Na szlaku Rail Baltica w Białymstoku i Łapach powstają tunele, wiadukty i nowe perony

2024-03-27 11:14

Trwa modernizacja podlaskiej części szlaku kolejowego Rail Baltica. Szczególnie sporo nowości widać na stacjach w Łapach i Białymstoku. To inwestycja warta 3,4 mld złotych, współfinansowana przez Unię Europejską.

Spis treści

  1. Przebudowa stacji kolejowej w Białymstoku
  2. Modernizacja torów w Białymstoku
  3. Przebudowa stacji kolejowej w Łapach – dwa tunele
  4. Rail Baltica – przebudowa skrzyżowań i przejść, budowa wiaduktów

Na dwóch największych stacjach kolejowych na Podlasiu w Białymstoku i Łapach sporo się dzieje w ramach modernizacji transeuropejskiej trasy Rail Baltica.

Przebudowa stacji kolejowej w Białymstoku

Na stacji Białystok widać montaż zadaszenia peronów. Stylizowana wiata zabezpiecza już perony nr 1 i 2, jej następna część jest budowana wraz z nowym peronem nr 3.

Zabetonowana została ostatnia część przejścia podziemnego, gotowe są już szyby wind i ruchomych schodów. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome będą miały 12 lub 15 m długości i 80 cm szerokości. Tunel, schody i windy zapewnią funkcjonalne ciągi komunikacyjne podróżnym, w tym osobom o ograniczonej zdolności poruszania.

Modernizacja torów w Białymstoku

Do tej pory na stacji zbudowano ponad 33 km nowych torów oraz 100 rozjazdów. Przebudowano m.in. tory, na które odstawiane będą pociągi towarowe. Zmiana układu torowego zakłada budowę nowego toru nr 6, który zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu, za budynkiem poczty. Takie rozwiązanie zwiększy możliwości stacji i zapewni dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów regionalnych.

Przebudowa stacji kolejowej w Łapach – dwa tunele

W Łapach trwa przebudowa stacji, gdzie powstają dwa nowe, częściowo zadaszone perony – ustawiono już ścianki i widać zarys obu platform. Zaawansowane są budowy dwóch tuneli, które zapewnią wygodne i bezpieczne dojście wszystkim podróżnym. Jeden z nich zastąpił dawną kładkę w pobliżu wieży ciśnień i pozwoli na dostęp do peronów oraz przejście pod terenem kolejowym. Drugi tunel skomunikuje z peronami centrum miasta od strony ul. Sikorskiego.

Czytaj też: Zaprojektują kolejową zakopiankę do Myślenic. Wybrano wykonawców dokumentacji

Jak informują PKP PLK, postępują też budowy w innych częściach Łap. U zbiegu ulic Długiej i Południowej budowane jest przejście podziemne, które zastąpi starą kładkę i umożliwi dostęp na drugą stronę stacji. Zaawansowane są prace przy budowie wiaduktu kolejowego (tunelu pod torami) w rejonie ul. Nilskiego – Łapińskiego. Zbudowano rondo od strony ul. Sikorskiego, przebudowywany jest także układ sąsiadujących ulic. Po zakończeniu prac powstanie rozwiązanie komunikacyjne, które znacząco usprawni ruch drogowy i kolejowy – wcześniej kierowcy musieli w tym miejscu czekać przed rogatkami. W głębi stacji w Łapach prowadzone są prace przy przebudowie układu torowego, szczególnie istotnego dla prowadzenia ruchu pociągów towarowych.

Rail Baltica – przebudowa skrzyżowań i przejść, budowa wiaduktów

Bezkolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych powstają w różnych lokalizacjach odcinka Czyżew – Białystok. W ostatnim czasie wykonawca przystąpił do budowy trzech przejść: w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach. Ruch samochodowy usprawniają kolejno oddawane do użytku wiadukty nad torami – gotowa jest większość spośród 25 zaplanowanych skrzyżowań dwupoziomowych m.in. w Czyżewie, Szepietowie i Łapach oraz prowadzone są procedury odbiorowe.

Obwodnica Oświęcimia: most przez Wisłę już połączył Śląsk i Małopolskę

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej