Z Łodzi do Warszawy: ruszyła budowa autostrady A2

2010-10-21 19:00
Budowa A2: Pierwszą łopatę wbił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk
Autor: GDDKiA Budowa A2: Pierwszą łopatę wbił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk (21 października 2010).

Budowane autostrady w Polsce wydłużają sie o kolejne kilometry. Budowa autostrady A2 z Łodzi do Warszawy na terenie województwa łódzkiego została oficjalnie rozpoczęta. Pierwsze łopaty 21 października 2010 wbili m.in. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki. Łódzkie odcinki autostrady A2 (A i B, razem 46,1 km) są kontynuacją istniejącego już fragmentu autostrady z Poznania do Strykowa i połączą w przyszłości stolicę Wielkopolski ze stolicą kraju i bedą jednym z kluczowych traktów komunikacyjnych podczas EURO 2012.  

- Autostrada A2 ma połączyć dwa bardzo ważne miasta w Polsce - stolicę i Łódź. Tak naprawdę jest to jednak droga do Europy. Autostrada A2 ma służyć kibicom, którzy będą przyjeżdżać do stolicy na otwarcie mistrzostw Europy w 2012 roku. Ale drogi służą przede wszystkim kierowcom, służą gospodarce. To dźwignia rozwoju gospodarczego. I z myślą o tym w Polsce budujemy dziś autostrady, drogi ekspresowe, obwodnice - powiedział w trakcie uroczystości minister Cezary Grabarczyk.

Budowa autostrady A2

Autostrada A2 będzie przystosowana do przenoszenia największych dopuszczalnych obciążeń, czyli 11,5 tony na oś pojazdu. W ramach inwestycji powstaną po dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku wraz z dodatkowym 3-metrowym pasem awaryjnym. Podczas projektowania autostrady zostało zarezerwowane miejsce pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu.
Na łódzkich odcinkach A2 powstanie 51 dużych obiektów inżynierskich; zostaną wybudowane dwa węzły autostradowe: "Łyszkowice" na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 704 i "Nieborów" na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 70. Kierowcy będą mieli do dyspozycji sześć MOP-ów (miejsc obsługi podróżnych) po obu stronach trasy.
Przy opracowywaniu dokumentacji bardzo duży nacisk położono na ochronę środowiska. Na 46 km odcinku budowanej drogi pojawi się 10 przejść dla dużych zwierząt, 12 przejść dla zwierząt średnich, 44 dla małych oraz 5 przejść dla płazów. Przed hałasem będzie chroniło 29,5 km ekranów dźwiękochłonnych o wysokości od 4,5 do 6 m.
Podczas realizacji niezbędne będzie "przełożenie" biegu pięciu rzek, odwodnienie trasy będzie możliwe dzięki budowie 55 zbiorników retencyjnych o łącznej powierzchni 44 tys. m2.

Parametry techniczne autostrady A2 na odcinku Stryków – Konotopa

91-km odcinek autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy jest realizowany w systemie Projektuj i Buduj. Inwestycja została podzielona na 5 pododcinków:

  • A (29,2 km), wykonawca: konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd. na czele o wartości 754,6 mln zł, przy kosztorysie 1,7 mld zł;
  • B (17 km), wykonawca:  konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA o wartości 843,5 mln zł, przy kosztorysie 1,04 mld zł;
  • C (20 km), kontrakt zawarty z konsorcjum China Overseas Engineering Group Co. Ltd. o wartości 534,5 mln zł, przy kosztorysie 1,1 mld zł;
  • D (17,6 km), wykonawca: konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. o wartości 643,8 mln zł, przy kosztorysie 1 mld zł;
  • E (7,1 km), kontrakt zawarty z konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA, o wartości 425,5 mln zł, przy kosztorysie 669 mln zł.

W budowie są już także 2 mazowieckie odcinki autostrady A2 (D i E). 14 października br. wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski wydał pozwolenie na budowę ostatniego odcinka (C) na Mazowszu. Kierowcy przejadą autostradą A2 ze Strykowa do Konotopy w maju 2012 r.

Na terenie woj. mazowieckiego jest również realizowana budowa Autostradowej Obwodnicy Mińska Mazowieckiego, pierwszego odcinka autostrady A2 na wschód od Warszawy. Koszt budowy 21 km odcinka A2 wyniesie 567,4 mln zł.


Autostrada A2 jest częścią drogi międzynarodowej E30 z Cork w Irlandii do Omska w Rosji. W Polsce ma przebiegać od przejścia granicznego w Świecku przez Poznań, Łódź, Warszawę i Siedlce do przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach. Istniejący i już eksploatowany 252-km odcinek autostrady przebiega od Nowego Tomyśla (województwo wielkopolskie) do Strykowa (województwo łódzkie).

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany