Tunel średnicowy Łódź. Ruszyła budowa komory startowej dla tarczy, która zacznie drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Kiedy koniec inwestycji?

2020-06-03 12:11 Marzena Sarniewicz
Tunel Średnicowy Łódź
Autor: Getty Images Tunel Średnicowy Łódź - "małe metro" pod Łodzią

Na tunel średnicowy Łódź czeka od lat. Przypomnijmy, że chodzi o przekop, który połączy stacje Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Żabieniec oraz Łódź Kaliska. To "małe metro" to jedno z największych i najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych nie tylko w Łodzi, ale w całej Polsce. Tunel średnicowy Łódź to szansa na rozwój miasta i całego regionu. Zobacz film z wizualizacją tunelu średnicowego w Łodzi.

Tunel średnicowy Łódź to nowe możliwości kolei w województwie

Budowa tunelu średnicowego to inwestycja dotycząca udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wcześniej w ramach projektu powstał tunel kolejowy Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna. To część inwestycji Nowe Centrum Łodzi.

Przez tunel średnicowy w Łodzi w przyszłości przejadą nie tylko pociągi lokalne, ale przede wszystkim dalekobieżne krajowe i międzynarodowe. Dla samego miasta będzie to "małe metro", które połączy trzy stacje: Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec, Łódź Kaliska.

Zdaniem głównego inwestora przedsięwzięcia czyli PKP, inwestycja oznacza ogromne możliwości rozwoju nie tylko miasta, ale także całego regionu łódzkiego. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą 1,3 mld na budowę tunelu średnicowego. Inwestycja częściowo będzie realizowana ze środków unijnych. Wartość całej inwestycji to ponad 1,7 mld złotych.

Ciekawe - nietypowa ściana szczelinowa

W ramach budowy tunelu średnicowego w Łodzi, przy ul. Odolanowskiej rozpoczęła się budowa niestandardowej, ponadgabarytowej ściany szczelinowej. Tu powstanie komora startowa dla jednej z dwóch tarcz, która zacznie drążenie tunelu średnicowego. Nietypowa ściana szczelinowa to pierwsza taka realizacja w Polsce. Prace wykonywane są przy użyciu sprzętu, w którym grubość chwytaka służącego do głębienia wynosi aż 150 cm. Dodajmy, że standardowo grubość chwytaka to 60 cm. Za wykonanie komory startowej odpowiedzialna jest firma Soletanche Polska. Zobaczcie zdjęcia z budowy.

Trasa tunelu średnicowego biegnie pod łódzkimi kamienicami

Łodzianie najbardziej obawiają się drążenia tunelu średnicowego pod kamienicami, które znajdują się na trasie tunelu. Boją się, że leciwe budynki mogą ucierpieć. Projektanci zapewniają jednak, że nie ma mowy o żadnej katastrofie budowlanej. Twierdzą, że bardzo dobrze zbadali warunki geotechniczne, a prace budowlane będą na bieżąco monitorowane kątem bezpieczeństwa budynków.

Kiedy rozpocznie się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi?

Roboty budowlane związane z drążeniem tunelu mają się rozpocząć na przełomie czerwca – lipca 2020. Według założeń tarcze będą wykonywać 10 m tunelu dziennie.

Kiedy zakończy się budowa tunelu średnicowego w Łodzi?

Pierwotnie termin zakończenia inwestycji to był grudzień 2021 roku. Aktualnie zakończenie prac zostało przesunięte na 2022 rok, w związku z kłopotami finansowymi poprzedniego lidera konsorcjum.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi - dlaczego opóźniona?

Przypomnijmy, że tunel średnicowy między Łodzią Fabryczną, a Kaliską miało budować konsorcjum, którego liderem był Energopol Szczecin. Niestety firma ma aktualnie duże problemy finansowe, co mogło być przyczyną zerwania kontraktu i próby wyłonienia nowych wykonawców. Tak się jednak nie stało, ponieważ drugi z konsorcjantów, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, postanowił przejąć rolę lidera konsorcjum. Dzięki temu udało się kontrakt utrzymać, a prace przy przygotowaniu placu budowy komory startowej nabrały tempa. Z końcem 2019 roku inwestycja wkroczyła w kolejną fazę. Przed konsorcjum proces sprowadzenia i zamontowania dwóch tarcz TBM, które wydrążą tunel pod Łodzią.

Tunel średnicowy Łódź będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna

Nowy tunel zmieni dworzec Łódź Fabryczna z końcowego na przelotowy. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Zgodnie z projektem powstaną dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego.

Tunel średnicowy Łódź
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Schemat przebiegu tunelu średnicowego w Łodzi

Pekabex dostarczy prefabrykaty pod budowę tunelu średnicowego w Łodzi

Pekabex podpisał umowę z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów firma na wyprodukowanie i dostarczenie prefabrykatów betonowych, tzw. tubingów potrzebnych do budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Producent prefabrykatów ma już podobne doświadczenia, m.in. realizował tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, który podobnie jak tunel średnicowy w Łodzi, powstał z wykorzystaniem metody TBM. Średnica zewnętrzna tunelu wyniosła wynosi 12,2 m. Drugi, podobny projekt to dostawa tubingów do budowy kolektora ściekowego pod dnem Wisły dla lewobrzeżnej oczyszczalni ścieków „Czajka”.

Tunel średnicowy Łódź wydrążą olbrzymie tarcze TBM

Pierwsza z tarcz (8,76 m średnicy), które wydrążą tunel średnicowy w Łodzi, dotarła już z Niemiec na plac budowy przy ul. Długosza. W najbliższych dniach będzie składana w całość. Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul. Długosza do komory rozgałęźnej w okolicy Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka i dalej w kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka (od ul. Długosza do ul. Stolarskiej) wynosi ok. 920 metrów. Podczas pracy TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna będzie nie tylko drążyła tunel, ale także usuwała ziemię, montowała żelbetowe elementy konstrukcji oraz wyrównywała ciśnienie w tunelu. Tarcza została wykonana przez niemiecką firmę Herrenknecht.

Druga, większa tarcza wciąż jest transportowana. Będzie miała średnicę 13,04 m, zostanie użyta do wydrążenia tunelu dł. ok. 3 km między Łodzią Fabryczną a komorą startową pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską.

W planach budowy są przewidziane dwa przystanki na terenie Łodzi: Łódź Śródmieście oraz Łódź Polesie. Tunel będzie jednak przystosowany do wybudowania trzeciej stacji, która ma powstać w przyszłości.

Transport tarcz to duże wyzwanie

Tarcze to bardzo duże i ciężkie urządzenia. W związku z tym ich transport z Niemiec do Łodzi to duże wyzwanie. Wiadomo, że dotrą one z Niemiec do Polski drogą morską, następnie z Gdańska zostaną przewiezione autostradą do Łodzi. Jednak procedura przywozu tarcz może potrwać kilka tygodni, planowo ma się zakończyć się w styczniu 2020 roku. Okazuje się, że aby je przewieźć drogą lądową trzeba będzie demontować bramki poboru opłat na autostradzie, a w Łodzi chodniki i latarnie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej