Spis treści
- Budowa drogi do elektrowni jądrowej w Polsce
- Jest wykonawca drugiej części strategicznej drogi
- Jak ma wyglądać droga do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”?
- To jedna ze strategicznych dróg w Polsce
Budowa drogi do elektrowni jądrowej w Polsce
Jak już informowaliśmy przed kilkoma miesiącami, pierwszy fragment drogi krajowej do Elektrowni Jądrowej w gminie Choczewo ma już wykonawcę od kwietnia. Walka o ten kontrakt była zacięta. Oferty złożyło 13 firm. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad za zwycięzcę przetargu – uznała konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Konsorcjum zaprojektuje i wybuduje drogę za 177,9 mln zł. Najdroższa z ofert opiewała tymczasem na ponad 251 mln zł. Droga ma być wybudowana do 2028 roku.
- Czytaj też: Do 2028 roku powstanie pierwsza część drogi do elektrowni jądrowej w Polsce. Druga rok później
Jest wykonawca drugiej części strategicznej drogi
Tymczasem kilka dni temu podpisano umowę na budowę drugiej części drogi do planowanej elektrowni jądrowej na Pomorzu. Chodzi o odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Ma on być realizowany w systemie Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca najpierw wykona dokumentację projektową, potem uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie dopiero rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2029 r.
Wykonawcą tego odcinka zostało konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł.

i
Jak ma wyglądać droga do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”?
Inwestycję, czyli budowę drogi o długości około 26 km podzielono na dwie części:
- od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km
- oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Jak informuje GDDKiA, dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Będzie to droga jednojezdniowa, posiadająca po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Trasa zostanie wybudowana w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Która jest projektowana po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
To jedna ze strategicznych dróg w Polsce
Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
