Dworzec kolejowy Łódź Fabryczna - rozwiązania hydroizolacyjne

2017-01-09 9:00
dworzec lodz fabryczna konstrukcja stropu
Autor: NLF Torpol Astaldi S.C., generalny wykonawca inwestycji Budynek wykonywano metodą up and down (jednoczesne prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych)

Dworzec Łódź Fabryczna jest jednym z największych w Europie, a jednocześnie największym i najnowocześniejszym w Polsce. Realizacja inwestycji ma wpłynąć na rozwój miasta i regionu. Jakie były największe trudności przy realizacji dworca? Przykładowe to wstrzymanie ruchu na czas remontu, wybranie gruntu spod stropu i jego wywóz, umożliwienie prowadzenia prac nadziemnych i podziemnych w tym samym czasie, ale także problem naporu wód gruntowych, co warunkowało zastosowanie odpowiednich materiałów i technologii hydroizolacyjnych.

Za realizację inwestycji na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. oraz Miasta Łódź odpowiadało Konsorcium 4 firm: Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Dworzec Łódź Fabryczna został oddany do użytku w grudniu 2016.

Dworzec Łódź Fabryczna - 3 poziomy

Multimodalny dworzec Łódź Fabryczna to obiekt trzypoziomowy - kluczowy element przebudowanego i zrewitalizowanego Nowego Centrum Łodzi. Oprócz peronów kolejowych, zaplanowano tu przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi.

Poziom 0 - na tym poziomie znajdują się wejścia główne do obiektu.
Poziom I -
8 m pod ziemiąna tym poziomie zaplanowano halę główna dworca kolejowego z poczekalnią oraz kasami, a także strefę komercyją. Zaprojektowano tu również wielostanowiskowy przystanek dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking na blisko 1000 miejsc postojowych.
Poziom II - 16,5 m pod ziemią - w tym miejscu znajduje się stacja kolejowa z peronami.

Wyzwanie stanowiła nie tylko sama skala przedsięwzięcia i usytuowanie znacznej części kubatury pod ziemią, ale też uwzględnienie czterech 12-kondygnacyjnych budynków, które w przyszłości mają powstać ponad bryłą dworca.

Obiekt o długości ok. 800 m i szerokości ok. 130 m podzielony został dylatacjami na pięć części. Jego zasadniczą konstrukcję tworzą: płyta fundamentowa (poziom -18,22), strop żelbetowy (-8) oraz płyta żelbetowa (0).

Głównym projektantem konstrukcji dworca była pracownia GSBK Biuro Konstrukcyjne.

Rozwiązania hydroizolacyjne

Wjazd koleją na stację Łódź Fabryczna odbywa się prawie 2-kilometrowym podziemnym tunelem, prowadzącym od ul. Niciarnianej. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m. Bazując na doświadczeniu przy realizacji warszawskiego metra, systemy hydroizolacji opracowała firma Soprema Polska: izolacje jednowarstwowe - na stropie tunelu; dwuwarstwowe - na stropie górnym dworca kolejowego (strop bezspadkowy). Firma Soprema Polska prowadziła także ścisłą współpracę z biurem projektowym w zakresie tworzenia systemów i detali hydroizolacyjnych, nadzór merytoryczny oraz kontrolę wykonywanych robót przez firmę wykonawczą.

  • Izolacja przeciwwodna stropu górnego tunelu dojazdowego do stacji - powierzchnia stropu ok. 40 000 m² - została wykonana w systemie jednowarstwowym z papy SOPRALENE 250 S5 W z preparatem gruntującym ELASTOCOL 500.

SOPRALENE 250 S5 W jest papą nawierzchniową zgrzewalną, produkowaną z bitumu modyfikowanego elastomerem SBS. Osnową jest włóknina poliestrowa. Wierzchnia strona papy pokryta jest posypką z łupka mineralnego, zaś spodnia folią termotopliwą. Ten rodzaj papy stosowany jest w jednowarstwowych i wielowarstwowych dachowych systemach hydroizolacyjnych. Wykorzystuje się ją jako pierwszą warstwą w jednowarstwowych systemach hydroizolacyjnych części podziemnych budowli - izolacja przeciwwilgociowa. Pierwszą warstwą jednowarstwowych i drugą w wielowarstwowych systemach hydroizolacyjnych budowli - izolacja przeciwwodna.

  • Izolacja przeciwwodna płyty górnej dworca kolejowego - powierzchnia stropu ok. 60 000 m² - wykonana w systemie dwuwarstwowym z pap SOPRALENE 250 S4 P oraz SOPRALENE 250 S5 W z preparatem gruntującym ELASTOCOL 500.

SOPRALENE 250 S4 P- papa podkładowa zgrzewalna, produkowana z bitumu modyfikowanego elastomerem SBS. Osnowę stanowi włóknina poliestrowa nietkana. Wierzchnia strona pokryta jest piaskiem. Od spodu zastosowano folię termotopliwą. Papa stosowana w jednowarstwowych i wielowarstwowych dachowych systemach hydroizolacyjnych, w tym pod ciężkie zabezpieczenie powierzchni. Stosowana jako pierwsza warstwa w jednowarstwowych systemach hydroizolacyjnych części podziemnych budowli - izolacja przeciwwilgociowa. Pierwsza warstwa jednowarstwowych i druga w wielowarstwowych systemach hydroizolacyjnych budowli - izolacja przeciwwodna.

Preparat gruntujący ELASTOCOL 500 - to gotowy do użycia na zimno preparatem gruntującym na bazie bitumu, rozpuszczalników organicznych i dodatków zwiększających przyczepność. Przeznaczony jest do gruntowania podłoża z betonu, blachy, drewna, starych pokryć bitumicznych w celu zwiększenia przyczepności papy do podłoża. Może być również stosowany jako płynny preparat do wykonywania izolacji przeciwwilgociowej części podziemnych obiektów budowlanych.

dworzec lodz fabryczna nowe centrum lodzi
Autor: Marcin Czechowicz
Dworzec Łódź Fabryczna
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
dworzec lodz fabryczna nowe centrum lodzi
Autor: Marcin Czechowicz Wschodnia hala kasowa z odtworzoną pierzeją dawnego dworca.
Dworzec Łódź Fabryczna
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej