Czas na budowę A2

2009-09-28 17:09
Podpisanie umów z wykonawcami autostrady A2 Łódź-Warszawa (28 września 2009)
Autor: Ministerstwo Infrastruktury

"Dziś podpisujemy umowy, które pozwolą wybudować odcinek autostrady A2 od Strykowa do Konotopy. To 91 km autostrady, która doprowadzi ruch do stolicy" – powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, 28 września br., podczas uroczystości podpisania umowy na projekt i budowę odcinka autostrady A2 pomiędzy Łodzią (Stryków) a Warszawą (Konotopa). W uroczystości, która odbyła się w resorcie infrastruktury, uczestniczyli także: przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA oraz wykonawców inwestycji.

Podpisanie umów z wykonawcami autostrady A2 Łódź-Warszawa (28 września 2009)
Autor: Ministerstwo Infrastruktury
Podpisanie umów z wykonawcami autostrady A2 Łódź-Warszawa (28 września 2009)
Autor: Ministerstwo Infrastruktury

- By uzyskać gwarancję, że inwestycja zostanie zrealizowana do 2012 r., podzieliliśmy ją na 5 mniejszych odcinków. Dziś, po rozstrzygnięciu przetargów i wyłonieniu wykonawców, podpisujemy umowy, które przewidują, że autostrada będzie gotowa w maju 2012 r. – dodał minister Grabarczyk.

Inwestycja zostanie zrealizowana w pięciu odcinkach (od A do E, przy czym A jest najbliżej Łodzi, E – najbliżej Warszawy). Podział na odcinki zwiększył konkurencyjność i doprowadził do uzyskania niższej ceny. Dla skoordynowania prac na wszystkich odcinkach, 23 września br. została wybrana jedna firma nadzorująca projekt i budowę.

  • Odc. „A” o długości 29,2 km; kontrakt zawarty z konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele o wartości 754,5 mln zł, przy kosztorysie 1,7 mld zł;
  • Odc. „B” o długości 17 km, kontrakt zawarty z konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA o wartości 843,5 mln zł, przy kosztorysie 1,04 mld zł; 
  • Odc. „C” o długości 20 km, kontrakt zawarty z konsorcjum China Overseas Engineering Group Co. Ltd. o wartości 534,5 mln zł, przy kosztorysie 1,1 mld zł.; 
  • Odc. „D” o długości 17,6 km, kontrakt zawarty z konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. o wartości 643,8 mln zł, przy kosztorysie 1 mld zł; 
  • Odc. „E” o długości 7,1 km, kontrakt zawarty z konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA, o wartości 425,5 mln zł, przy kosztorysie 669 mln zł;

Odcinek A2 od Łodzi do Warszawy powstanie w systemie Projektuj i Buduj. Ogólny kosztorys GDDKiA zakładał koszt budowy na poziomie 5,7 mld złotych. Po wyłonieniu wykonawców za budowę całej 91 km autostrady GDDKiA zapłaci 3,2 mld zł. Oszczędność wyniosła 2,5 mld zł.

Harmonogram prac przewiduje wybudowanie pięciu odcinków autostrady Stryków-Konotopa, mających łącznie 91 km do końca maja 2012 r. Dzięki temu zapewnione będzie autostradowe połączenie Warszawa–Łódź–Poznań-Berlin.

Obecny na uroczystości dyrektor GDDKiA Lech Witecki zapewnił, że jeszcze w październiku ogłoszony zostanie przetarg na budowę Miejsc Obsługi Podróżnych, by równolegle z budowaną autostradą powstały miejsca potrzebne kierowcom do prawidłowego użytkowania drogi.

Na autostradzie A2 od Strykowa do Konotopy będzie 10 Miejsc Obsługi Podróżnych i 2 Obwody Utrzymania Autostrady. Wprowadzony zostanie zamknięty system poboru opłat, co oznacza, że bramki będą umieszczone na zjazdach z autostrady, a opłata będzie zależna od liczby przejechanych kilometrów.

A2 przebiega równoleżnikowo przez centralne obszary naszego kraju. Stanowi fragment drogi międzynarodowej E30, leżącej w II transeuropejskim korytarzu transportowym. Kontynuując przebieg niemieckiej autostrady A12 z Berlina, A2 na terenie Polski przebiegać będzie od przejścia granicznego w Świecku przez Poznań, Łódź, Warszawę i Siedlce do polsko-białoruskiego przejścia granicznego w Kukurykach. W okolicach Strykowa pod Łodzią przetnie autostradę A1. Obecnie istnieje 252-kilometrowy odcinek A2 od Nowego Tomyśla do Strykowa. Po podpisaniu w dniu 7 lipca 2009 r. umowy z wykonawcą, rozpoczęła się budowa Autostradowej Obwodnicy Mińska Mazowieckiego (woj. mazowieckie), pierwszego odcinka autostrady A2 na wschód od Warszawy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej