Tunel średnicowy Łódź. Kolejny etap drążenia tunelu średnicowego. Tarcze przejdą pod miastem

2021-09-22 10:56
Tunel Średnicowy
Autor: Soletanche Komora startowa tunelu średnicowego w Łodzi na planie koła dla dużej tarczy TBM

Na tunel średnicowy Łódź czeka od lat. Przypomnijmy, że chodzi o przekop, który połączy stację Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Żabieniec oraz Łódź Kaliska. To "małe metro" to jedno z największych i najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych nie tylko w Łodzi, ale w całej Polsce. Tarcze TBM - Katarzyna i Faustyna, niebawem zaczną przechodzić pod miastem. Zobacz zdjęcia z budowy.

Spis treści

  1. Aktualności z budowy tunelu średnicowego w Łodzi
  2. Tunel średnicowy Łódź to nowe możliwości kolei
  3. Pierwszy szacht komory startowej tunelu średnicowego gotowy
  4. Tunel średnicowy Łódź wydrążą olbrzymie tarcze TBM
  5. Kiedy zakończy się budowa tunelu średnicowego w Łodzi?
  6. Budowa tunelu średnicowego w Łodzi - dlaczego opóźniona?
  7. Tunel średnicowy Łódź będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna

Aktualności z budowy tunelu średnicowego w Łodzi

Aktualnie mniejsza tarcza, czyli Faustyna, rozpoczęła prace w komorze startowej w okolicach ul. Długosza, gdzie wydrążyła już ponad 300 m tunelu. Wkrótce tarcza wejdzie pod aleję Włókniarzy. Natomiast większa tarcza, której zadaniem jest drążenie tunelu od ulicy Odolanowskiej w stronę dworca Łódź Fabryczna, wykopała 70 m. Obecnie prowadzi prace pod ogródkami działkowymi wzdłuż Drewnowskiej, a już wkrótce zacznie skierowana zostanie na południe i zacznie drążyć przekop pod ulicą Drewnowską.

Pracę Katarzyny monitoruje zespół do obsługi TBM. W specjalnej kabinie we wnętrzu maszyny postęp drążenia jest śledzony na monitorach. Równocześnie prowadzony jest monitoring terenu i sąsiedztwa budowy oraz pomiar drgań. Zastosowana do budowy tunelu kolejowego technologia minimalizuje ryzyko związane z osiadaniem terenu, budynków, osuwaniem się ziemi i drganiami, mimo to należy nieustannie badać wpływ drążenia na gęstą zabudowę miejską.

Dobra wiadomość jest też taka, że powstanie trzeci przystanek na trasie „łódzkiego metra” - Łódź Koziny. Decyzja o jego budowie została podjęta, gdy tylko uzyskano informacje, że jest to możliwe technologicznie. To jest coś zupełnie dodatkowego, co powstało w trakcie prowadzenia inwestycji. Finalnie tunel średnicowy Łódź będzie miał trzy stacje - Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.

Od 21 lutego 2021 trwa budowa stacji Łódź Polesie. Powstaje ona na terenie Ogrodów Karskiego na tyłach Manufaktury. Będzie to podziemna stacja z dwoma peronami znajdującymi się na poziomie -3. Nad peronami znajdą się pomieszczenia techniczne i usługowe. Na powierzchnię dostaniemy się za pomocą wind i ruchomych schodów wprost do centrum handlowego oraz na nowe, rewitalizowane przestrzenie Polesia. Teren pomiędzy stacją, a ul. Mielczarskiego zostanie zaaranżowany na Ogrody Karskiego. Przy stacji powstaną również przystanki autobusowe dla zintegrowania środków transportu zbiorowego.

W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi od 21 lutego zamknięta jest ul. Ogrodowa i zajęty teren na południe od ulicy. Dojazd do Manufaktury z ul. Ogrodowej jest zachowany od strony ul. Karskiego przez tymczasowy zjazd na parking.

Tunel średnicowy Łódź
Autor: PKP Wizualizacja powstającej stacji Łódź Polesie

Tunel średnicowy Łódź to nowe możliwości kolei

Budowa tunelu średnicowego to inwestycja dotycząca udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wcześniej w ramach projektu powstał tunel kolejowy Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna. To część inwestycji Nowe Centrum Łodzi.

Przez tunel średnicowy w Łodzi w przyszłości przejadą nie tylko pociągi lokalne, ale przede wszystkim dalekobieżne krajowe i międzynarodowe. Dla samego miasta będzie to "małe metro", które połączy trzy stacje: Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec, Łódź Kaliska.

Zdaniem głównego inwestora przedsięwzięcia czyli PKP Polskie Linie Kolejowe SA, inwestycja oznacza ogromne możliwości rozwoju nie tylko miasta, ale także całego regionu łódzkiego. Wartość całej inwestycji to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.

Tunel Średnicowy
Autor: Soletanche Grubość ścian szybów startowych tunelu średnicowego wynosi 80 cm, głębokość 35 m p.p.t.

Pierwszy szacht komory startowej tunelu średnicowego gotowy

Gotowy jest już pierwszy szacht, który jest częścią komory startowej dla tarczy TBM średnicy 13,04 m. Ma ona rozpocząć drążenie tunelu średnicowego w ramach projektu pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec”. Zaprojektowanie oraz wykonawstwo w zakresie fundamentowania specjalistycznego powierzono Soletanche Polska. Generalnym wykonawcą tunelu średnicowego jest konsorcjum Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki – lider konsorcjum, oraz Energopol-Szczecin.

Poniżej więcej zdjęć komory startowej tunelu średnicowego w Łodzi dla największej w Polsce tarczy TBM.

  • Wykonanie komory dla dużej tarczy TBM

Wykonanie komory startowej z dwoma szybami, zachodnim i wschodnim, zrealizowane zostało w technologii ścian szczelinowych oraz łącznikiem wraz z baretami kotwiącymi płytę fundamentową zrealizowanym w tej samej technologii. Szyby startowe mają kształt okręgu. Grubość ścian szybów startowych wynosi 80 cm. Głębokość ścian szybów 35 m p.p.t. Ściany łącznika realizowane w nietypowej szer. 150 cm (bardzo rzadko wykonuje się tego rodzaju konstrukcje). Ściana zostanie zrealizowana na głęb. od 10 do 35 m. Do wykonania wyżej wspomnianego zakresu ścian szczelinowych potrzeba 21 tys. m³ betonu.

  • Wykonanie komory dla małej tarczy TBM

Podobny schemat  realizowany jest dla mniejszej komory, z której ma wystartować tarcza TBM śr. 8,7 m. Takiej wielkości tarcza wykorzystywana jest przy budowie II linii metra. Zadaniem jest wykonanie komory startowej w postaci okręgu o wewnętrznej śr. 24 m w technologii ścian szczelinowych wraz z baretami kotwiącymi płytę fundamentową, gr. ścian 80 cm, głęb. wykopu 22 m, powierzchnia ścian komory 1500 m², ilość mieszanki betonowej 1200 m³.

Tunel średnicowy Łódź wydrążą olbrzymie tarcze TBM

Pierwsza, mniejsza tarcza śr. 8,76 m rozpocznie drążenie tunelu z komory przy ul. Długosza do komory rozgałęźnej w okolicy Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka i dalej w kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka wynosi ok. 920 m. Podczas pracy TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna będzie nie tylko drążyła tunel, ale także usuwała ziemię, montowała żelbetowe elementy konstrukcji oraz wyrównywała ciśnienie w tunelu. Tarcza została wykonana przez niemiecką firmę Herrenknecht.

Druga, większa tarcza ma śr. 13,04 m, zostanie użyta do wydrążenia tunelu dł. ok. 3 km między Łodzią Fabryczną a komorą startową pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską.

W planach budowy są przewidziane dwa przystanki na terenie Łodzi: Łódź Śródmieście oraz Łódź Polesie. Tunel będzie jednak przystosowany do wybudowania trzeciej stacji, która ma powstać w przyszłości.

Ciekawe - transport tarcz to było duże wyzwanie

Tarcze to bardzo duże i ciężkie urządzenia. W związku z tym ich transport z Niemiec do Łodzi to było duże wyzwanie. Dotarły one do Polski drogą morską, następnie z Gdańska zostały przewiezione autostradą do Łodzi. Aby przewieźć tarcze drogą lądową trzeba było demontować bramki poboru opłat na autostradzie, a w Łodzi chodniki i latarnie. Procedura transportu tarcz trwała kilka tygodni i zakończyła się w styczniu 2020 roku.

Kiedy zakończy się budowa tunelu średnicowego w Łodzi?

Pierwotnie termin zakończenia inwestycji to był grudzień 2021 roku. Aktualnie zakończenie prac zostało przesunięte na 2022 rok, w związku z kłopotami finansowymi poprzedniego lidera konsorcjum.

Zdjęcia z budowy komory startowej (czerwiec 2020)

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi - dlaczego opóźniona?

Przypomnijmy, że tunel średnicowy między Łodzią Fabryczną, a Kaliską miało budować konsorcjum, którego liderem był Energopol Szczecin. Niestety firma ma aktualnie duże problemy finansowe, co mogło być przyczyną zerwania kontraktu i próby wyłonienia nowych wykonawców. Tak się jednak nie stało, ponieważ drugi z konsorcjantów, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, postanowił przejąć rolę lidera konsorcjum. Dzięki temu udało się kontrakt utrzymać, a prace przy przygotowaniu placu budowy komory startowej nabrały tempa. Z końcem 2019 roku inwestycja wkroczyła w kolejną fazę. Przed konsorcjum proces sprowadzenia i zamontowania dwóch tarcz TBM, które wydrążą tunel pod Łodzią.

Tunel średnicowy Łódź będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna

Nowy tunel zmieni dworzec Łódź Fabryczna z końcowego na przelotowy. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Zgodnie z projektem powstaną dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego.

Tunel średnicowy Łódź
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Schemat przebiegu tunelu średnicowego w Łodzi
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej