S3 Kamienna Góra – Lubawka skończony. Czekamy na budowę D11 w Czechach

2024-03-14 12:06

W 2023 roku oddano do użytku 15-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 Kamienna Góra Lubawka. Kierowcy mają jednak do dyspozycji tylko 12 km tej trasy, bo ostatnie 3 km zamknięto. Pojedziemy nimi dopiero wtedy, gdy Czesi wybudują po swojej stronie autostradę D11, będącą przedłużeniem S3.

Spis treści

  1. Droga ekspresowa S3 – ważny szlak drogowy w Polsce
  2. S3 Kamienna Góra – Lubawka otwarty w 2023 roku
  3. Jak wygląda nowy odcinek S3 Kamienna Góra – Lubawka?
  4. Kiedy cała droga S3 będzie gotowa?
  5. Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?

Droga ekspresowa S3 – ważny szlak drogowy w Polsce

Budowa całej drogi ekspresowej S3 w Polsce dobiega końca. Plany są takie, że całą ekspresówką (S3) od Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać już latem 2024 roku.

W ubiegłym roku, dokładnie 29 września 2023 oddano do użytku 15-kilometrowy odcinek tej trasy od Kamiennej Góry do granicy Polski z Czechami w Lubawce. Niestety, wciąż zamknięty dla ruchu będzie ostatni, trzykilometrowy fragment tego odcinka. Droga została tam wybudowana, lecz zostanie otwarta dopiero wtedy, gdy Czesi wybudują po swojej stronie ciąg dalszy trasy – którą ma być autostrada D11. Cała autostrada D11 w Czechach do granicy z Polską w Lubawce ma być gotowa do 2027 roku – zapowiedział kilka miesięcy temu czeski minister transportu Martin Kupka. To kluczowy odcinek trasy D11 do Pragi, który połączy się po polskiej stronie z drogą ekspresową S3. Warto dodać, że czeską autostradę D11, do granicy w Lubawce, ma budować polska firma, Budimex, która wygrała przetarg.

Zobacz szczegóły:

Najciekawsze inwestycje 2023 roku – RANKING MURATORA

S3 Kamienna Góra – Lubawka otwarty w 2023 roku

To wygodna dwupasmówka, z której kierowcy mogą korzystać na odcinku 12 km. Pozostałe 3 km to zamknięta część do granicy. Jego budowa kosztowała 879,7 miliona złotych.

Na trasie powstały trzy węzły:

  • Kamienna Góra Północ,
  • Kamienna Góra Południe,
  • Lubawka.

Wykonawcami inwestycji były firmy w konsorcjum: Mosty Łódź i ONDE z Torunia.

Jak wygląda nowy odcinek S3 Kamienna Góra – Lubawka?

S3 pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa została wybudowana jako droga dwujezdniowa, wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. W ramach zadania, jak już wspomniano, powstały trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka.

Ponadto przebudowano prawie 6 km dróg poprzecznych, wybudowano 16 km dróg serwisowych oraz 4,5 km ciągów pieszo-rowerowych. Na całej 15-kilometrowej trasie wybudowano też 21 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 4,5 km, co stanowi prawie 30 proc. długości odcinka.

Wykonano 13 przejść dla zwierząt małych i średnich, 11 największych wiaduktów pełni równocześnie funkcję przejść dla zwierząt dużych. Wybudowano także około 9,3 km ekranów akustycznych oraz ponad 10 km ogrodzeń dla płazów.

Wartość całego zadania to ponad 1,1 mld zł, łącznie m.in. z kosztami opracowań projektowych, nadzoru i badań archeologicznych, wykupem gruntów i realizacją robót. Budowa S3 od Kamiennej Góry do Lubawki została dofinansowana środkami Unii Europejskiej w ramach umowy obejmującej realizację czterech odcinków S3 od Legnicy do Lubawki. Wartość całkowita projektu to blisko 3,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło prawie 818 mln zł.

Kiedy cała droga S3 będzie gotowa?

Jak podaje GDDKiA, w budowie pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest najpóźniej latem 2024 roku.  Po oddaniu do ruchu tych odcinków powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączący porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Inwestycja ta ułatwi międzynarodowy transport drogowy, a także poprawi skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych z centralną Polską.

Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 kierowcy zyskają dogodne połączenie z Pragą.

Obecnie kierowcy mogą korzystać z 420 km nowej drogi ekspresowej S3.

Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?

Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.

W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.

Nie będziemy organizować plebiscytu z głosowaniem, ale jesteśmy otwarci na Państwa propozycje do naszego rankingu. Możecie je przysyłać do 22 marca na skrzynki pocztowe adziedzic2@grupazpr.pl (inwestycje drogowe i kolejowe) oraz pzanko@grupazpr.pl (inwestycje samorządowe i rewitalizacje zabytków). Prosimy też o kilka zdań uzasadnienia. Obiecujemy, że przyjrzymy się każdej propozycji.

Oto nasze propozycje inwestycji do Rankingu Muratora - Najciekawsze inwestycje 2023:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej