Tunel Średnicowy Łódź. Tarcza do drążenia tunelu średnicowego dotarła do Łodzi. Kiedy koniec budowy?

2020-02-14 13:29 MS
Tunel Średnicowy Łódź
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Budowa tunelu średnicowego w Łodzi ruszy wiosną 2020

Na tunel średnicowy Łódź czeka od lat. Przypomnijmy, że chodzi o przekop, który połączy stacje Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Żabieniec oraz Łódź Kaliska. To "małe metro" to jedno z największych i najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych nie tylko w Łodzi, ale w całej Polsce. Tunel średnicowy Łódź to szansa na rozwój miasta i całego regionu. Zobacz jak wygląda tarcza TBM, która wydrąży Tunel Średnicowy w Łodzi.

Tunel średnicowy Łódź wydrążą olbrzymie tarcze TBM

Pierwsza z tarcz (8,76 m średnicy), które wydrążą tunel średnicowy w Łodzi, dotarła już z Niemiec na plac budowy przy ul. Długosza. W najbliższych dniach będzie składana w całość. Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul. Długosza do komory rozgałęźnej w okolicy Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka i dalej w kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka (od ul. Długosza do ul. Stolarskiej) wynosi ok. 920 metrów. Podczas pracy TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna będzie nie tylko drążyła tunel, ale także usuwała ziemię, montowała żelbetowe elementy konstrukcji oraz wyrównywała ciśnienie w tunelu. Tarcza została wykonana przez niemiecką firmę Herrenknecht.

Druga, większa tarcza wciąż jest transportowana. Będzie miała średnicę 13,04 m, zostanie użyta do wydrążenia tunelu dł. ok. 3 km między Łodzią Fabryczną a komorą startową pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską.

W planach budowy są przewidziane dwa przystanki na terenie Łodzi: Łódź Śródmieście oraz Łódź Polesie. Tunel będzie jednak przystosowany do wybudowania trzeciej stacji, która ma powstać w przyszłości.

Drążenie tunelu ma rozpocząć się na przełomie czerwca – lipca 2020. Zakończenie prac, w związku z opóźnieniem spowodowanym kłopotami finansowymi poprzedniego lidera konsorcjum (więcej informacji poniżej), zostało przesunięte na 2022 rok. Wartość samego projektu tunelu to ponad 1,7 mld złotych.

Transport tarcz to duże wyzwanie

Tarcze to bardzo duże i ciężkie urządzenia. W związku z tym ich transport z Niemiec do Łodzi to duże wyzwanie. Wiadomo, że dotrą one z Niemiec do Polski drogą morską, następnie z Gdańska zostaną przewiezione autostradą do Łodzi. Jednak procedura przywozu tarcz może potrwać kilka tygodni, planowo ma się zakończyć się w styczniu 2020 roku. Okazuje się, że aby je przewieźć drogą lądową trzeba będzie demontować bramki poboru opłat na autostradzie, a w Łodzi chodniki i latarnie.

Tunel średnicowy Łódź
Autor: commons.wikimedia/Mateusz Włodarczyk Tunel średnicowy powstanie przy stacji Łódź Fabryczna

Tunel średnicowy Łódź to nowe możliwości kolei w województwie

Budowa tunelu średnicowego to inwestycja dotycząca udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wcześniej w ramach projektu powstał tunel kolejowy Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna.

Przez tunel średnicowy w Łodzi w przyszłości przejadą nie tylko pociągi lokalne, ale przede wszystkim dalekobieżne krajowe i międzynarodowe. Dla samego miasta będzie to "małe metro", które połączy trzy stacje: Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec, Łódź Kaliska.

Zdaniem głównego inwestora przedsięwzięcia czyli PKP, inwestycja oznacza ogromne możliwości rozwoju nie tylko miasta, ale także całego regionu łódzkiego. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą 1,3 mld na budowę tunelu średnicowego. Inwestycja częściowo będzie realizowana ze środków unijnych.

Tunel średnicowy Łódź będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna

Nowy tunel zmieni dworzec Łódź Fabryczna z końcowego na przelotowy. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Zgodnie z projektem powstaną dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego.

Tunel średnicowy Łódź
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Schemat przebiegu tunelu średnicowego w Łodzi

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi - trochę historii

Przypomnijmy, że tunel średnicowy między Łodzią Fabryczną, a Kaliską miało budować konsorcjum, którego liderem był Energopol Szczecin. Niestety firma ma aktualnie duże problemy finansowe, co mogło być przyczyną zerwania kontraktu i próby wyłonienia nowych wykonawców. Tak się jednak nie stało, ponieważ drugi z konsorcjantów, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, postanowił przejąć rolę lidera konsorcjum. Dzięki temu udało się kontrakt utrzymać, a prace przy przygotowaniu placu budowy komory startowej nabrały tempa. Z końcem 2019 roku inwestycja wkroczyła w kolejną fazę. Przed konsorcjum proces sprowadzenia i zamontowania dwóch tarcz TBM, które wydrążą tunel pod Łodzią.

Trasa tunelu średnicowego biegnie pod łódzkimi kamienicami

Łodzianie najbardziej obawiają się drążenia tunelu średnicowego pod kamienicami, które znajdują się na trasie tunelu. Boją się, że leciwe budynki mogą ucierpieć. Projektanci zapewniają jednak, że nie ma mowy o żadnej katastrofie budowlanej. Twierdzą, że bardzo dobrze zbadali warunki geotechniczne, a prace budowlane będą na bieżąco monitorowane kątem bezpieczeństwa budynków.

Kiedy rozpocznie się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi?

Roboty budowlane związane z drążeniem tunelu mają się rozpocząć późną wiosną 2020 roku. Według założeń tarcze będą wykonywać 10 m tunelu dziennie.

Kiedy zakończy się budowa tunelu średnicowego w Łodzi?

Aktualnie oficjalny termin zakończenia inwestycji to grudzień 2021 roku. Mimo opóźnień władze PKP optymistycznie zakładają, że termin zostanie dotrzymany.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej