Trasa S7. Odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój na trasie Kraków - Zakopane oddany do użytku. Kiedy będzie gotowa cała trasa S7?

2019-10-02 13:56 Marzena Sarniewicz
Trasa S7
Autor: GDDKiA Odcinek trasy S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój na trasie Kraków - Zakopane

Trasa S7 z Warszawy do Gdańska aktualnie ma ponad 200 km. Przypomnijmy, że w 2018 roku oddany został do użytku odcinek trasy S7 między Gdańskiem i Elblągiem. Wkrótce rozpoczną się budowy na pozostałych odcinkach. Dowiedz się kiedy i gdzie. Docelowo trasa S7 ma połączyć północną i południową rubież naszego kraju. W artykule data zakończenia budowy całej trasy S7.

Trasa S7 jest nie tylko jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w naszym kraju. Trasa S7 ma też duże znaczenie międzynarodowe (E77). Odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare). Jednocześnie 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk - Warszawa - Rabka łączy aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. Trasa S7 stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

W artykule:

Trasa S7 - aktualności

Odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój na trasie Kraków - Zakopane oddany do użytku

Ponad 6-kilometrowy odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój jest już przejezdny. Korzystać mogą z niego z niego kierowcy jadący na Podhale lub wracający z gór w kierunku Krakowa. Około 2,3 km tego odcinka drogi ekspresowej poprowadzona została na 17 wiaduktach. Ponad kilometr jedzie się trasą zawieszoną na wysokości 50 m. Do budowy wszystkich obiektów mostowych na tym niewiele ponad 6-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 wykorzystano ok. 40 tys. ton stali zbrojeniowej. Można by z takiej ilości wybudować cztery wieże Eiffla. Zużyto też ok. 250 tys. m³ betonu.
Niestety pierwsze dni użytkowania nowego odcinka trasy S7 wykazały, że zjazd z drogi ekspresowej do ronda i DK28 (droga1-jezdniowa) w Skomielnej mocno się korkuje. GDDKiA podjęła kroki, aby przeciwdziałać powstającym zatorom. Już wydłużono czas trwania zielonego światła od zjazdu z S7 do skrętu w DK7. Jeżeli to nie wystarczy, nastąpi zmiana organizacji ruchu na rondzie węzła Skomielna, polegająca na wyeliminowaniu krzyżujących się relacji Zakopane - Kraków oraz Kraków –Zakopane.
Jednocześnie GDDKiA zapowiedziała, że budowa na około 17 km odcinku S7 od Lubnia do Skomielnej Białej zakończy się w 2021. Przypomnijmy, że powstanie tu dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady).

Jest zgoda na budowę trasy S7 Moczydło - Miechów

Wojewoda małopolski wydał decyzję zezwalającą na budowę drogi ekspresowej S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, na odcinku Moczydło (granica województw) - węzeł Miechów (z węzłem). Aktualnie ruszył przetarg na generalnego wykonawcę inwestycji. Termin składania ofert upłynie 29 października 2019. Wykonawca musi dokończyć projekt wykonawczy dwujezdniowej drogi ekspresowej długości ok. 18,7 km.

Trasa S7
Autor: GDDKiA Odcinek projektowanej trasy S7 Warszawa-Kełpin

Kiedy trasą S7 z Warszawy do Gdańska?

Przypomnijmy, że w październiku 2019 dobiegła budowa 40-kilometrowego fragmentu trasy S7 łączącej Gdańsk z Elblągiem. Oznacza to, że kierowcy mają aktualnie do dyspozycji ponad 203 km trasy S7 z ok. 333 km planowanych pomiędzy Gdańskiem i Warszawą.

Teraz na trasie Warszawa-Gdańsk jedynie wjeżdżając na Mazowsze kierowcy muszą pokonać wąską drogę przez środek małych miejscowości. Według najnowszych informacji za niecałe dwa lata to się zmieni. Budowa kolejnych odcinków trasy S7 z Napierek do Płońska rozpocznie się jesienią 2019, zaraz po otrzymaniu decyzji środowiskowych. Z początkiem października 2019 Komisja Europejska poinformowała, że na budowę tego 71 km odcinka drogi ekspresowej S7 przeznaczy 242 mln euro, czyli ok. 1,06 mld zł.

Planowaną trasę dł. 71 km podzielono na cztery odcinki:

  • Napierki - Mława dł. 14 km (Strabag, koszt 294,7 mln zł)
  • Mława - Strzegowo dł 21,5 km (PORR, 446,1 mln zł)
  • Strzegowo - Pieńki dł 23,4 km (Strabag, 516,2 mln zł)
  • Pieńki - Płońsk dł. 13,8 km (Strabag, 311,7 mln zł).

Wszystkie odcinki są już po przetargu i mają projekty. Zakończenie inwestycji planowane jest na kwiecień 2021 roku.

Dodajmy, że między Kuklinem, a Unierzyżem trasa będzie przebiegać po nowym śladzie (dawna siódemka zostanie drogą lokalną). Natomiast do Kuklina oraz od Unierzyża do Płońska istniejąca droga będzie rozbudowana i dostosowana do wymogów drogi ekspresowej.

Do pełni szczęścia zabraknie jeszcze ok. 34 km, na które GDDKiA ogłosiła właśnie przetargi. Mowa o odcinkach:

  • Siedlin – Załuski (12,9 km). Na tym odcinku istniejąca dwupasmówka będzie rozbudowana. Powstaną tu węzły - Poczernin i Przyborowice. Dla kierowców oznacza to ograniczenia pasów ruchu i prowadzenia objazdów na czas budowy drogi.
  • Załuski – Modlin
  • Modlin-Czosnków

Na dwóch ostatnich odcinkach budowa przebiegać będzie również po śladzie starej drogi. Tu również w przyszłości należy się spodziewać trudności w ruchu drogowym. W ciągu drogi zaplanowano rozbudowę węzłów: Modlin i Błonie oraz przebudowę mostu na Wiśle w Zakroczymiu. Wykonawcy tego fragmentu trasy S7 mają być wybrani na początku 2020 roku, a droga ma powstać do 2023 roku.

Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa s7 - odcinek Napierki-Płońsk Link: Powiększ mapę
Trasa S7
Autor: GDDKiA Odcinek trasy S7 Elbląg-Gdańsk
Trasa S7
Autor: GDDKiA GDDKiA zapowiada, że wiosną 2019 r. rozpoczną się prace w terenie na kolejnych blisko 73 km trasy S7, a w przygotowaniu jest ponad 57-kilometrowy odcinek od Płońska do obwodnicy Warszawy. Link: Powiększ mapę

Nowa wylotówka trasy S7 z Warszawy

Od Płońska do Warszawy trasa jest już dwupasmowa. Jednak wylot z Warszawy, szczególnie w Łomiankach, często się korkuje. GDDKiA ogłosiła właśnie przetargi na trzy odcinki w kierunku Gdańska:

  • Siedlin – Załuski (12,9 km). Na tym odcinku istniejąca dwupasmówka będzie rozbudowana. Powstaną tu węzły - Poczernin i Przyborowice. Dla kierowców oznacza to ograniczenia pasów ruchu i prowadzenia objazdów na czas budowy drogi.
  • Załuski – Modlin
  • Modlin-Czosnków

Na dwóch ostatnich odcinkach budowa przebiegać będzie po śladzie starej drogi. Tu w przyszłości należy się spodziewać trudności w ruchu drogowym. W ciągu drogi zaplanowano rozbudowę węzłów: Modlin i Błonie oraz przebudowę mostu na Wiśle w Zakroczymiu. Wykonawcy tego fragmentu trasy S7 mają być wybrani na początku 2020 roku, a droga ma powstać do 2023 roku.

Północny wylot S7 z Warszawy w fazie projektowania
18 września 2019 przedstawiciele GDDKiA podpisali umowę na wykonanie elementów koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kiełpin (DK7) - Trasa Armii Krajowej w Warszawie (S8). Przetarg na budowę tego prawie 13-km odcinka ma zostać ogłoszony do końca 2020 roku. Roboty budowlane potrwają od 2022 do 2025 roku. Koszt budowy to prawie 2 mld zł.

Odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie, będzie miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. W okolicy Bemowa i Chomiczówki droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie za węzłem Kolejowa droga odbiega w kierunku Kanału Młocińskiego, gdzie projektowana jest w nasypie. Według projektu dalej trasa biegnie wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzłów Wólka Węglowa i Janickiego. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, schodzi do tunelu długości około 1000 m i kolejnego długości około 1100 m, dalej wznosi się ponad teren nad drogą S8. Pomiędzy tunelami zaprojektowano węzeł Generała Maczka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł NS. Wzdłuż drogi powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy. Wjazd na trasę S7 będzie możliwy poprzez następujące węzły: Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego, Generała Maczka, NS (połączenie z Trasą Armii Krajowej - S8).

Trasa S7 obwodnica Radomia

Kierowcy najpewniej powoli zapominają o horrorze, jakim było podróżowanie drogą krajową nr 7 z obecnej do byłej stolicy naszego kraju. 19 października 2018 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniła blisko 25-kilometrową obwodnicę Radomia, która skraca czas przejazdu o co najmniej kilkanaście, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt minut. Ekspresowa obwodnica Radomia płynnie włącza się w oddane wcześniej odcinki trasy S7 przed i za miastem. Komunikację z siecią dróg umożliwiają cztery węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe.

Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa S7 omija Radom, dzięki czemu przejazd na trasie Warszawa-Kraków trwa dużo krócej.

W ramach inwestycji wybudowano 27 obiektów mostowych, drogi dojazdowe, dwa miejsca obsługi podróżnych, nowy obwód utrzymania drogi, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Wykonawcą tej inwestycji była hiszpańska firma Dragados, zaś koszt robót budowlanych przekroczył 728 mln zł, z czego ok. 402 mln zł dołożyła Unia Europejska.

Dodajmy, że od 2017 r. kierowcy korzystają z odcinka trasy S7 od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (ok. 22 km) oraz od Jędrzejowa do granicy z województwem małopolskim (ok. 20 km).

Trasa S7
Autor: GDDKiA GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.

Kiedy trasą S7 z Warszawy do Krakowa?

GDDKiA informuje, że w maju 2020 r. ma zakończyć się budowa odcinka trasy S7 od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej (ok. 8 km). Dzięki tej inwestycji, którą realizuje firma Budimex, droga nr 7 na całym świętokrzyskim odcinku o długości prawie 100 km zyska pełne parametry trasy ekspresowej.

GDDKiA deklaruje, że do końca 2018 r. udostępniony kierowcom będzie cały 21-kilometrowy odcinek trasy S7 Chęciny-Jędrzejów. Wykonawca, którym jest konsorcjum Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali kończy ostatni, 4-kilometrowy fragment tego odcinka S7.

Dodajmy, że pod koniec czerwca 2018 r. upłynął termin zakończenia budowy całego odcinka trasy S7, który połączy wybudowaną w 2013 r. obwodnicę Kielc z istniejącą obwodnicą wschodnią Jędrzejowa. Obecnie GDDKiA analizuje roszczenia włoskich firm o wydłużenie tego terminu.

Mimo problemów z nimi, 26 września 2018 r. GDDKiA zleciła firmie Salini zaprojektowanie i budowę 18-kilometrowego odcinka trasy S7 od węzła Widoma do Krakowa (przeczytaj historię tego przetargu). W ramach kontraktu o wartości 1,07 mld zł Salini zobowiązała się, że wybuduje ten odcinek trasy S7 w okresie 34 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

Z kolei w styczniu 2018 r. GDDKiA powierzyła firmie Mota-Engil Central Europe wykonanie 14-kilometrowego odcinka trasy S7 od węzła Szczepanowice do węzła Widoma.

Problematyczny jest jednak odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice) o długości przeszło 23 km. Z powodu protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim, dotyczącym 5-kilometrowego fragmentu trasy S7 w rejonie ich miejscowości, sąd uchylił decyzję środowiskową. Skutkowało to tym, że GDDKiA podzieliła ten odcinek na dwie części inwestycyjne. Na żadną z nich nie zostali jeszcze wybrani wykonawcy.

Dodajmy, że blisko 56-kilometrowy fragment trasy S7 od granic województwa świętokrzyskiego do Krakowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Ponadto powstanie 8 węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów.

Dobra wiadomość jest taka, że GDDKiA zleciła już zaprojektowanie i budowę nowego wylotu z Warszawy – od węzła Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do obwodnicy Grójca. Ten fragment trasy S7 o długości ok. 29 km podzielono na trzy odcinki: A, B i C. Pierwszy (ok. 6,6 km) zrealizuje firma RUBAU Polska, drugi (ok. 14,8 km) – firma IDS BUD, zaś trzeci (ok. 7,9 km) – Mota-Engil Central Europe.

GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r., czyli mniej więcej 200 lat od budowy pierwszych bitych odcinków Traktu Krakowskiego.

Trasa S7 od węzła Igołomska do miejscowości Widoma

Tak będzie wyglądać ekspresowa wylotówka z Krakowa w kierunku Warszawy. Wszyscy kierowcy podróżujący w kierunku stolicy z niecierpliwością czekają na ten odcinek drogi. Na wizualizacjach udostępnionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zobaczyć można jak zostały rozplanowane węzły trasy S7 od węzła Igołomska do miejscowości Widoma położonej na północ od Krakowa.

Trasa S7 fragmentem Zakopianki

Zakopianką powszechnie nazywany jest szlak komunikacyjny z Krakowa do Zakopanego o długości 102 km. Na odcinku od Krakowa do Rabki Zdroju będzie to trasa S7. W 2016 r. rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki.

  • Budowę ok. 7,6-kilometrowego odcinka Lubień – Naprawa GDDKiA powierzyła konsorcjum firm: IDS-BUD oraz Korporacji ALTIS-HOLDING, które – zgodnie z kontraktem – powinno się uporać z tym zadaniem pod koniec 2018 r.
  • Drugi, 3-kilometrowy odcinek trasy S7 (Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu o długości ok. 2 km) buduje włoska firma Astaldi, która wpadła ostatnio w tarapaty finansowe. Ten fragment Zakopianki ma być gotowy na początku 2022 r.
  • Trzy miesiące wcześniej, czyli w marcu 2016 r. GDDKiA podpisała z inną włoską firmą Salini Impregilo umowę na budowę odcinka trasy S7 Skomielna-Rabka Zdrój i drogi krajowej nr 47 z Rabki Zdroju do Chabówki. Droga powinna być gotowa wczesną jesienią 2018 r.

Tymczasem Salini wystąpiła do GDDKiA o dodatkowy rok. Jak podaje rynek infrastruktury.pl, GDDKiA zgodziła się na wydłużyć termin zakończenia robót drogowych do maja 2019. r., bo uznała część roszczeń tego wykonawcy, który wskazuje m.in. na trudności z przebudową sieci wysokiego i średniego napięcia na węźle Chabówka czy skomplikowane warunki geologiczne.

Astaldi_tunel_Zakopianka
Autor: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Astaldi zaczęła drążyć tunel na odcinku trasy S7 Naprawa – Skomielna Biała.

Dodajmy, że trasa S7 zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju. Dalej Zakopianka biegnie dwujezdniową DK47 do Chabówki, gdzie włączona zostanie do istniejącej już dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 do Rdzawki. Od tego miejsca kontynuowana będzie budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu. W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej