S3 na Dolnym Śląsku będzie gotowa w połowie 2024. To będzie jedna z piękniejszych "esek"

2024-04-16 19:14

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra, to jedna z ciekawszych inwestycji w Polsce. Ma być oddana latem 2024 roku, ale już dziś widać, że nie pozostało zbyt wiele do zrobienia. Na trasie powstają m.in. dwa tunele i ponad 700-metrowa estakada. Droga biegnie w malowniczej okolicy, skąd momentami widać nawet górskie pasma. Zaawansowanie prac wynosi tu obecnie 93 procent.

Spis treści

  1. Budowa S3 Bolków – Kamienna Góra
  2. Dwa tunele na S3 budowane dwiema metodami
  3. Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra postęp prac. Trwa budowa wiaduktów, montaż ekranów
  4. Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3?

W województwie dolnośląskim trwa budowa ostatniego odcinka drogi ekspresowej S3. To brakująca cześć większego odcinka od Legnicy do granicy Polski w Lubawce i będąca częścią całej, prawie gotowej drogi ekspresowej S3 – która prowadzi od granicy z Czechami w Lubawce, do Świnoujścia. Oprócz tego brakuje jeszcze tylko fragmentu S3 w Zachodniopomorskiem. Dolnośląski odcinek jest już gotowy w ponad 90 procentach.

Budowa S3 Bolków – Kamienna Góra

Odcinek Bolków – Kamienna Góra liczy w sumie nieco ponad 16 kilometrów długości. Powstaje tu dwupasmówka o nawierzchni bitumicznej. Kierowcy dostaną do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny. To bardzo ciekawy odcinek, bo na jego trasie znajdują się dwa nowe dwunawowe tunele. Jeden ma mieć długość 2,3 km drugi 300 metrów.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Dwa tunele na S3 budowane dwiema metodami

Powstają tu dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości około 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości około 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Drążenie dłuższego tunelu rozpoczęło się w grudniu 2020 roku.  To bardzo ciekawy obiekt, na konstrukcję którego składają się dwie nawy główne, w których będzie się odbywał ruch drogowy. Lewa (wschodnia) nawa ma 2 301,88 m długości i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m. W tunelu znajduje się osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian Tunnelling Method) – nowa austriacka metoda drążenia tuneli. Metodę wybrano m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej.  Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej. Wykonawca przystąpi teraz do realizacji ósmego, czyli ostatniego przejścia poprzecznego, łączącego obie nawy tunelu. Jego realizacja możliwa była dopiero po przebiciu obu naw na całej długości. Te samą metodę wykorzystuje się między innymi przy drążeniu dwóch tuneli na drodze ekspresowej S1 w Beskidach, na budowie tzw. obejścia Węgierskiej Górki.

Czytaj też: Budowa drogi S1 w Beskidach – kilometrowa estakada wysoka na 10 pięter, tunele i ogromne wykopy. Zobacz zdjęcia z budowy!

Drugi z tuneli na Dolnym Śląsku, liczący 320 metrów długości był wykonywany zupełnie innym sposobem. To technologia Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja. Z wykopu wywieziono 223 tys. metrów sześciennych materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich. Obudowa tunelu składa się z 27 segmentów.

Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra postęp prac. Trwa budowa wiaduktów, montaż ekranów

Obecnie na placu budowy trwają jeszcze prace m.in. na obiektach mostowych, czy MOP-ach, montaż ekranów. Jak widać na zdjęciach, spora cześć drogi już jest gotowa.

W sumie na odcinku Bolków - Kamienna Góra powstało 10 obiektów inżynierskich, w tym:

  • 2 tunele drogowe (TS26 i TS32) o długości około 2300 m i ok. 300 m, umożliwiających przemieszczanie się zwierząt po powierzchnia terenu;
  • 7 wiaduktów drogowych, z czego 3 pełnią funkcję przejść dolnych dla zwierząt a 2 umożliwiają przemieszczenie się zwierząt po powierzchni terenu;
  • 1 mostu drogowego, pełniącego również funkcję przejścia dolnego dla zwierząt;
  • 14 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów);
  • 4 wiaduktów nad drogą ekspresową, w ciągu dróg lokalnych;
  • 1 przejazdu gospodarczego;

Wykonawcą robót na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.

Czesi zaczynają budowę D11 do granicy z Polską. To świetne wieści. Trasa połączy się z naszą S3

Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3?

Cały odcinek S3 na Dolnym Śląsku, którego budowa wciąż trwa, ma być gotowy w połowie 2024 roku. Gdy zostanie otwarty, trasą będzie można dojechać już od granicy w Lubawce aż do województwa zachodniopomorskiego. Niestety, jak wspomnieliśmy odcinek od Świnoujścia do Troszyna będzie gotowy dopiero w IV kwartale 2024 roku.

Wciąż zamknięty dla ruchu będzie ostatni, trzykilometrowy odcinek od Kamiennej Góry do Lubawki (granicy z Czechami). Droga została tam wybudowana, lecz zostanie otwarta dopiero wtedy, gdy Czesi wybudują po swojej stronie ciąg dalszy trasy – którą ma być autostrada D11. Cała autostrada D11 w Czechach do granicy z Polską w Lubawce ma być gotowa do 2027 roku – zapowiedział kilka tygodni temu czeski minister transportu Martin Kupka. To kluczowy odcinek trasy D11 do Pragi, który połączy się po polskiej stronie z drogą ekspresową S3.

Warto dodać, że czeską autostradę D11, do granicy w Lubawce, ma budować polska firma, Budimex, która wygrała przetarg.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej