Zajezdnia Annopol. Przetarg na budowę nowoczesnej zajezdni tramwajowej na warszawskim Annopolu

Zajezdnia Annopol
Autor: materiały prasowe Oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni Annopol w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln zł

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii, tj. pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zajezdnia będzie wyposażona w ultranowoczesny systemem informatyczny, który zastąpi pracę ludzi przy wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów. Dowiedzcie się więcej na temat tej inwestycji.

Spis treści

  1. Jaka będzie nowa zajezdnia tramwajowa Annopol?
  2. Galeria wizualizacji zajezdni Annopol
  3. Na czym polega automatyczny system sterowania zajezdnią?
  4. Zobacz jak będzie wyglądała zajezdnia Annopol - filmowa wizualizacja
  5. Odnawialne źródła energii w inwestycji na Annopolu
  6. Jaki jest koszt budowy systemu na zajezdni Annopol?
  7. Kiedy będzie gotowy system?

Jaka będzie nowa zajezdnia tramwajowa Annopol?

Zajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię prawie 12 ha. Będzie w niej serwisowanych 150 tramwajów. W zarządzaniu pomoże system informatyczny, który zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Inwestorem są Tramwaje Warszawskie. 

Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w 100 zwrotnic, z czego ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością, co zapewni oszczędność energii elektrycznej.

Szacuje się, że oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln zł, co jest zbliżone do kosztu zakupu całego systemu.

Galeria wizualizacji zajezdni Annopol

Na czym polega automatyczny system sterowania zajezdnią?

Z dyspozytorni będzie można obserwować jak przemieszczają się tramwaje po torach i jaki ich jest ich status. System sam wybierze scenariusz według którego tramwaj będzie się poruszał. Będzie prowadził również diagnostykę pojazdów, która będzie brana pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o odstawieniu tramwaju do przeglądu. Ponadto system poda kierunek serwisowania (szlifowanie kół, naprawa) i skieruje tramwaj na wyznaczone stanowisko obsługowe lub postojowe.

Również sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie, bez ingerencji motorniczego. Do systemu podłączona będzie także myjnia, stanowiska diagnostyczne, stanowiska obsługowe i urządzenia serwisowe – np. dystrybutory płynów, olejów, piasku.

System zastąpi pracę ludzi przy wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów, w szczególności przy planowaniu ustawienia tramwajów do wyjazdu i manewrach oraz zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników, którzy będą korzystali ze specjalnej aplikacji mobilnej na smartfonie albo tablecie.

Zobacz jak będzie wyglądała zajezdnia Annopol - filmowa wizualizacja

Odnawialne źródła energii w inwestycji na Annopolu

Cieszy fakt, że nowa inwestycja w bardzo dużym stopniu będzie zasilana z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Jaki jest koszt budowy systemu na zajezdni Annopol?

Budową systemu zajmie się firma PSI Polska. Koszt budowy to 12 mln 239 tys. zł. System ma być tak przygotowany, aby była możliwość jego przebudowy i modyfikacji.

Kiedy będzie gotowy system?

System na zajezdni w Annopolu zostanie wdrożony w 2023 roku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej