Nowa Zakopianka. Kiedy dojedziemy nową trasą do Zakopanego?

2019-10-04 14:46 Marzena Sarniewicz
Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA Nowa Zakopianka na odcinku Luboń - Naprawa (fot. wrzesień 2019)

Nowa Zakopianka powstaje zgodnie z harmonogramem. We wrześniu 2019 otwarto 7-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Do wybudowania zostało jeszcze około 10 km nowej Zakopianki. Jednak w całym tym przedsięwzięciu najbardziej strategicznym odcinkiem jest budowa dwukomorowego tunelu długości 2 km. Kiedy zakończy się budowa trasy do Zakopanego?

Przypomnijmy, że umowy na budowę nowej Zakopianki, która ma rozładować komunikacyjne korki w dojeździe do Zakopanego, zostały podpisane pod koniec czerwca 2016 roku. Zaraz potem pełną parą ruszyły roboty budowlane. Z końcem września 2019 otwarto pierwszy z trzech odcinków nowej Zakopianki. Chodzi o 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Zostały jeszcze dwa zadania do realizacji: 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa oraz 2-kilometrowy odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała. Kiedy będą gotowe? Odpowiedź w dalszej części artykułu.

Tunel na odcinku nowej Zakopianki

Tunel nowej Zakopianki w ramach budowy trasy S7 drążony jest na odcinku Naprawa – Skomielna Biała. Obie nitki tunelu początkowo drążone były tylko od strony północnej w Naprawie. Od 9 października 2017 rozpoczęło się drążenie także od strony południowej w Skomielnej. Tunel będzie miał długość 2 km. Wykonawcą tego odcinka jest firma Asaldi.

Tunel powstaje w trudnym geologicznie terenie fliszu karpackiego, na który składają się różne warstwy geologiczne. Ponieważ w takich warunkach nie można użyć tarcz, tunel budowany jest techniką drążeniową. Cała jego konstrukcja będzie się składać z dwóch osobnych komór pod górą Luboń Mały, połączonych tunelami technicznymi. W każdej z komór znajdzie się osobna jezdnia. Obie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Od strony Skomielnej Białej przed portalem południowym tunelu powstanie mur oporowy. Precyzując skarpa nad murem wzmocniona została kotwami gruntowymi, wykonano też mur górny wraz z palisadą dodatkową u podnóża skarpy, mur środkowy, mikropale kotwiące dla palisady dodatkowej.

Tunel nowej Zakopianki budowany unikalną metodą

Na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała firma Asaldi stosuje metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech. Umożliwia ona uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy – tymczasowej lub stałej. Pozwala to na bieżąco dostosowywać sposób realizacji tunelu do faktycznych warunków na przodku. Zdaniem wykonawcy takie podejście jest nowym i bardziej nowoczesnym sposobem budowania tuneli i zdobywa coraz więcej zwolenników. Metoda ta jest przełomowa, zwłaszcza dla drążenia tuneli w trudnych warunkach gruntowych.

Nowa Zakopianka
Autor: MIB Drążenie tunelu w ramach nowej Zakopianki
Astaldi_tunel_Zakopianka
Autor: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Astaldi zaczęła drążyć tunel na odcinku trasy S7 Naprawa – Skomielna Biała.

Kiedy będzie gotowa nowa Zakopianka?

Podczas otwarcia odcinka S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że pozostałe dwa odcinki będą gotowe do 2021 roku. Według zapowiedzi jeszcze w tym roku gotowy będzie 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa. Jednak budowę ostatniego odcinka tunelowego będziemy musieli wciąż omijać starą DK7. Tym fragmentem trasy, Naprawa - Skomielna Biała, długości ok. 2 km, kierowcy pojadą dopiero w 2021 roku.

Jaki jest koszt budowy nowej Zakopianki?

Planowany koszt tej inwestycji, wynikający z podpisanych umów nieco przekroczył 2,1 mld zł, ale wiadomo, że ostateczne koszty znane będą dopiero po zakończeniu budowy. Na budowanym 17 km odcinku S7, oprócz tunelu, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady). Na wszystkich odcinkach trwają roboty budowlane: wykopy, zabezpieczanie skarp, wywóz urobku, budowa mostów, wiaduktów i estakad oraz tunelu.

Budowa tunelu Zakopianki
Autor: MIB Budowa tunelu Zakopianki - badanie wytrzymałości mikropali kotwiących na ścianie czołowej portalu południowego
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej