Tramwaj na Zieloną Białołękę bez unijnego dofinansowania. Kiedy ruszy budowa? Nowy tramwaj dowiezie do metra M2

2024-01-09 9:44
Tramwaj na Zieloną Białołękę wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Wizualizacja tramwaju na Zieloną Białołękę (wiadukt nad Trasą Toruńską)

Tramwaj na Zieloną Białołękę w Warszawie ma znacząco usprawnić dojazdy z tej dzielnicy, dowożąc pasażerów min. do stacji metra M2 Kondratowicza. Budowa nowego tramwaju na Białołęce nie ma jednak szans na unijne dofinansowanie, a zatem mieszkańcy jeszcze na nią poczekają. Jaka będzie trasa nowego tramwaju i kiedy start budowy?

Spis treści

  1. Tramwaj na Zieloną Białołękę – aktualności. Co dzieje się z tą inwestycją?
  2. Tramwaj na Zieloną Białołękę – trasa. Gdzie będą przystanki?
  3. Wygodna przesiadka na metro Kondratowicza z ruchomymi chodnikami
  4. Kiedy tramwaj na Zieloną Białołękę? Poznaj termin budowy

Tramwaj na Zieloną Białołękę – aktualności. Co dzieje się z tą inwestycją?

Tramwaj na Zieloną Białołękę to zapowiadana od dawna inwestycja, która ma ułatwić dojazd z tej części Warszawy do centrum, dowożąc pasażerów do przesiadki na 2. linię metra lub dalej w głąb ulicy Matki Teresy z Kalkuty. Po raz pierwszy zamiar budowy takiej linii ogłoszono w marcu 2017 r., jednak wciąż ona nie powstała. Warto dodać, że byłby to pierwszy transport szynowy w tej części dzielnicy (tramwaje kursują tylko po zachodniej części Białołęki).

Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na projekt nowego tramwaju, co ma nastąpić w 2024 r. W lipcu 2023 r., po bardzo długim, trzyletnim oczekiwaniu Tramwaje Warszawskie zdołały w końcu uzyskać od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska kluczowy dokument – tzw. decyzję środowiskową. Dzięki temu można było wznowić przygotowania do tej inwestycji. Miasto zakłada, że budowa Tramwaju na Zieloną Białołękę rozpocznie się do 2030 r.

Wcześniej zapowiadano, że budowa mogłaby rozpocząć się wcześniej, jeśli na inwestycję uda się pozyskać unijne dofinansowanie. Ostatecznie jednak, jak dowiedziała się „Gazeta Wyborcza”, urzędnicy nie będą starać się o unijne środki na tramwaj na Zieloną Białołękę z budżetu na lata 2021–2027. Priorytet otrzymały nowe linie tramwajowe na lewym brzegu Wisły (kolejne odcinki połączenia tramwajowego między Wilanowem a Wolą) oraz dokończenie 2. linii metra M2 na Bemowie – to na te inwestycje miasto będzie próbowało pozyskać dotacje z UE. Oznacza to, że budowa nowego tramwaju na Białołęce nie nastąpi szybciej.

Tramwaj na Zieloną Białołękę wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Wizualizacja tramwaju na Zieloną Białołękę (wiadukt nad Trasą Toruńską)
Tramwaj na Zieloną Białołękę wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Wizualizacja tramwaju na Zieloną Białołękę (wiadukt nad Trasą Toruńską)
Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Tramwaj na Zieloną Białołękę – trasa. Gdzie będą przystanki?

Trasa tramwaju na Zieloną Białołękę o długości 6,5 km została wytyczona od szkoły podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek do skrzyżowania ulic Matki Teresy z Kalkuty oraz Rembielińskiej. Tu nowa trasa połączy się z istniejącą siecią tramwajową. Tramwaj pojedzie m.in. ul. Głębocką, św. Wincentego oraz Matki Teresy z Kalkuty, po drodze przejeżdżając wiaduktem nad Trasą Toruńską (rozważany jest wariant z wiaduktem autobusowo-tramwajowym). Zaplanowano 8 przystanków, których lokalizację pokazuje mapa.

Tramwaj na Zieloną Białołękę mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Trasa tramwaju na Zieloną Białołękę z zaznaczonymi przystankami

Tramwaje będą mogły jeździć nawet co około 2–3 minuty. Czas przejazdu do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut – podaje UM Warszawa.

Wygodna przesiadka na metro Kondratowicza z ruchomymi chodnikami

Ważną funkcją nowego tramwaju będzie dowiezienie mieszkańców wschodniej Białołęki do stacji metra Kondratowicza na linii M2. Plany budowy tramwaju uwzględniono przy projektowaniu metra – od stacji Kondratowicza prowadzi długi podziemny tunel do skrzyżowania z ul. św. Wincentego, gdzie znajdzie się przystanek tramwaju. W tunelu zamontowano jedyne w sieci metra warszawskiego ruchome chodniki, które ułatwią przesiadki. Pozostawiono też miejsce na dobudowanie w przyszłości dodatkowego wyjścia z metra wprost na przystanek tramwajowy.

Ruchome chodniki na stacji metra Kondratowicza, linia M2
Autor: R. Motyl, UM Warszawa Ruchome chodniki na stacji metra Kondratowicza

Stacja Kondratowicza integruje autobusy i metro. Możliwość łatwych przesiadek mają mieszkańcy Targówka, Białołęki, Marek i Ząbek – opisuje stan obecny UM Warszawa. – W godzinach porannego szczytu z ulicy L. Kondratowicza w kierunku Pragi i centrum w ciągu godziny wyrusza kilkanaście pociągów metra, które mogą przewieźć ok. 30 tys. pasażerów. Podróż do centrum, na ulicę Świętokrzyską, zajmuje ok. 20 minut.

Kiedy tramwaj na Zieloną Białołękę? Poznaj termin budowy

Obecnie nieznany jest dokładny termin uruchomienia tramwaju na Zieloną Białołękę. Aktualnie miasto podaje, że:

  • w 2024 r. zostanie ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg na zaprojektowanie nowej linii (pierwotnie miasto chciało ogłosić przetarg w 2023 r., ale terminu nie dotrzymano),
  • budowa tramwaju na Zieloną Białołękę rozpocznie się nie później niż w 2030 r.

Urzędnicy zapowiadali wcześniej, że inwestycja może przyspieszyć, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie unijne. Ostatecznie jednak okazało się, że miasto nie spróbuje pozyskać dofinansowania z UE na tramwaj na Zieloną Białołękę, a więc przyspieszenie nie nastąpi. Zamiast tego stolica będzie wnioskować o środki na inne inwestycje tramwajowe oraz dokończenie budowy metra M2.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej