Dworzec kolejowy Łódź Fabryczna - rozwiązania hydroizolacyjne

2017-01-09 9:00
dworzec lodz fabryczna konstrukcja stropu
Autor: NLF Torpol Astaldi S.C., generalny wykonawca inwestycji Budynek wykonywano metodą up and down (jednoczesne prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych)

Dworzec Łódź Fabryczna jest jednym z największych w Europie, a jednocześnie największym i najnowocześniejszym w Polsce. Realizacja inwestycji ma wpłynąć na rozwój miasta i regionu. Jakie były największe trudności przy realizacji dworca? Przykładowe to wstrzymanie ruchu na czas remontu, wybranie gruntu spod stropu i jego wywóz, umożliwienie prowadzenia prac nadziemnych i podziemnych w tym samym czasie, ale także problem naporu wód gruntowych, co warunkowało zastosowanie odpowiednich materiałów i technologii hydroizolacyjnych.

Za realizację inwestycji na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. oraz Miasta Łódź odpowiadało Konsorcium 4 firm: Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Dworzec Łódź Fabryczna został oddany do użytku w grudniu 2016.

Dworzec Łódź Fabryczna - 3 poziomy

Multimodalny dworzec Łódź Fabryczna to obiekt trzypoziomowy - kluczowy element przebudowanego i zrewitalizowanego Nowego Centrum Łodzi. Oprócz peronów kolejowych, zaplanowano tu przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi.

Poziom 0 - na tym poziomie znajdują się wejścia główne do obiektu.
Poziom I -
8 m pod ziemiąna tym poziomie zaplanowano halę główna dworca kolejowego z poczekalnią oraz kasami, a także strefę komercyją. Zaprojektowano tu również wielostanowiskowy przystanek dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking na blisko 1000 miejsc postojowych.
Poziom II - 16,5 m pod ziemią - w tym miejscu znajduje się stacja kolejowa z peronami.

Wyzwanie stanowiła nie tylko sama skala przedsięwzięcia i usytuowanie znacznej części kubatury pod ziemią, ale też uwzględnienie czterech 12-kondygnacyjnych budynków, które w przyszłości mają powstać ponad bryłą dworca.

Obiekt o długości ok. 800 m i szerokości ok. 130 m podzielony został dylatacjami na pięć części. Jego zasadniczą konstrukcję tworzą: płyta fundamentowa (poziom -18,22), strop żelbetowy (-8) oraz płyta żelbetowa (0).

Głównym projektantem konstrukcji dworca była pracownia GSBK Biuro Konstrukcyjne.

Rozwiązania hydroizolacyjne

Wjazd koleją na stację Łódź Fabryczna odbywa się prawie 2-kilometrowym podziemnym tunelem, prowadzącym od ul. Niciarnianej. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m. Bazując na doświadczeniu przy realizacji warszawskiego metra, systemy hydroizolacji opracowała firma Soprema Polska: izolacje jednowarstwowe - na stropie tunelu; dwuwarstwowe - na stropie górnym dworca kolejowego (strop bezspadkowy). Firma Soprema Polska prowadziła także ścisłą współpracę z biurem projektowym w zakresie tworzenia systemów i detali hydroizolacyjnych, nadzór merytoryczny oraz kontrolę wykonywanych robót przez firmę wykonawczą.

  • Izolacja przeciwwodna stropu górnego tunelu dojazdowego do stacji - powierzchnia stropu ok. 40 000 m² - została wykonana w systemie jednowarstwowym z papy SOPRALENE 250 S5 W z preparatem gruntującym ELASTOCOL 500.

SOPRALENE 250 S5 W jest papą nawierzchniową zgrzewalną, produkowaną z bitumu modyfikowanego elastomerem SBS. Osnową jest włóknina poliestrowa. Wierzchnia strona papy pokryta jest posypką z łupka mineralnego, zaś spodnia folią termotopliwą. Ten rodzaj papy stosowany jest w jednowarstwowych i wielowarstwowych dachowych systemach hydroizolacyjnych. Wykorzystuje się ją jako pierwszą warstwą w jednowarstwowych systemach hydroizolacyjnych części podziemnych budowli - izolacja przeciwwilgociowa. Pierwszą warstwą jednowarstwowych i drugą w wielowarstwowych systemach hydroizolacyjnych budowli - izolacja przeciwwodna.

  • Izolacja przeciwwodna płyty górnej dworca kolejowego - powierzchnia stropu ok. 60 000 m² - wykonana w systemie dwuwarstwowym z pap SOPRALENE 250 S4 P oraz SOPRALENE 250 S5 W z preparatem gruntującym ELASTOCOL 500.

SOPRALENE 250 S4 P- papa podkładowa zgrzewalna, produkowana z bitumu modyfikowanego elastomerem SBS. Osnowę stanowi włóknina poliestrowa nietkana. Wierzchnia strona pokryta jest piaskiem. Od spodu zastosowano folię termotopliwą. Papa stosowana w jednowarstwowych i wielowarstwowych dachowych systemach hydroizolacyjnych, w tym pod ciężkie zabezpieczenie powierzchni. Stosowana jako pierwsza warstwa w jednowarstwowych systemach hydroizolacyjnych części podziemnych budowli - izolacja przeciwwilgociowa. Pierwsza warstwa jednowarstwowych i druga w wielowarstwowych systemach hydroizolacyjnych budowli - izolacja przeciwwodna.

Preparat gruntujący ELASTOCOL 500 - to gotowy do użycia na zimno preparatem gruntującym na bazie bitumu, rozpuszczalników organicznych i dodatków zwiększających przyczepność. Przeznaczony jest do gruntowania podłoża z betonu, blachy, drewna, starych pokryć bitumicznych w celu zwiększenia przyczepności papy do podłoża. Może być również stosowany jako płynny preparat do wykonywania izolacji przeciwwilgociowej części podziemnych obiektów budowlanych.

dworzec lodz fabryczna nowe centrum lodzi
Autor: Marcin Czechowicz
Dworzec Łódź Fabryczna
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
dworzec lodz fabryczna nowe centrum lodzi
Autor: Marcin Czechowicz Wschodnia hala kasowa z odtworzoną pierzeją dawnego dworca.
Dworzec Łódź Fabryczna
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej