Budowa dróg rozkręca się. GDDKiA informuje o przetargach przed ich ogłaszaniem

2019-04-09 14:42 CzeM
Budowa drogi ekspresowej
Autor: GDDKiA

Budowa dróg w Polsce utrzymuje dobrą dynamikę. Na kolejne odcinki autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnice zaplanowano w roku 2019 ogłoszenie 17 przetargów. GDDKiA szacuje wartość tych inwestycji na ok. 20 mld zł. Sprawdź, gdzie w tym roku ruszy budowa dróg.

Budowa dróg, chociaż naznaczona problemami firm budowlanych, w obszarze przetargów utrzymuje zaplanowaną w programie budowy dróg dynamikę, szczególnie gdy chodzi o autostrady i drogi ekspresowe. Nieco gorzej mają się drogi lokalne. W roku 2019 GDDKiA najwięcej przetargów zaplanowała dla S19 – w sumie na ok. 172 km na terenie województw podlaskiego i podkarpackiego. Największy przetarg będzie dotyczył właśnie S19 dla odcinka Ploski – Chlebczyn (ok. 74 km), a najmniejszy w odniesieniu do liczby kilometrów odcinka DK75, łącznika między Brzeskiem a Nowym Sączem (ok. 3 km). Na liście jest również przetarg na ostatni fragment S3, który  umożliwiający dojazd z Troszyna do Świnoujścia, a na S14 zostanie domknięta zachodnia obwodnica Łodzi. Większość tych inwestycji będzie realizowana w systemie projektuj i buduj, czyli ich rzeczywista budowa dróg rozpocznie się kilka lub kilkanaście miesięcy później od daty wygranego przetargu. 

GDDKiA wyprzedzająco o przetargach

GDDKiA zamieszcza na swojej stronie informacje o przetargach na roboty drogowe, które będą dopiero ogłaszane, z nawet 3-miesięcznym wyprzedzeniem. To daje firmom budowlanym więcej czasu na przeanalizowanie swoich szans i możliwości w danym przedsięwzięciu. Tabela będzie aktualizowana co miesiąc. Obecnie są tam informacje o przetargach na inwestycje drogowe w kwietniu, maju i czerwcu 2019. 

Budowa dróg w roku 2019 – planowane przetargi  

Na liście jest 17 przetargów na drogi szybkiego ruchu o łącznej długości ok. 435 km

  • autostrada A2 węzeł Ryczołek (koniec obw. Mińska Maz.) – Siedlce, 37,5 km
  • S1 węzeł „Kosztowy II” w Mysłowicach – węzeł „Suchy Potok” w Bielsku–Białej, 39,7 km
  • S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1), ok. 6,9 km
  • S3 Świnoujście – Troszyn, ok. 32,9 km
  • S5 Ornowo – Wirwajdy, ok. 5 km

Przeczytaj też o tym, że w Polsce ogłaszane są projekty drogowe, ale pozwoleń na budowę dróg wydaje się mniej >>

  • S7  Płońsk – Czosnów, ok. 34,6 km
  • S7 Moczydło (gr. woj. świętokrzyskiego) – Szczepanowice, ok. 24 km
  • S11 węzeł Koszalin Zachód – węzeł Bobolice, ok. 49,5 km
  • S14 węzeł Łódź Teofilów – DK91 w miejscowości Słowik, ok. 16,3 km (Zach. Obw. Łodzi)

Przeczytaj o nowych wymaganiach technicznych dla budowy dróg >>

  • S17 węzeł Drewnica – węzeł Ząbki, ok. 3,6 km
  • S19 węzeł Dobrzyniewo Duże – węzeł Białystok Zachód z odc. DK65 w. Dobrzyniewo Duże – Sochonie, ok. 17 km
  • S19 węzeł Rzeszów Południe – węzeł Babica, ok. 10,3
  • S19 Choroszcz (węzeł Białystok Zachód) – Ploski, ok. 53,5 km
  • S19 Kuźnica (gr. państwa) – Sokółka, ok.17,1 km
  • S19 Ploski – Chlebczyn, ok. 74,2 km
  • DK75 odc. I – II etap łącznika brzeskiego między Brzeskiem a Nowym Sączem, ok. 3 km
  • DK79 Obwodnica Zabierzowa, ok. 10,2 km

Mapa inwestycji drogowych
Autor: GDDKiA Mapa inwestycji drogowych GDDKiA

Nowe procedury przetargowe usprawnią budowę dróg?

Firmy budowlane zaangażowane w roboty drogowe mają problemy z utrzymaniem cen ofertowych. By ich uniknąć w przyszłości, Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA obiecują dla nowo ogłaszanych przetargów nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców oraz ich ochrona w przypadku wzrostu kosztów niezależnych od firm budowlanych. W tej pierwszej kwestii wymienia się m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu. To pozwoli na korzystanie z tzw. procedury odwróconej, która polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu. Weryfikacja podmiotowa, przed wyborem oferty najkorzystniejszej, na podstawie wszystkich przedłożonych dokumentów, dotyczy szczególnie tego wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona. Mają też zostać ograniczone możliwości składania odwołań, bo to kolejny element przedłużający procedurę przetargową.

W kwestii ochrony firm budowlanych przed wzrostem niezależnych od nich kosztów, Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się na zaproponowaną przez GDDKiA propozycję waloryzacji nowo zawieranych kontraktów na roboty drogowe, o co zabiegali wykonawcy. Waloryzacja ma być   comiesięczna i rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość nie przekroczy 5 proc. kontraktu i będzie obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych publikowanych przez GUS.

Quiz. Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce. Co wiesz o drogach szybkiego ruchu?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej