Trasa S7. Wieści z budowy odcinka Warszawa - Grójec. Kiedy będzie gotowa cała trasa S7?

Trasa S7
Autor: GDDKiA Kiedy będzie gotowa trasa S7 Warszawa - Grójec?

Budowa trasy S7 na odcinku między Tarczynem a obwodnicą Grójca dobiega końca. Zaawansowanie robót sięga 90 proc. Trasa S7 z Warszawy do Gdańska aktualnie ma ponad 200 km. Docelowo ma połączyć północną i południową rubież naszego kraju. W artykule data zakończenia budowy całej trasy S7.

Spis treści

  1. O trasie S7
  2. Trasa S7 - odcinek Warszawa - Grójec
  3. Północna wylotówka trasy S7 z Warszawy
  4. Trasa S7 - odcinek Kraków - Warszawa
  5. Odcinek S7 - Kraków - Zakopane
  6. Kiedy trasą S7 z Warszawy do Krakowa?
  7. Kiedy trasą S7 z Warszawy do Gdańska?

O trasie S7

Trasa S7 jest nie tylko jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w naszym kraju. Trasa S7 ma też duże znaczenie międzynarodowe (E77). Odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare). Jednocześnie 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk - Warszawa - Rabka łączy aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. Trasa S7 stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

Trasa S7 - odcinek Warszawa - Grójec

Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki:

  • od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
  • od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km,
  • od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.

Trasa ekspresowa rozpocznie się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i skończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Dostępność do nowej drogi będzie możliwa poprzez węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zaawansowanie prac (grudzień 2020):

  1. Odcinek od węzła Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do węzła Lesznowola - prace idą pełną parą. Umowa została podpisana w lutym 2020, a roboty budowlane zaawansowane są w 32 proc. Przypomnijmy, że GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą, a obecnie kontynuuje je nowa firma Polaqua. Wykonawca realizuje prace ziemne związane z budową nasypów, konstrukcją drogi, przebudowuje kolizje urządzeń podziemnych, a także buduje obiekty, gdzie trwają takie prace jak m.in. zbrojenie i betonowanie podpór czy ustrojów nośnych.
  2. Odcinek pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ - tu przeprowadzana jest inwentaryzacja w terenie oraz przygotowywane są dokumenty do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. Przypomnijmy, że po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, 2 października 2020 GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z firmą IDS-BUD. Nowe postępowanie ma zostać ogłoszone do końca grudnia.
  3. Odcinek Tarczyn - obwodnica Grójca - nawierzchnia na trasie głównej już została ułożona. Prowadzone są prace związane z budową zbiornika retencyjnego, grodzeniem trasy, montażem barier energochłonnych, ekranów przeciwhałasowych. Aktualnie realizowane są prace wykończeniowe takie jak np. wykonywanie schodów czy montaż balustrad. Zaawansowanie prac wynosi prawie 90 proc.
Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa S7 - odcinek Warszawa - Grójec Link: Kliknij i powiększ

Północna wylotówka trasy S7 z Warszawy

Od Płońska do Warszawy trasa jest już dwupasmowa. Jednak wylot z Warszawy, szczególnie w Łomiankach, często się korkuje. Dlatego też trasa w kierunku Gdańska zostanie rozbudowana. Inwestycję podzielono na trzy odcinki

  • Siedlin – Załuski (12,9 km)
  • Załuski – Modlin
  • Modlin-Czosnków

Na dwóch ostatnich odcinkach budowa przebiegać będzie po śladzie starej drogi. Tu w przyszłości należy się spodziewać trudności w ruchu drogowym. W ciągu drogi zaplanowano rozbudowę węzłów: Modlin i Błonie oraz przebudowę mostu na Wiśle w Zakroczymiu. Droga ma powstać do 2023 roku.

Zaawansowanie robót:

  1. Odcinek S7 pomiędzy Siedlinem a Załuskami - z początkiem października 2020 GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę ostatniego z trzech odcinków S7 Płońsk - Czosnów. To prawie 13-kilometrowy fragment S7 pomiędzy Siedlinem a Załuskami. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska. Umowa o wartości 692,5 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 45 miesięcy od daty jej zawarcia. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na wiosnę 2025.
  2. Odcinek Płońsk - Czosnów - trasę zaprojektuje i wybuduje Mostostal Warszawa. To 12-kilometrowy fragment pomiędzy Załuskami a Modlinem. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa 12 km drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu, która powstanie w miejscu obecnej drogi krajowej nr 7. Na trasie wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Załuski i Ostrzykowizna. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na wiosnę 2025 roku.
  3. Odcinek Modlin-Czosnów - wykonawcą trasy ekspresowej S7 na odcinku Modlin-Czosnów jest Budimex. Prace obejmą budowę drogi ekspresowej o długości ok. 10 km i 20 km dróg serwisowych. W ramach umowy Budimex, będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowę odcinka drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu w każdą stronę.Odcinek Modlin-Czosnów to trzeci odcinek prac w ramach dostosowania DK7 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Płońsk-Czosnów. Wykonawca zajmie się m.in. poszerzeniem istniejącej drogi, budową węzłów i połączeń dla ruchu lokalnego między węzłami, budową mostów w ciągu przyszłej S7 oraz wiaduktów w ciągu i nad drogą ekspresową, a także rozbuduje dwa istniejące węzły drogowe: Modlin i Błonie. W ramach inwestycji powstaną także ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt.Prace budowlane będą prowadzone pod ruchem samochodowym, dlatego kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami. Tym bardziej, że prace budowlane potrwają aż do 2023 roku.
Trasa S7
Autor: GDDKiA Mapa - trasa S7 odcinek Modlin - Czosnów Link: Kliknij i powiększ

Trasa S7 - odcinek Kraków - Warszawa

Odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km
  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km

Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie stanowić obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.

Zaawansowanie prac:

  1. Odcinek Moczydło - Miechów - przypomnijmy, że 16 kwietnia 2020 podpisano umowę zezwalającą na budowę drogi ekspresowej S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, na odcinku Moczydło (granica województw) - węzeł Miechów (z węzłem). Rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy były możliwe dzięki zwiększeniu środków na tę inwestycję o 68 mln zł przez Ministra Infrastruktury. Przetarg wygrała firma INTERCOR. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło - węzeł Miechów długości ok. 18,7 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej i dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów przy jezdni z ruchem w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa. Na granicy Małoszowa i Giebułtowa w gminie Książ Wielki powstanie najdłuższa na tym odcinku estakada (ponad 600 m), która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Przebudowana zostanie istniejąca sieć dróg, powstaną drogi dojazdowe obsługujące tereny przyległe do pasa drogowego. Inwestycja powinna być ukończona w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy (nie wliczając okresów zimowych), czyli w połowie 2022 roku.
  2. Odcinek Miechów-Szczepanowice - w lipcu 2020 ruszył przetarg na ostatni odcinek drogi ekspresowej S7, który połączy Kraków z Warszawą pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice. Zainteresowani wykonawcy  składali oferty do 26 czerwca 2020. Wpłynęło 12 zgłoszeń, z czego najtańsze należały do firmy Banimex (ponad 172 mln), Warbud (ponad 199 mln). Do zadań wykonawcy wyłonionego w przetargu będzie należało:
  • zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 o długości ok. 5,3 km od węzła Miechów (bez węzła) do węzła Szczepanowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu,
  • uzyskanie w imieniu i na rzecz zamawiającego wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji,
  • wybudowanie drogi ekspresowej o długości ok. 5,3 km wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą.

       3. Odcinek Szczepanowice - Widoma- prace rozpoczęły się we wrześniu 2019, zakończenie     inwestycji planowane jest w 2021 rok.

       4. Odcinek Widoma - Kraków - w lipcu 2020 Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na odcinku drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma z włączeniem do istniejącego węzła Kraków Nowa Huta. Odcinek ten w granicach miasta Krakowa będzie miał dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Powstaną cztery węzły, w tym węzeł Mistrzejowice, do którego włączona zostanie S52 Północna Obwodnica Krakowa. 

Trasa S7
Autor: GDDKiA Odcinek pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice Link: Kliknij i powiększ
Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa S7 - budowa na odcinku Moczydło - Miechów Link: Kliknij i powiększ

Odcinek S7 - Kraków - Zakopane

Zakopianką powszechnie nazywany jest szlak komunikacyjny z Krakowa do Zakopanego o długości 102 km. Na odcinku od Krakowa do Rabki Zdroju będzie to trasa S7. W 2016 r. rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki.

  • Budowę ok. 7,6-kilometrowego odcinka Lubień – Naprawa GDDKiA powierzyła konsorcjum firm: IDS-BUD oraz Korporacji ALTIS-HOLDING, które – zgodnie z kontraktem – powinno się uporać z tym zadaniem pod koniec 2018 r.
  • Drugi, 3-kilometrowy odcinek trasy S7 (Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu o długości ok. 2 km) buduje włoska firma Astaldi, która wpadła ostatnio w tarapaty finansowe. Ten fragment Zakopianki ma być gotowy na początku 2022 r.
  • Trzy miesiące wcześniej, czyli w marcu 2016 r. GDDKiA podpisała z inną włoską firmą Salini Impregilo umowę na budowę odcinka trasy S7 Skomielna-Rabka Zdrój i drogi krajowej nr 47 z Rabki Zdroju do Chabówki. Droga jest przejezdna od września 2019.

Więcej informacji na temat budowy nowej Zakopianki>>

Odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój na trasie Kraków - Zakopane oddany do użytku. Ponad 6-kilometrowy odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój jest już przejezdny. Korzystać mogą z niego z niego kierowcy jadący na Podhale lub wracający z gór w kierunku Krakowa. Około 2,3 km tego odcinka drogi ekspresowej poprowadzona została na 17 wiaduktach. Ponad kilometr jedzie się trasą zawieszoną na wysokości 50 m. Do budowy wszystkich obiektów mostowych na tym niewiele ponad 6-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 wykorzystano ok. 40 tys. ton stali zbrojeniowej. Można by z takiej ilości wybudować cztery wieże Eiffla. Zużyto też ok. 250 tys. m³ betonu. Niestety pierwsze dni użytkowania nowego odcinka trasy S7 wykazały, że zjazd z drogi ekspresowej do ronda i DK28 (droga1-jezdniowa) w Skomielnej mocno się korkuje. GDDKiA podjęła kroki, aby przeciwdziałać powstającym zatorom. Już wydłużono czas trwania zielonego światła od zjazdu z S7 do skrętu w DK7. Jeżeli to nie wystarczy, nastąpi zmiana organizacji ruchu na rondzie węzła Skomielna, polegająca na wyeliminowaniu krzyżujących się relacji Zakopane - Kraków oraz Kraków –Zakopane.Jednocześnie GDDKiA zapowiedziała, że budowa na około 17 km odcinku S7 od Lubnia do Skomielnej Białej zakończy się w 2021. Przypomnijmy, że powstanie tu dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady).

Astaldi_tunel_Zakopianka
Autor: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Astaldi zaczęła drążyć tunel na odcinku trasy S7 Naprawa – Skomielna Biała.

Kiedy trasą S7 z Warszawy do Krakowa?

GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 roku, czyli mniej więcej 200 lat od budowy pierwszych bitych odcinków Traktu Krakowskiego.

Trasa S7
Autor: GDDKiA GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.

Kiedy trasą S7 z Warszawy do Gdańska?

Przypomnijmy, że w październiku 2019 dobiegła budowa 40-kilometrowego fragmentu trasy S7 łączącej Gdańsk z Elblągiem. Oznacza to, że kierowcy mają aktualnie do dyspozycji ponad 203 km trasy S7 z ok. 333 km planowanych pomiędzy Gdańskiem i Warszawą.

Teraz na trasie Warszawa-Gdańsk jedynie wjeżdżając na Mazowsze kierowcy muszą pokonać wąską drogę przez środek małych miejscowości. Według najnowszych informacji za niecałe dwa lata to się zmieni. Budowa kolejnych odcinków trasy S7 z Napierek do Płońska rozpocznie się jesienią 2019, zaraz po otrzymaniu decyzji środowiskowych. Z początkiem października 2019 Komisja Europejska poinformowała, że na budowę tego 71 km odcinka drogi ekspresowej S7 przeznaczy 242 mln euro, czyli ok. 1,06 mld zł. Planowaną trasę dł. 71 km podzielono na cztery odcinki:

  • Napierki - Mława dł. 14 km (Strabag, koszt 294,7 mln zł)
  • Mława - Strzegowo dł 21,5 km (PORR, 446,1 mln zł)
  • Strzegowo - Pieńki dł 23,4 km (Strabag, 516,2 mln zł)
  • Pieńki - Płońsk dł. 13,8 km (Strabag, 311,7 mln zł).

Wszystkie odcinki są już po przetargu i mają projekty. Zakończenie inwestycji planowane jest na kwiecień 2021 roku.

Dodajmy, że między Kuklinem, a Unierzyżem trasa będzie przebiegać po nowym śladzie (dawna siódemka zostanie drogą lokalną). Natomiast do Kuklina oraz od Unierzyża do Płońska istniejąca droga będzie rozbudowana i dostosowana do wymogów drogi ekspresowej.

Do pełni szczęścia zabraknie jeszcze ok. 34 km. Mowa o odcinkach:

  • Siedlin – Załuski (12,9 km). Na tym odcinku istniejąca dwupasmówka będzie rozbudowana. Powstaną tu węzły - Poczernin i Przyborowice. Dla kierowców oznacza to ograniczenia pasów ruchu i prowadzenia objazdów na czas budowy drogi.
  • Załuski – Modlin
  • Modlin-Czosnków

Na dwóch ostatnich odcinkach budowa przebiegać będzie również po śladzie starej drogi. Tu również w przyszłości należy się spodziewać trudności w ruchu drogowym. W ciągu drogi zaplanowano rozbudowę węzłów: Modlin i Błonie oraz przebudowę mostu na Wiśle w Zakroczymiu. Droga ta ma powstać do 2023 roku.

Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa s7 - odcinek Napierki-Płońsk Link: Powiększ mapę
Trasa S7
Autor: GDDKiA Odcinek trasy S7 Elbląg-Gdańsk
Trasa S7
Autor: GDDKiA Mapa S7 - Warszawa - Gdańsk Link: Powiększ mapę
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej