Nowe inwestycje 2024 w Warszawie. Zacznie się m.in. budowa nowego parku i tras tramwajowych. Gdzie będą remonty?

2024-01-15 9:36

Jakie stolica planuje w tym roku nowe inwestycje? 2024 przyniesie m.in. budowę tramwaju na Rakowieckiej i tramwaju do Dworca Zachodniego, a także ważną przebudowę ulic Złotej i Zgoda. W planach jest też kilka wyczekiwanych remontów. Sprawdź, jakie miejskie inwestycje zaplanowały władze Warszawy.

Spis treści

  1. Nowe inwestycje 2024 w Warszawie. Co miasto zacznie budować i remontować?
  2. Przebudowa ul. Złotej i Zgoda w Warszawie
  3. Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty
  4. Budowa tramwaju na Rakowieckiej
  5. Remont Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie
  6. Budowa parku linearnego nad Południową Obwodnicą Warszawy
  7. Przygotowania do budowy metra M3 i M4
  8. Budowa Pomnika Bitwy Warszawskiej 1920 r. na placu Na Rozdrożu
  9. Inwestycje duże i małe, czyli co jeszcze planuje stolica
Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Nowe inwestycje 2024 w Warszawie. Co miasto zacznie budować i remontować?

Warszawa weszła w 2024 r. z wieloma rozpoczętymi inwestycjami, zwłaszcza drogowymi i transportowymi – wystarczy wspomnieć o budowie 2. linii metra M2 na Bemowie, remoncie Trasy Łazienkowskiej czy budowie tramwaju do Wilanowa. To właśnie na już trwające projekty wydana zostanie większość inwestycyjnego budżetu Warszawy na 2024 r. Nie znaczy to jednak, że w tym roku nic nowego się nie wydarzy.

Najważniejsze i najciekawsze nowe inwestycje w Warszawie, które rozpoczną się w 2024 r., to:

  • zielona metamorfoza ul. Złotej i Zgoda w ścisłym centrum,
  • budowa częściowo podziemnego tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty,
  • budowa tramwaju na ul. Rakowieckiej,
  • remont Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki,
  • budowa parku linearnego nad Południową Obwodnicą Warszawy,
  • przygotowania do rozbudowy sieci metra w stolicy,
  • budowa Pomnika Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Zobacz galerię: Te warszawskie inwestycje rozpoczną się w 2024 r. Co zbuduje stolica?

Poniżej omawiamy szerzej każdy z rozpoczynających się w tym roku projektów. Na koniec wspominamy też o niektórych mniejszych inwestycjach, które również zaplanowano na 2024.

Przebudowa ul. Złotej i Zgoda w Warszawie – wizualizacje
Autor: RS Architektura Krajobrazu Dorota Rudawa – Konstancin-Jeziorna/UM Warszawa Przebudowa ul. Złotej i Zgoda w Warszawie – wizualizacje

Przebudowa ul. Złotej i Zgoda w Warszawie

W ramach projektu Nowego Centrum Warszawy stopniowo zmieniają się reprezentacyjne ulice i place, powstają też nowe – gotowy jest np. plac Pięciu Rogów, powstaje plac Centralny, rozpoczął się też remont ul. Chmielnej. Teraz kolej na kolejne obszary Śródmieścia. W latach 2024–2025 ma nastąpić przebudowa ul. Złotej i Zgoda (dokładny termin rozpoczęcia prac nie jest znany). Zmiany będą ogromne – zniknie tunel drogowy w ciągu ul. Złotej, a miejsce większości asfaltu i betonu zajmie zieleń.

Projekt przewiduje przekształcenie obu ulic w tzw. woonerfy, czyli ulice z pierwszeństwem ruchu pieszego i rowerowego. Powstaną nowe alejki otoczone zielenią (w tym drzewami), skwery, kwietniki i reprezentacyjne place. Wzdłuż budynków pozostaną tylko wąskie uliczki dla aut, służące okolicznym mieszkańcom oraz dostawcom. Parkowanie zostanie przeniesione w większości pod ziemię, do budowanego właśnie parkingu pod placem Powstańców Warszawy. W miejscu tunelu drogowego pod ul. Marszałkowską powstanie zbiornik na deszczówkę.

tramwaj do Dworca Zachodniego wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Tramwaj do Dworca Zachodniego pojedzie tunelem pod parkiem aż pod perony.

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty

Najprawdopodobniej latem 2024 r. rozpoczną się roboty budowlane przy tramwaju do Dworca Zachodniego. Nowe szyny zaczną się pod stacją Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie podziemny przystanek ułatwiający przesiadki na kolej i autobusy dalekobieżne. Stamtąd tramwaje pojadą tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr na Ochocie i wyjadą na powierzchnię na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Tu nastąpi połączenie z istniejącą siecią tramwajową na ul. Grójeckiej.

Nowy tramwaj znacząco usprawni obsługę komunikacyjną Dworca Zachodniego, który jest jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych w stolicy. W przyszłości trasa będzie przedłużana – powstanie tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego, a następnie szyny pobiegną ul. Rakowiecką i połączą się z budowanym właśnie tramwajem do Wilanowa. Ułatwi to podróże międzydzielnicowe pomiędzy Ochotą, Mokotowem i Wilanowem z pominięciem centrum.

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie, wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Tramwaj na ul. Rakowieckiej w Warszawie, widok na skrzyżowanie z Aleją Niepodległości

Budowa tramwaju na Rakowieckiej

Tramwaj na Rakowieckiej to inwestycja, w ramach której powstanie krótki, bo zaledwie 1-kilometrowy odcinek nowych szyn na Mokotowie. Start robót budowlanych nastąpi najprawdopodobniej wiosną 2024 r., a zakończą się one w okolicach sierpnia 2025 r. Nowa trasa połączy istniejące szyny tramwajowe na ul. Puławskiej oraz al. Niepodległości, co ułatwi dojazdy do metra M1 Pole Mokotowskie. Co ciekawe, tramwaje już niegdyś kursowały ul. Rakowiecką, ale zlikwidowano je w latach 70. XX w. w związku z ówczesną wizją miasta, w którym najważniejszym środkiem transportu miał być samochód.

Ten krótki odcinek nowych szyn nie tylko zwiększy niezawodność sieci tramwajowej w stolicy (możliwość objazdu ewentualnych utrudnień), ale też stanie się w przyszłości kluczowym elementem połączenia szynowego między Wilanowem a Wolą. W kolejnych latach trasa zostanie bowiem wydłużona wzdłuż Pola Mokotowskiego i przez Ochotę dotrze pod Dworzec Zachodni, a w jeszcze dalszej przyszłości powstanie także podziemne połączenie z Wolą (tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni).

Remont Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, listopad 2023
Autor: UM Warszawa Remont Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, listopad 2023

Remont Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

Remont Sali Kongresowej to temat ciągnący się już od wielu lat, ale wygląda na to, że w końcu nastąpił przełom i prace uda się dokończyć. W ubiegłym roku podpisano umowę z nowym wykonawcą, który w 2024 r. (dokładniejszy termin nieznany) wznowi przerwany remont. Ma on zostać sfinalizowany pod koniec 2026 r.

Nowa Sala Kongresowa będzie wyglądać niemal tak samo jak stara, gdyż jest to obiekt zabytkowy, ale nastąpi znaczna poprawa funkcjonalności. Powstaną nowe windy, klatki schodowe, garderoby i toalety, zmodernizowane zostanie całe zaplecze obiektu oraz instalacja przeciwpożarowa i systemy bezpieczeństwa. Pojawi się też nowoczesne wyposażenie (m.in. nowe urządzenia technik audiowizualnych). Co ciekawe, sala nieco się skurczy – współcześnie przepisy nie pozwalają na tak duże zagęszczenie miejsc siedzących, dlatego pojemność sali zmniejszy się o blisko 300 osób (do ok. 2600).

Wizualizacja parku linearnego nad Południową Obwodnicą Warszawy, Ursynów, Warszawa
Autor: Palmett/UM Warszawa Wizualizacja parku linearnego nad Południową Obwodnicą Warszawy, Ursynów, Warszawa

Budowa parku linearnego nad Południową Obwodnicą Warszawy

Nad schowaną częściowo w tunelu Południową Obwodnicą Warszawy powstanie park linearny. Ursynów doczeka się zazielenienia ogromnej przestrzeni nad betonowym, przysypanym ziemią stropem tunelu. Park będzie powstawał etapami w latach 2024–2026, a właściwe prace nad etapem pierwszym rozpoczną się w I kwartale 2024 r.

W ramach inwestycji cały park (podzielony na segmenty przecinającymi go ulicami) połączą alejki spacerowe i drogi dla rowerów. Posadzone zostaną setki drzew, krzewów i bylin, pojawią się ławki i oświetlenie. Nie zabraknie też innych atrakcji: w planach jest m.in. fontanna, elementy placu zabaw, stoły piknikowe, wiaty pokryte zielenią, ogrody deszczowe i ogród zmysłów. Na terenie parku znajdzie się też bazarek, który działał w tej lokalizacji już wcześniej.

3. linia metra Warszawa wizualizacja
Autor: ILF Consulting Engineers Polska 3. linia metra Warszawa wizualizacja firmy ILF

Przygotowania do budowy metra M3 i M4

Od rozpoczęcia realnych robót budowlanych przy rozbudowie sieci metra w Warszawie wciąż dzielą nas lata, ale warto wspomnieć o zaplanowanych na ten rok przygotowaniach. W 2024 r. miasto wykonywać będzie kolejne kroki przybliżające nas do budowy 3. linii metra – rozstrzygnięty zostanie przetarg na projekt pierwszego, praskiego odcinka M3 i rozpoczną się prace projektowe. Właściwa budowa trzeciej linii metra (między Stadionem Narodowym a Gocławiem) zapowiadana jest obecnie na lata 2028–2031.

Na tym jednak nie koniec, gdyż najprawdopodobniej również w tym roku rozpoczną się prace koncepcyjne nad 4. linią metra w Warszawie, która w przyszłości połączy Tarchomin z Wilanowem. To na razie bardzo wczesny, ale niezbędny etap przygotowań. W jego ramach eksperci ustalą m.in., jak podzielić budowę na etapy, jak połączyć M4 z istniejącą siecią metra oraz jak dokładnie powinna przebiegać trasa linii. Termin budowy M4 jest na razie nieznany – wiemy tylko, że ma powstać do 2050 r. (zakłada to miejski plan budowy 5. linii metra do 2050 r.).

Pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Warszawie, wizualizacja
Autor: Biuro „Niepodległa” Wizualizacja Pomnika Bitwy Warszawskiej 1920 r. na pl. Na Rozdrożu

Budowa Pomnika Bitwy Warszawskiej 1920 r. na placu Na Rozdrożu

Ostatni projekt trafia na naszą listę ze znakiem zapytania, gdyż wcale nie jest pewne, czy uda się go rozpocząć w tym roku. Inwestycja zakładająca budowę na placu Na Rozdrożu obelisku upamiętniającego polskie zwycięstwo nad bolszewikami już jest mocno opóźniona. Przypomnijmy, że Pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 r. miał powstać do 2021 r., ale obecnie harmonogram zakłada budowę w latach 2024–2025 i jej zakończenie do 15 sierpnia 2025 r.

Obecnie trwa przebudowa placu Na Rozdrożu, w ramach której m.in. przygotowane zostanie miejsce pod przyszły pomnik. Będzie on mieć formę skręconego obelisku, na którym wyryta zostanie data „1920”. U stóp pomnika znajdować się będzie fontanna, a w jego pobliżu ławki oraz tablice z informacjami na temat historycznej bitwy.

Inwestycje duże i małe, czyli co jeszcze planuje stolica

Na koniec warto wspomnieć o drobniejszych, ale również ważnych nowych inwestycjach, które mają rozpocząć się w Warszawie w tym roku Nie sposób oczywiście wyliczyć wszystkich, ale warto wskazać przynajmniej niektóre. Jak podaje miasto, w 2024 r. w planach są także m.in. następujące mniejsze inwestycje:

  • budowa licznych nowych rond: na Żoliborzu (Krasińskiego), Mokotowie (Augustówka), Bemowie (Obrońców Tobruku),
  • budowa ul. Nowoczłuchowskiej na Bemowie,
  • rozbudowa infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej w kierunku Żoliborza,
  • wyznaczanie kontrapasów rowerowych na ulicach Pragi-Północ,
  • budowa zespołu szkolno-przedszkolnego na osiedlu Chrzanów
  • budowa nowych przejść dla pieszych, m.in. na rondzie Zesłańców Syberyjskich.

A wy na jaką warszawską inwestycję czekacie najbardziej?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej