Kiedyś Włoszczowa i Opoczno, teraz Biała Rawska – umowa na nowy przystanek przy Centralnej Magistrali Kolejowej podpisana

2025-10-31 13:20

W październiku 2025 r. PKP PLK podpisało umowę na budowę kolejnej stacji na CMK, co otwiera nowy rozdział w historii „kolejowej autostrady” między Warszawą a Śląskiem. Kolej robi kolejny krok ku pasażerom - po przystankach Włoszczowa Północ i Opoczno Południe nadchodzi czas na kolejny – Biała Rawska.

Wstępna wizualizacja stacji kolejowej Biała Rawska na CMK

i

Autor: PKP PLK/ Materiały prasowe Wstępna wizualizacja stacji kolejowej Biała Rawska na CMK

Centralna Magistrala Kolejowa jest tuż za granicami Białej Rawskiej, ale mieszkańcy nie mogą z niej skorzystać. Skazani są tylko na transport samochodowy. Najbliższa stacja kolejowa w Skierniewicach, umożliwiająca dojazdy do Łodzi czy Warszawy leży w odległości 30 km.

Biała Rawska ma historyczną stację Rogowskiej Kolei Wąskotorowej w centrum. Linia jest obecnie używana do przewozów turystycznych. Na trasie kolejki z Rawy Mazowieckiej, którą wąskotorowe składy kursowały kiedyś regularnie a teraz okazjonalnie w letnie weekendy jest nawet wiadukt nad Centralną Magistralą Kolejową. Mieszkańcy będą mieli wreszcie możliwość skorzystania z regularnych połączeń kolejowych. To co było nowością w XIX w. znów nią będzie w XXI w.

Stacja Biała Rawska – Warszawa będzie bliżej

Nowa stacja Biała Rawska będzie wyposażona w dwa perony jednokrawędziowe o długości 400 metrów przy dodatkowych torach 3 i 4. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne, nagłośnienie i oświetlenie. Komfortową informację dla pasażerów zapewnią elektroniczne wyświetlacze. Dojście do peronów zapewni przejście podziemne lub kładka nad torami. Planowane są również miejsca postojowe oraz infrastruktura umożliwiająca wygodne przesiadki między autobusami a pociągami.

Podpisana umowa obejmuje budowę:

  • nowoczesnych peronów dostosowanych do potrzeb wszystkich podróżnych wyposażonych w system dynamicznej informacji pasażerskiej,
  • przejścia podziemnego lub kładki nad torami dla zapewnienia wygodnego i bezpiecznego dostępu do pociągów,
  • dwóch dodatkowych torów i rozjazdów wraz z siecią trakcyjną,
  • obiektów obsługi podróżnych, w tym dróg, chodników, parkingów, które zapewnią wygodne dojście i przesiadki na kolej.

Przebudowane zostaną przyczółki wiaduktu drogowego na przecinającej magistralę drodze nr 725 w celu poszerzenia, aby umożliwić przeprowadzenie dodatkowych dwóch torów CMK.

Zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych jest oszacowane na 119 427 000,00 zł netto (146 895 210,00 zł brutto). Wykonawcą została firma PORR S.A. Rozpoczęcie prac budowlanych przewidywane jest w I kwartale 2027 r. a zakończenie na przełomie 2027 i 2028 r.

Początki CMK – magistrala bez przystanków

Linia Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) – formalnie linia kolejowa nr 4 – została zaprojektowana i zbudowana w latach 1971-77, jako szybkie połączenie, głównie towarowe i pasażerskie dalekobieżne, między Zawierciem a Grodziskiem Mazowieckim z połączeniem do Katowic i Warszawy. Twórcy koncepcji budowy CMK (np. mgr inż. Mieczysław Zajfryd, inż. Kazimierz Jacukowicz) zakładali głównie funkcję tranzytową i towarową i nie przewidziano przystanków pasażerskich w gminach położonych na trasie. To się jednak zmieniło.

Włoszczowa i Opoczno – przystanki były krytykowane

Pierwszym przykładem była stacja Włoszczowa Północ – otwarta dla ruchu pasażerskiego 16 października 2006. Kolejnym był przystanek Opoczno Południe udostępniony 14 grudnia 2014 r. W obu przypadkach celem było umożliwienie mieszkańcom ośrodków mijanych przez CMK dostępu do szybkiej kolei. Inwestycje przyjęto radośnie przez lokalne społeczności i władze samorządowe jako poprawę dostępności komunikacyjnej. Krytyka dotyczyła m.in. wysokich kosztów, lokalizacji stacji „na poboczu”, a także obaw, że dodatkowe zatrzymania mogą wydłużać przejazdy dalekobieżne, dla których CMK została zbudowana.

Stacja Włoszczowa Północ była na początku postrzegana przez niektórych jako symbol „politycznej inwestycji” poza logiką transportową. Plany i otwarcie stacji stały się także obiektem drwin. Czas zadrwił jednak z prześmiewców, bo stacja okazała się sukcesem, podobnie jak następna w Opocznie. Widać to po zapchanych parkingach przy obu przystankach. Szczególnie dużo zyskali mieszkańcy Opoczna, gdyż w niespełna godzinę mogą dojechać do Warszawy - na razie jeszcze bez przystanku.

Przykład Włoszczowy i Opoczna pokazuje, że nawet linia zaprojektowana dla dużych prędkości i tranzytu może – po latach – zyskać na funkcji obsługi pasażerskiej lokalnej. Biała Rawska to kolejny krok w tej transformacji.

Stacja Biała Rawska - słuszny kierunek? Jakie korzyści i wyzwania

Korzyści:

  • lepszy dostęp dla mieszkańców średnich i małych miejscowości do krajowej sieci kolei dalekobieżnej.
  • potencjalny impuls rozwojowy dla regionów: lepsze połączenia to większa atrakcyjność inwestycyjna, mobilność pracowników.
  • promocja transportu publicznego, redukcja barier komunikacyjnych w mniej zurbanizowanych obszarach.

Wyzwania:

  • konieczność zachowania równowagi między funkcją „autostrady kolejowej” (szybki przejazd Warszawa–Śląsk) a funkcją lokalną (zatrzymania). Zbyt wiele przystanków (rozjazdy) może spowolnić ruch.
  • wysokie koszty inwestycji i zapewnienie odpowiedniej frekwencji pasażerskiej,
  • lokalizacja stacji musi być dobrze skomunikowana (przesiadki, parkingi, autobus) aby spełniać swoje zadanie.
S86. Burzenie wiaduktów w Katowicach
Murator Google News
Murowane starcie
Brama wjazdowa – rozwierana czy przesuwna? MUROWANE STARCIE

Zobacz także: Stara "kryniczanka" po nowemu - zmodernizowana linia kolejowa w Dolinie Popradu