Autostrady w Polsce. Czy autostrada A2 i autostrada A4 będą na EURO 2012

2011-06-03 14:10
Drogi na EURO 2012
Autor: PL.2012

Autostrady w Polsce będą najważniejszym elementem transportu lądowego wykorzystywanym w trakcie EURO 2012. Połączenia drogowe mają zapewnić przemieszczanie się kibiców pomiędzy miastami – gospodarzami, w których rozgrywane będą mecze piłkarskie oraz do komunikacji wewnątrz tych miast.

Należy się spodziewać, że część osób, szczególnie z bezpośrednio sąsiadujących z Polską krajów np. z Niemiec, czy Słowacji, przyjedzie na EURO 2012 samochodami. Autostrady są zatem kluczowe z punktu widzenia turnieju. Istoną realizacją jest autostrada A2, która już w maju 2012 roku ma pozwolić na ciągłe połączenie autostradowe zachodniej granicy kraju w Świecku z Poznaniem i Warszawą. Czy tak sie stanie? Niewiadomo. Ostatnie kłopoty na autostradzie A2 grożą "dziurami" na odcinku między Łodzią i Warszawą. Niezwykle istotna będzie także autostrada A4, przebiegająca w południowej części kraju, od granicy zachodniej do wschodniej i umożliwiająca połączenie z Ukrainą.

Autostrada A2

Odcinek Stryków - Konotopa

  • Status realizacji: 23 czerwca 2010 r., w obecności ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, rozpoczęła się budowa węzła autostradowego "Stryków". Węzeł połączy autostrady A1 (północ – południe) i autostrady A2 (wschód – zachód).

Odcinek A i B - 21.09.2010 roku wojewoda łódzki Jolanta Chełmińska podpisała pozwolenia na budowę: - dla odcinka A autostrady A2,  który będzie miał długość 29,24 km (od km 365+261,42 do km 394+500,00) i połączy się z budowanym obecnie węzłem w Strykowie. - dla odcinka B autostrady A2 (Decyzja nr 282/10 z dnia 21.09.2010 roku) który będzie mierzył 16,97 km (od km 394+500,00 do km 411+465,80). Realizacja budowy drogi zamknie przebieg autostrady A2 w województwie łódzkim.

  • Stan prac: obecnie budowa została przerwana. Podwykonawcy domagają się w ten sposób wypłaty wynagrodzenia od konsorcjum za zrealizowane dotychczas prace.

- Na dzień 31 maja br. powinno być wykonane 20% autostrady, a jest w okolicach 10%. Nadgonienie tego bez pracy 24 godziny dobę jest niemożliwe. A to kosztuje. Mamy więc konieczność wdrożenia scenariusza ratunkowego - komentuje Adrian Furgalski, ekspert ds. rynku transportowego.

GDDKiA: w związku z przesłanym 2.06.2011 r. przez GDDKiA do firmy COVEC ostatecznym wezwaniem do przedstawienia realnego programu naprawczego dla budowanych odcinków autostrady A2, chińskie konsorcjum poinformowało w piątek o zamiarze zrezygnowania z dalszej budowy drogi. Firma poprosiła GDDKiA o możliwość spotkania i rozmów, które jak pisze COVEC umożliwiłyby „prowadzenie dalszych robót na podstawie zawartych umów”. Spotkanie takie z pewnością odbędzie się w nadchodzącym tygodniu, tak by dać firmie COVEC możliwość przedstawienia propozycji rozwiązania kłopotów, które ma na budowie autostrady A2 jeszcze przed upływem 7-dniowego ultimatum postawionego chińskiemu konsorcjum w dniu 2 czerwca br., przez stronę polską.

GDDKiA z dniem 8.06.br .informuje: iż przy wyborze oferty Konsorcjum firm w składzie: China  Overseas Engineering Group Co. Ltd. – Lider, Shanghai  Construction (Group) General Co., China Railway Tunnel Group Co. Ltd., DECOMA Sp. z o.o.– Partnerzy, GDDKiA dochowała wszelkiej należytej staranności podczas weryfikacji wiarygodności Wykonawcy pod kątem spełniania wymogów Zamawiającego oraz ustawy Prawo zamówień publicznych. GDDKiA żądała posiadania przez wykonawców 5-letniego doświadczenia w budowie lub przebudowie autostrad lub dróg ekspresowych. Konsorcjum przedstawiło dokumenty potwierdzające posiadanie żądanego doświadczenia przez firmę China Railway Tunnel Group Co., Ltd. w budowie autostrad wraz z referencjami poświadczającymi, że roboty zostały wykonane należycie zgodnie z zasadami sztuki budowlanej.

Planowany czas realizacji: 10.2009 - 05.2012

 Wykonawca:

  • Odcinek A (dł. 29,2 km) konsorcjum firm: lider China Overseas Engineering Group Co., Ltd. partnerzy - Shanghai Construction (Group) General Co., - China Railway Tunnel Group Co., Ltd. - DECOMA Sp. z o.o.

       koszt inwestycji: 754 588 186,71 złotych (przy kosztorysie 1,7 mld złotych)

  • Odcinek B (dł. 17,0 km) konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A. - ACCIONA INFRAESTRUCTURAS S.A., Polimex - Mostostal SA

       koszt inwestycji: 843 561 725 zł (przy koszorysie 1,04 mld zł)

  • Odcinek C (dł. 20 km) konsorcjum: China Overseas Engineering Group Co., Ltd. partnerzy - Shanghai Construction (Group) General Co., - China Railway Tunnel Group Co., Ltd. - DECOMA Sp. z o.o.

       koszt inwestycji: 534 548 523 zł (przy kosztorysie 1,1 mld zł).

  • Odcinek D ( dł.17, 6 km) konsorcjum: Strabag Sp. zo.o.

       koszt inwestycji: 3,2 mld zł

  • Odcienk E ( dł. 7,1 km) konsorcjum: Budimex - Dromex SA.

       koszt inwestycji: 425 534 780 zł (przy kosztorysie 669 mln zł).

 

Drogi na EURO 2012
Autor: PL.2012

Odcinek Świecko - Nowy Tomyśl

  • Status realizacji: roboty drogowe: do końca grudnia 2010 r. wykonano: 40 % nawierzchni z betonu cementowego, 61 % podbudowy z chudego betonu, 91 % robót ziemnych; do początku maja wykonano: nawierzchnia betonowa: 81,127 km (jednej jezdni) podbudowa z chudego betonu: 110,127 km (jednej jezdni).
  • Stan prac: wykonawca wyprzedza plan wykonania warstwy mrozoochronnej o blisko 20 km. Przy sprzyjających warunkach pogodowych są w stanie układać razem do 30 km jednej drogi na miesiąc.
  • Planowana data realizacji: koniec 2011 r.
  • Wykonawca: A2Strada (Kulczyk Holding oraz Strabag AG (Austria)

       koszt inwestycji: 1 mld 298 mln euro.

Autostrada A4

Autostradowa Obwodnica Wrocławia

Inwestycja obejmuje budowę Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 poprowadzonej nowym szlakiem o łącznej długości 26,765 km, odcinka drogi ekspresowej S8 o długości 0,5 km oraz dwa łączniki: Kobierzyce i Długołęka o łącznej długości 8,15 km.

  • Stan realizacji: realizacja budowy drogi podzielona została na 3 odrębne zadania:
  •  zadanie I (Część 1) – odcinek od km 1+603 do km 13+500 + łącznik Kobierzyce od km 0+000 do km 2+489
  • zadanie IIA (Część 2a) – budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi na odcinku od km 18+174 do km 19+960 w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A-8
  • zadanie IIB (Część 2) – odcinek od km 13+500,00 do km 18+174,00 oraz od km 19+960,00 do km 28+368,75 odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+000,00 do km 0+500,00 w węźle „Pawłowice” oraz łącznik „Długołęka” od km 0+575,00 do km 6+235,85
  • koszt inwestycji (brutto):

       zadanie I (Część 1) - 779 312 370 zł  
       zadanie IIA (Część 2a) - 576 781 702 zł  
       zadanie IIB (Część 2) - 2 058 107 021 zł 

  • Harmonogram realizacji: zadanie I (Część 1) - 05.V.2011r. Część II otwarta, zadanie IIA (Część 2a) - 04.VI.2011r., zadanie IIB (Część 2) - 15.VI.2011r.
  • Wykonawca: zadanie I (Część 1) Budimex Dromex S.A., zadanie IIA (Część 2a) Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A., Acciona Infraestructuras S.A. zadanie IIB (Część 2) Konsorcjum firm: Lider: Strabag Sp. z o.o., HEILIT + WORNER Budowlana Sp. z o.o.Wrocław DYWIDAG Bau GmbH, Monachium, Niemcy, Mostostal Warszawa S.A.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej