Najgłośniejsze opóźnione inwestycje w Warszawie. Miały się już zakończyć, a niektóre nawet nie wystartowały

2024-02-26 9:32

Opóźnione budowy i remonty to w Warszawie prawdziwa zmora. W 2024 r. wciąż trwają w stolicy liczne inwestycje, które miały być dawno zakończone, m.in. budowa metra, linii tramwajowych oraz nowych budynków w centrum. Zobacz, które inwestycje się przedłużają, a które nawet się nie rozpoczęły.

Najważniejsze opóźnione inwestycje w Warszawie. Kiedy się zakończą?

Opóźnienia inwestycji zdarzają się wszędzie, ale w ostatnich latach można odnieść wrażenie, że w Warszawie nic nie da się zrealizować w terminie – i to niezależnie od tego, czy za realizację projektu bierze się miasto, czy spółka państwowa jak PKP. W 2024 r. lista trwających remontów i budów, które już dawno miały być zakończone, jest wyjątkowo długa. Wszystkich przykładów nie sposób wymienić, ale zebraliśmy w jednym miejscu te największe i najgłośniejsze.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Poniżej omawiamy najważniejsze przykłady inwestycji, które już dawno miały być gotowe lub powinny zmierzać do końca. Wspominamy także o kilku inwestycjach widmach, które mimo zapowiedzi nadal nie wystartowały lub trwają do nich mozolne przygotowania. Ponownie należy podkreślić, że lista jest niepełna – przykładów można by podać znacznie więcej.

Zachodnia końcówka 2. linii metra M2

2. linia metra w Warszawie funkcjonuje od 2015 r. i jest stale rozbudowywana. W toku prac nad M2 zdarzały się rozmaite opóźnienia, jednak chyba nikt się nie spodziewał, że największy problem będzie z zachodnią końcówką linii na Bemowie. Gdy w 2018 r. podpisywano umowę z wykonawcą, miasto obiecywało, że odcinkiem pojedziemy jesienią 2022 r. Tymczasem w grudniu 2022 r. budowa 3 stacji M2 na Bemowie dopiero ruszyła, a aktualnie podawany termin otwarcia odcinka to początek 2026 r.

Tramwaj do Wilanowa

Uciążliwa budowa tramwaju do Wilanowa, która sparaliżowała sporą część Mokotowa i Wilanowa, miała zakończyć się na początku 2024 r. Teraz nowym terminem jest koniec sierpnia 2024 r., a co więcej, roboty drogowe powiązane z tą inwestycją będą toczyć się aż do końca roku. Utrudnienia drogowe pozostaną zatem nawet już po rozpoczęciu kursowania tramwajów.

Remont linii średnicowej

Remont linii średnicowej w Warszawie, czyli szykowana przez PKP PLK wielka modernizacja dworców i innych obiektów kolejowych w stolicy, nastąpi – to pewne. Ale kiedy? Tego, jak się wydaje, nie wie nikt. Jeszcze w 2017 r. kolejarze zapewniali: „na pewno zaczynamy w I kwartale 2020 r.”. Inwestycja nadal jednak nie ruszyła, a terminy są co chwila przesuwane. Obecnie PKP PLK zakłada, że remont rozpocznie się w 2025 r. i zakończy w 2030 r.

Remont Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki

Ile czasu może trwać remont jednej sali widowiskowej? Jak się okazuje – grubo ponad dekadę. Sala Kongresowa w Pałacu Kultury pozostaje zamknięta na głucho od 2014 r., kiedy to feralny remont się rozpoczął. Rozmaite komplikacje, w tym brak funduszy sprawiły jednak, że prace na wiele lat przerwano. Ostatecznie modernizacja, która miała zakończyć się w 2017 r., potrwa do końca 2026 r. O ile, oczywiście, nie będzie dalszych opóźnień.

Plac Centralny w Warszawie

Budowany obecnie plac Centralny ma być nową atrakcją w Śródmieściu, zapowiedzianą w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy. Część placu Defilad ma się zazielenić, przeobrażając się w park i miejsce spotkań oraz rozmaitych wydarzeń. Już jednak wiadomo, że inwestycja nie zakończy się w I połowie 2024 r., jak zapowiadano. Nowego terminu zakończenia prac nie wskazano.

– Nie podamy dziś konkretnej daty zakończenia prac, bo też miejsce – jak to zwykle bywa w centrum Warszawy – jest pełne niespodzianek, część placu budowy jest zajęta przez zaplecze budowy MSN, zbyt wiele jest tu zmiennych, żeby rzetelnie jakąś wskazać – poinformowało miasto w lutym 2024 r. redakcję Muratora Plus.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie od początku budzi kontrowersje, m.in. z powodu wyglądu budynku w tak eksponowanym punkcie stolicy. Obiekt pierwotnie miał być gotowy w 2020 r., ale etap przygotowawczy przedłużył się. Już po rozpoczęciu budowy podawano, że otwarcie nastąpi we wrześniu 2022 r., ale termin ten przesunięto na drugą połowę 2023 r. Gdy i ten termin okazał się niemożliwy do dotrzymania, mówiono o wiośnie 2024 r. Teraz aktualny termin to jesień 2024 r.

Nowy gmach Teatru TR

Warszawski Teatr TR ma zyskać nową siedzibę na placu Defilad, przed Pałacem Kultury i Nauki. Czarny gmach będzie stanowił kompozycyjną całość z białym gmachem Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Ta inwestycja w ramach Nowego Centrum Warszawy ma problem z wystartowaniem – przygotowania toczą się od 2014 r. W 2020 r. inwestycja uzyskała pozwolenie na budowę, ale później zaczęły się problemy finansowe. Od 2022 r. miastu nie udało się wybrać wykonawcy prac z powodu zbyt wysokich ofert. Inwestycję w końcu postanowiono podzielić na etapy, a wykonawca pierwszego ma zostać wybrany w 2024 r. Terminu zakończenia budowy miasto nie podaje.

Remont dworca PKP Warszawa Zachodnia

Remont Warszawy Zachodniej prowadzony przez PKP PLK dość długo nie mógł wystartować, ale gdy już ruszył, wydawało się, że prace idą sprawnie. Później jednak zaczęła się kaskada opóźnień, a na skutki nie trzeba było długo czekać. Przebudowa, która miała zakończyć się w 2023 r., trwa nadal. Obecnie podawany termin zakończenia prac to 28 grudnia 2024 r., przy czym nowe perony mają zostać udostępnione pasażerom pod koniec wakacji 2024 r. (przedtem mówiono, że nastąpi to w czerwcu).

Wschodnia Obwodnica Warszawy

To kolejna na naszej liście inwestycja widmo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od 2015 r. nie jest w stanie uzyskać tzw. decyzji środowiskowej, czyli dokumentu niezbędnego do rozpoczęcia prac. Dopóki trwający od lat spór sądowy w tej sprawie nie zostanie rozstrzygnięty, budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy nie wystartuje – obecnie nikt nie wie, kiedy to nastąpi. A przypomnijmy, że mowa o odcinku długości 14 km, który domknąłby obwodnicowy ring wokół stolicy.

Tramwaj na Gocław

Tramwaj na Gocław pozwoliłby obsłużyć transportem szynowym jedno z najgęściej zaludnionych osiedli w Warszawie, zapewniając szybki i bezpośredni dojazd do centrum. O linii miasto myśli od 2009 r., jednak inwestycja stale przesuwana jest na później. Od 2016 r. trwały konsultacje z mieszkańcami, projektowanie i inne prace przygotowawcze. Jeszcze w 2020 r. obiecywano, że tramwajem na Gocław pojedziemy w 2023 r. Prace nadal jednak nie ruszyły, a obecnie miasto twierdzi, iż roboty budowlane wystartują nie później niż w 2026 r.

Tramwaj na Zieloną Białołękę

Kolejny tramwaj widmo, którego mieszkańcy nie mogą doczekać się od lat. Tramwaj na Zieloną Białołękę ma ułatwić dojazdy mieszkańcom wschodniej części dzielnicy, a po raz pierwszy zamiar budowy tej linii ogłoszono w 2017 r. Później jednak wszystko zaczęło się przedłużać – nie powstał jeszcze nawet projekt nowej trasy (mimo zapowiedzi nie ogłoszono przetargu na projektanta w 2023 r.). Obecnie mówi się o rozpoczęciu budowy tego odcinka nie później niż w 2030 r.

Pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Warszawie

Upamiętniający słynne polskie zwycięstwo Pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Warszawie ma stanąć na placu Na Rozdrożu, na jego górnym poziomie. Pierwotnie planowano, że pomnik będzie gotowy w 2021 r., jednak przygotowania zaczęły się przedłużać i nadal nie ruszyły właściwe prace. Obecnie inwestor (Biuro „Niepodległa”) zapowiada zakończenie budowy monumentu przed 15 sierpnia 2025 r. Póki co w ramach przebudowy placu Na Rozdrożu powstaje miejsce pod przyszły pomnik.

3. linia metra w Warszawie

Plany budowy 3. linii metra w Warszawie sięgają głębokiego PRL-u, ale aktualna koncepcja trasy M3 zaczęła powstawać w 2019 r. Po kilku latach analiz miasto uznało, że jest gotowe do rozpoczęcia właściwych przygotowań do inwestycji. W 2021 r. ogłoszono, że 6 nowych stacji na Pradze-Południe powstanie do 2028 r. Później jednak zaczęły piętrzyć się trudności i ostatecznie w 2028 r. budowa praskiego odcinka M3 dopiero się rozpocznie. Aktualnie planuje się uruchomienie nowej linii metra w 2031 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej