Drugi z czterech tuneli pod Łodzią gotowy. To ważna inwestycja warta prawie 2 mld zł

2023-12-19 10:40

Pod centrum Łodzi pojawił się kolejny tunel. Maszyna TBM wydrążyła drugi z czterech jednotorowych tuneli na podziemnej trasie kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. To część wartej prawie 2 mld złotych inwestycji PKP PLK. Dzięki tej inwestycji przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne. Projekt ma się zakończyć w 2025 r.

Spis treści

  1. To drugi z czterech jednotorowych tuneli pod Łodzią
  2. Maszyna TBM drążyła tunel i montowała obudowę
  3. Tunel średnicowy w Łodzi, postęp prac. Powstają trzy podziemne przystanki
  4. Tunel średnicowy w Łodzi – co to jest?

To drugi z czterech jednotorowych tuneli pod Łodzią

Jak informują PKP Polskie Linii Kolejowe, mniejsza maszyna TBM ukończyła właśnie drugi tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Maszyna TBM – nazwana Faustyną, wydrążyła drugi z czterech jednotorowych tuneli. Te jednotorowe tunele łączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Maszyna z ogromną tarczą wykonała tunel na odcinku od przystanku Łódź Koziny do komory wydobywczej przy ul. Skarpowej. Ta nitka kolejowa połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Maszyna TBM drążyła tunel i montowała obudowę

Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 451 tubingów tj. elementów, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 41 500 metrów sześciennych gruntu.

Przedstawiciele PKP PLK informują, że w kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie przeniesiona nad torami linii nr 15 (na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec) do komory startowej przy ul. Żniwnej. Rozpoczęcie drążenia trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny planowane jest na drugą połowę lutego 2024 r.

Duża tarcza TBM, po uprzednim wzmocnieniu gruntu, wykonała odcinek od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego. Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Równocześnie uzgadniane z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości są warunki dla dalszej realizacji robót.

Budowa S19 Rzeszów Południe - Babica. Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19

Tunel średnicowy w Łodzi, postęp prac. Powstają trzy podziemne przystanki

Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Firma realizuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym postępuje przebudowa instalacji wodociągowych.

Szykowana jest budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły około 90 mln zł na waloryzacje i wypłatę uzasadnionych kosztów ogólnych związanych z inwestycją dla zapewnienia sprawnej budowy podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Zabezpieczone zostały środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami.

Warto też zwrócić uwagę na to, że podziemne przystanki kolejowe Łódź Polesie (w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza), Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej) oraz Łódź Śródmieście (na skrzyżowaniu ul. Zachodniej, Kościuszki i Zielonej) już dziś są nazywane przyszłym "metrem". PKP PLK pokazała już wizualizacje wejść do tych przystanków, które to prezentujemy w naszej galerii.

Tunel średnicowy w Łodzi – co to jest?

Tunel średnicowy to projekt pod nazwą „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” - kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Wartość tej inwestycji to 1,8 mld zł.

Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

PLK SA złożyła wniosek o fazowanie projektu tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia drążenia podziemnego tunelu zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie pociągów w 2025 r.

Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej