Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego wstrzyma ruch tramwajów na Ochocie na 4,5 miesiąca
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Tramwaj do Dworca Zachodniego w budowie
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego w Warszawie wchodzi w najbardziej uciążliwy dla mieszkańców etap. Od 2 czerwca na 4,5 miesiąca wstrzymane zostanie kursowanie tramwajów na kluczowym odcinku na południe od pl. Narutowicza. Zwiększą się też utrudnienia na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Spis treści
- Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia od 2 czerwca 2025
- Tramwaj do Dworca Zachodniego – budowa i trasa
- Podziemne przystanki tramwajowe pod Dworcem Zachodnim
- Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy
- Warszawa z największym programem tramwajowym
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia od 2 czerwca 2025
Na warszawskiej Ochocie buduje się częściowo podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego. Umowę z wykonawcą – konsorcjum firm ZUE i FABE – podpisano 20 lutego 2024 r. Wykonawca rozpoczął roboty w terenie na początku czerwca 2024 r. Aktualnie prace trwają głównie obok dworca i na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także w pobliskim parku Pięciu Sióstr. Zapowiadany termin zakończenia budowy to okolice kwietnia 2026 r.
Od 2 czerwca 2025 r. zapowiedziano kolejną, największą jak dotąd falę utrudnień. Jak podają Tramwaje Warszawskie, na 4,5 miesiąca wstrzymany zostanie ruch tramwajów do pętli P+R Aleja Krakowska, a na ok. 2 miesiące wykonawca zamknie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. między Grójecką a Białobrzeską. Wiąże się to z przebudową magistrali ciepłowniczej pod ul. Bitwy oraz z budową nowych rozjazdów tramwajowych. Przy okazji wyłączenia ruchu tramwajowego na Grójeckiej przeprowadzone zostaną prace remontowe i utrzymaniowe. Oznacza to m.in. ogromne zmiany w komunikacji miejskiej. Więcej informacji można znaleźć w miejskim serwisie Infoulice.
– W dniu 2 czerwca będziemy zabudowywać tymczasowy rozjazd nakładkowy przy Och-Teatrze, który umożliwi zawracanie tramwajów od strony Centrum. W tym dniu wszystkie tramwaje na Ochocie będą dojeżdżać tylko do Placu Narutowicza. Od 3 czerwca linia 9 ponownie dojedzie do Och-Teatru. Linia 1 zostaje skrócona do Placu Narutowicza, a linie 15 i 25 – wycofane z Ochoty (na początku czerwca linia 15 będzie zawieszona w związku z kolejnym etapem prac na pl. Bankowym, a linie 23 i 25 zostaną połączone w linię 75 na trasie Nowe Bemowo – Aleje Jerozolimskie – Annopol). Tramwaje na Grójeckiej i al. Krakowskiej zostaną zastąpione autobusami komunikacji zastępczej. Linia Z-9 będzie kursować na trasie Pl. Narutowicza – P+R Al. Krakowska, linia Z14 na trasie Pl. Narutowicza – pętla Instalatorów. Dodatkowo autobusy linii 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733, które kończą teraz na pętli P+R Al. Krakowska, zostaną wydłużone do PKP Rakowiec, gdzie istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM i KM w stronę centrum bądź metra. Aby ułatwić przejazd autobusów zastępczych, na Grójeckiej i al. Krakowskiej wytyczone zostaną tymczasowe buspasy: w kierunku Okęcia od pl. Zawiszy do przewiązki na wysokości Baśniowej i Winnickiej, w kierunku centrum od Lechickiej do przewiązki za Dickensa – podają Tramwaje Warszawskie.
Tramwaj do Dworca Zachodniego – budowa i trasa
Nowa trasa tramwajowa – długości ok. 1,6 km – będzie się zaczynać pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Powstaną tu dwa podziemne przystanki i sieć przejść podziemnych umożliwiających łatwe przesiadki na pociągi i autobusy. Stąd tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 m) pod parkiem Pięciu Sióstr i wyjedzie z niego na powierzchnię na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w pobliżu ul. Szczęśliwickiej). Następnie pobiegnie tą ulicą i połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Stąd będzie mógł skręcić w stronę centrum, Okęcia lub w ul. Banacha.
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, czas przejazdu na dworzec z ul. Grójeckiej wyniesie około 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Według szacunków linia będzie przewozić ok. 1 mln pasażerów rocznie. Co ważne, zieleń w parku Pięciu Sióstr nie ucierpi w wyniku budowy tunelu. Podziemną trasę uwzględniono bowiem przy projektowaniu parku – nad trasą przyszłego wykopu nie sadzono żadnych drzew ani krzewów.

Tramwaj do Dworca Zachodniego będzie częścią długiej, budowanej odcinkami trasy tramwajowej z Woli na Wilanów. W ramach tej inwestycji powstał już tramwaj na Kasprzaka oraz tramwaj na Gagarina, a w budowie są kolejne odcinki: tramwaj do Wilanowa (wraz z odnogą, czyli tramwajem na Stegny) oraz tramwaj na Rakowieckiej. Na etapie projektowania jest kolejny odcinek, czyli tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego. Planowany jest także częściowo podziemny tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni. Gdy cała trasa będzie już gotowa, możliwe staną się szybsze podróże międzydzielnicowe z pominięciem centrum.
Aktualnie wykonawca pracuje metodą podstropową przy budowie tunelu (zarówno przy Dworcu Zachodnim, jak i w parku Pięciu Sióstr). Prace związane z budową tunelu rozszerzyły się na Aleje Jerozolimskie, przez co ruch w Alejach odbywa się tylko po jezdni północnej. Kierowcy mają do dyspozycji po 3 pasy ruchu w każdą stronę (w tym buspasy). W miarę postępów prac jezdnie będą przekładane. Ze zwężeniami i utrudnieniami w tej okolicy muszą liczyć się także piesi oraz rowerzyści.
Podziemne przystanki tramwajowe pod Dworcem Zachodnim
W ramach inwestycji powstanie podziemny przystanek tramwajowy, który znajdzie się po południowej stronie dworca, między peronami a al. Jerozolimskimi. Będzie się on różnił od metra wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. W efekcie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy obejmujący komunikację miejską, pociągi i autobusy dalekobieżne.
Autor: Tramwaje Warszawskie
Tramwaj do Dworca Zachodniego
W dalszej przyszłości drugi podziemny przystanek ma powstać po przeciwnej stronie dworca – od strony Woli, w pobliżu peronu 9 Warszawy Zachodniej. Pozwoli to na wygodniejsze przesiadki i spowoduje mniejszy tłok na każdym z przystanków tramwajowych. Równocześnie ma powstać także trzeci przystanek pod ziemią, również od strony Woli, ale bliżej ul. Tunelowej. Trzeba będzie jednak na te dwa przystanki jeszcze długo poczekać, gdyż powstaną w ramach osobnej inwestycji – przedłużenie linii w kierunku ul. Kasprzaka ma nastąpić do 2032 r., ale na razie nie ma zapewnionego finansowania ani ustalonej ostatecznej trasy (trwa analizowanie różnych wariantów).

Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy
Podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego ma być gotowy w okolicach kwietnia 2026 r. Wykonawca otrzymał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy (luty 2024 r.) na wykonanie całej inwestycji, a właściwe prace w terenie ruszyły w czerwcu 2024 r. Wykonawca przygotuje projekty wykonawcze, uzyska wszelkie niezbędne dokumenty i przeprowadzi roboty budowlane. Koszt inwestycji to 362,6 mln zł brutto. Aktualnie trwają rozmowy z wykonawcą nt. wykonania dodatkowego przystanku podziemnego, który zostanie udostępniony po 2026 r.
Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Warszawa z największym programem tramwajowym
Warszawa prowadzi obecnie największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. Wśród zrealizowanych inwestycji są m.in. tramwaj na Kasprzaka i tramwaj na Gagarina, trwa też realizacja części drogowej tramwaju do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – tramwaju na Gocław, tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego, tramwaju na Zieloną Białołękę i tramwaju wzdłuż Modlińskiej.
Powstała też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Warszawa nabyła też w Korei Południowej 123 niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje Hyundai.
Opracowanie Marta Balcerowska, Przemysław Zańko-Gulczyński, źródło: UM Warszawa, Tramwaje Warszawskie
