mapa trasy Via Carpatia

2019-04-17 15:29 MS
Droga ekspresowa
Autor: GDDKiA Droga ekspresowa

Via Carpatia to szlak międzynarodowy, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski. Aktualnie podpisana została Deklaracja Łańcucka III, dotycząca wzmocnienia współpracy w zakresie transportu w Europie Środkowej i Południowej. Docelowo trasa Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Kiedy będzie gotowa Via Carpatia?

Czy Via Carpatia dostanie dofinansowanie z UE?

To się okaże. Na razie Deklaracja Łańcucka III przewiduje kontynuację rozwoju trasy Via Carpatia oraz przystąpienia do tej inicjatywy nowych członków. Deklaracja zakłada wspieranie rozwoju szlaku Via Carpatia oraz uwzględnianie jej jako priorytetu krajowych polityk transportowych. Przedstawiciele państw biorących udział w projekcie złożyły wniosek o włączenie trasy Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T.

– Via Carpatia to priorytet dla aktualnego rządu. Trasa, która połączy północ Europy z południem, ma być gotowa w 2025 – twierdzi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

21 grudnia 2018 r., w obecności ministra Adamczyka, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała z firmą Budimex umowę na projekt i budowę trasy S19 od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ o długości 8 km. Oznacza to, że w realizacji znajdują się wszystkie odcinki szlaku Via Carpatia pomiędzy Lublinem a Sokołowem Małopolskim w województwie podkarpackim o łącznej długości ponad 131 km.

Via Carpatia połączy Polskę i Słowację

Dodajmy, że na polsko-słowackim drogowym przejściu granicznym Barwinek-Vysny Komarnik w Beskidzie Niskim w lipcu 2018 podpisane zostały umowy dotyczące połączenia dróg ekspresowych S19 i R4. Tym samym Via Carpatia połączy Polskę i Słowację.

Droga ekspresowa S19 przebiega przez wschodnią Polskę i prawie w całości należy do szlaku Via Carpatia (poza odcinkiem Kuźnica Białostocka-Białystok). Natomiast projektowana R4 poprowadzi od granicy z Polską do granicy z Węgrami, przez Preszów i Koszyce.

Do 2021 roku planowane jest również zakończenie budowy mostu granicznego w ciągu drogi E77 między Chyżnem a Trsteną. Nowy most powstanie na miejscu aktualnie funkcjonującego.

W 2018 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała 2 umowy na budowę drogi ekspresowej S19. Pierwsza – zawarta w sierpniu z firmą Budimex – zakłada budowę przeszło 10-kilometrowego odcinka od węzła Podgórze (z węzłem) do węzła Kamień (bez węzła). Drugą umowę GDDKiA zawarła 14 listopada z konsorcjum firm: Mostostal Warszawa i Acciona Construcciones. Za kwotę 272,5 mln zł zobowiązały się one do zaprojektowania i wybudowania przeszło 11-kilometrowego odcinka Via Carpatia od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze.

Via Carpatia na Podkarpaciu
Autor: GDDKiA Stan realizacji trasy Via Carpatia na Podkarpaciu. Link: Kliknij i powiększ zdjęcie

Przebieg szlaku Via Carpatia

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025). Budowa szlaku to aktualnie priorytet inwestycyjny.

Via Carpatia mapa – zobacz przebieg trasy

Przebieg międzynarodowego szlaku Via Carpatia - mapa
Autor: GDDKIA Przebieg międzynarodowego szlaku Via Carpatia Link: Kliknij i powiększ zdjęcie

Długość szlaku Via Carpataia w poszczególnych państwach

Całkowita długość szlaku Via Carpatia w Polsce wyniesie ok. 760 km. Trasa S19 na Podkarpaciu będzie miała ok. 170 km. Część Via Carpatii prowadząca przez Słowację od granicy z Polską w Barwinku do granicy z Węgrami (Milhorst) ma liczyć 127 km. Przez Węgry przebiegać będzie 230 km szlaku. Najdłuższa cześć trasy będzie biegła przez Rumunię. Będzie to aż 1566 km.

 

Kiedy będzie gotowa trasa Via Carpatia w Polsce?

- Rok 2025 będzie tym rokiem, kiedy na całym przebiegu trasa Via Carpatia powinna być gotowa. Mówię ostrożnie 2025, ale realnie możemy liczyć, że cały przebieg Via Carpatii w Polsce byłby gotowy w roku 2024 - poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk Adamczyk.

Przypomnijmy, że inicjatywa utworzenia szlaku Via Carpatia powstała w 2006 roku, a szczegóły związane z inwestycją ustalono w październiku 2006 w Łańcucie na międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”. Zgromadzeni na niej ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja.

Dodajmy, że równolegle trwa budowa trasy Via Baltica, która przebiegnie drogą ekspresową S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej nową drogą ekspresową S61 przez Łomżę, Szczuczyn, Ełk i Suwałki do granicy państwa w Budzisku. Polski fragment Via Baltica ma być gotowy w 2021 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej