Tunelownice Kinga i Jadwiga drążą jeden z najdłuższych tuneli w Polsce

2025-06-25 12:48

24 czerwca 2025 wystartowała Jadwiga, większa z maszyn drążących tunel pod Pisarzową na budowie linii kolejowej 104. Mowa o prawie 4-km tunelu kolejowym w okolicach Limanowej. Wcześniej, bo 31 marca 2025 rozpoczęło się drążenie jednego z najdłuższych tuneli w Polsce, ale wtedy ruszyła tylko jedna maszyna TBM - Kinga. Dziś pracują już obie. Tunel znacznie skróci podróże koleją na trasie Limanowa – Nowy Sącz.

Spis treści

  1. Maszyny Kinga i Jadwiga przypłynęły z Chin
  2. Zakład górniczy pod Pisarzową
  3. Tak wyglądał transport większej maszyny TBM na plac budowy 
  4. Tunel skróci podróże koleją na trasie Limanowa – Nowy Sącz
  5. Modernizacja linii 104 w Małopolsce - projekt Podłęże - Piekiełko

Maszyny Kinga i Jadwiga przypłynęły z Chin

Maszyny które drążą tunele pod Pisarzową przypłynęły do Polski z Chin. Nazwano je na cześć polskich władczyń Kinga i Jadwiga. Tunelownice mają tarcze o różnych rozmiarach. Większa maszyna z tarczą o średnicy 11 metrów w tym roku przypłynęła w marcu statkiem z Chin do portu w Gdańsku. Stąd w ponad 80 częściach była transportowana na plac budowy w Małopolsce. 

Jadwiga zajmuje się budową tunelu przeznaczonego dla pociągów. 24 czerwca 2025 maszyna zaczęła drążyć tunel. Waży 2500 ton i ma 90 metrów długości.  Wydrąży tunel o długości 3750 metrów.

Mniejsza maszyna – Kinga, waży w sumie 600 ton. Jej transport na plac budowy był, ze względów bezpieczeństwa utrzymywany w tajemnicy. Przypłynęła do Polski w grudniu. Ładunek składał się z 36 części z czego najcięższy jego element ważył 87 ton. Sama głowica tnąca o średnicy 4,8m  waży 41 ton.

Tunele, które wydrążą te dwie maszyny będą pełniły różne funkcje. W jednym z nich kursować będą pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o.

MuratorPlus: Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach

Zakład górniczy pod Pisarzową

Zgodnie z przepisami na granicy Pisarzowej i Męciny w ostatnich miesiącach przygotowany został zakład górniczy.  Od 1 września 2023 roku, zgodnie z nimi wszystkie nowo drążone tunele objęte są nadzorem Urzędów Górniczych, co oznacza, że prace tunelowe należy traktować jako roboty górnicze.

Tak wyglądał transport większej maszyny TBM na plac budowy 

Tunel skróci podróże koleją na trasie Limanowa – Nowy Sącz

Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Dzięki niemu najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w ok. 20 minut. To pierwszy z wielu takich obiektów, które powstaną w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski. W sumie pod ziemią pociągi będą kursować w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok.10 km.

To jedna z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie z wykonawcami stoimy przed potężnym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi mu sprostać. Będziemy robić wszystko, by to zadanie było sprawnie realizowane, co pozwoli uruchomić nowe połączenie południa Małopolski z Krakowem i resztą kraju już za 5 lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Modernizacja linii 104 w Małopolsce - projekt Podłęże - Piekiełko

Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka - Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark —Limanowa i Podłęże — Gdów.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Czytaj też:

Murowane starcie
Piwnica – potrzebna czy zbędna? MUROWANE STARCIE
Murator Plus Google News