Rozbiórka mostu i budowa estakady w Wieliczce. Utrudnienia i wielka zmiana na DK94

2025-06-18 12:57

Zapowiada się koniec korków na wjeździe do Wieliczki. Ale zanim będzie lepiej, musi być trochę gorzej. Rozpoczyna się bowiem kluczowy etap budowy nowego węzła drogowego na DK94. Kierowcy muszą przygotować się na zmiany w organizacji ruchu, ale w zamian zyskają bezkolizyjny przejazd i koniec uciążliwych świateł. Powstaje estakada i rondo, które odmienią komunikację w regionie.

Spis treści

  1. Tymczasowe połączenie i dwa pasy na Kościuszki
  2. Koniec świateł, początek bezkolizyjnego przejazdu przez Wieliczkę
  3. Estakada i rondo – tranzyt pobiegnie górą
  4. Techniczne wyzwania przebudowy DK94 i harmonogram prac

Tymczasowe połączenie i dwa pasy na Kościuszki

Aby zminimalizować utrudnienia, drogowcy zbudują tymczasowe połączenie między ul. Kościuszki (odcinek między Rondem Wieliczan a DK94) a drogą krajową nr 94. To właśnie to połączenie przejmie ruch ze "starej czwórki" na czas budowy. Na ul. Kościuszki, przed skrzyżowaniem z DK94, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy: lewy do skrętu na Kraków i prawy, z którego będzie można pojechać na Kraków (lewo) lub Tarnów (prawo).

Koniec świateł, początek bezkolizyjnego przejazdu przez Wieliczkę

Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nowego, bezkolizyjnego węzła w miejscu skrzyżowania DK94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną. Dziś w tym miejscu znajdują się światła, które powodują korki i ograniczają przepustowość. Po zakończeniu budowy sygnalizacja świetlna zniknie, a ruch na DK94 i wjeździe do Wieliczki zostanie znacząco usprawniony.

Estakada i rondo – tranzyt pobiegnie górą

Sercem nowego węzła będzie estakada o długości około 70 metrów, która poprowadzi ruch tranzytowy nad skrzyżowaniem. Pod estakadą powstanie rondo, które umożliwi bezpieczny wjazd i wyjazd z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, tak jak dotychczas, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.

Rozbudowa drogi krajowej nr 61 między Legionowem a Zegrzem

Techniczne wyzwania przebudowy DK94 i harmonogram prac

Budowa estakady to skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne. Najpierw konieczne jest rozebranie starego mostu na Serafie, a następnie przygotowanie fundamentów pod podpory estakady. Kolejnym etapem będzie montaż prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych i budowa nawierzchni. Równolegle prowadzone będą prace związane z budową ronda i dróg dojazdowych.

Zgodnie z planem, prace mają zakończyć się w IV kwartale 2027 roku. To ambitny termin, biorąc pod uwagę zakres robót i potencjalne trudności, jakie mogą pojawić się w trakcie budowy. Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdżają codziennie prawie 22 tysiące pojazdów. 

Inwestycja jest realizowana w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Samorząd odpowiadał za dokumentację projektową i niezbędne uzgodnienia, a GDDKiA za budowę i finansowanie.

Czytaj też:

Murowane starcie
Dom - budować czy kupić gotowy. MUROWANE STARCIE
Murator Google News