Spis treści
Co kryje ziemia? Ruszyły badania pod S52
Pod koniec czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę z firmą Voessing na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla pierwszego, 16,9-kilometrowego odcinka BDI, od Bielska-Białej do Bulowic. Wiercenia ruszyły na początku sierpnia w Lipniku, dzielnicy Bielska-Białej.
Zakres prac jest imponujący. Na całym odcinku planowane jest wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ale w razie potrzeby może sięgać nawet 30 metrów. Badania mają na celu nie tylko poznanie budowy geologicznej terenu, ale także pobranie próbek, określenie warunków podłoża i zbadanie jego nośności. Sondowania będą prowadzone na średnią głębokość 13 metrów, aby zbadać opór gruntu i jego nośność.
- Czytaj też: Obwodnica Łomży. GDDKiA przygotowuje się do otwarcia drugiej nitki. Kiedy otwarcie całej S61 w tym miejscu?
Będą nowe węzły i mosty. Co powstanie na trasie Bielsko-Biała – Bulowice?
Na tym fragmencie trasy S52 powstaną trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice. W Kobiernicach zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w obu kierunkach. Inwestycja obejmuje również budowę 21 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy z nich, o długości około kilometra, będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiednie odprowadzanie wód opadowych zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.
- Zobacz: Budowa drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice prawie skończona, ale otwarcia może nie być
Koniec korków? Jak BDI odmieni Podbeskidzie
Beskidzka Droga Integracyjna ma na celu odciążenie istniejącej drogi krajowej nr 52, która na odcinku między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest mocno obciążona ruchem. Dziennie korzysta z niej od 13 do 19 tysięcy pojazdów.
Beskidzka Droga Integracyjna - postęp prac
GDDKiA prowadzi zaawansowane prace przygotowawcze również na pozostałych odcinkach BDI. W maju wpłynęło po 13 ofert na badania geologiczne i projekt budowlany dla odcinków Bulowice - Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów. Wybór wykonawców planowany jest na połowę sierpnia. Z kolei dla odcinka Chocznia - Kalwaria Zebrzydowska wybrano firmę INKO, ale wynik przetargu jest obecnie przedmiotem odwołań.
S52 - droga, która zbliży regiony. Co już wiemy?
Beskidzka Droga Integracyjna, jako droga ekspresowa S52, połączy Bielsko-Białą z miastami leżącymi wzdłuż DK52 (Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska) z DK7 w Głogoczowie. Trasa o długości 61 km będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zaplanowano 12 węzłów drogowych.
Obecnie istnieją trzy odcinki S52: Cieszyn - Bielsko-Biała, Balice I - Modlniczka oraz Północna Obwodnica Krakowa. GDDKiA planuje złożyć wnioski o decyzje ZRID dla czterech kolejnych odcinków w 2027 roku, a następnie ogłosić przetargi na realizację. Budowa BDI jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
