Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego? PKP PLK zdradza, kiedy nastąpi finisz prac przy Warszawie Zachodniej

2024-02-12 11:47

Remont Warszawy Zachodniej znów się opóźnia. PKP PLK podało kolejny już, jeszcze późniejszy termin zakończenia przebudowy Dworca Zachodniego w Warszawie. Jak idą prace przy jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych w Polsce? Zobacz zdjęcia.

Spis treści

  1. Warszawa Zachodnia. Remont znów się przedłuża. Kiedy koniec prac?
  2. Przebudowa Warszawy Zachodniej. Peron 9 – jak dojść tam po zmianach?
  3. Utrudnienia na dworcu Warszawa Zachodnia. Zamknięte perony 1,2 i 3
  4. Pasażerowie WKD nie dojadą do centrum miasta. Wrócił za to ruch SKM i KM
  5. Podróżni niezadowoleni z kolejnego opóźnienia. Boją się także remontu średnicy

Warszawa Zachodnia. Remont znów się przedłuża. Kiedy koniec prac?

Remont Warszawy Zachodniej przedłuża się po raz kolejny. We wrześniu 2023 r. PKP PLK podpisało dwa aneksy z wykonawcą (firmą Budimex), które zwiększają jego wynagrodzenie i przesuwają terminy. Oficjalny termin zakończenia prac przy Dworcu Zachodnim to 28 grudnia 2024 r.

Kolejarze obiecują jednak, że pasażerowie skorzystają z wyremontowanego obiektu szybciej, gdyż będzie on stopniowo udostępniany w miarę postępów prac. Jak dowiedział się serwis rmf24.pl, wszystkie perony zostaną udostępnione pasażerom „pod koniec wakacji” 2024. To kolejne już opóźnienie, gdyż jeszcze kilka miesięcy temu podawano, że nastąpi to od czerwca 2024 r. W pozostałych częściach dworca prace będą trwały nadal, do grudnia.

Zwiększenie kwoty wynagrodzenia dla wykonawcy przebudowy Warszawy Zachodniej wynika ze znacznego wzrostu kosztów budowy, który jest konsekwencją inwazji Rosji na Ukrainę oraz sankcji nałożonych na Rosję. Wartość kontraktu wzrosła z 1,942 mld zł netto do 2,111 mld zł netto (2,597 mld zł brutto).

Przebudowa Warszawy Zachodniej. Peron 9 – jak dojść tam po zmianach?

W ramach remontu dworca Warszawa Zachodnia skrócił się czas dojścia na peron 9 od strony Alej Jerozolimskich. Pasażerowie muszą dotrzeć na peron 8 i z niego przejść nowym chodnikiem na poziomie gruntu do peronu 9 (przez plac budowy). Wyznaczono bezpieczne przejście na poziomie torów. Nowa ścieżka, otwarta 13 października 2023, skróciła czas dojścia do peronu 9 o ok. 10 minut.

Jednocześnie warto pamiętać, że dotarcie na peron 9 nadal trwa minimum 10 minut, co warto uwzględnić przy planowaniu podróży. Warto też na bieżąco sprawdzać informacje o utrudnieniach i zmianach.

Pogad@ne. Zbudowane #34 Wybieramy materiał na ściany

Utrudnienia na dworcu Warszawa Zachodnia. Zamknięte perony 1,2 i 3

Jedna z największych inwestycji publicznych w Polsce – przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – łapie kolejne opóźnienia. Przypomnijmy, że pierwotnie prace miały się zakończyć w drugiej połowie 2023 r. Następnie mówiono o przełomie 2023 i 2024 r., a później oficjalnie ogłoszono, że prace przy dworcu potrwają do 28 grudnia 2024 r. Wiele osób wyraża w Internecie obawy, że i ten termin nie zostanie dotrzymany.

– Staramy się, żeby te najważniejsze prace zostały zakończone do połowy przyszłego roku. Mówimy o górze, czyli układzie torowym i wszystkich peronach – wyjaśnia w cytowany przez PAP dyrektor projektu w PKP PLK Marcin Kowalczyk.

Zobacz galerię: Remont Warszawy Zachodniej. Tak toczyły się prace w lutym 2024

Aktualnie zamknięte są perony 1, 2 i 3. Trwają prace przy ich przebudowie, m.in. montaż zadaszenia. Powstaje też nowa hala dworcowa od strony ul. Kolejowej. Trwają prace przy torach, sieci trakcyjnej i urządzeniach sterowania ruchem kolejowym, a także roboty budowlane pod ziemią.

Dla osób korzystających z dworca duże utrudnienie nastąpiło 29 lipca 2023 r., kiedy to zamknięto przejście podziemne pod torami. Pozostanie ono zamknięte aż do zakończenia przebudowy, czyli do końca 2024 r. Do tego momentu pasażerowie muszą korzystać z kładki prowadzącej na perony.

Warto pamiętać, że tylko na część peronów można dostać się z kładki windą. 25 sierpnia zaczęły działać windy na peronach 6 i 7. Jak podano, kolejne mają być uruchamiane „sukcesywnie”, ale nie padły konkretne terminy.

– Windy działają od późnego popołudnia, po dokładnym sprawdzeniu przez serwis. Zapewnią wygodniejszy dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się i osobom z bagażami – poinformowała Martyna Janduła z biura prasowego PKP PLK.

Pasażerowie WKD nie dojadą do centrum miasta. Wrócił za to ruch SKM i KM

W związku z remontem dworca Warszawa Zachodnia utrudnienia dotykają także pasażerów korzystających z Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Jak podano, od 3 września 2023 do lipca 2024 pociągi WKD będą dojeżdżać tylko do przystanku Reduta Ordona. Podróżni nie dotrą zatem do Warszawy Zachodniej ani Warszawy Śródmieście. Jednocześnie od 3 września 2023 r. pociągi SKM i KM wróciły na linię podmiejską.

Podróżni niezadowoleni z kolejnego opóźnienia. Boją się także remontu średnicy

Nowy termin zakończenia remontu wzbudził wiele negatywnych komentarzy w Internecie. Podróżni złoszczą się nie tylko na zamknięcie przejścia podziemnego i opóźnienia, ale też m.in. głośne przypadki błędów w kierowaniu pociągami (kierowanie ich na błędne tory).

Warto dodać, że remont dworca jest też krytykowany przez podróżnych m.in. za częste zmiany rozkładów, które ich zdaniem nie zawsze są jasno komunikowane. Część osób wyraża także obawy, że ledwie zakończą się utrudnienia na kolei związane z remontem dworca Warszawa Zachodnia, to rozpoczną się kolejne, tym razem spowodowane planowanym remontem linii średnicowej, w ramach którego m.in. zostaną rozkopane Aleje Jerozolimskie. Termin tego remontu stale się przesuwa, a obecny harmonogram zakłada, że prace potrwają do 2030 r.

Terminy te nie są jednak ostateczne i mogą ulec zmianie.

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej