Wiercą w Beskidach pod nową ekspresówkę. Ruszyły badania geologiczne pod Beskidzką Drogę Integracyjną

2025-08-05 12:40

Na trasie przyszłej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli drogi ekspresowej S52 łączącej Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie, rozpoczęły się pierwsze wiercenia geologiczne. To kluczowy etap przygotowań do budowy, który dostarczy szczegółowych danych o gruncie i umożliwi optymalne zaprojektowanie trasy.

Co kryje ziemia? Ruszyły badania pod S52

Pod koniec czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę z firmą Voessing na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla pierwszego, 16,9-kilometrowego odcinka BDI, od Bielska-Białej do Bulowic. Wiercenia ruszyły na początku sierpnia w Lipniku, dzielnicy Bielska-Białej.

Zakres prac jest imponujący. Na całym odcinku planowane jest wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ale w razie potrzeby może sięgać nawet 30 metrów. Badania mają na celu nie tylko poznanie budowy geologicznej terenu, ale także pobranie próbek, określenie warunków podłoża i zbadanie jego nośności. Sondowania będą prowadzone na średnią głębokość 13 metrów, aby zbadać opór gruntu i jego nośność.

MuratorPlus: Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki

Będą nowe węzły i mosty. Co powstanie na trasie Bielsko-Biała – Bulowice?

Na tym fragmencie trasy S52 powstaną trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice. W Kobiernicach zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w obu kierunkach. Inwestycja obejmuje również budowę 21 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy z nich, o długości około kilometra, będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiednie odprowadzanie wód opadowych zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.

Koniec korków? Jak BDI odmieni Podbeskidzie

Beskidzka Droga Integracyjna ma na celu odciążenie istniejącej drogi krajowej nr 52, która na odcinku między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest mocno obciążona ruchem. Dziennie korzysta z niej od 13 do 19 tysięcy pojazdów.

Beskidzka Droga Integracyjna - postęp prac

GDDKiA prowadzi zaawansowane prace przygotowawcze również na pozostałych odcinkach BDI. W maju wpłynęło po 13 ofert na badania geologiczne i projekt budowlany dla odcinków Bulowice - Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów. Wybór wykonawców planowany jest na połowę sierpnia. Z kolei dla odcinka Chocznia - Kalwaria Zebrzydowska wybrano firmę INKO, ale wynik przetargu jest obecnie przedmiotem odwołań.

S52 - droga, która zbliży regiony. Co już wiemy?

Beskidzka Droga Integracyjna, jako droga ekspresowa S52, połączy Bielsko-Białą z miastami leżącymi wzdłuż DK52 (Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska) z DK7 w Głogoczowie. Trasa o długości 61 km będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zaplanowano 12 węzłów drogowych.

Obecnie istnieją trzy odcinki S52: Cieszyn - Bielsko-Biała, Balice I - Modlniczka oraz Północna Obwodnica Krakowa. GDDKiA planuje złożyć wnioski o decyzje ZRID dla czterech kolejnych odcinków w 2027 roku, a następnie ogłosić przetargi na realizację. Budowa BDI jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Murowane starcie
Fotowoltaika – na dachu czy na działce? MUROWANE STARCIE
Murator Plus Google News