Autostrada A2 - historia przypadku. Czy autostrada A2 będzie gotowa na EURO 2012?

2011-07-29 13:50
Budowa mostów i wiaduktów na odcinku Łagrów - Jordanowo
Autor: www.autostrada-a2.pl Budowa mostów i wiaduktów na odcinku Łagrów - Jordanowo

Od początku odcinek autostrady A2 Stryków - Konotopa, łączący Łódź z Warszawą, był zaliczany do tzw. najbardziej strategicznych tras komunikacyjnych związanych z EURO 2012. Jak na ironię, najdłużej trwały przygotowania do inwestycji. Długo nie udawało się znaleźć chętnego do budowy tej 90-kilometrowej drogi, dopiero po podziale inwestycji na 5 zadań udało się w końcu skompletować wykonawców. Nie obyło się bez oburzenia firm budowlanych, gdy przetargi na dwa odcinki wygrało chińskie konsorcjum Covec, które chciało je wybudować grubo poniżej kosztów planowanych przez inwestora. Tym samym, dzięki Chińczykom, autostrada A2 przejdzie do historii polskiej infrastruktury drogowej...

Autostrada A2 na odcinku Stryków - Konotopa miała być najbardziej strategiczną trasą komunikacyjną związaną z EURO 2012. Problemy pojawiły się już na samym początku...

Spośród wszystkich autostrad w Polsce, właśnie do autostrady A2 najdłużej trwały przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) długo nie udawało się znaleźć chętnego do budowy tej 90-kilometrowej drogi łączącej Łódź z Warszawą, i dopiero po podziale inwestycji na 5 zadań udało się w końcu skompletować wykonawców. Nie obyło się również bez małego skandalu, gdy okazało się się autostrada A2 będzie realizowana przez chińskie konsorcjum Covec. Firmy budowlane były niezadowolone, że zwycięzca przetargu (Covec) chce wybudować dwa odcinki autostrady A2 za grubo poniżej kosztów planowanych przez inwestora - GDDKiA. Tak więc dzięki Chińczykom, autostrada A2 przejdzie do historii polskiej infrastruktury drogowej...

Oficjalne rozpoczęcie budowy autostrady A2 na odcinku Stryków - Konotopa odbyło się 21 października 2010 roku - pierwszą łopatę osobiście wbił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Nie było to zresztą jedynie uroczyste rozpoczęcie budowy, wszak roboty rozpoczynano na pięciu odcinkach.

Na trzech odcinkach roboty szły i idą dobrze, tu terminy oddania ich przed EURO 2012 mają być dotrzymane. Problem pojawił się na odcinkach budowanych przez Chińczyków. I właśnie dzięki Chińczykom, autostrada A2 przejdzie do historii polskiej infrastruktury drogowej...

Autostrada A2 - historia przypadku chronologicznie

Zachęcamy do przypomnienia sobie historii budowy tego odcinka autostrady A2. To bardzo pouczające studium, które powinno być przykładem tego, jak nie powinno się prowadzić inwestycji i jakich wykonawców - nawet w obliczu prawa - nie powinno się wpuszczać na strategiczne inwestycje liniowe. Jest to również studium tego, jak szybko zmienia się w niektórych sprawach punkt widzenia...

Podpisanie umów na odcinek autostrady A2 Stryków - Konotopa >>

Minister wbija pierwszą łopatę >>

Więcej za kontrakt - pierwszy wykonawca A2 chce podwyżki >>

Bruksela nie chce Chińczyków na autostradach, a my tak >>

Autostrada A2 niezagrożona, Chińczycy mają opóźnienia, ale...>> 

Podczas EURO 2012 z Łodzi do Warszawy po autostradzie? >> 

GDDKiA twierdzi, że Chińczycy są wiarygodni >>

Covec obiecuje przyspieszenie robót na obydwu odcinkach autostrady A2 >>

GDDKiA wypowiada umowę chińskiemu konsorcjum, ale Covec się broni >>

Odwołania nie pomogły. Chińczycy mają zejść z budowy obu odcinków autostrady A2 >>

Autostrada A2 ma nowych wykonawców! Będzie drożej, ale taniej niż żądali Chińczycy >>

Autostrada A2 Strykow - Konotopa
Autor: GDDKiA Autostrada A2  na odcinku Stryków − Konotopa we wrześniu 2011, gdy rozpoczął się konflikt między GDDKiA a Covec
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej