Nowa Zakopianka. Drugi tunel wydrążony! Kiedy dojedziemy nową trasą do Zakopanego?

2020-05-06 12:08
Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA/fot. Krzysztof Nalewajko Nowa Zakopianka - druga nitka tunelu

Nowa Zakopianka powstaje zgodnie z harmonogramem. W październiku 2019 przebito pierwszy tunel w ciągu drogi, a z końcem kwietnia 2020 drugi. Przejezdny jest też 7-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Do wybudowania zostało jeszcze około 10 km nowej Zakopianki. Kiedy zakończy się budowa trasy do Zakopanego?

Przypomnijmy, że umowy na budowę nowej Zakopianki, która ma rozładować komunikacyjne korki w dojeździe do Zakopanego, zostały podpisane pod koniec czerwca 2016 roku. Zaraz potem pełną parą ruszyły roboty budowlane. Z końcem września 2019 otwarto pierwszy z trzech odcinków nowej Zakopianki. Chodzi o 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Zostały jeszcze dwa zadania do realizacji: 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa oraz 2-kilometrowy odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała. Kiedy będą gotowe? Odpowiedź w dalszej części artykułu.

Budowa Trasy Łagiewnickiej
Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA Nowa Zakopianka - mapa Link: Kliknij i powiększ

Tunel na odcinku nowej Zakopianki - odcinek Naprawa – Skomielna Biała

W całym przedsięwzięciu najbardziej strategicznym odcinkiem trasy S7 jest budowa dwukomorowego tunelu długości 2 km. Drążony jest on na odcinku Naprawa – Skomielna Biała. Przypomnijmy, że drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 roku w Naprawie, od prawego portalu północnego. Obie nitki tunelu początkowo drążone były tylko od strony północnej w Naprawie. Od 9 października 2017 rozpoczęło się drążenie także od strony południowej w Skomielnej. 23 października 2019 roku, po dwóch latach i pięciu miesiącach pracy, przebito pierwszy z dwóch tuneli. 27 kwietnia 2020 nastąpiło przebicie drugiej nitki tunelu. Zaawansowanie prac wynosi ponad 50 %. Zakończenie budowy planowane jest w 2021 roku

Przypomnijmy, że tunel powstaje w trudnym geologicznie terenie fliszu karpackiego, na który składają się różne warstwy geologiczne. Ponieważ w takich warunkach nie można użyć tarcz, tunel budowany jest techniką drążeniową. Cała jego konstrukcja będzie się składać z dwóch osobnych komór pod górą Luboń Mały, połączonych tunelami technicznymi. W każdej z komór znajdzie się osobna jezdnia. Obie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Od strony Skomielnej Białej przed portalem południowym tunelu powstanie mur oporowy. Precyzując skarpa nad murem wzmocniona została kotwami gruntowymi, wykonano też mur górny wraz z palisadą dodatkową u podnóża skarpy, mur środkowy, mikropale kotwiące dla palisady dodatkowej.

Tunel nowej Zakopianki budowany unikalną metodą

Na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała firma Asaldi stosuje metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech. Umożliwia ona uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy – tymczasowej lub stałej. Pozwala to na bieżąco dostosowywać sposób realizacji tunelu do faktycznych warunków na przodku. Zdaniem wykonawcy takie podejście jest nowym i bardziej nowoczesnym sposobem budowania tuneli i zdobywa coraz więcej zwolenników. Metoda ta jest przełomowa, zwłaszcza dla drążenia tuneli w trudnych warunkach gruntowych.

Drążenie tunelu składa się z kilku faz:

  • wykonanie skarp wykopów i wykonanie ściany berlińskiej z pali DFF kotwionych kotwami o długości do 30 metrów i sukcesywne schodzenie w dół wykopu do poziomu spągu, czyli podłoża,
  • wzmocnienie przodka dodatkowymi kotwami z jednoczesnym monitoringiem zachowania się górotworu, co jest bezpośrednio związane z bezpieczeństwem drążenia,
  • wykonanie obudowy wyprzedzającej (jeden z elementów obudowy tymczasowej) nad przyszłym przodkiem, z kotew fi 114 iniektowanych zaczynem, z poziomu terenu przed tunelem,
  • wykonanie odwiertów próbnych, poziomych, w celu zbadania cech górotworu,
  • wzmacnianie gwoździami z włókna szklanego czoła przodka, w przypadku słabych skał.

Każdy etap podlega monitoringowi i ocenie wyników z pomiarów geodezyjnych, inklinometrów itd. Oceny wyników badań dokonują poszczególni specjaliści oraz projektanci i w zależności od tego, jakie są te wyniki, następuje korekta określonych działań, np. zastosowanie wzmocnienia lub nie.

Nowa Zakopianka
Autor: MIB Drążenie tunelu w ramach nowej Zakopianki

Budowa odcinka nowej Zakopianki Lubień - Naprawa

Na odcinku Lubień - Naprawa długości 7,6 km oprócz dwujezdniowej drogi klasy S powstaną m.in. dwa MOP-y (Lubień i Krzeczów), 10 obiektów inżynierskich i 6 małych obiektów mostowych na potoku Krzywańskim. Wykonawcą drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Naprawa jest polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw IDS-BUD z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Koszt prac wyniesie ponad 521 mln zł. Przypomnijmy, że pod koniec grudnia 2019 oddana do ruchu została jezdnia lewa. Ruch odbywa się po niej w dwóch kierunkach. Aktualnie wykonywane są prace budowlane przy jezdni prawej: makroniwelacja terenu, na skarpie wykopu układana jest okładzina kamienna, trwa osuszanie koryta cieku pod nie ukończoną estakadą (osuwisko opóźniło prace) oraz  trwają roboty wodno-kanalizacyjne. Zaawansowanie prac wynosi ponad 90 %, a ich zakończenie planowane jest do końca 2020 roku.

Kiedy będzie gotowa nowa Zakopianka?

We wrześniu 2019 Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że nowa Zakopianka będzie gotowa w 2021 roku. Podczas uroczystości otwarcia drugiej nitki tunelu Tomasz Żuchowski potwierdził słowa Adamczyka.

Liczę, że wszyscy zaangażowani w tę inwestycję staną na wysokości zadania i już w 2021 roku kierowcy będą mogli skorzystać z tunelu pod górą Luboń Mały - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA Nowa Zakopianka na odcinku Luboń - Naprawa (fot. wrzesień 2019)

Jaki jest koszt budowy nowej Zakopianki?

Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z podpisaną 11 września 2017 roku umową, wysokość dofinansowania dla całości wynosi 1 322 398 015,17 zł. Wartość kontraktów dla wszystkich trzech odcinków wynosi 2 105 423 721,73 zł. 

Budowa tunelu Zakopianki
Autor: MIB Budowa tunelu Zakopianki - badanie wytrzymałości mikropali kotwiących na ścianie czołowej portalu południowego
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej