Stacja Olsztyn przechodzi metamorfozę. Są nowe perony, przejścia. Będzie nowy dworzec

2024-04-17 9:08

Stacja Olsztyn Główny zmienia się od kilku miesięcy. Widać to zwłaszcza po remontowanych i zmodernizowanych peronach, z których pasażerowie skorzystają już tego lata. Powstają nowe przejścia podziemne i układy torowe. Wartość wszystkich prowadzonych w Olsztynie prac wynosi 427 mln zł. Trwa także budowa nowego dworca kolejowego w tym miejscu.

Spis treści

  1. Modernizacja Stacji Olsztyn Główny
  2. Tunel pod torami na stacji Olsztyn Główny
  3. Budowa układu torowego na stacji Olsztyn Główny
  4. Budowa nowego dworca głównego w Olsztynie

Modernizacja Stacji Olsztyn Główny

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, modernizacja stacji kolejowej Olsztyn Główny idzie pełna parą. Trwają prace na peronach, przebudowywany jest układ torowy oraz przejścia podziemne. Nowe perony mają być gotowe w czerwcu 2024 roku.Do przebudowanych i wygodniejszych peronów nr 3 i 4 już 9 czerwca br. dołączą perony nr 1 i 2. Jest już konstrukcja nowych obiektów, a wykonawca montuje nawierzchnię. Ustawiane są także ławki i gabloty informacyjne.

Tunel pod torami na stacji Olsztyn Główny

Prace trwają też w nowym przejściu podziemnym o długości 140 metrów, które zapewni dostęp na perony i do pociągów z dwóch stron miasta – od strony budynku dworca i od ul. Marii Zientary-Malewskiej na Zatorzu. Zostały wykonane wszystkie segmenty tunelu – połączonego już z budowanym dworcem. Wewnątrz obiektu postępują prace wykończeniowe. Wykonawca układa na ścianach płyty granitowe oraz instalacje elektryczne. Montowane są pierwsze schody ruchome – urządzenia są już w wejściu na peron nr 3 i 4. Powstają również windy, które ułatwią dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Kolejowa inwestycja za ponad pół miliarda złotych w Ełku zbliża się do końca

Do szerszego i wyższego przejścia będzie także dostęp od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Powstało przeszklone zadaszenie wejścia do tunelu. Wykonawca przystępuje teraz do montażu granitowych płyt i budowy dojścia do istniejącego chodnika. Zbudowana zostanie wiata z miejscem na 20 rowerów. Udostępnienie podróżnym nowego tunelu zaplanowano z końcem maja. Ze względu na trwającą budowę dworca kolejowego, wyjście w kierunku placu Konstytucji Trzeciego Maja będzie odbywać się przez peron nr 1.

Budowa układu torowego na stacji Olsztyn Główny

Gotowych jest ponad 26 km torów (z 28 km) oraz 114 rozjazdów (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Kontynuowane są także prace przy budowie nastawni – gotowe jest ocieplenie oraz elewacja budynku. Rozpoczęto wyposażanie obiektu, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować bezpieczny przejazd pociągów przez stację.

Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Będzie lepsza informacja dzięki wyświetlaczom i nowemu nagłośnieniu. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni ruch pociągów w kierunku Warszawy, Trójmiasta, Ełku, czy Braniewa.

Wartość inwestycji to 423 mln zł. Jest dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wykonawcą przebudowy stacji Olsztyn Główny jest firma Torpol.

Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku

Budowa nowego dworca głównego w Olsztynie

Warto też wspomnieć, że trwa budowa dworca głównego w Olsztynie. To jedna z największych inwestycji w tym regionie i jedna z największych w PKP S.A. Wykonawcą tej inwestycji jest również firma Torpol.

Główną ideą przebudowy stacji i budowy nowego budynku dworca kolejowego w Olsztynie jest zintegrowanie różnych środków transportu oraz dostosowanie budynku dworca zarówno co do jego skali, funkcji, jak również zagospodarowania terenu wokół do potrzeb współczesnego pasażera.Projekt zakłada budowę obiektu składającego się z dwóch kondygnacji naziemnych oraz jednej podziemnej o powierzchni wynoszącej łącznie ok. 5,5 tys. m2 wraz z zagospodarowaniem ponad 12 tys. m2 terenu przyległego do budynku. Główną funkcją i elementem całej stacji ma być przejście podziemne stanowiące rdzeń funkcjonalny, które zaczynać się będzie placem naziemnym połączonym z węzłem komunikacyjnym pl. Konstytucji, łącząc budynek dworca i przechodzić dalej w kierunku peronów oraz dzielnicy Zatorze.

Wartość podpisanej umowy wynosi 57,7 mln zł netto. Nowy dworzec ma zostać otwarty latem 2024 roku.

Trwają też prace modernizacyjne na trasie Rail Baltica w Białymstoku. W Białymstoku i Łapach powstają tunele, wiadukty i nowe perony.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej