Trasa S7 w budowie. Kiedy trasa S7 połączy Gdańsk z Krakowem?

2019-04-08 12:40 Marzena Sarniewicz
Trasa S7
Autor: GDDKiA Budowy trasy S7 na odcinku Lubień-Naprawa. Ten odcinek trasy S7 jest fragmentem Zakopianki.

Jadąc trasą S7 z Warszawy do Krakowa można już ominąć Radom, w którym kierowcy tracili mnóstwo czasu. W 2018 roku oddany został do użytkowania odcinek trasy S7 między Gdańskiem i Elblągiem. Jednak upłynie jeszcze co najmniej 6-7 lat, zanim trasa S7 połączy północną i południową rubież naszego kraju. Dowiedz się kiedy planowane jest zakończenie budowy trasy S7.

Trasa S7 jest nie tylko jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w naszym kraju. Trasa S7 ma też duże znaczenie międzynarodowe (E77). Odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare). Jednocześnie 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk - Warszawa - Rabka łączy aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. Trasa S7 stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

W artykule:

Sieć dróg w Polsce
Autor: GDDKiA

Kiedy trasą S7 z Warszawy do Gdańska?

Dobiegła własnie końca budowa nowych odcinków trasy S7 na północ od Warszawy. Kierowcy z całą pewnością z utęsknieniem czekali na udostępnienie 40-kilometrowego fragmentu tej trasy łączącej Gdańsk z Elblągiem. Nastąpiło to 31 października 2018 r. Oznacza to, że kierowcy mają już do dyspozycji ponad 203 km trasy S7 z ok. 333 km planowanych do realizacji pomiędzy Gdańskiem i Warszawą.

Trasa S7
Autor: GDDKiA

Przypomnijmy, że fragment ten został podzielony na dwa odcinki. Pierwszy – od południowej obwodnicy Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego – ma długość ok. 20 km. Zrealizowała go firma Metrostav, która zobowiązała się w kontrakcie, że zakończy budowę swojego odcinka pod koniec kwietnia 2019 r. Na razie wykonawca zapewnił przejezdności trasy zasadniczej. Trzeba się więc liczyć z ograniczeniem prędkości do 100 km/h.

31 października 2018 r. przekazany kierowcom został także drugi odcinek – od Nowego Dworu Gdańskiego do Elbląga – który zrealizowała firma Budimex. Można więc już pomknąć ekspresówką z Gdańska do miejscowości Napierki, na granicy województwa warmińsko-mazurskiego z województwem mazowieckim.

Od tego miejsca budowę zaczęło konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe, które w pierwszej połowie 2021 r. ma oddać do użytkowania trzy odcinki trasy S7 z Mławy do obwodnicy Płońska: Napierki-Mława (ok. 14 km), Strzegowo-Pieńki (ok. 22 km) oraz Pieńki-Płońsk (ok. 13,7 km).

Natomiast przeszło 21-kilometrowy odcinek trasy S7 z Mławy do Strzegowa wybuduje do końca kwietnia 2021 r. polsko-austriackie konsorcjum PORR i Porr Bau. Dodajmy, że na odcinku ok. 40 km pomiędzy miejscowościami Kuklin i Unierzyż projektowana trasa S7 poprowadzona jest w nowym korytarzu.

Trasa S7
Autor: GDDKiA GDDKiA zapowiada, że wiosną 2019 r. rozpoczną się prace w terenie na kolejnych blisko 73 km trasy S7, a w przygotowaniu jest ponad 57-kilometrowy odcinek od Płońska do obwodnicy Warszawy.

Nowa wylotówka trasy S7 z Warszawy

Od Płońska do Warszawy trasa jest już dwupasmowa. Jednak wylot z Warszawy, szczególnie w Łomiankach, często się korkuje. GDDKiA planuje więc budowę nowego północnego wylotu trasy S7 z Warszawy w kierunku Gdańska, będącego równocześnie obwodnicą Łomianek. Odcinek trasy S7, pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie, będzie miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku a w niektórych miejscach nawet cztery.

Jeszcze w 2018 r. GDDKiA ma zamiar ogłosić przetarg na koncepcję programową wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym, aby na początku 2019 r. móc podpisać umowę na jej wykonanie. GDDKiA liczy, że w 2020 lub 2021 r. uda jej się wyłonić w przetargu wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje ekspresowy wylot ze stolicy w stronę trójmiasta w latach 2024-2025.

Na nową trasę S7 od Płońska do Czosnowa opracowywana jest już koncepcja programowa, a na odcinek od Czosnowa do Kiełpina GDDKiA szuka wykonawców tej dokumentacji. Przetarg na wykonawcę w trybie projektuj i buduj planowany jest na jesień 2019 r. Podpisanie umowy z wykonawcą byłoby więc możliwe w 2020 r.

Według GDDKiA, zachowanie tego harmonogramu pozwoliłoby udostępnić trasę kierowcom w pierwszej połowie 2024 r. Pod koniec 2023 r. miałby zaś być gotowy odcinek trasy S7 między Czosnowem a Płońskiem.

Trasa S7 ominęła Radom

Kierowcy najpewniej powoli zapominają o horrorze, jakim było podróżowanie drogą krajową nr 7 z obecnej do byłej stolicy naszego kraju. 19 października 2018 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniła blisko 25-kilometrową obwodnicę Radomia, która skraca czas przejazdu o co najmniej kilkanaście, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt minut. Ekspresowa obwodnica Radomia płynnie włącza się w oddane wcześniej odcinki trasy S7 przed i za miastem. Komunikację z siecią dróg umożliwiają cztery węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe.

Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa S7 omija Radom, dzięki czemu przejazd na trasie Warszawa-Kraków trwa dużo krócej.

W ramach inwestycji wybudowano 27 obiektów mostowych, drogi dojazdowe, dwa miejsca obsługi podróżnych, nowy obwód utrzymania drogi, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Wykonawcą tej inwestycji była hiszpańska firma Dragados, zaś koszt robót budowlanych przekroczył 728 mln zł, z czego ok. 402 mln zł dołożyła Unia Europejska.

Dodajmy, że od 2017 r. kierowcy korzystają z odcinka trasy S7 od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (ok. 22 km) oraz od Jędrzejowa do granicy z województwem małopolskim (ok. 20 km).

Trasa S7
Autor: GDDKiA GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.

Kiedy trasą S7 z Warszawy do Krakowa?

GDDKiA informuje, że w maju 2020 r. ma zakończyć się budowa odcinka trasy S7 od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej (ok. 8 km). Dzięki tej inwestycji, którą realizuje firma Budimex, droga nr 7 na całym świętokrzyskim odcinku o długości prawie 100 km zyska pełne parametry trasy ekspresowej.

GDDKiA deklaruje, że do końca 2018 r. udostępniony kierowcom będzie cały 21-kilometrowy odcinek trasy S7 Chęciny-Jędrzejów. Wykonawca, którym jest konsorcjum Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali kończy ostatni, 4-kilometrowy fragment tego odcinka S7.

Dodajmy, że pod koniec czerwca 2018 r. upłynął termin zakończenia budowy całego odcinka trasy S7, który połączy wybudowaną w 2013 r. obwodnicę Kielc z istniejącą obwodnicą wschodnią Jędrzejowa. Obecnie GDDKiA analizuje roszczenia włoskich firm o wydłużenie tego terminu.

Mimo problemów z nimi, 26 września 2018 r. GDDKiA zleciła firmie Salini zaprojektowanie i budowę 18-kilometrowego odcinka trasy S7 od węzła Widoma do Krakowa (przeczytaj historię tego przetargu). W ramach kontraktu o wartości 1,07 mld zł Salini zobowiązała się, że wybuduje ten odcinek trasy S7 w okresie 34 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

Z kolei w styczniu 2018 r. GDDKiA powierzyła firmie Mota-Engil Central Europe wykonanie 14-kilometrowego odcinka trasy S7 od węzła Szczepanowice do węzła Widoma.

Problematyczny jest jednak odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice) o długości przeszło 23 km. Z powodu protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim, dotyczącym 5-kilometrowego fragmentu trasy S7 w rejonie ich miejscowości, sąd uchylił decyzję środowiskową. Skutkowało to tym, że GDDKiA podzieliła ten odcinek na dwie części inwestycyjne. Na żadną z nich nie zostali jeszcze wybrani wykonawcy.

Dodajmy, że blisko 56-kilometrowy fragment trasy S7 od granic województwa świętokrzyskiego do Krakowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Ponadto powstanie 8 węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów.

Dobra wiadomość jest taka, że GDDKiA zleciła już zaprojektowanie i budowę nowego wylotu z Warszawy – od węzła Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do obwodnicy Grójca. Ten fragment trasy S7 o długości ok. 29 km podzielono na trzy odcinki: A, B i C. Pierwszy (ok. 6,6 km) zrealizuje firma RUBAU Polska, drugi (ok. 14,8 km) – firma IDS BUD, zaś trzeci (ok. 7,9 km) – Mota-Engil Central Europe.

GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r., czyli mniej więcej 200 lat od budowy pierwszych bitych odcinków Traktu Krakowskiego.

Trasa S7 od węzła Igołomska do miejscowości Widoma

Tak będzie wyglądać ekspresowa wylotówka z Krakowa w kierunku Warszawy. Wszyscy kierowcy podróżujący w kierunku stolicy z niecierpliwością czekają na ten odcinek drogi. Na wizualizacjach udostępnionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zobaczyć można jak zostały rozplanowane węzły trasy S7 od węzła Igołomska do miejscowości Widoma położonej na północ od Krakowa.

Trasa S7 fragmentem Zakopianki

Zakopianką powszechnie nazywany jest szlak komunikacyjny z Krakowa do Zakopanego o długości 102 km. Na odcinku od Krakowa do Rabki Zdroju będzie to trasa S7. W 2016 r. rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki.

  • Budowę ok. 7,6-kilometrowego odcinka Lubień – Naprawa GDDKiA powierzyła konsorcjum firm: IDS-BUD oraz Korporacji ALTIS-HOLDING, które – zgodnie z kontraktem – powinno się uporać z tym zadaniem pod koniec 2018 r.
  • Drugi, 3-kilometrowy odcinek trasy S7 (Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu o długości ok. 2 km) buduje włoska firma Astaldi, która wpadła ostatnio w tarapaty finansowe. Ten fragment Zakopianki ma być gotowy na początku 2022 r.
  • Trzy miesiące wcześniej, czyli w marcu 2016 r. GDDKiA podpisała z inną włoską firmą Salini Impregilo umowę na budowę odcinka trasy S7 Skomielna-Rabka Zdrój i drogi krajowej nr 47 z Rabki Zdroju do Chabówki. Droga powinna być gotowa wczesną jesienią 2018 r.

Tymczasem Salini wystąpiła do GDDKiA o dodatkowy rok. Jak podaje rynek infrastruktury.pl, GDDKiA zgodziła się na wydłużyć termin zakończenia robót drogowych do maja 2019. r., bo uznała część roszczeń tego wykonawcy, który wskazuje m.in. na trudności z przebudową sieci wysokiego i średniego napięcia na węźle Chabówka czy skomplikowane warunki geologiczne.

Astaldi_tunel_Zakopianka
Autor: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Astaldi zaczęła drążyć tunel na odcinku trasy S7 Naprawa – Skomielna Biała.

Dodajmy, że trasa S7 zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju. Dalej Zakopianka biegnie dwujezdniową DK47 do Chabówki, gdzie włączona zostanie do istniejącej już dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 do Rdzawki. Od tego miejsca kontynuowana będzie budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu. W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej