Nowa Zakopianka. Drugi tunel wydrążony! Kiedy dojedziemy nową trasą do Zakopanego?

2020-05-06 12:08 Marzena Sarniewicz
Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA/fot. Krzysztof Nalewajko Nowa Zakopianka - druga nitka tunelu

Nowa Zakopianka powstaje zgodnie z harmonogramem. W październiku 2019 przebito pierwszy tunel w ciągu drogi, a z końcem kwietnia 2020 drugi. Przejezdny jest też 7-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Do wybudowania zostało jeszcze około 10 km nowej Zakopianki. Kiedy zakończy się budowa trasy do Zakopanego?

Przypomnijmy, że umowy na budowę nowej Zakopianki, która ma rozładować komunikacyjne korki w dojeździe do Zakopanego, zostały podpisane pod koniec czerwca 2016 roku. Zaraz potem pełną parą ruszyły roboty budowlane. Z końcem września 2019 otwarto pierwszy z trzech odcinków nowej Zakopianki. Chodzi o 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Zostały jeszcze dwa zadania do realizacji: 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa oraz 2-kilometrowy odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała. Kiedy będą gotowe? Odpowiedź w dalszej części artykułu.

Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA Nowa Zakopianka - mapa Link: Kliknij i powiększ

Tunel na odcinku nowej Zakopianki - odcinek Naprawa – Skomielna Biała

W całym przedsięwzięciu najbardziej strategicznym odcinkiem trasy S7 jest budowa dwukomorowego tunelu długości 2 km. Drążony jest on na odcinku Naprawa – Skomielna Biała. Przypomnijmy, że drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 roku w Naprawie, od prawego portalu północnego.

Obie nitki tunelu początkowo drążone były tylko od strony północnej w Naprawie. Od 9 października 2017 rozpoczęło się drążenie także od strony południowej w Skomielnej. 23 października 2019 roku, po dwóch latach i pięciu miesiącach pracy, przebito pierwszy z dwóch tuneli. 27 kwietnia 2020 nastąpiło przebicie drugiej nitki tunelu. Zaawansowanie prac wynosi ponad 50 %. Zakończenie budowy planowane jest w 2021 roku

Przypomnijmy, że tunel powstaje w trudnym geologicznie terenie fliszu karpackiego, na który składają się różne warstwy geologiczne. Ponieważ w takich warunkach nie można użyć tarcz, tunel budowany jest techniką drążeniową. Cała jego konstrukcja będzie się składać z dwóch osobnych komór pod górą Luboń Mały, połączonych tunelami technicznymi. W każdej z komór znajdzie się osobna jezdnia. Obie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Od strony Skomielnej Białej przed portalem południowym tunelu powstanie mur oporowy. Precyzując skarpa nad murem wzmocniona została kotwami gruntowymi, wykonano też mur górny wraz z palisadą dodatkową u podnóża skarpy, mur środkowy, mikropale kotwiące dla palisady dodatkowej.

Tunel nowej Zakopianki budowany unikalną metodą

Na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała firma Asaldi stosuje metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech. Umożliwia ona uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy – tymczasowej lub stałej. Pozwala to na bieżąco dostosowywać sposób realizacji tunelu do faktycznych warunków na przodku. Zdaniem wykonawcy takie podejście jest nowym i bardziej nowoczesnym sposobem budowania tuneli i zdobywa coraz więcej zwolenników. Metoda ta jest przełomowa, zwłaszcza dla drążenia tuneli w trudnych warunkach gruntowych.

Drążenie tunelu składa się z kilku faz:

  • wykonanie skarp wykopów i wykonanie ściany berlińskiej z pali DFF kotwionych kotwami o długości do 30 metrów i sukcesywne schodzenie w dół wykopu do poziomu spągu, czyli podłoża,
  • wzmocnienie przodka dodatkowymi kotwami z jednoczesnym monitoringiem zachowania się górotworu, co jest bezpośrednio związane z bezpieczeństwem drążenia,
  • wykonanie obudowy wyprzedzającej (jeden z elementów obudowy tymczasowej) nad przyszłym przodkiem, z kotew fi 114 iniektowanych zaczynem, z poziomu terenu przed tunelem,
  • wykonanie odwiertów próbnych, poziomych, w celu zbadania cech górotworu,
  • wzmacnianie gwoździami z włókna szklanego czoła przodka, w przypadku słabych skał.

Każdy etap podlega monitoringowi i ocenie wyników z pomiarów geodezyjnych, inklinometrów itd. Oceny wyników badań dokonują poszczególni specjaliści oraz projektanci i w zależności od tego, jakie są te wyniki, następuje korekta określonych działań, np. zastosowanie wzmocnienia lub nie.

Nowa Zakopianka
Autor: MIB Drążenie tunelu w ramach nowej Zakopianki

Budowa odcinka nowej Zakopianki Lubień - Naprawa

Na odcinku Lubień - Naprawa długości 7,6 km oprócz dwujezdniowej drogi klasy S powstaną m.in. dwa MOP-y (Lubień i Krzeczów), 10 obiektów inżynierskich i 6 małych obiektów mostowych na potoku Krzywańskim. Wykonawcą drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Naprawa jest polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw IDS-BUD z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Koszt prac wyniesie ponad 521 mln zł.

Przypomnijmy, że pod koniec grudnia 2019 oddana do ruchu została jezdnia lewa. Ruch odbywa się po niej w dwóch kierunkach. Aktualnie wykonywane są prace budowlane przy jezdni prawej: makroniwelacja terenu, na skarpie wykopu układana jest okładzina kamienna, trwa osuszanie koryta cieku pod nie ukończoną estakadą (osuwisko opóźniło prace) oraz  trwają roboty wodno-kanalizacyjne. Zaawansowanie prac wynosi ponad 90 %, a ich zakończenie planowane jest do końca 2020 roku.

Kiedy będzie gotowa nowa Zakopianka?

We wrześniu 2019 Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że nowa Zakopianka będzie gotowa w 2021 roku. Podczas uroczystości otwarcia drugiej nitki tunelu Tomasz Żuchowski potwierdził słowa Adamczyka.

Liczę, że wszyscy zaangażowani w tę inwestycję staną na wysokości zadania i już w 2021 roku kierowcy będą mogli skorzystać z tunelu pod górą Luboń Mały - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA Nowa Zakopianka na odcinku Luboń - Naprawa (fot. wrzesień 2019)

Jaki jest koszt budowy nowej Zakopianki?

Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z podpisaną 11 września 2017 roku umową, wysokość dofinansowania dla całości wynosi 1 322 398 015,17 zł. Wartość kontraktów dla wszystkich trzech odcinków wynosi 2 105 423 721,73 zł. 

  

Budowa tunelu Zakopianki
Autor: MIB Budowa tunelu Zakopianki - badanie wytrzymałości mikropali kotwiących na ścianie czołowej portalu południowego
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej