Nowe Centrum Łodzi – podziemna droga, rynek Kobro, tunel średnicowy oraz kolejne inwestycje w Nowym Centrum Łodzi

2020-06-03 14:04 Marzena Sarniewicz
Nowe Centrum Łodzi
Autor: UM Łódź Rynek Kobro i nowa ul. Hasa - tak będzie wyglądać główny plac Nowego Centrum Łodzi

Nowe Centrum Łodzi (NCŁ) to obszar obejmujący 100 hektarów w centrum miasta, ograniczony ulicami Narutowicza, Kopcińskiego, Tuwima i Piotrkowską. Nowe Centrum Łodzi ma być nowoczesnym kompleksem łączącym funkcje biznesowe, handlowe i kulturalne. Jest to największa tego typu inwestycja realizowana w Europie Środkowej. Z początkiem czerwca 2020 miasto sprzedało kolejną działkę w Nowym Centrum Łodzi za ponad 8,5 mln zł. Co na niej powstanie? Dowiedz się jak, dzięki Nowemu Centrum Łodzi miasto zmieni się w najbliższych latach.

8,5 miliona złotych to jedynie połowa kwoty, za jaką planowano sprzedaż teren między ulicami Targową, Tuwima i al. Scheiblerów. Na działce mogą powstać zarówno mieszkania, biura, jak i lokale usługowe. Z nieoficjalnych źródeł wiemy, że powstaną tu nowe budynki mieszkalne.

Pierwsza koncepcja Nowego Centrum Łodzi

Autorem pierwszej koncepcji zagospodarowania przestrzennego Nowego Centrum Łodzi był luksemburski urbanista Rob Krier. To on w 2007 roku nakreślił podstawy planu dworca Łódź Fabryczna. Zaproponował, aby linie kolejowe i dworzec umiejscowić pod ziemią i w ten sposób zyskać przestrzeń, na której powstanie zupełnie nowy fragment miasta, z biurowcami, restauracjami, obiektami kultury i rozrywki. I tak, zgodnie z koncepcją Kiera w 2011 roku ruszyły prace budowlane związane z przebudową dworca Łódź Fabryczna, które potrwały do 2016 roku.

Nowe Centrum Łodzi
Autor: commons.wikimedia.org Nowe Centrum Łodzi - nowoczesny dworzec Łódź Fabryczna - hol dworca
Program Nowe Centrum Łodzi podzielony na trzy strefy
  • strefa I to około 40 ha - to tu toczyć ma się życie całą dobę. Na terenie powstanie wiele miejsc związanych z kulturą, komercją, a także mieszkaniowych. To obszar priorytetowy jeżeli chodzi o program Nowe Centrum Łodzi .
  • strefa II to około 30 ha - to obszar na którym szczególnie ważne będzie zachowanie historycznej tkanki miejskiej. Będą tu realizowane inwestycje komercyjne, z uwzględnieniem wielu projektów rewitalizacyjnych.
  • strefa III to również około 30 ha z przewagą historycznej zabudowy wielkomiejskiej z przełomu XIX i XX wieku. Istnieje tu wiele kwartałów wymagających intensywnej rewitalizacji i uzupełnień. Będą one realizowane w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji 2026 +.

Nowe Centrum Łodzi - przebudowa dworca Łódź Fabryczna

Dworzec Łódź Fabryczna został oddany do użytku w 2016 roku. W ramach inwestycji wszystkie naziemne budynki i kilkukilometrowe tory, które dzieliły miasto na dwie części, zostały sprowadzone pod ziemię. Finalnie powstała bardzo nowoczesna podziemna stacja kolejowa, która aktualnie jest węzłem multimodalnym łączącym komunikację kolejową z miejską, samochodową, pieszą oraz rowerową. Kolejnym etapem realizacji będzie stworzenie tunelu średnicowego pod miastem, prowadzącego do dworca Łódź Kaliska.

Budowa tunelu średnicowego w Nowym Centrum Łodzi

Aktualnie jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych w ramach programu Nowe Centrum Łodzi jest budowa tunelu średnicowego. Przypomnijmy, że w grudniu 2017 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Budowa tunelu to kolejny etap prac budowlanych, który ma udrożnić Łódzki Węzeł Kolejowy. Zakończenie budowy planowane jest w grudniu 2021 roku. Czytaj więcej o inwestycji >>

Tunel Średnicowy Łódź
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Budowa tunelu średnicowego w Łodzi ruszy wiosną 2020
Nowe Centrum Łodzi
Autor: UM Łódź W lutym 2020 ruszyła budowa drogi podziemnej w Nowym Centrum Łodzi

W lutym 2020 ruszyła budowa drogi podziemnej w Nowym Centrum Łodzi

To kolejna kolejna ważna inwestycja w ramach programu Nowe Centrum Łodzi. W połowie marca ruszyły prace budowlane przy budowie podziemnej drogi w Nowym Centrum Łodzi. Trwają prace przy wykonywaniu ścian szczelinowych, które pozwolą na zagłębienie terenu. Wcześniej wykonano szereg rozbiórek i kolizji z infrastrukturą podziemną. Rozebrano stary ślad ulicy Hasa, zdemontowano nawierzchnię chodników i parkingu. Po wykonaniu ścian szczelinowych, możliwe będą prace ziemne i budowanie ścian i stropów podziemnej drogi. Po ich wykonaniu, na stropie tunelu wybudowana zostanie przestrzeń dla mieszkańców.

Podziemna ulica będzie przebiegała 6 m pod ziemią. Droga długości około 500 m ma być głównym dojazdem do terenów inwestycyjnych leżących pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna, a obiektami EC-1. W ramach inwestycji wykonanych zostanie kilka zjazdów, które będą połączone z podziemnymi parkingami biurowców powstających w linii drogi. Podziemną drogą dostaniemy się również do parkingu, który powstanie pod rynkiem Kobro Nowego Centrum Łodzi. Przebudowa rynku to kolejny etap inwestycji NCŁ. Plan jest taki, że pod ziemią powstanie jezdnia dla samochodów, a nad nią przyjazna dla mieszkańców przestrzeń z ławkami i drzewami, czyli rynek Kobro. Całość inwestycji ma być gotowa do końca 2022 roku. Koszt przebudowy to 90 mln zł.

Nowe Centrum Łodzi
Autor: fot. Konrad Ciężki / UMŁ Podziemna droga będzie pomiędzy EC1 a działką kupioną przez Ghelamko, niemal w śladzie ul. Hasa. Z prawej strony widać istniejący już budynek EC1

Rynek Kobro i nowa ul. Hasa - tak będzie wyglądać główny plac Nowego Centrum Łodzi

Rynek Kobro to będzie najważniejsza przestrzeń publiczna Nowego Centrum Łodzi. Plac będzie otoczony z jednej strony charakterystyczną dla Łodzi poprzemysłową architekturą, a z drugiej nowymi gmachami. Ma to być miejsce spotkań oraz wydarzeń kulturalnych. Autorami koncepcji są projektanci z SUD Architekci i BZB Projekt.

Rynek Kobro ma być typowym miejskim placem. Jego płyta będzie wyłożona płytami klinkierowymi oraz iluminowana oświetleniem LED. W północnej części powstaną schody w kierunku ul. Kieślowskiego i wyjścia z dworca. Zostaną one obsadzone drzewami, niską zielenią, a miejscami skarpą będzie spływała woda.

Razem z placem przebudowana będzie ulica Hasa, która zamieni się w zielony pasaż z fontannami i miejscami na sezonowe ogródki. Będzie to przestrzeń głównie dla pieszych i rowerzystów, auta będą mogły tu wjechać jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

Pod placem powstanie podziemny parking na 300 samochodów. Do podziemnej ulicy będą prowadziły 2 główne zjazdy: od strony ul. Kilińskiego i od strony ronda pod al. Rodziny Scheiblerów.

Rewitalizacja przestrzeni miejskiej przy ul. Moniuszki i Tuwima

W kwartale ulic Piotrkowska, Tuwima, Moniuszki i Sienkiewicza trwają prace związane z przebudową i rewitalizacją wielu budynków. Powstaje też droga, która połączy ul. Tuwima z ul. Moniuszki.

Nowe Centrum Łodzi - ulica Nowowęglowa

Przypomnijmy, że w maju 2019 została oddana do użytku ulica Nowowęglowa. To przedłużenie al. Rodziny Grohmanów. To ulica równoległa do ul. Tuwima, powstała dokładnie nad tunelem kolejowym, którym pociągi dojeżdżają do podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Połączyła ul. Wydawniczą z Nowym Centrum Łodzi.

Ulica Nowowęglowa znacznie ułatwiła komunikację pomiędzy autostradą, a centrum miasta, zapewniła dojazd dalekobieżnym autobusom na dworzec Łódź Fabryczna oraz odciążyła ulice w centrum miasta. Wraz z budową nowej drogi powstały również: drogi rowerowe, chodniki i miejsce pod planowaną linię tramwajową. Całość obsadzona została prawie 300 drzewami i ponad 4 tys. krzewów. Inwestycję realizowała Skanska. Koszt to prawie 16 mln zł.

Nowe Centrum Łodzi
Autor: commons.wikimedia.org Centrum Naukowo Kulturalne EC1 Łódź

EC1 - inwestycja istniejąca w obrębie Nowego Centrum Łodzi

W bezpośrednim sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna znajduje się zrewitalizowany budynek pierwszej łódzkiej elektrowni EC1, który aktualnie pełni funkcje kulturalno-artystyczne oraz edukacyjne. W gachu powstało m.in. największe w Polsce Centrum Nauki i Techniki oraz najnowocześniejsze planetarium. Kompleks EC1 to także siedziba instytucji zrzeszających artystów i filmowców – Łódź Film Commission oraz Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej