Autostrada A1 – Autostrada Bursztynowa. Aktualności - co z obwodnicą Częstochowy?

2019-09-20 13:24 MS
Autostrada A1
Autor: Budimex Autostrada A1 odcinek Tuszyn - Piotrków

Autostrada A1, zwana też Autostradą Bursztynową, to trasa biegnąca z północy na południe Polski. Po zakończeniu budowy wszystkich odcinków będzie można przejechać autostradą A1 ponad 570 km. Kiedy koniec budowy Autostrady A1? Przeczytaj też o nowej metodzie płatności na A1.

W artykule:

Aktualności z budowy A1

Przypomnijmy, że od października 2015 konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni General było odpowiedzialne za budowę obwodnicy Częstochowy. Pod koniec kwietnia 2019 GDDKiA odstąpiła od umowy Powodem były rażące opóźnienia w realizacji zadania, brak reakcji na wielokrotne wezwania do powrotu na budowę i prowadzenia robót budowlanych zgodnie z kontraktem.

Aktualnie obwodnica Częstochowy w ciągu autostrady A1 ma kolejnego wykonawcę. Kontrakt na kontynuację prac wygrało konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe (lider 45%), Budimex (partner 45%) oraz Budpol (partner 10%). Prace na odcinku węzeł Rząsawa – węzeł Blachownia mają potrwać do 15 listopada 2019. Wartość kontraktu to ponad 353 mln zł netto.

Na budowie obwodnicy znów zawrzało. Z początkiem września na czwartym odcinku obwodnicy Częstochowy pracowało ponad 600 osób, przy wykorzystaniu około 300 jednostek sprzętowych. Zdawać by się mogło, że wszystko zmierza w dobrym kierunku, a tak naprawdę budowa utknęła w martwym punkcie. Nie ma chętnego na dokończenie obwodnicy Częstochowy. Powód - zbyt niska kwota oferowana wykonawcom. GDDKiA właśnie unieważniła przetarg, który nie zebrał żadnych ofert. Zakres tego zamówienia obejmuje głównie wykonanie i zainstalowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu, tj, znaków pionowych, ekranów akustycznych, osłon energochłonnych. Bez tych elementów żadna droga nie może być oddana do użytku. z tego wynika, że termin udrożnienia obwodnicy Częstochowy do końca 2019 roku jest zagrożony. Jednocześnie przedstawiciele inwestora zapewniają, że mimo pewnych perturbacji termin nie jest zagrożony.

Autostrada A1 – podstawowe informacje

Autostrada A1 to częściowo płatna autostrada w Polsce, która przebiega w ciągu międzynarodowej trasy E75, czyli w VI transeuropejskim korytarzu transportowym „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”. A1 jest jedyną polską trasą łączącą północ z południem kraju. Aktualnie łączy Trójmiasto z Grudziądzem, Toruniem i Łodzią, Pyrzowice z Gliwicami oraz granicę z Czechami w Gorzyczkach. Po zakończeniu budowy przebiegać będzie z Trójmiasta przez Toruń, Łódź, Częstochowę, Pyrzowice, Gliwice, aż do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach.

Autostrada A1 łączy się z wieloma innymi, ważnymi trasami szybkiego ruchu:

  •  w Strykowie A1 łączy się z autostradą A2, która przebiega od granicy z Niemcami do Warszawy
  • w węźle Gliwice-Sośnica A1 przecina autostradę A4, która już dziś łączy granicę z Niemcami, z Legnicą, Wrocławiem i Opolem, a wkrótce przejedziemy przez Katowice, Kraków, Tarnów i Rzeszów aż do granicy z Ukrainą
  • na granicy państwowej w okolicy Wodzisławia Śląskiego i czeskiego Bogumina A1 łączy się z czeską autostradą D1
  • na południu Łodzi A1 łączy się z drogą ekspresową S8 prowadzącą do Wrocławia
  • w Pyrzowicach z autostrady A1 można zjechać na drogę ekspresową S1, którą dojedziemy do Bielska-Białej i Cieszyna
  • w Rusocinie na północy Polski A1 łączy się z drogą ekspresową S6, którą dojedziemy do trójmiasta, a docelowo do Szczecina, przez Słupsk i Koszalin.

Autostrada A1 jest też obwodnicą dla Grudziądza, Torunia, Włocławka, Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, Częstochowy, Bytomia, Zabrza i Gliwic.

CIEKAWOSTKI z A1. Eksperyment firmy Strabag
Autostrada A1 odcinek Pyrzowice - Częstochowa

Autor: GDDKiA

Na A1, w pobliżu MOP Starcza Wschodnia Strabag eksperymentuje z nawierzchnią betonową

Na 100 m odcinka autostrady A1 pod Częstochową, na wysokości planowanego MOP Starcza Wschodnia, kładziona jest eksperymentalna droga betonowa zbrojona kompozytem polimerowym połączonym z włóknem szklanym. Jak informuje wykonawca, konsorcjum firm Strabag, jest to technologia unikatowa (wdraża ją należące do Strabag laboratorium TPA). Eksperymentalny odcinek będzie monitowany – również po oddaniu autostrady do użytkowania – przez czujniki strunowe i światłowód, który będzie monitorował odkształcenia i pęknięcia. Eksperymentalną drogę zaczęto układać 15 maja 2019.

Autostrada A1
Autor: materiał prasowy Autostrada A1 - odcinek Częstochowa-Łódź

Autostrada A1 częściowo płatna

Ułatwienia w opłatach za przejazd autostradą A1 Gdańsk - Toruń

Kierowcy jadący koncesyjnym odcinkiem autostrady A1 Gdańsk - Toruń mogą już korzystać z automatycznej metody płatności - AmberGo, ułatwiającej płatności za przejazd. Usługa polega na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych pojazdów (video tolling), w powiązaniu z aplikacją obsługującą płatności czyli przejedziemy bez biletów i płacenia metodą tradycyjną na bramkach wyjazdowych. Takie rozwiązanie z pewnością poprawi komfort podróżowania i przyczyni się do zmniejszenia zatorów na autostradzie. Szacuje się, że przepustowość bramek wzrośnie nawet trzykrotnie. Obecnie maksymalna przepustowość bramki zjazdowej to 200 pojazdów na godzinę, ma być 600.

Jak działa video tolling?
Aby skorzystać z uproszczonej płatności za przejazd wystarczy pobrać na telefon aplikację Autopay i podczas rejestracji podać markę i numer rejestracyjny samochodu oraz powiązać konto z kartą płatniczą. Podczas przejazdu przez bramki wjazdowe system zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu, kolor sygnalizacji świetlnej zmieni się z czerwonego na zielony i automatycznie podniesie się szlaban. Opłata za przejazd zostanie pobrana z karty płatniczej. Podczas przejazdu przez bramki aplikacja nie musi być aktywna.

Zastosowano też odpowiednie oznakowanie dla wszystkich bramek, a na każdym z placów poboru opłat będzie uruchomiona bramka wyłącznie dla użytkowników AmberGO, na której nie będzie możliwości zapłacenia za przejazd metodą tradycyjną.

Plany na przyszłość

- Resort infrastruktury planuje w przyszłości wprowadzenie metody płatności opartej na video tollingu, która objęłaby odcinki autostrad A2 i A4 zarządzane przez stronę publiczną. Mam nadzieję, że metodą tą będą zainteresowani wszyscy koncesjonariusze zarządzający płatnymi odcinkami autostrad w Polsce - powiedział minister A. Adamczyk.

Dodatkowe ułatwienia w poborze opłat na A1

W Rusocinie i Nowej Wsi obserwujemy wzmożony ruch w okresie wakacyjnym, w szczególności podczas weekendów. W związku z tym na okres wakacji wprowadzono dodatkowe działania usprawniające ruch na tym odcinku A1:

• odstąpienie od poboru opłat od wszystkich pojazdów na czas do 30 minut - w sytuacji, gdy średni czas oczekiwania na uiszczenie opłaty w punkcie poboru opłat w Nowej Wsi lub w Rusocinie przekroczy 25 minut
• zaokrąglenie stawki opłaty za przejazd całym odcinkiem Rusocin - Nowa Wieś, Nowa Wieś - Rusocin z 29,90 zł do 30,00 zł dla pojazdów osobowych
• zaokrąglenie stawki opłat za przejazd odcinkiem Rusocin - Turzno, Turzno - Rusocin z 26,70 zł do 27 zł oraz odcinkiem Rusocin - Lubicz, Lubicz - Rusocin z 27,90 zł do 28 zł dla pojazdów osobowych.

Utrudnienia w ruchu na drodze krajowej nr 1

Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu na drodze krajowej nr 1. 27 marca 2019 rozpoczęła się budowa odcinka autostrady A1 od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego. Początkowo prace będą się odbywały na 7-kilometrowym fragmencie drogi od węzła Radomsko do granicy województwa. Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia wschodnia, a kierowcy przejadą w obu kierunkach jezdnią zachodnią. Powstaną trzy pasy ruchu, dzięki wykorzystaniu pasa awaryjnego - dwa w kierunku Katowic i jeden w stronę Łodzi. Wyznaczone też zostały dwa objazdy, aby mieszkańcy mogli przejechać z jednej strony trasy na drugą. Pierwszy objazd będzie miał 12,9 km i zostanie poprowadzony pomiędzy miejscowościami Brodowe i Radziechowice Drugie. Objazd będzie prowadził przez Radomsko i drogę krajową nr 42. Drugi przebiegać będzie pomiędzy miejscowościami Łęg i Szczepocice.

Odcinek autostrady A1 Radomsko - granica województwa łódzkiego (odcinek D) jest najkrótszym 7-kilometrowym fragmentem brakującej autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa. Jego budową zajmie się Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia, a koszt prac budowlanych wyniesie ponad 338 mln zł.

18 kwietnia 2019 została podpisana umowa na projekt i budowę ostatniego odcinka autostrady A1 z Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Odcinek ten zaprojektuje i wybuduje Mirbud. Budowa trasy długości około 24,2 km będzie kosztowała 857 mln zł. Wykonawca będzie miał 35 miesięcy na realizację przedsięwzięcia, w tym 10 miesięcy na opracowanie projektu. Termin wykonania prac budowlanych nie obejmuje okresów zimowych pomiędzy 15 grudnia a 15 marca.

Autostrada A1 – kiedy koniec budowy?

Jak wszystko dobrze pójdzie już za około 3 lata czyli w 2022 roku podróż z Gdańska do granicy z Czechami zajmie jedynie pięć godzin. W kwietniu 2019 ruszyła budowa brakującej części autostrady A1, pomiędzy podłódzkim Tuszynem i Częstochową. To ostatni fragment A1 na terenie woj. śląskiego. Za jego budowę odpowiedzialna jest firma Budimex. Długość budowanego odcinka wynosi 16 km. Zakończenie prac planowane jest do końca września 2021 roku.

Autostrada A1 - plan rozbudowy drogi


Budowa autostrady A1, pomiędzy podłódzkim Tuszynem i Częstochową to ostatni fragment A1 na terenie woj. śląskiego. Budowę ponad 80 km trasy  podzielono na pięć zadań:

  • odcinek A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Bełchatów” (z węzłem) - długość prawie 16 km
  • odcinek B od węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem) - długość ponad 24 km
  • odcinek C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła) do węzła „Radomsko” (z węzłem) - długość prawie 17 km
  • odcinek D od węzła „Radomsko” do granicy województwa łódzkiego/śląskiego - długość około 7 km
  • odcinek autostrady A1 Kamieńsk - Radomsko- długość prawie 17 km.

W ramach inwestycji w ciągu obecnej DK1 powstanie dwujezdniowa autostrada z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi, o nawierzchni z betonu cementowego. Na trasie powstanie węzeł Mykanów (dawniej Kościelec), 16 obiektów inżynierskich (most, cztery wiadukty w ciągu autostrady, cztery wiadukty nad autostradą, trzy duże przejścia dla zwierząt i cztery przejazdy gospodarcze), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowane lub zbudowane od nowa zostaną również sąsiadujące drogi, infrastruktura pieszo-rowerowa.

Autostrada A1 - odcinek Częstochowa-Tuszyn. Mapa
Autor: GDDKIA Mapa - odcinek E autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa

Autostrada A1 - mapa

Autostrada A1
Autor: wikipedia Autostrada A1 - mapa
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej